Αντιμέτωπη με μια σειρά από σημαντικές προκλήσεις βρίσκεται και το 2024 η παγκόσμια βιομηχανία κρασιού, γεγονός που την αναγκάζει να χτίσει «άμυνες» απέναντι σε ιδιαίτερα απαιτητικές συνθήκες, όπως η δομική υποχώρηση των πωλήσεων κατ’ όγκο σε παραδοσιακές αγορές – κλειδιά, η υπέρ- εξάρτηση από τους μεγαλύτερους ηλικιακά καταναλωτές, καθώς και δυσκολίες που συνδέονται με τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
Ταυτόχρονα όμως αναδύονται και μεγάλες ευκαιρίες σε αρκετές αγορές στρατηγικής σημασίας, ενώ η προτίμηση των νέων γενεών απέναντι στο κρασί ολοένα και ενισχύεται.
Σύμφωνα με τη βρετανική εταιρεία ερευνών IWSR που παρακολουθεί τη βιομηχανία αλκοολούχων ποτών σε περισσότερες από 160 χώρες στον κόσμο, σε επτά συνοψίζονται οι βασικές προκλήσεις που καλείται να διαχειριστεί ο κλάδος του κρασιού παγκοσμίως.
Οι πωλήσεις σε όγκο συνεχίζουν να υποχωρούν
Η πτωτική πορεία που καταγράφουν οι πωλήσεις κρασιού σε όγκο λαμβάνουν χαρακτηριστικά μακροπρόθεσμης τάσης και αφορά κυρίως σε παραδοσιακές αγορές, γεγονός που επισκιάζει τις ευκαιρίες που γεννώνται σε άλλες περιοχές του πλανήτη, όπως σε Ασία – Ειρηνικό.
Κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2023, οι πωλήσεις κρασιού σε όγκο στις 20 κορυφαίες αγορές για τον κλάδο κατέγραψαν πτώση της τάξης του 4%. Κορυφαίες αγορές, όπως η Γαλλία και η Ιταλία, καταγράφουν καθίζηση στις πωλήσεις εδώ και ολόκληρες δεκαετίες, ενώ την ίδια ώρα οι ΗΠΑ, η κορυφαία αγορά στο κρασί τη δεδομένη στιγμή, έχει εισέλθει σε περίοδο παρατεταμένης πτωτικής πορείας. Μεταξύ των αναδυόμενων αγορών, η κατανάλωση πήρε την ανιούσα στη Βραζιλία κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού, ωστόσο στη συνέχεια άρχισε να υποχωρεί, καθώς οι καταναλωτές επέστρεψαν στις προ πανδημίας συνήθειές τους, όπως η κατανάλωση μπύρας.
Υπέρ- εξάρτηση από τους μεγαλύτερους ηλικιακά καταναλωτές
Η κατηγορία του κρασιού εξαρτάται ολοένα και περισσότερο από τους μεγαλύτερους ηλικιακά καταναλωτές για μια σειρά από λόγους, στους οποίους συμπεριλαμβάνεται και η γήρανση του πληθωρισμού στην Ευρώπη και τη Βόρεια Ασία.
Οι σημερινοί νέοι, στον αντίποδα, όχι μόνο δεν δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στο κρασί, αλλά τείνουν να γυρίζουν την πλάτη στα αλκοολούχα ποτά γενικότερα, στρεφόμενοι σε εναλλακτικές επιλογές όπως τα έτοιμα προς κατανάλωση (ready to drink - RTD) ποτά ή η μπύρα.
Ισχυρή δέσμευση προς την αγορά του κρασιού
Όπως προκύπτει από τα ευρήματα της έρευνας της IWSR, οι νεότερης ηλικίας καταναλωτές που προτιμούν να καταναλώνουν κρασί έναντι άλλων ποτών εμφανίζονται πράγματι δεσμευμένοι απέναντι σε αυτή τη συνήθεια – και μάλιστα εκφράζουν την έντονη επιθυμία να «εξερευνήσουν» τα μυστικά του κρασιού.
Ειδικότερα, οι καταναλωτές ηλικίας έως 42 ετών εκδηλώνουν πιο έντονο το ενδιαφέρον να μάθουν τα πάντα για το κρασί έναντι όσων έχουν ηλικία 55 ετών και άνω.
Ψήφος εμπιστοσύνης στα premium κρασιά
Η προτίμηση των καταναλωτών στα πιο premium κρασιά συνεχίζεται μεν, με ηπιότερους ρυθμούς. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2023, οι πωλήσεις σαμπάνιας και άλλων premium κρασιού – σε όγκο – υποχώρησαν.
Πτωτικά ωστόσο κινείται την ίδια ώρα και η αγορά συμβατικών/παραδοσιακών κρασιών, γεγονός που δίνει ώθηση στα μερίδια αγοράς των premium προϊόντων.
Κυριαρχεί η τάση για κρασιά χαμηλής περιεκτικότητας σε αλκοόλ
Όσο ο καιρός περνάει, ολοένα και ενισχύεται η τάση των καταναλωτών να προτιμούν κρασιά χαμηλής περιεκτικότητας σε αλκοόλ. Η εν λόγω κατηγορία «έτρεξε» με άνοδο 8% στις πωλήσεις κατ’ όγκο το 2023 στο σύνολο των δέκα αγορών – κλειδιά, με την ισχυρότερη ανάπτυξη να καταγράφεται στην αμερικανική αγορά.
Στις ΗΠΑ, άλλωστε, η καινοτομία έχει την τιμητική της, γεγονός το οποίο επιβεβαιώνουν κρασιά με τα εξής χαρακτηριστικά: λιγότερες θερμίδες, μικρότερη περιεκτικότητα σε αλκοόλ, ακόμη και μηδενική ζάχαρη.
Συνεχίζεται η άνοδος μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου
Την ίδια ώρα, ο κλάδος του κρασιού συνεχίζεται να αναπτύσσεται και στο ηλεκτρονικό κανάλι, με ηπιότερους ωστόσο ρυθμούς, με τους κορυφαίους του κλάδου διεθνώς να συνεχίζουν να επενδύουν στις ηλεκτρονικές πωλήσεις, καθώς πρόκειται για μια τάση που αναμφισβήτητα ήρθε για να μείνει.
Η κλιματική αλλαγή ρίχνει βαριά τη σκιά της στην παραγωγή κρασιού
Ταυτόχρονα, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει το γεγονός ότι η κλιματική αλλαγή συνεχίζει να επηρεάζει αρνητικά την παραγωγή κρασιού.
Η άνοδος της θερμοκρασίας και η συχνότητα πλέον με την οποία κάνουν την εμφάνισή τους ακραία καιρικά φαινόμενα δημιουργούν πολλά προβλήματα στον κλάδο, τα οποία ξεκινούν από την ξηρασία και φτάνουν μέχρι την επίδραση στο μέγεθος της παραγωγής αλλά και στην ποιότητα του σταφυλιού.