ΤΑΙΠΕΔ: Σε περιβαλλοντική διαβούλευση το master plan του Λιμένα Ραφήνας – Τι προβλέπεται 

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
ΤΑΙΠΕΔ: Σε περιβαλλοντική διαβούλευση το master plan του Λιμένα Ραφήνας – Τι προβλέπεται 
Έναρξη της διαδικασίας διαβούλευσης της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Λιμένα Ραφήνας. Τι προβλέπει το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα - Μελέτη Διαχείρισης. Οι χρήσεις και η θέση της υποδομής. Οι κυκλοφοριακές συνθήκες.

Σε έναρξη της διαδικασίας διαβούλευσης της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του Λιμένα Ραφήνας του «Οργανισμού Λιμένος Ραφήνας» προχώρησε το ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ), ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων και προσκαλεί το ενδιαφερόμενο κοινό να διατυπώσει εγγράφως και σε κάθε περίπτωση επαρκώς τεκμηριωμένα τις απόψεις του. Η διαβούλευση ξεκίνησε στις 17 Απριλίου με διάρκεια 35 ημερών. Εν αναμονή των προσφορών στις 15 Μαΐου για την απόκτηση του 50% συν μίας μετοχής του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου, όπου υπάρχει ενδιαφέρον και από εταιρείες κρουαζιέρας αλλά και για παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών για μαρίνα/μεγάλα σκάφη αναψυχής, στο ΤΑΙΠΕΔ, ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, εκκινούν σταδιακά και διαδικασίες για αξιοποίησης ενός ακόμα περιφερικού λιμενικού asset.

Όπως αναφέρεται στη σχετική Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) που συνοδεύει το προτεινόμενο master plan (Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και Μελέτη Διαχείρισης) του Λιμένα Ραφήνας, το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και η Μελέτη Διαχείρισης (Master Plan) του Λιμένα Ραφήνας, έχει ως στόχους τη διάγνωση των αναγκών και των δυνατοτήτων του Λιμένα, με στόχο τη βελτίωση της υποδομής και της λειτουργικότητας των εγκαταστάσεών του ώστε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του μέλλοντος, τον καθορισμό της ανάπτυξής του και των προτεραιοτήτων αυτής της ανάπτυξης, την αποσυμφόρηση των υφιστάμενων χρήσεων και εγκαταστάσεων, τον προγραμματισμό της χρονικής ανάπτυξης του λιμένος από την άποψη της κατασκευής των έργων.

Ζώνες Ανάπτυξης Λιμένα

Εντός της θεσμοθετούμενης χερσαίας ζώνης καθορίζονται τέσσερις (4) Ζώνες Ανάπτυξης του Λιμένα Ραφήνας, όπως οι ζώνες:

Ζώνη Α - Αλιευτικού Καταφυγίου 10.372,9 m2: Οι επιτρεπόμενες χρήσεις γης είναι: Δραστηριότητες και υποδομές σχετικές με την εξυπηρέτηση αλιέων και αλιευτικών σκαφών, φυλάκια, στάθμευση αυτοκινήτων, γραφείο, ιατρείο, χώροι υγιεινής - αποδυτήρια, αποθήκες, εστίαση (για τις ανάγκες των αλιέων), Η/Μ εγκαταστάσεις, σχετικές με τον ναυταθλητισμό (γραφεία, χώρος διδασκαλίας – βιβλιοθήκη, εντευκτήριο, καφέ/εστιατόριο, υπόστεγα φύλαξης/αποθήκευσης μικρών σκαφών), Υδατοδρόμιο

