Πιθανότατα τη Δευτέρα αναμένεται να σταλεί η επιστολή Μητσοτάκη προς την πρόεδρο της Κομισιόν για τις αθέμιτες πρακτικές των πολυεθνικών για διαφορετικές τιμολογήσεις εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ όπως δήλωσε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, το θέμα δεν απασχολεί μόνο την Ελλάδα άλλα όλες τις κυβερνήσεις.
Τη σχετική πρωτοβουλία ανακοίνωσε χθες ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης, σημειώνοντας πως «Ευρώπη πρέπει να σημαίνει και παρεμφερείς ή ενιαίες τιμές για τα προϊόντα που πωλούν οι πολυεθνικές μας. Ετοιμάζω επιστολή στην κυρία φον ντερ Λάιεν και θα ζητήσω ευρωπαϊκή παρέμβαση για να μας εξηγήσουν οι πολυεθνικές γιατί διατηρούν διαφορετικές τιμολογιακές πολιτικές. Η Ευρώπη έχει τη δυνατότητα να επιβάλει ένα κανονιστικό πλαίσιο».
Πανευρωπαϊκή απάντηση
Στόχος της κυβέρνησης είναι να υπάρξει μια πανευρωπαϊκή απάντηση σε αυτές τις πρακτικές με τον κ. Μητσοτάκη να παίρνει την πρωτοβουλία ευελπιστώντας πως θα έχει θετική ανταπόκριση από τους ευρωπαίους εταίρους μας. Ωστόσο όποιες τέτοιες πρωτοβουλίες μετατίθενται σίγουρα για την επόμενη Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το επόμενο Ευρωκοινοβούλιο όπως αυτό θα προκύψει μετά τις Ευρωεκλογές του Ιουνίου.
Ειδικότερα, όπως σημειώνουν αρμόδιες πηγές, ενόψει Ευρωεκλογών και του επόμενου πενταετούς κύκλου στην Ευρώπη, ο πρωθυπουργός μεταφέρει την κρίσιμη μάχη κατά της ακρίβειας και στις Βρυξέλλες. «Μπαίνοντας μπροστά η Ελλάδα σε ακόμη ένα κρίσιμο ζήτημα, θα επιδιώξουμε να μπει φρένο στις πολυεθνικές που σήμερα μπορούν να παίζουν με τις τιμές στα ίδια προϊόντα σε κάθε χώρα», αναφέρουν κύκλοι του Μεγάρου Μαξίμου.
Αυτό δήλωσε εμμέσως πλην σαφώς και ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος μιλώντας σήμερα στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ, ανέφερε πως στο παρελθόν πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει ο πρωθυπουργός σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όπως σχετικά με το Ταμείο Ανάκαμψης, το πιστοποιητικό εμβολιασμού, ή την ενέργεια έχουν επιτύχει. «Δεν θέλω να κάνω τον μάντη» δήλωσε ο κ. Χατζηδάκης, αλλά κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να αντιμετωπίσουμε ένα φαινόμενο που δεν απασχολεί μόνο εμάς, αλλά όλες τις κυβερνήσεις.
Βασική επιδίωξη είναι να υπάρξουν παρεμβάσεις κυρίως για την εξάλειψη της γεωγραφικής διάκρισης των τιμών. Σχετικές πρωτοβουλίες μπορούν να ληφθούν με νομοθετήματα που θα δίνουν την δυνατότητα στις Αρχές Ανταγωνισμού να παρεμβαίνουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο. «Η Ευρώπη έχει τη δυνατότητα κανονιστικά να παρέμβει για τις πολυεθνικές που τιμολογούν διαφορετικά τα ίδια προϊόντα σε διαφορετικές αγορές», αναφέρουν οι ίδιος πηγές σημειώνοντας πως είναι πολύ δύσκολο μια χώρα μεμονωμένα να βάλει ένα πλαίσιο σε πολυεθνικές που πουλούν σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.
Για το ίδιο θέμα, σε ανάρτησή του, ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος σημείωσε ότι «το φαινόμενο αυτό, των διαφοροποιημένων τιμών από την ίδια πολυεθνική εταιρεία πρακτικά για τα ίδια προϊόντα που παράγει και διαθέτει π.χ. στην ελληνική, τη γερμανική ή την ολλανδική αγορά, έχει όνομα: αποκαλείται “εδαφικοί εφοδιαστικοί περιορισμοί” (territorial supply constraints) και αποτελεί μια εμπορική πρακτική που δεν είναι παράνομη αλλά χρησιμοποιείται καταχρηστικά από πολυεθνικές εταιρίες λόγω της ασύμμετρης δύναμης που έχουν έναντι μεμονωμένων κρατών-μελών αλλά και μεμονωμένων χονδρεμπόρων και λιανεμπόρων».
Υπενθυμίζεται πως αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που ο πρωθυπουργός στρέφεται κατά των πρακτικών των πολυεθνικών στη χώρα μας. Τον περασμένο Οκτώβριο είχε στείλει ένα ακόμη μήνυμα κατά των μεγάλων πολυεθνικών, λέγοντας πως «αν νομίζουν ότι η Ελλάδα είναι καμία μπανανία στην οποία μπορούν να πουλάνε τα ίδια προϊόντα σε πολύ ακριβότερες τιμές, χωρίς να μας δικαιολογούν την αύξηση του κόστους, είναι βαθιά νυχτωμένοι. Aν χρειαστεί να τα βάλουμε και με πολυεθνικούς κολοσσούς θα το κάνουμε, γιατί αυτοί ουσιαστικά πουλάνε τα ίδια προϊόντα σε άλλες αγορές». Λίγες εβδομάδες αργότερα ανακοινώθηκαν πρόστιμα 2 εκατ. ευρώ σε πολυεθνικές για αθέμιτη κερδοφορία.
Κυβερνητικές πηγές σημειώνουν πως η ακρίβεια είναι μεγάλο πρόβλημα. «Το αναγνωρίζουμε, ξέρουμε πολύ καλά ότι δοκιμάζει κυρίως τα ασθενέστερα νοικοκυριά. Κάνουμε σημαντικές παρεμβάσεις στη λειτουργία της αγοράς, κάποιες αποδίδουν περισσότερο, κάποιες αποδίδουν λιγότερο», αναφέρουν.