Τη δημιουργία ενός μηχανισμού ο οποίος με βάση συγκεκριμένους δείκτες απόδοσης (KPIs) θα υπολογίζει το μέγεθος της κρατικής επιχορήγησης των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας εξετάζει το Υπερταμείο σε συνεργασία με το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Όπως δήλωσε χθες κατά τη διάρκεια δημοσιογραφικής ενημέρωσης ο CEO του Υπερταμείου, Γρηγόρης Δημητριάδης, ο στόχος είναι διπλός: αφενός να διατηρηθεί το εισιτήριο σε χαμηλή τιμή και αφετέρου να σταματήσει το δημόσιο να επιδοτεί τα ελλείμματα των συγκοινωνιών.
«Σήμερα, ο τρόπος επιδότησης των αστικών συγκοινωνιών δημιουργεί μία κουλτούρα που λέει πως όποιο και αν είναι το έλλειμμα θα έρθει το κράτος να βάλει το παραπάνω», είπε ο κ. Δημητριάδης σημειώνοντας πως ο νέος μηχανισμός θα εισάγει τη λογική της αποζημίωσης του λειτουργικού κόστους, με όρους ποιότητας συγκοινωνιακού έργου.
Ειδικότερα, θα συμφωνηθούν μετρήσιμοι στόχοι όπως η πυκνότητα και η συχνότητα των δρομολογίων και η ποιότητα των υπηρεσιών κλπ, και όταν αυτοί οι στόχοι καλύπτονται θα ξεκλειδώνει η επιδότηση. Αν και μετά από τις επιχορηγήσεις υπάρχει και πάλι έλλειμμα ο φορέας θα πρέπει να λογοδοτεί. Το νέο μοντέλο αναμένεται να συμφωνηθεί φέτος και να μπει σε λειτουργία από το 2025.
Ήδη έχει εφαρμοστεί ένας μηχανισμός συντονισμού για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής, δηλαδή το δωρεάν ή μειωμένο εισιτήριο σε ΑμεΑ, ανέργους, μαθητές, άτομα άνω των 65 και ειδικές επαγγελματικές ομάδες. Η αποζημίωση ανήλθε σε 83,6 εκατ. ευρώ αντίστοιχα για τα έτη 2022 και 2023.
Σημειώνεται πως η τακτική επιχορήγηση για τις οδικές συγκοινωνίες και τα μέσα σταθερής τροχιάς ανήλθε σε 147 εκατ. ευρώ το 2022 και 126 εκατ. ευρώ το 2021. Η συνολική κρατική επιχορήγηση, συμπεριλαμβανομένων του ΣΔΙΤ για το ηλεκτρονικό εισιτήριο και των συμβάσεων με τα ΚΤΕΛ για δρομολόγια του ΟΑΣΑ, ανήλθε στα 275 εκατ. ευρώ το 2022 και 258 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν.
Η τιμή του εισιτηρίου και η εισιτηριοδιαφυγή
«Οφείλουμε να διαφυλάξουμε το φθηνό εισιτήριο, ενώ είναι σημαντικό να μπορούμε να πάμε σε περαιτέρω ανάπτυξη των αστικών συγκοινωνιών, με τις επενδύσεις που απαιτούνται», δήλωσε ο κ. Δημητριάδης σημειώνοντας πως η Αθήνα είναι από τις φθηνότερες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις στις αστικές συγκοινωνίες. Όπως είπε το εισιτήριο του 1,20 ευρώ είναι ελάχιστα ακριβότερο από την Πράγα (1,18 ευρώ), ενώ το αμέσως ακριβότερο εισιτήριο είναι στη Μαδρίτη (1,50 ευρώ), ενώ το Άμστερνταμ είναι στα 3,20 ευρώ.
Βασική προϋπόθεση για τη διατήρηση του εισιτηρίου σε χαμηλή τιμή είναι η αντιμετώπιση του φαινομένου της μη πληρωμής εισιτηρίου, που εντοπίζεται κατά βάση στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, μιας και οι σταθμοί μετρό και ηλεκτρικού έχουν πύλες.
Όπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Γιώργος Σπηλιόπουλος, αν και είναι δύσκολο να καθοριστεί με ακρίβεια, με βάση τους ελέγχους το καταγεγραμμένο ποσοστό της εισιτηριοδιαφυγής ως προς τις επικυρώσεις εισιτηρίων εκτιμάται περίπου στο 10% για το σύνολο των μέσων μεταφοράς της πρωτεύουσας.
Τον τελευταίο χρόνο έχουν αυξηθεί οι ελεγκτές, με το σχετικό σώμα να αριθμεί σήμερα 122 άτομα, όταν στα τέλη του 2022 ήταν μόλις 45 άτομα. Την περασμένη χρονιά οι έλεγχοι αυξήθηκαν κατά 173% σε μετρό και τραμ, οδηγώντας συνολικά 81.481 βεβαιωμένες παραβάσεις.