Πρεμιέρα κάνουν σήμερα τα τέσσερα νέα κυβερνητικά μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας με το υπουργείο Ανάπτυξης να γνωστοποιεί μειώσεις αρχικών τιμών σε διάφορες κατηγορίες προϊόντων της τάξης του 12% με 18%. Πάντως οι διαφορές των τιμών στα ράφια των σουπερμάρκετ, θα εμφανίζονται σταδιακά τις επόμενες εβδομάδες μέχρι να ανανεωθεί το στοκ, ενώ για να μετρηθεί η διαφορά στην τσέπη του καταναλωτή θα χρειαστεί να περάσει αρκετός καιρός ακόμη.
Από τα τέσσερα μέτρα που μπαίνουν σε ισχύ από σήμερα οι μεγαλύτερες προσδοκίες για πιο άμεσα αποτελέσματα στις τιμές στο ράφι έχουν καλλιεργηθεί για αυτό που προβλέπει τη μείωση των εκπτώσεων προμηθευτών προς τα σούπερ μάρκετ κατά 30% και τη μεταφορά του οφέλους στον καταναλωτή με μείωση των τιμών τιμοκαταλόγων.
Οι μειώσεις στους τιμοκαταλόγους
Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης το μέτρο αυτό οδήγησε σε μειώσεις τιμοκαταλόγου χονδρικής σε περισσότερα από 3.000 προϊόντα σε κατηγορίες προϊόντων που περιλαμβάνουν γενικά καθαριστικά προϊόντα (απορρυπαντικά ρούχων, απορρυπαντικά πιάτων, καθαριστικά επιφανειών παντός είδους, χλωρίνες) και προϊόντα προσωπικής υγιεινής (σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια, οδοντόκρεμες, βρεφικές και παιδικές πάνες).
Συγκεκριμένα, στις βρεφικές και παιδικές πάνες η μέση μείωση τιμής είναι 18,1%, στα σαμπουάν, τα αφρόλουτρα και τα conditioner 17%, στις οδοντόκρεμες 15,1%, στα απορρυπαντικά ρούχων 15,6%, στα απορρυπαντικά πιάτων 16%, στα καθαριστικά παντός είδους 15,8% και στα σαπούνια 12,7%.
Σταδιακά οι αλλαγές στα ράφια
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, μιλώντας πριν από μερικές ημέρες στην ΕΡΤ εκτίμησε πως τα νέα κυβερνητικά μέτρα θα οδηγήσουν σε μείωση των τιμών της τάξης του 15% σε αυτές τις κατηγορίες προϊόντων. Πάντως, οι όποιες διαφορές στα ταμπελάκια των σουπερμάρκετ δεν θα φανούν άμεσα και ενιαία παντού καθώς υπάρχουν στοκαρισμένα προϊόντα με τους παλιούς τιμοκαταλόγους. Σύμφωνα με πληροφορίες κάποια προϊόντα θα αλλάξουν τιμές άμεσα, ακόμη και σήμερα, ενώ στόχος είναι οι μεταβολές να έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου.
Μειώσεις τιμών VS προσφορών
Το μεγάλο στοίχημα είναι να μειωθεί η οικονομική επιβάρυνση των νοικοκυριών. Υπό αυτό το πλαίσιο, στελέχη της αγοράς έχουν εκφράσει τις αμφιβολίες τους για την επιτυχία του συγκεκριμένου μέτρου, σημειώνοντας πως θα οδηγήσει μεν σε μείωση των αρχικών τιμών αλλά θα περιορίσει την ένταση και το βάθος των προσφορών και γενικά των προωθητικών ενεργειών στα συγκεκριμένα προϊόντα. Έτσι, σύμφωνα πάντα με τους ίδιους παράγοντες, το τελικό όφελος στον καταναλωτή θα είναι μικρότερο.
Σε κάθε περίπτωση το αν θα επιβεβαιωθούν αυτές οι εκτιμήσεις θα φανεί στο μέλλον. Και αυτό γιατί η όποια «αποκλιμάκωση» των προσφορών θα γίνει σταδιακά και όχι από την πρώτη ημέρα, ενώ θα πρέπει να περάσει αρκετός καιρός για να γίνουν οι απαραίτητες συγκρίσεις.
Μείωση 15% στην τιμή του βρεφικού γάλακτος
Από την άλλη μεριά, άμεσα αναμένονται οι μειώσεις των τιμών στο βρεφικό γάλα από την επιβολή πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των παραγωγών-εισαγωγέων-προμηθευτών. Σύμφωνα με το ΥΠΑΝ το συγκεκριμένο μέτρο επιφέρει μειώσεις στις αρχικές τιμές προμήθειας μεσοσταθμικά περίπου στο 15% στα περισσότερα προϊόντα βρεφικού γάλακτος 1ης (0-6 μήνες) και 2ης (6-12 μήνες) βρεφικής ηλικίας.
Και ακριβώς επειδή το βρεφικό γάλα πωλείται χωρίς προωθητικές ενέργειες, το ΥΠΑΝ υπολογίζει πως οι μειώσεις αυτές (περίπου 15%) θα περάσουν άμεσα στην τιμή στο ράφι.
Λιγότερες ανατιμήσεις
Το τρίτο μέτρο της κυβέρνησης που έχει να κάνει με την απαγόρευση προωθητικών ενεργειών για τρεις μήνες μετά από την ανατίμηση ενός προϊόντος που πωλείται στα σουπερμάρκετ (εκτός των νωπών προϊόντων, αυτών που λήγουν εντός 30 ημερών και ορισμένων διαρκών καταναλωτικών αγαθών όπως τα ρούχα) έχει ήδη δείξει τα πρώτα δείγματα γραφής. Σύμφωνα με το ΥΠΑΝ μετά την εφαρμογή του μέτρου τον Φεβρουάριο ανατιμήθηκαν 890 κωδικοί προϊόντων, όταν την ίδια περίοδο πέρυσι (Φεβρουάριος 2023) ανατιμήθηκαν 3.760 κωδικοί προϊόντων. Η εφαρμογή της ρύθμισης συνεισέφερε στον περιορισμό των ανατιμήσεων κατά 76% από το ένα έτος στο άλλο. Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι ήταν τελείως διαφορετική η ένταση του πληθωρισμού το 2022 με το 2023.
«Καθαρές τιμές» σε φρούτα, λαχανικά, κρέατα
Το τελευταίο κυβερνητικό μέτρο υποχρεώνει τους προμηθευτές νωπών προϊόντων (φρούτα, λαχανικά, κρέατα) να πωλούν τα προϊόντα τους στο λιανεμπόριο σε «καθαρές» τιμές (net – pricing). Επιτρέπονται παροχές για επιστροφές προϊόντων και φύρα, μόνο στο 3% της τιμής πώλησης προ εκπτώσεων, πιστώσεων και άλλων παροχών. Σύμφωνα με το ΥΠΑΝ το μέτρο αυτό συμβάλλει στη μεγαλύτερη διαφάνεια στην τιμολόγηση των νωπών προϊόντων. Και εδώ η όποια μείωση των τιμών επέλθει από το συγκεκριμένο μέτρο πρόκειται να φανεί σταδιακά.