Ζώνη Β – Επιβατικού Λιμένα: Β.1 (χερσαία ζώνη του Κυρίως Λιμένα, Τμήμα Ακτοπλοΐας και Ταχυπλόων Σκαφών) επιφανείας 86.056,7 m2., Β.2 επιφάνειας 27.897,1 m2. Οι επιτρεπόμενες χρήσεις γης είναι: δραστηριότητες και υποδομές σχετικές με την εξυπηρέτηση της ακτοπλοϊκής κίνησης, τερματικός σταθμός εξυπηρέτησης πλοίων ακτοπλοΐας (επιβάτες, οχήματα), επιβατικός σταθμός (διοίκηση λιμένα, γραφεία, αίθουσες συνεδριάσεων, Λιμεναρχείο, Τελωνείο, εκδοτήρια εισιτηρίων, αίθουσα αναμονής, ΟΤΕ, ΕΟΤ, τράπεζες, δημόσιες υπηρεσίες συναφείς με τη λειτουργία του Λιμένα, χώροι υγιεινής κοινού, εμπορικά καταστήματα, εστίαση, αναψυχή, ιατρείο, αποθήκες, βοηθητικοί χώροι), γραφεία VTS, κτίριο αντλιοστασίου λυμάτων ΕΥΔΑΠ, στάθμευση (κτήρια-γήπεδα) οχημάτων, εγκαταστάσεις και σταθμοί μέσων μαζικής μεταφοράς και ταξί, φυλάκια, αποθήκες, χώροι αναμονής επιβατών, γεφυροπλάστιγγα - φυλάκιο, περιοχές αναμονής οχημάτων προς επιβίβαση - αποβίβαση, Η/Μ εγκαταστάσεις (συμπεριλαμβανομένων υποδομών cold-ironing), σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, δραστηριότητες και υποδομές σχετικές με τον ελλιμενισμό εμπορικών πλοίων και άλλων μεγάλων σκαφών, με τον ελλιμενισμό και την εξυπηρέτηση πλοίων, πλωτών μέσων, σκαφών και ναυπηγημάτων παροχής λιμενικών υπηρεσιών (ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, πυροσβεστικής υπηρεσίας, εφοδιασμού πλοίων με καύσιμα - bunkering, συλλογής αποβλήτων πλοίων και καταλοίπων), χώροι πρασίνου, δραστηριότητες και υποδομές σχετικές με την εξυπηρέτηση των επιβατών της ακτοπλοΐας και την αναψυχή, υπαίθριοι χώροι για περίπατο, ανάπαυση και θέαση, θρησκευτικοί χώροι (Εκκλησία Αγ. Νικολάου), εγκαταστάσεις και σταθμοί μέσων μαζικής μεταφοράς (απόληξη προαστιακού σιδηροδρόμου).

Ζώνη Γ – Μικτής Χρήσης: Η Ζώνη Γ αφορά στη χερσαία ζώνη του Παλαιού Λιμένα, του Λιμενικού Τμήματος Μικτής Χρήσης και της Κεντρικής πλαζ με Νότιο όριο το ρέμα και έχει επιφάνεια 64.892,5 m2. Οι επιτρεπόμενες χρήσεις γης είναι: δραστηριότητες και υποδομές σχετικές με την εξυπηρέτηση των επιβαινόντων στα ημερόπλοια, στις μικρές λέμβους και στα διερχόμενα σκάφη, τον τουρισμό και την αναψυχή, εστίαση (κτίρια-υπαίθριοι χώροι-στέγαστρα), αναψυκτήρια, εκδοτήρια εισιτηρίων, περίπτερα, γραφεία υπηρεσιών λιμένα, τράπεζες (ΑΤΜ), παιδότοποι, παιδικές χαρές, χώροι πρασίνου, υπαίθριοι χώροι αναψυχής (συμπεριλαμβανομένης κολυμβητικής δεξαμενής), σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, γραμμικές υποδομές μεταφορών (είσοδος – έξοδος υπογειοποίησης οδού Φλέμιγκ), Η/Μ εγκαταστάσεις, δραστηριότητες και υποδομές σχετικές με την εξυπηρέτηση ημεροπλοίων, μικρών λέμβων και διερχόμενων σκαφών, σταθμός καυσίμων ανεφοδιασμού σκαφών, διοικητήριο - γραφεία, εμπορικά καταστήματα, καταστήματα παροχής υπηρεσιών, εστίαση, αναψυκτήρια, χώροι στάθμευσης οχημάτων (ελεγχόμενης ή μη),

