Σταθερά μια ανάσα πριν από τα 2 ευρώ παραμένει η τιμή της βενζίνης ενώ «τσιμπημένες» είναι και οι τιμές του diesel κίνησης και του πετρελαίου θέρμανσης.
Η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,904 ευρώ το λίτρο, του diesel κίνησης τα 1,743 ευρώ και του πετρελαίου θέρμανσης στα 1,344 αλλά στις παραδοσιακά «ακριβές» περιφέρειες όπως είναι οι Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα, η τιμή της απλής αμόλυβδης ξεπερνά τα 2 ευρώ φθάνοντας τα 2,119 και 2,052 ευρώ το λίτρο αντίστοιχα. Πολύ κοντά στο ψυχολογικό όριο των 2 ευρώ βρίσκονται και πολλές άλλες περιοχές της χώρας. Στο νομό Ευρυτανίας η μέση τιμή φθάνει τα 1,974 ευρώ το λίτρο, στην Αιτωλοακαρνανία τα 1,940 ευρώ, στο Ηράκλειο τα 1,939, στο νομό Κερκύρας τα 1,952, στο νομό Κεφαλληνίας τα 1,983, στο νομό Λέσβου τα 1,956, στο νομό Λευκάδος τα 1,977, στο νομό Ρεθύμνου τα 1,960 και στο νομό Φωκίδος τα 1,961 ευρώ το λίτρο.
«Τσιμπημένες» παραμένουν και οι τιμές του diesel κίνησης (στα 1,743 ευρώ το λίτρο) αλλά και του πετρελαίου θέρμανσης (στα 1,344 ευρώ το λίτρο) επηρεάζοντας το κόστος των μεταφορών και των αγροτικών εργασιών.
Οι τιμές καταγράφουν άνοδο εδώ και έναν μήνα λαμβάνοντας ώθηση από τις κινήσεις του Brent και τον περιορισμό της παραγωγής από την πλευρά μεγάλων πετρελαιοπαραγωγών. Αν και η ΠΟΠΕΚ αναμένει ότι τις επόμενες ημέρες οι τιμές χονδρικής θα καταγράψουν μικρή πτώση, παράγοντες της ελληνικής αγοράς εκτιμούν πως οι τιμές θα παραμείνουν στα τρέχοντα επίπεδα και μέσα στις επόμενες ημέρες.
Προσπάθειες για να μην κατακρημνιστούν οι τιμές από τα πετρελαιοπαραγωγά κράτη
Παρά την φθίνουσα πορεία της ζήτησης, διεθνείς αναλυτές θεωρούν ότι η αγορά θα παραμείνει στενή τους επόμενους μήνες συγκρατώντας σε αποδεκτά για τους παραγωγούς επίπεδα. Το Brent κινείται κοντά στα 81 δολάρια το βαρέλι, ένα όριο το οποίο προτιμούν και τα πετρελαιοπαραγωγά κράτη και ως εκ τούτου φαίνεται ότι επιστρατεύουν κάθε μέσον για να το διατηρήσουν.
Σε έρευνα του Bloomberg, οι αναλυτές της πετρελαϊκής βιομηχανίας θεωρούν ότι ο ΟΠΕΚ+ θα επεκτείνει τις περικοπές της παραγωγής πετρελαίου πέρα από το πρώτο τρίμηνο του 2024 στο επόμενο τρίμηνο.
Θεωρούν ότι το καρτέλ θα αναγκαστεί να επεκτείνει τις περικοπές στο δεύτερο τρίμηνο του 2024 για να εμποδίσει μια απότομη πτώση των τιμών. «Ο ΟΠΕΚ+ δεν έχει άλλη επιλογή από το να επεκτείνει τις τρέχουσες περικοπές προκειμένου να αποφευχθεί η κατάρρευση», δήλωσε ο Tamas Varga, αναλυτής της PVM Oil Associates Ltd.
Μάλιστα, κάποιοι βλέπουν και πιο τολμηρές κινήσεις από την πλευρά του οργανισμού ώστε να περιοριστεί η προσφορά. Ενώ οι περισσότεροι από τους ερωτηθέντες πιστεύουν ότι ο ΟΠΕΚ+ είναι πιθανό να επεκτείνει τις περικοπές του στο επόμενο τρίμηνο, άλλοι πιστεύουν ότι ο ΟΠΕΚ+ μπορεί να αυξήσει τις περικοπές παραγωγής, αφού ορισμένα από τα μέλη του -συμπεριλαμβανομένων του Ιράκ και του Καζακστάν- συνέχισαν να παράγουν πλεονάζουσες ποσότητες τον Ιανουάριο.
Η ισορροπία μεταξύ περικοπών της προσφοράς και κάλυψη της παγκόσμιας ζήτησης αποτελεί ένα δύσκολο στοίχημα. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας εκτιμά ότι ενώ η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου χάνει δυναμική, οι παγκόσμιες αγορές πετρελαίου είναι πράγματι «σφιχτές» όπως αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι τα αποθέματα πετρελαίου μειώθηκαν κατά περίπου 60 εκατομμύρια βαρέλια τον Ιανουάριο.
Έτσι, σε έναν δεύτερο χρόνο, εάν η αγορά συνεχίσει να έχει στενότητα, παράγοντες της διεθνούς αγοράς υποστηρίζουν ότι ο ΟΠΕΚ+ πρέπει να διατηρήσει την τρέχουσα πειθαρχία του και να χαλαρώσει σταδιακά τις περικοπές παραγωγής του.