Το FSRU Αλεξανδρούπολης αναμένεται να ξεκινήσει την εμπορική λειτουργία του στις αρχές Οκτωβρίου, όπως δήλωσε στέλεχος της Gastrade στο σάιτ LNGPrime. Όπως είχε γράψει το Insider.gr, η εμπορική πρεμιέρα του έργου προγραμματιζόταν για τις 30 Απριλίου, ωστόσο ένα τεχνικό πρόβλημα ανέτρεψε τον αρχικό σχεδιασμό.
Το στέλεχος της Gastrade, εταιρείας διαχείρισης του έργου, σημειώνει στο LNGPrime ότι το πρόβλημα αυτό αφορούσε το σύστημα υποθαλάσσιων και χερσαίων αγωγών, που συνδέουν το FSRU με το εθνικό σύστημα μεταφοράς αερίου, ενώ βρίσκεται υπό αποκατάσταση.
«Η νέα ημερομηνία έναρξης εμπορικής λειτουργίας αναμένεται την 1η Οκτωβρίου 2024, ώστε να συμπέσει με την εκκίνηση της νέας περιόδου προμήθειας φυσικού αερίου. Αν το πρόβλημα επιλυθεί νωρίτερα, η εταιρεία θα μεταφέρει νωρίτερα την έναρξη λειτουργίας», συμπληρώνει η ίδια πηγή από την Gastrade.
Δεύτερη «πύλη» LNG
Υπενθυμίζεται ότι στη μετοχική σύνθεση της Gastrade δίνουν το «παρών» η κ. Ελμίνα Κοπελούζου, πρόεδρος και ιδρύτρια μέτοχος, ο ΔΕΣΦΑ, η ΔΕΠΑ Εμπορίας, η Gaslog και η βουλγαρική Bulgartransgaz. Η υποδομή αποτελείται από μία πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου, μόνιμα αγκυροβολημένη 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης. έχει αποθηκευτική ικανότητα LNG έως και 170.000 κυβ. μέτρα και δυναμικότητα αεριοποίησης 22,7 εκ. κ.μ. ημερησίως (8,3 δισ. κ.μ. ετησίως).
Ως συνέπεια, με την έναρξη λειτουργίας του FSRU Αλεξανδρούπολης, η Ελλάδα θα αποκτήσει μία δεύτερη «πύλη» εισόδου υγροποιημένου αερίου, μετά το τέρμιναλ του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα. Κάτι που σημαίνει ότι θα ενισχύσει τη διαφοροποίηση των πηγών τροφοδοσίας και προμηθευτών φυσικού αερίου.
Παράλληλα, το έργο θα ενισχύσει την ασφάλεια εφοδιασμού αλλά και τον ανταγωνισμό στην ευρύτερη περιοχή. Έτσι, θα αποτελέσει ένα σημαντικό εφαλτήριο ώστε η Ελλάδα να εξελιχθεί σε διαμετακομιστικό κόμβο (hub) φυσικού αέριου στη νοτιοανατολική Ευρώπη, αξιοποιώντας τα γεωστρατηγικά πλεονεκτήματα της θέσης της.
Ο Κάθετος Διάδρομος
Το έργο στην πρωτεύουσα του Έβρου θα δώσει για πρώτη φορά πρόσβαση σε υγροποιημένο φυσικό αέριο, ή θα διευκολύνει έτι περαιτέρω τις εισαγωγές, για μία μεγάλη σειρά από ευρωπαϊκά κράτη. Επομένως, με αφετηρία την Αλεξανδρούπολη και σε σημαντικό βαθμό με τη συνδρομή του λεγόμενου «Κάθετου Διαδρόμου» (μέρος του οποίου αποτελεί ο Διασυνδετήριος Αγωγός Ελλάδας – Βουλγαρίας), το καύσιμο θα μπορεί να μεταφερθεί από τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Β. Μακεδονία, μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία.
Κύριος «κορμός» του Vertical Corridor είναι ο άξονας Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία. Στη συνέχεια, ακολουθούν δύο κλάδοι, ο δυτικός (Ρουμανία, Ουγγαρία, Σλοβακία) και ο ανατολικός (Ρουμανία, Μολδαβία, Ουκρανία). Η υλοποίηση των προβλεπόμενων έργων θα επιτρέψει τη μεταφορά 10 δισ. κυβικών μέτρων (bcm) τον χρόνο, από την Ελλάδα μέχρι την Ουκρανία. Αυτή τη στιγμή, η μεταφορική ικανότητα αγγίζει τα 2 bcm.
Ωστόσο, όπως έγραψε πρόσφατα το insider.gr, στη δεδομένη συγκυρία η αγορά της Νοτιοανατολικής Ευρώπης κατακλύζεται από φθηνό ρωσικό αέριο, το οποίο καταφθάνει μέσω της Τουρκίας. Με δεδομένο μάλιστα ότι η Ε.Ε. δεν έχει ξεκαθαρίσει την «τύχη» του αερίου από τη Μόσχα στο ευρωπαϊκό ενεργειακό μίγμα μέχρι το 2027, όταν έχει δεσμευθεί πως θα απεξαρτηθεί πλήρως από τις ρωσικές αγορές, προμηθευτές και trader τοποθετούνται ευκαιριακά, με ορίζοντα τον επόμενο χειμώνα.
Επομένως, οι «παίκτες» του κλάδου δεν προτίθενται να δεσμευθούν σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, όπως δείχνει το γεγονός ότι δεν υπάρχουν προς ώρας συμμετοχές στο Market Test του ΔΕΣΦΑ για επαύξηση του εθνικού συστήματος, ώστε να ενισχυθούν οι εξαγωγικές του δυνατότητες.