Ζώνη Δ – Παραλίες Λουομένων Δ.1 επιφάνειας 24.959,4 m2: Η Ζώνη Δ αφορά στην παραλία Μπλε Λιμανάκι, έχει επιφάνεια 24.959,4 m2 και περιλαμβάνει την εξής Περιοχή Δόμησης: Δ.1 επιφάνειας 24.959,4 m2. Ραφήνας. Οι επιτρεπόμενες χρήσεις γης είναι: δραστηριότητες και υποδομές σχετικές με την εξυπηρέτηση των λουομένων και την αναψυχή του κοινού, αναψυκτήρια, καντίνες, χώροι υγιεινής, Η/Μ εγκαταστάσεις, ομπρέλες-ξαπλώστρες.

Περιγραφή Αναπτυξιακού Προγράμματος και Μελέτης Διαχείρισης (Master Plan)

Λιμενικό Τμήμα Ακτοπλοΐας – Κυρίως Λιμένας: Ο σχεδιασμός των έργων προβλέπει την επέκταση του λιμένα προς τα βόρεια και ανατολικά και τη διαμόρφωση ικανού μεγέθους λιμενολεκάνης, καθώς και την επέκταση των χερσαίων χώρων του λιμένα, με την κατασκευή νέων λιμενικών έργων και την καθαίρεση υφιστάμενων (καθαίρεση του υπήνεμου μώλου του παλαιού λιμένα, έτσι ώστε να υλοποιηθεί η προτεινόμενη στο παρόν προγραμματικό σχέδιο επίχωση και διαμόρφωση δαπέδων στην περιοχή, καθαίρεση προβλήτα στο νότιο άκρο του κύριου παραλιακού κρηπιδώματος ακτοπλοΐας, επέκταση προσήνεμου μώλου προς τα βόρεια και ανατολικά με συνολικό μήκος 1.050m περίπου, διαμόρφωση χερσαίου χώρου στην εσωτερική πλευρά του βόρειου-βορειοανατολικού τμήματος του νέου προσήνεμου μώλου και κατασκευή των αντίστοιχων κρηπιδωμάτων συνολικού μήκους 550m περίπου, κατασκευή νέου ενιαίου κύριου παραλιακού κρηπιδώματος επεκτεινόμενο προς τα νότια, συνολικού μήκους 300m σε απόσταση 10m προ του υφιστάμενου μετώπου, δημιουργία ελεγχόμενης ζώνης λιμένα, όπισθεν των παραλιακών κρηπιδωμάτων, όπου προβλέπονται ικανοί χώροι κίνησης οχημάτων και επιβατών καθώς και στοίχοι αναμονής για Ι.Χ., δίκυκλα και φορτηγά, έκτασης περίπου 24.000m2 κ.α.).

Λιμενικό Τμήμα Μικτής Χρήσης – Παλαιός Λιμένας: Ο σχεδιασμός των έργων προβλέπει την επέκταση προς τα ανατολικά-νοτιοανατολικά του παλαιού λιμένα, την κρηπίδωση του παλαιού λιμένα περιμετρικά για την δημιουργία της απαραίτητης χερσαίας ζώνης αφενός για την εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας και αφετέρου για τη δημιουργία χερσαίων κτιριακών υποδομών και εγκαταστάσεων για την εξυπηρέτηση των σκαφών και των επιβαινόντων σε αυτά και, τέλος, την δημιουργία αντίστοιχων υποδομών – λιμενικών και χερσαίων – στην περιοχή του νέου προσήνεμου μώλου του λιμενικού τμήματος μικτής χρήσης (κατασκευή νέου προσήνεμου μώλου σε επέκταση του ανατολικότερου τμήματος του υπήνεμου μώλου του κυρίως λιμένα, μήκους 120m περίπου κ.α.).

