Κάθε διαθέσιμο «όπλο» στη μάχη κατά της ακρίβειας και της περιστολής φαινομένων αισχροκέρδειας, ρίχνει τις αμέσως επόμενες ημέρες το υπουργείο Ανάπτυξης, ενόψει των εορτών των Χριστουγέννων.
Όπως αποκάλυψε το πρωί της Τετάρτης ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, μιλώντας στον ΣΚΑΙ, έρχεται το e-kataggelies να προστεθεί τις επόμενες ημέρες στην εφαρμογή του e-katanalotis.
Στην τελική ευθεία για το νέο app
«Καθημερινά το Υπουργείο Ανάπτυξης δέχεται 10-20 καταγγελίες στην τηλεφωνική γραμμή 1520, οι οποίες ελέγχονται, διασταυρώνονται και κατόπιν αυτού παρεμβαίνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες», σημείωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι από τον περασμένο Σεπτέμβριο, ο κ. Σκρέκας είχε προαναγγείλει την ενίσχυση του μηχανισμού καταγγελιών με στόχο τη διασφάλιση της προστασίας των καταναλωτών. Η ενίσχυση του μηχανισμού καταγγελιών σχεδιάζεται μέσω της δημιουργίας ειδικής εφαρμογής (application - app) για τη διατύπωση των καταγγελιών και μέσω του κινητού, με στόχο να λειτουργήσει συμπληρωματικά της τηλεφωνικής γραμμής 1520.
Όπως έχει ήδη γράψει το insider.gr, με το νέο app αναβαθμίζεται ακόμη περισσότερο και ο ρόλος του ίδιου του καταναλωτή, καθώς θα του δοθεί η δυνατότητα να δρα ούτε λίγο ούτε πολύ ως... ελεγκτής. Όποιος, λοιπόν, διαθέτει την εν λόγω εφαρμογή, θα μπορεί να υποβάλλει καταγγελία σε περίπτωση που υποπέσει στην αντίληψή του μια αδικαιολόγητη αύξηση στην τιμή ενός προϊόντος.
Πιο συγκεκριμένα, οι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα μέσα από το κατάστημα στο οποίο βρίσκονται για να πραγματοποιήσουν τα ψώνια τους, να αποστέλλουν απευθείας φωτογραφίες ή βίντεο, τα οποία θα επιβεβαιώνουν ότι έχουν γίνει μάρτυρες παράβασης. Προκειμένου να διασφαλίζεται ότι οι καταγγελίες των καταναλωτών ευσταθούν, η ειδική εφαρμογή θα καταγράφει τις... συντεταγμένες της παράβασης, δηλαδή το πότε και πού κάποιος παρανομεί, μέσω της χρήσης του GPS του κινητού.
Ο καταναλωτής θα συνδράμει με αυτόν τον τρόπο στο έργο των ελεγκτικών μηχανισμών, οι οποίοι θα γίνονται αποδέκτες της καταγγελίας, ώστε να προχωρά στη συνέχεια η διαδικασία επιβολής προστίμων.
Βούληση του υπουργείου Ανάπτυξης είναι να τεθεί σε ισχύ η νέα εφαρμογή το συντομότερο δυνατό και δη τις αμέσως επόμενες ημέρες ώστε να αξιοποιηθεί πλήρως κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου.
Έρχονται και τα νέα «καλάθια»
Την ίδια στιγμή, προχωρούν οι διαδικασίες προκειμένου όλα να είναι έτοιμα ώστε στις 13 Δεκεμβρίου να κάνει πρεμιέρα για δεύτερη χρονιά το «καλάθι των Χριστουγέννων» στα σούπερ μάρκετ, με στόχο τη συγκράτηση των ανατιμήσεων στα βασικά προϊόντα που κοσμούν κάθε χρόνο το χριστουγεννιάτικο τραπέζι των ελληνικών νοικοκυριών.
