«Αρρυθμίες» στη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας προκαλεί το γεγονός ότι συνεχίζουν να ξεπερνούν το 1,5 εκατομμύριο οι μετρητές ρεύματος χωρίς ΑΦΜ και διεύθυνση, όπως επισημαίνει ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ) σε επιστολή του προς τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ).
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο, το μεγαλύτερο πρόβλημα ανακύπτει στην περίπτωση των καταναλωτών με «ορφανές» παροχές, οι οποίοι σε καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας. Κι αυτό γιατί οι δικαιούχοι της Καθολικής Υπηρεσίας περιέρχονται στο πελατολόγιο των προμηθευτές αυτομάτως, δίχως να προηγείται η σύναψη σύμβασης προμήθειας, με την οποία θα ταυτοποιούνταν οι αντίστοιχες παροχές. Όμοιο ζήτημα ανακύπτει και από την έλλειψη αναφοράς της διεύθυνσης σημαντικού αριθμού Πελατών.
Ελλείψει έγκυρων στοιχείων, η ταυτοποίηση και τιμολόγηση μεγάλου μέρους των πελατών που μεταπίπτουν στο καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας καθίσταται πρακτικά αδύνατη. Κατά συνέπεια, η προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας στους εν λόγω πελάτες πραγματοποιείται με σημαντική οικονομική ζημία των προμηθευτών.
Παρενέργειες και για τους «έξυπνους» μετρητές
Ο ΕΣΠΕΝ στην επιστολή του σημειώνει ότι το πρόβλημα αυτό παραμένει έως σήμερα άλυτο, παρά την Απόφαση που εξέδωσε η ΡΑΑΕΥ τον Οκτώβριο του 2021, με την οποία η Αρχή είχε επιβάλει διοικητικό πρόστιμο 250.000 ευρώ στον ΔΕΔΔΗΕ και για το συγκεκριμένο ζήτημα. Παράλληλα, με την ίδια απόφαση είχε απευθύνει αυστηρή σύσταση στον Διαχειριστή να εξασφαλίζει στους προμηθευτές Καθολικής Υπηρεσίας τα πλήρη στοιχεία των καταναλωτών που μεταπίπτουν σε αυτό το καθεστώς.
Επιπλέον, ενόψει της προγραμματιζόμενης επένδυσης για την εγκατάσταση 7,3 εκατ. «έξυπνων» μετρητών, ο Σύνδεσμος σημειώνει ότι η αποτελεσματική αξιοποίηση των νέων μετρητών για την ενίσχυση της αυτοκατανάλωσης και την ενεργή συμμετοχή των καταναλωτών στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης, προϋποθέτει κατ’ ελάχιστον τη δυνατότητα ταυτοποίησης του συνόλου των παροχών, μέσω έγκυρων ΑΦΜ των Πελατών που αντιστοιχούν σε αυτούς.
Σε αυτό το πλαίσιο, ζητά να πληροφορηθεί από τη ΡΑΑΕΥ πώς προχωρά η διαδικασία ταυτοποίησης των «ορφανών» μετρητών. Επίσης, ρωτά με ποιον τρόπο διασφαλίζεται ότι η κατανομή των καταναλωτών στους προμηθευτές Καθολικής Υπηρεσίας γίνεται με βάση τις ποσοστώσεις που προβλέπει το αντίστοιχο πλαίσιο.