Λιμενικό Τμήμα Αλιευτικού Καταφυγίου: Με τα προτεινόμενα έργα στο αλιευτικό καταφύγιο επεκτείνεται η διαθέσιμη χερσαία ζώνη για την εξυπηρέτηση των αλιέων (ανακατασκευή του υφιστάμενου προσήνεμου μώλου του αλιευτικού λιμένα. σε μήκος 75m περίπου, ανακατασκευή, επέκταση και διαπλάτυνση του υπήνεμου μώλου, το συνολικό μήκος του οποίου θα ανέρχεται σε 75m περίπου, στο ακρομώλιο του διαμορφώνεται επαρκής χερσαίος χώρος για τις ανάγκες του υδατοδρομίου, κατασκευή ανατολικού κρηπιδώματος μήκους 130m κ.α.).

Λιμενικό Τμήμα Υδατοδρομίου: Η προτεινόμενη λύση για τον σχεδιασμό του υδατοδρομίου αφορά στην δημιουργία μιας σύγχρονης λιμενικής εγκατάστασης για την εξυπηρέτηση των υδροπλάνων. Το υδατοδρόμιο που δημιουργείται έχει δυναμικότητα και δυνατότητα εξυπηρέτησης ενός υδροπλάνου. Το ΛΤ Υδατοδρομίου του Λιμένα Ραφήνας χωροθετείται εσωτερικά του δυτικού άκρου του υπήνεμου μώλου του λιμένα/αλιευτικού καταφυγίου. Με τα προτεινόμενα έργα το υδατοδρόμιο αποκτά επαρκείς χερσαίους χώρους για την λειτουργία του, ενώ προβλέπεται και η τοποθέτηση λυόμενης κτιριακής υποδομής για την εξυπηρέτηση και τον έλεγχο των επιβατών.

Κτηριακές εγκαταστάσεις: Οι νέες κτιριακές εγκαταστάσεις περιλαμβάνουν τον ήδη Εγκεκριμένο Κεντρικό Τερματικό Σταθμό επιβατών και υπηρεσιών του κυρίως λιμένα, το ήδη εγκεκριμένο κτίριο κλειστής στάθμευσης αυτοκινήτων, βόρεια του κυρίως λιμένα, τα φυλάκια εισόδου και τον σταθμό ταξί και λεωφορείων, καθώς και τις εγκαταστάσεις του Ναυτικού Ομίλου και εξυπηρέτησης αλιέων. Επίσης προβλέπονται στην περιοχή του κυρίως λιμένα κτίριο Η/Μ εγκαταστάσεων. Στην περιοχή του Λιμένα μικτής χρήσης προτείνονται Κτίριο στέγασης της Διοίκησης του Λιμένα με χώρους Καταστημάτων και Αναψυκτηρίων καθώς και Κτίριο Η/Μ Εγκαταστάσεων. Στον χώρο της Κεντρικής Πλαζ προτείνονται κτίρια για την στέγαση χώρων αναψυχής (αναψυκτήρια, εστιατόρια κλπ.).

Περιγραφή προτεινόμενων νέων εγκαταστάσεων

Τερματικός Σταθμός: Ο τερματικός σταθμός συνολικής επιφάνειας 2.800m2 χωροθετείται στη χερσαία ζώνη του Κυρίως Λιμένα. Ο τερματικός σταθμός πέραν των απαιτήσεων για την εξυπηρέτηση επιβατών, καλύπτει και τις ανάγκες των Υπηρεσιών του Λιμένα με δεδομένο ότι τα υφιστάμενα κτίρια στα οποία στεγάζονται σήμερα (στη χερσαία ζώνη όπισθεν του παλαιού λιμένα) βρίσκονται σε απομακρυσμένη θέση.