Το καλάθι των Χριστουγέννων «κλείδωσε» την περασμένη Δευτέρα κατά τη διάρκεια συνάντησης του υπουργού Ανάπτυξης με εκπροσώπους της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΕΣΕ) και θα περιλαμβάνει τις εξής κατηγορίες τροφίμων: αρνί, κατσίκι, γαλοπούλα, τσουρέκι, βασιλόπιτα, σοκολάτα. Παρά τις αρχικές διαρροές από πλευράς υπουργείου, στο καλάθι των Χριστουγέννων δεν θα προστεθούν τα μελομακάρονα και οι κουραμπιέδες. Το καλάθι θα παραμείνει σε ισχύ έως την Τετάρτη 3 Ιανουαρίου.
- Διαβάστε ακόμα - Προστίθεται το χοιρινό κρέας στο Καλάθι των Χριστουγέννων
Το ζητούμενο ωστόσο είναι να συγκρατηθεί από πλευράς τιμών στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, κάτι το οποίο μένει να φανεί στην πράξη αν μπορεί να υλοποιηθεί, δεδομένου ότι τους τελευταίους 12 μήνες έχουν σημειωθεί νέες ανατιμήσεις και σε κάθε περίπτωση τα επίπεδα τιμών του 2022 μοιάζουν σαν μια ανάμνηση μακρινή.
Όπως δε αποκάλυψε ο κ. Σκρέκας, για την περίοδο των γιορτών, ζητήθηκε από την αγορά να μειώσει τις τιμές στο αρνί έως και 10%.
Εκτός από το «καλάθι των Χριστουγέννων» τις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένεται να τεθεί σε ισχύ και ένα δεύτερο καλάθι, στα πρότυπα του «Καλαθιού του Άη Βασίλη» που «έτρεξε» πέρυσι το υπουργείο Ανάπτυξης από τις 14 Δεκεμβρίου έως και τις 11 Ιανουαρίου 2023 και το οποίο αφορούσε σε μια ευρεία γκάμα παιχνιδιών, προκειμένου τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά να είναι σε θέση να ικανοποιήσουν τις ανάγκες των παιδιών κατά τη διάρκεια των εορτών.
Την ίδια στιγμή, το «καλάθι του νοικοκυριού» πήρε εξάμηνη παράταση και αναμένεται να παραμείνει σε ισχύ έως τις 30 Ιουνίου 2024. Το «καλάθι» είχε ισχύ μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 και κρίθηκε αναγκαία η διατήρησή του και για το επόμενο εξάμηνο, ενώ αυτή είναι η τρίτη διαδοχική παράταση που παίρνει το εν λόγω μέτρο.
Ήταν 2 Νοεμβρίου 2022 όταν τα μεγαλύτερα σούπερ μάρκετ της χώρας – με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. ευρώ – μπήκαν υποχρεωτικά στη μάχη της... λίστας, παρέχοντας στο ελληνικό κοινό τη δυνατότητα να επιλέξουν μέσα από τα καλάθια τους, συγκεκριμένα προϊόντα από διάφορες κατηγορίες βασικών αγαθών, στα οποία επιχειρήθηκε να μπει φρένο στις ανατιμήσεις για όσο διάστημα θα βρίσκονται μέσα στο καλάθι. Το «καλάθι του νοικοκυριού» θεσπίστηκε με συγκεκριμένη χρονική διάρκεια, αφού επρόκειτο να διαρκέσει μέχρι τις 31 Μαρτίου 2023.
Τελικά δόθηκε παράταση – η πρώτη – κατά τρεις μήνες και έως τις 30 Ιουνίου 2023, καθώς ο πληθωρισμός συνέχιζε να δείχνει το πιο σκληρό του πρόσωπο στα ελληνικά νοικοκυριά. Η δεύτερη παράταση δόθηκε από τη νέα ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης μετά τις εκλογές του καλοκαιριού, με το μέτρο να παρατείνεται μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2023.
Η τρίτη παράταση έως τα τέλη Ιουνίου 2024 προβλέπεται στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών: «Οργανωτικές και Διαδικαστικές Διατάξεις για την Ανάπτυξης, παρεμβάσεις για την ενίσχυση της δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης και άλλες επείγουσες διατάξεις» που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση.