Αύξηση των τιμών μεταφοράς εμπορευμάτων που μπορεί να πυροδοτήσουν ένα νέο κύμα αυξημένου πληθωρισμού απειλεί να προκαλέσει η έκρυθμη κατάσταση που επικρατεί στην Ερυθρά Θάλασσα από τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης σε εμπορικά πλοία.
Ήδη εννέα από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων του κόσμου έχουν ανακοινώσει πως εκτρέπουν την πορεία των πλοίων τους μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, μια από τις πιο σημαντικές εμπορικές ναυτικές διόδους του κόσμου, μέσω της οποίας διακινείται περίπου το 30% της παγκόσμιας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Οι εννέα αυτές εταιρείες «liners», με πλοία που μεταφέρουν εμπορεύματα από λιμάνι σε λιμάνι με σταθερά δρομολόγια, ελέγχουν πάνω από το 70% παγκόσμιας δυναμικότητας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω θαλάσσης.
Επικαλούμενες λόγους ανωτέρας βίας (σ.σ. force majeure) ακινητοποιούν τα πλοία τους ή εκτρέπουν την πορεία τους γύρω από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας. Κάνοντας τον γύρο της Αφρικής το ταξίδι από την Άπω Ανατολή στην Ευρώπη επιμηκύνεται κατά 10 ημέρες και αυτό φέρνει αυξημένα κόστη αλλά και διαταραχές στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.
Ήδη τα ναύλα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν αυξηθεί κατά 20% από την Παρασκευή που έγιναν οι πρώτες ανακοινώσεις αλλαγών δρομολογίων, ενώ σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών δεν αποκλείεται αν δεν εξομαλυνθεί η κατάσταση η αύξηση να φτάσει το 100%. Αυξήσεις που θα έχουν επιπτώσεις σε όλη την αλυσίδα του εμπορίου, από τους χονδρέμπορους μέχρι τον τελικό καταναλωτή.
Άμεση απάντηση από τη διεθνή κοινότητα
Οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης με πυραύλους και drones, έρχονται ως αντίποινα της επίθεσης του Ισραήλ στη Γάζα. Ως απάντηση οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν την έναρξη μιας στρατιωτικής επιχείρησης με τη συμμετοχή 10 χωρών για την περιφρούρηση των θαλάσσιων διαδρομών. Πάντως, οι αναλυτές και οι μεγάλες ναυτιλιακές δεν αναμένουν εξομάλυνση της κατάστασης τουλάχιστον τις επόμενες δύο εβδομάδες.
Οι Χούθι διαμήνυσαν χθες ότι δεν πρόκειται να αλλάξουν στάση, ενώ εκπρόσωπος τους ανέφερε σύμφωνα με το Reuters πως τα νερά γύρω από την Υεμένη είναι «ασφαλή για όλους εκτός από τα πλοία ισραηλινών συμφερόντων ή αυτών που κατευθύνονται σε λιμάνια του Ισραήλ». Η Orient Overseas Container Line (OOCL) της κινεζικής Cosco Shipping είναι η μόνη από τους μεγάλους liners που δεν έχει αλλάξει τα δρομολόγια της, ανακοίνωσε ωστόσο πως σταματάει άμεσα την παραλαβή φορτίων για το Ισραήλ.
Σε ετοιμότητα το υπουργείο Ναυτιλίας
Την κατάσταση παρακολουθεί από κοντά και το υπουργείο Ναυτιλίας με τον υπουργό Χρήστο Στυλιανίδη να δηλώνει χθες την εκτίμηση του ότι η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα θα ελεγχθεί λόγω των αποφασιστικών πρωτοβουλιών που λαμβάνονται από τη διεθνή κοινότητα, ενώ είπε πως το υπουργείο Ναυτιλίας έχει ήδη επαφές για το θέμα αυτό με αξιωματούχους της Ε.Ε. και των ΗΠΑ.
Η Διεύθυνση Ποντοπόρου Ναυτιλίας του Λιμενικού Σώματος λόγω της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί στη θαλάσσια περιοχή έχει εκδώσει συστάσεις προς τα πλοία ελληνικών συμφερόντων, όπως τα πληρώματα να είναι σε επαγρύπνηση και να πραγματοποιούν κατά το δυνατόν νυκτερινό διάπλου της συγκεκριμένης θαλάσσιας περιοχής σβήνοντας το αυτόματο σύστημα αναγνώρισης.