Σταθμός Λεωφορείων – Ταξί: Ο σταθμός των λεωφορείων περιλαμβάνει ένα μεγάλο στεγασμένο-ημιυπαίθριο χώρο συνολικής επιφάνειας 850 m2 για την αναμονή των λεωφορείων και των επιβατών και ένα μικρό κτήριο συνολικής επιφάνειας 40 m2 για τις ανάγκες του προσωπικού (γραφείο κίνησης, εκδοτήριο εισιτηρίων, W.C. κλπ.) Η στάση των ταξί περιλαμβάνει ένα στέγαστρο αναμονής των επιβατών και τις αναγκαίες διαμορφώσεις (σχηματισμός ουράς αναμονής ταξί, χώρος στάθμευσης ταξί, ζώνη πράσινου κλπ.). Τόσο η στάση των λεωφορείων όσο και η στάση ταξί χωροθετήθηκαν κατά το δυνατόν κεντροβαρικά ως προς τις θέσεις ελλιμενισμού των πλοίων.

Κτίριο Στάθμευσης Αυτοκινήτων: Το Κτίριο Στάθμευσης Αυτοκινήτων χωροθετείται στον χώρο του Αλιευτικού Καταφυγίου. Η επιφάνεια του θα ανέρχεται σε 5.100m2 με επιφάνεια κάλυψης 1.700m2 και συνολικής δυναμικότητας 210 οχημάτων.

Κτίριο Διοίκησης Λιμενικού Τμήματος Μικτής Χρήσης και Κτίρια χώρων Αναψυχής (εστιατόρια, καφετέριες κ.α.): Προτείνεται η χωροθέτηση του κτιρίου διοίκησης του Λιμένα Μικτής Χρήσης καθώς και χώρων καταστημάτων και αναψυκτηρίων συνολικής επιφάνειας 1.320 m2 στον χώρο που διαμορφώνεται παρά τον προσήνεμο μώλο του λιμένα μικτής χρήσης. Εκτιμάται ότι η Διοίκηση του Λιμενικού Τμήματος Μικτής Χρήσης θα καταλαμβάνει επιφάνεια περί τα 250 m2. Η υπόλοιπη επιφάνεια διατίθεται για τη λειτουργία καταστημάτων (τουριστικών ειδών, τροφίμων, ειδών οικιακής χρήσης), χώρων εστιατορίου και αναψυκτηρίου, χώρων υγιεινής κοινού επιφάνειας περί τα 60 m2 καθώς και χώρων εξυπηρέτησης των ομίλων ναυταθλητισμού.

Χώροι Εστιατορίων – Αναψυκτηρίων: Στο κεντρικό τμήμα της χερσαίας ζώνης του Λιμενικού Τμήματος Μικτής Χρήσης και συγκεκριμένα όπισθεν του υπήνεμου μώλου, χωροθετείται μία κτιριακή μονάδα μονόροφη χώρων αναψυχής (εστιατορίων-αναψυκτηρίων-μπαρ) επιφάνειας 800 m2, καθώς και βοηθητικοί χώροι-χώροι υγιεινής. Επιπλέον χωροθετούνται δύο ή και περισσότερες, μικρότερες μονόροφες σειρές καταστημάτων υγιειονομικού χαρακτήρα, παράλληλα προς την ακτή.

Κτίριο Εξυπηρέτησης Υδατοδρομίου: Στον χώρο του Υδατοδρομίου στο ακρομώλιο του υπήνεμου μώλου του αλιευτικού καταφυγίου προβλέπεται η κατασκευή κτιρίου επιφάνειας 40 m2 για την εξυπηρέτηση του Υδατοδρομίου.

Στέγαστρα Αναμονής Επιβατών: Στον χώρο της Ελεγχόμενης Ζώνης του Κυρίως Λιμένα προτείνεται η κατασκευή στεγάστρων για την αναμονή επιβατών κοντά στις θέσεις πρόσδεσης των πλοίων, συνολικής επιφάνειας 200 m2.

