Τα επόμενα βήματα για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού της παραχώρησης του αεροδρομίου της Καλαμάτας περιγράφει το Υπερταμείο σε σχετική του παρουσίαση. Ειδικότερα, τον Φεβρουάριο του 2024 το Υπερταμείο θα αποστείλει τη σύμβαση παραχώρησης στους υποψηφίους, ενώ έως και τον Ιούνιο του 2024 αναμένεται η υποβολή προσφορών από τους υποψήφιους. Εντός 2 μηνών, από τις αρχές Ιουλίου, εκτιμάται ότι θα προκύψει η επιλογή αναδόχου, ενώ το 1ο τρίμηνο 2025 εκτιμάται η έναρξη λειτουργίας από τον τελικό ανάδοχο. Ο διαγωνισμός για το αεροδρόμιο έχει μπει στη β΄ φάση, με στόχο τον Ιούνιο του 2024 να ολοκληρωθεί η διαδικασία, να υπάρξει ο ανάδοχος, «και να μπει στη συνέχεια η Καλαμάτα σε νέα πορεία». Θυμίζουμε ότι έχει προηγηθεί η υποβολή υποψηφιοτήτων από 4 μεγάλα επενδυτικά σχήματα, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.- GMR Airports Limited, ΜΥΤΙΛHΝΑΙΟΣ Α.Ε.-CORPORATION AMERICA AIRPORTS S.A, Egis Airport Operation-AKTOR CONCESSIONS SINGLE MEMBER S.A.- Aéroports de la Cote d’Azur, FRAPORT AG- DELTA AIRPORT INVESTMENTS A.E.- ΠΗΛΕΑΣ Α.Ε.
Μέσα από επενδύσεις το αεροδρόμιο Καλαμάτας θα μπορέσει υποδεχθεί ένα συνεχώς αυξανόμενο αριθμό επιβατών που εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τους 500.000 πολύ νωρίτερα από το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Ο αυξημένος αυτός αριθμός επιβατών σε συνδυασμό με τις σημαντικές ιδιωτικές επενδύσεις στον τουριστικό κλάδο και βελτίωση των οδικών υποδομών στο νομό αναμένεται να έχει πολλαπλασιαστικές θετικές επιπτώσεις στο νομό Μεσσηνίας αλλά και την ευρύτερη ζώνη επιρροής του αεροδρομίου. Στη φάση που βρισκόμαστε θα προσδιοριστεί η ακριβής διάρκεια της παραχώρησης (διότι ο διαγωνισμός κάνει γενικά λόγο για παραχώρηση περί τα 40 έτη), καθώς και άλλες κρίσιμες συμβατικές ρυθμίσεις.
Υπενθυμίζεται ότι το insider.gr από τον περασμένο Νοέμβριο είχε αναδείξει τις ζυμώσεις για την αξιοποίηση των 22+1 αεροδρομίων, αναφέροντας το μοντέλο αξιοποίησης και διάφορα ορόσημα για τους δύο διαγωνισμούς (Αεροδρόμια: Η υβριδική παραχώρηση και το timing για τα 22 περιφερειακά – Το «ρεκόρ» της Καλαμάτας και ο στόχος). Σημειώναμε δε ότι σε αύξηση επιβατικής κίνησης άνω του 40%, έως το 2030, σε σχέση με τα τρέχοντα επίπεδα των 2,2 εκατομμυρίων επιβατών ανά έτος, και προφανώς της αεροπορικής κίνησης (38 χιλ. επιβιβάσεις), σε σημαντικά οικονομικά οφέλη για το δημόσιο, ανάπτυξη τοπικών κοινωνιών και οικονομιών, με σεβασμό πάντα προς το τοπικό στοιχείο και περιβάλλον, προσδοκούν κυβέρνηση και Υπερταμείο από την πλάνο εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των 22+1 αεροπορικών υποδομών, ήτοι των 23 περιφερειακών αερολιμένων της χώρας, μαζί με αυτό της Καλαμάτας («Καπετάν Βας. Κωνσταντακόπουλος»), αρκετά εκ των οποίων έχουν απαρχαιωμένες εγκαταστάσεις.
Τα 22 περιφερειακά
Σε σχέση με τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια, κατόπιν σχετικού διαγωνισμού, έγινε επιλογή του συμβούλου (χρηματοοικονομικού - EUROBANK, τεχνικού - «ΔΟΞΙΑΔΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ» και νομικού – YLP & DVLaw), για την εκτίμηση της κατάστασης των αεροδρομίων και των σχετικών επενδύσεων και επικαιροποίηση της μελέτης της KANTOR. Οι Σύμβουλοι θα αποτυπώσουν και αξιολογήσουν την παρούσα κατάσταση στα αεροδρόμια, και στη συνέχεια – λαμβάνοντας υπ’ όψιν το ύψος των απαιτούμενων επενδύσεων, εκτιμώμενων εξόδων, κόστους και εκτιμώμενων εσόδων και αεροπορικής κίνησης, θα κάνουν προτάσεις με τις προτεινόμενες εναλλακτικές δομές, πλαίσιο αξιοποίησης και προτιμητέα διαγωνιστική διαδικασία. Εκτιμάται ότι θα προχωρήσει ο διαγωνισμός σε ένα cluster και με μοντέλο που προσομοιάζει σε ΣΔΙΤ ή μάλλον καλύτερα, ένα υβριδικό μοντέλο Παραχώρησης.
Πρόκειται για τα αεροδρόμια Καρπάθου, Χίου, Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Λήμνου, Ιωαννίνων, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Ικαρίας, Κυθήρων, Λέρου, Σητείας, Νέας Αγχιάλου, Καλύμνου, Σκύρου, Σύρου, Αστυπάλαιας, Καστελόριζου, Καστοριάς, Κάσου και Κοζάνης. Μάλιστα, κατά πληροφορίες ενδέχεται ένα από αυτά, το αεροδρόμιο της Ν. Αγχιάλου, να έχει χρήση cargo (αποκλειστική ή όχι), δηλαδή με υπηρεσίες μεταφοράς εμπορευμάτων, καθιστώντας το έτσι μοναδικό στην Ελλάδα. Τα περισσότερα εξ αυτών χρειάζονται εκτεταμένες επενδύσεις και σημαντικές ενέργειες αναβάθμισης, υπάρχουν και αεροδρόμια που θεωρούνται χαμηλής κίνησης, σε όχι ιδιαίτερα τουριστικές περιοχές, ενώ σε κάποια εμπλέκεται και ο στρατιωτικός παράγοντας. Ωστόσο, υπάρχουν και «φιλέτα», σε περιοχές υψηλού τουρισμού (π.χ. Πάρος, Νάξος κ.α.), αεροδρόμια που ήδη γίνονται εργασίες εκσυγχρονισμού ή έχουν γίνει σχετικοί διαγωνισμοί (τα δύο προηγούμενα αλλά και σε Χίο, Σύρο κ.λπ.), αερολιμένες με αναβαθμισμένο πλέον γεωπολιτικό status (π.χ. Αλεξανδρούπολη).