Συνεχείς είναι οι διαπραγματεύσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση για την ενίσχυση της ποντοπόρου ναυτιλίας και της ακτοπλοΐας, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης αλλά και της ενίσχυσης της ασφάλειας των μεταφορών όπως σημείωσε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης κατά τη διάρκεια συζήτησης που πραγματοποιήθηκε χθες στο πλαίσιο των Ποσειδωνίων.
«Η Ευρώπη χρειάζεται συνεχώς διεκδίκηση», τόνισε ο υπουργός υπογραμμίζοντας πως ήδη έχουν διασφαλιστεί 80 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ για τη χρηματοδότηση των άγονων γραμμών μέσω ΣΔΙΤ με στόχο το ποσό αυτό να αυξηθεί στα 450 εκατ. ευρώ για το «πρασίνισμα» των πλοίων της ακτοπλοΐας. Ακόμη θα διατεθούν περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ ευρωπαϊκών κονδυλίων για την ενίσχυση των λιμενικών υποδομών, καθώς όπως σημείωσε ο κ. Στυλιανίδης «δεν μπορείς να έχεις πράσινα πλοία και να μην έχεις τις απαραίτητες εγκαταστάσεις».
Ακόμη, ο κ. Στυλιανίδης υπογράμμισε πως έχουν διασφαλιστεί επιπλέον κονδύλια από το πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα» του ΕΣΠΑ για την ενίσχυση των εταιρειών του ευρύτερου ναυτιλιακού και παραναυτιλιακού τομέα (maritime cluster), αλλά και η πρόσβαση των ναυτιλιακών στα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης.
Υπογράμμισε ωστόσο πως θα πρέπει να ενισχυθεί η προσοχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη ναυτιλία. «Όλη την προηγούμενη δεκαετία η ναυτιλία βρισκόταν στο περιθώριο. Ακόμη, ο τομέας της ναυτιλίας παραμένει στην γενική διεύθυνση μεταφορών της ΕΕ. Πρέπει η Ελλάδα ως η μεγάλη ναυτιλιακή δύναμη της Ευρώπης να συμπεριλάβει όλες τις άλλες ναυτικές δυνάμεις Βορρά και Νότου και να πείσουμε και όσους δεν ξέρουν τι σημαίνει Θάλασσα ότι η ναυτιλία είναι σημαντική για την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης», τόνισε ο κ. Στυλιανίδης σημειώνοντας πως θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα χαρτοφυλάκιο Μπλε Οικονομίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Μιλώντας στην ίδια εκδήλωση ο Λεωνίδας Δημητριάδης – Ευγενίδης, ναυτιλιακός πρεσβευτής καλής θέλησης του ΙΜΟ σημείωσε πως στην Ευρωπαϊκή Ένωση λαμβάνονται σωστά μέτρα, τα οποία όμως μπορεί να λειτουργήσουν στρεβλά εφόσον δεν τα υιοθετούν και οι εμπορικοί εταίροι. Ο ίδιος αναφέρθηκε στα δικαιώματα εκπομπής ρύπων (ETS) που αυξάνουν τα κόστη για τους μεταφορείς με αποτέλεσμα τα πλοία να πηγαίνουν σε γειτονικά λιμάνια της Τουρκίας αντί να πηγαίνουν για παράδειγμα στον Πειραιά.
Ο κ. Ευγενίδης σημείωσε πως τα ΣΔΙΤ για τις άγονες γραμμές βρίσκονται στη σωστή κατεύθυνση. «Είναι ιδιαίτερα σημαντικό που η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας προσπαθεί να βάλει τα πράγματα σε μια σειρά, γιατί μέχρι πριν από ένα χρόνο τα πράγματα ήταν αποτρόπαια. Είμασταν έτοιμοι να πάμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση για το ζήτημα αυτό», ανέφερε ο κ. Ευγενίδης και πρόσθεσε πως θα πρέπει να δοθούν λύσεις για την ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών χωρίς όμως να διαταραχθούν οι συνθήκες ανταγωνισμού. «Δεν είναι καλό η ακτοπλοΐα να καταλήγει στα χέρια ενός ή δύο παικτών», είπε χαρακτηριστικά.