Κτίριο Αποθηκών: Στη χερσαία ζώνη του κυρίως λιμένα και βόρια του Kτιρίου του Tερματικού Σταθμού χωροθετείται το κτίριο των αποθηκών, επιφάνειας 300 m2. Σε επαφή με το κτίριο αυτό προβλέπεται, όπως προαναφέρθηκε, μικρό κτίριο για τον υποσταθμό και λοιπές εγκαταστάσεις για την ηλεκτροδότηση των ελλιμενιζόμενων πλοίων (4 θέσεις) που προβλέπεται να υλοποιηθεί στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος Ealing. Δυτικά του κτιρίου αποθηκών προβλέπεται να κατασκευαστεί από την ΕΥΔΑΠ το αντλιοστάσιο λυμάτων της πόλης της Ραφήνας.

Κτίριο Σταθμού Απόληξης Προαστιακού Σταθμού: Στη χερσαία ζώνη του τμήματος ακτοπλοΐας και νοτιοδυτικά του Kτιρίου του Tερματικού Σταθμού χωροθετείται το κτίριο του Σταθμού Απόληξης Προαστιακού Σταθμού, επιφάνειας 1.500 m2.

Από τις υπάρχουσες κτιριακές εγκαταστάσεις στο Νέο Master Plan παραμένουν συνολικά εννέα, οι οποίες μπορούν να εξυπηρετήσουν τις επιμέρους λειτουργίες των Ζωνών που ανήκουν. Οι υπόλοιπες κατεδαφίζονται είτε απομακρύνονται εξαιτίας της κατασκευής των αναγκαίων Συγκοινωνιακών έργων και κυρίως της υπογειοποίησης της Λεωφόρου Φλέμινγκ και διαμόρφωσης κόμβου κυκλοφορίας, της διαμόρφωσης των υποδομών του προαστιακού σιδηροδρόμου, της διενέργειας αρχαιολογικών ανασκαφών, είτε τέλος διότι δεν εξυπηρετούν τη λειτουργία του λιμένα. Διατηρείται η εκκλησία του Αγίου Νικολάου και το ιδιωτικό κτίριο της τέως Ταβέρνας Αμμουδιά, η οποία πλέον δεν λειτουργεί.

Ποιος είναι ο Λιμένας Ραφήνας

Ο Λιμένας είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος σε επιβατική κίνηση μεταξύ των 16 ελληνικών λιμένων Διεθνούς Ενδιαφέροντος, περιλαμβάνεται στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (εκτεταμένο δίκτυο), ενώ συγκεντρώνει σημαντικό μέρος της κίνησης προς τα νησιά των Κυκλάδων (Τήνο, Άνδρο, Μύκονο, Πάρο, Νάξο, Αμοργό, Ίο, Σαντορίνη και Κουφονήσια), συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση, όσον αφορά στην ακτοπλοΐα, τον Λιμένα του Πειραιά. Διατηρεί επίσης την αποκλειστική σύνδεση με το Μαρμάρι Ευβοίας εξυπηρετώντας τόσο την επιβατική – τουριστική όσο και την εμπορευματική κίνηση των προορισμών αυτών. Ο Λιμένας Ραφήνας εξυπηρετεί εκτός από την επιβατική κίνηση και τις μεταφορές με φορτηγά οχήματα της ακτοπλοΐας και τουριστική κίνηση που αφορά κυρίως σε ημερόπλοια και δευτερευόντως σκάφη αναψυχής, καθώς και την αλιεία. Επίσης, διαθέτει κτιριακές εγκαταστάσεις, και χώρους προς αξιοποίηση. Ο Λιμένας Ραφήνας αποτελείται σήμερα από το κύριο και το παλαιό λιμάνι, καθώς και το αλιευτικό καταφύγιο. Το κύριο λιμάνι βρίσκεται στο βόρειο τμήμα του όρμου Ραφήνας και περιλαμβάνει τον βόρειο προσήνεμο και νότιο υπήνεμο μώλο, καθώς και τα κρηπιδώματα, για την εξυπηρέτηση οχηματαγωγών πλοίων συνολικού μήκους 340 m. Το παλαιό λιμάνι, αναπτύσσεται νοτιότερα και περιλαμβάνει έναν μικρό υπήνεμο μώλο και κρηπιδώματα συνολικού μήκους περίπου 200 m. Το αλιευτικό καταφύγιο υφίσταται βόρεια του προσήνεμου μώλου του κύριου λιμένα.

Η κυκλοφοριακή μελέτη

Στη συγκεκριμένη μελέτη εξετάζεται η κατασκευή ανισόπεδου κόμβου (ΑΚ) στη Λ. Μαραθώνος επί της συμβολής του ενιαίου οδικού άξονα που αποτελείται από τις Λ. Φλέμινγκ και Ανδρέα Παπανδρέου. Ο υφιστάμενος ισόπεδος κόμβος, όπως διαμορφώθηκε το 2004, δεν είναι δυνατό να εξυπηρετεί τους κυκλοφοριακούς φόρτους στις ώρες αιχμής, που συμβαίνουν εποχικά (θερινοί μήνες). Αυτό οφείλεται στους υψηλούς φόρτους, τόσο επί της Λ. Μαραθώνος (κίνηση λουόμενων από και προς την παραλία, η οποία εκτείνεται από Αγ. Ανδρέα μέχρι Σχοινιά, μήκους περίπου 12 km),όσο και επί της Λ. Φλέμινγκ (κίνηση επιβατών οχηματαγωγών πλοίων του λιμένα από και προς Αθήνα). Συνέπεια της αδυναμίας του υφιστάμενου ισόπεδου κόμβου για την εξυπηρέτηση της κυκλοφοριακής ζήτησης, είναι ο σχηματισμός ουρών μήκους 2 χλμ. επί της Λ. Φλέμινγκ (στην κατεύθυνση Λιμένας - Λ. Μαραθώνος) καθημερινά τους θερινούς μήνες.

Το έργο προτείνεται να κατασκευαστεί σε δύο φάσεις όπως αυτές περιγράφονται στη συνέχεια:

Φάση Α: • Κατασκευή γέφυρας, που θα εξυπηρετεί τη διαμπερή κίνηση της Λ. Μαραθώνος, συνολικού μήκους 122,5μ. • Διαμόρφωση Κόμβου Κυκλικής Κίνησης, επί της σημερινής στάθμης του υφιστάμενου κόμβου, που θα εξυπηρετεί τις στρέφουσες κινήσεις, καθώς και τη σύνδεση μεταξύ των οδών Ανδρέα Παπανδρέου και Λ. Φλέμινγκ.

Φάση Β: • Διαπλάτυνση της Λ. Μαραθώνος στο τμήμα της μεταξύ των ισόπεδων κόμβων στη συμβολή της οδού Καλλιτεχνών και στη συμβολή της οδού Ο. Ελύτη, ώστε αυτή να λειτουργεί με 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση, ως εξής: - Οι 2 λωρίδες που θα εξυπηρετούν την κατεύθυνση «Μαραθώνας - Αθήνα», θα κατασκευαστούν με τα έργα διαπλάτυνσης της Λ. Μαραθώνος στη δυτική πλευρά αυτής. - Οι 2 λωρίδες που θα εξυπηρετούν την κατεύθυνση «Αθήνα -Μαραθώνας», θα αποκατασταθούν επί της γέφυρας η οποία θα έχει κατασκευαστεί από τη Φάση Α.

Σύμφωνα με την κυκλοφοριακή μελέτη, που εκπονήθηκε για το συγκεκριμένο έργο, τα οφέλη από την υλοποίηση και λειτουργία του υπό μελέτη ΑΚ θα είναι πολύ σημαντικά, για τη λειτουργικότητα της Λ. Μαραθώνος, αλλά και ιδιαίτερα της Λ. Φλέμινγκ. Ειδικότερα, προβλέπεται η σημαντική βελτίωση της κίνησης Λιμένας – Αθήνα κατά 175%, καθώς και η βελτίωση της κίνησης Αθήνα – Λιμένας κατά 22%.

Η Επέκταση Αττικής Οδού προς Ραφήνα

Σε σχετικό τεύχος του master pan (κυκλοφοριακή μελέτη), μεταξύ άλλων γίνεται και αναφορά στις πιθανές επεκτάσεις Αττικής Οδού. Όπως σημειώνεται, στο πλαίσιο αναβάθμισης των οδικών υποδομών στην Περιφέρεια Αττικής και βελτίωσης των επικρατουσών κυκλοφοριακών συνθηκών τμήματος του οδικού της δικτύου, οι τρεις κατασκευαστικοί όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΑΒΑΞ κατέθεσαν στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πρότυπη πρόταση για την υλοποίηση επεκτάσεων της Αττικής οδού. Η πρόταση αυτή περιλαμβάνει τρία διακριτά τμήματα:

• Επέκταση Αττικής Οδού προς Λαύριο

• Επέκταση Αττικής Οδού προς Ραφήνα

• Σήραγγα Ηλιούπολης που θα ενώνει τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού με τη Λ. Βουλιαγμένης

Η πρόταση αυτή, η οποία συμπεριλαμβάνει αναλυτική περιγραφή του αντικειμένου, τεκμηρίωση της σκοπιμότητας της σύμβασης, αναλυτική τεκμηρίωση της αξίας της προτεινόμενης επένδυσης, μελέτη κόστους - οφέλους και γενικά στοιχεία που αποτελούν προϊόν ολοκληρωμένης μελέτης, σε περίπτωση που κριθεί θετικά από την Επιτροπή Αξιολόγησης η κυβέρνηση θα προχωρήσει πραγματοποιώντας έναν ενιαίο διαγωνισμό για τις παραπάνω υποδομές. Σημειώνεται ότι τα παραπάνω έργα θα αποτελούν είτε Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) είτε σύμβαση παραχώρησης.

Όσον αφορά στο σχεδιασμό της επέκτασης της Αττικής Οδού προς τη Ραφήνα, τα κύρια σημεία του σχεδιασμού αφορούν τη συνέχιση του κλάδου της Αττικής Οδού (από το ύψος περίπου των Σπάτων) που καταλήγει στην Αγίου Δημητρίου, τη σύνδεσή της με τη Λ. Μαραθώνος μέσω ανισόπεδου κόμβου ανάντη του κόμβου με τη Λ. Φλέμινγκ, τη συνέχισή της εντός της Ραφήνας προς τον Λιμένα και την υπογειοποίησή της περίπου στο ύψος της πλατείας της Ραφήνας μέχρι περίπου το ύψος του Λιμένα. Η κατασκευή του συγκεκριμένου κλάδου αναμένεται να αποσυμφορήσει σε σημαντικό βαθμό το οδικό δίκτυο της πόλης της Ραφήνας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Κληρώνει στο Ευρωκοινοβούλιο – Συνωστισμός αποτελεσμάτων – Τον Ιούνιο η νέα ψηφιακή τράπεζα

Ακίνητα: Ποιες είναι οι τιμές στην αγορά γραφείων – Η τάση και η νέα «μεγάλη εικόνα»

ΥΠΕΝ: Όλο το σχέδιο επιδοτήσεων έως 3 δισ. για «πράσινα» έργα στα νησιά – Από φωτοβολταϊκά μέχρι offshore αιολικά

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider