Σημαντική βελτίωση καταγράφει η χώρα μας στον Δείκτη Αγοράς Προϊόντων (PMR) που ανακοίνωσε σήμερα ο ΟΟΣΑ, ο οποίος μετρά τις στρεβλώσεις του ανταγωνισμού που προκαλούνται από τα εμπόδια εισόδου και επέκτασης των επιχειρήσεων, καθώς και από τη συμμετοχή του κράτους στην οικονομία.
Πλέον σε αυτό το δείκτη η Ελλάδα βρίσκεται πολύ κοντά στον μέσα όρο του ΟΟΣΑ μειώνοντας σημαντικά το «χάσμα» από την προηγούμενη μέτρηση του 2018, ως αποτέλεσμα των σημαντικών μεταρρυθμίσεων που πραγματοποιήθηκαν από τότε.
Πάντως όπως σημειώνει η έκθεση παρά τη σημαντική πρόοδο των τελευταίων ετών, η Ελλάδα έχει ακόμη δρόμο για να κάνει το ρυθμιστικό πλαίσιο των επαγγελματικών υπηρεσιών και του εμπορίου πιο φιλικό στον ανταγωνισμό. Ακόμη ο ΟΟΣΑ καλεί τη χώρα μας να βελτιώσει τους μηχανισμούς για τον υπολογισμό των επιπτώσεων της νομολογίας και των ρυθμιστικών κανονισμών στον ανταγωνισμό, καθώς και να αντιμετωπίσει τα μη δασμολογικά εμπόδια στο χονδρικό και λιανικό εμπόριο.
Ένα ακόμη σημείο προσοχής, είναι πως δεδομένου του ισχυρού μεριδίου των κρατικών επιχειρήσεων στην ελληνική οικονομία, η χώρα μας θα μπορούσε επίσης να επωφεληθεί από την περαιτέρω ευθυγράμμιση της διακυβέρνησης των κρατικών επιχειρήσεων με βασικές βέλτιστες πρακτικές του ΟΟΣΑ που αποσκοπούν στη διασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού ιδιωτικών και δημόσιων επιχειρήσεων.
H αδειοδότηση των επιχειρήσεων
Ένα ακόμη σημείο στο οποίο θα πρέπει να γίνουν περισσότερα βήματα είναι το αδειοδοτικό. Η χώρα μας έχει κάνει σημαντικά βήματα στην απλοποίηση της διαδικασίας έναρξης μιας επιχείρησης καταγράφοντας μάλιστα μια από τις καλύτερες επιδόσεις ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ.
Όμως όπως αναφέρεται στην έκθεση η λήψη των απαραίτητων αδειών και εγκρίσεων μπορεί να είναι δύσκολη για τις επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ η διαδικασία μπορεί να γίνει πιο εύκολη όταν οι χώρες διατηρούν κατάλογο όλων των αδειών και τον επανεξετάζουν τακτικά για να αφαιρέσουν τις άδειες που δεν είναι πλέον απαραίτητες.
Ως εργαλεία για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος ο ΟΟΣΑ συστήνει την υιοθέτηση της αρχής της «σιωπηρής αποδοχής» όπου αν δεν υπάρξει απάντηση σε αίτημα για κάποια έγκριση μετά από ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα θεωρείται πως το αίτημα εγκρίθηκε, αλλά και την προσαρμογή της διάρκειας και της πολυπλοκότητας μιας διαδικασίας λήψης άδειας ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητας της δραστηριότητας. «Η Ελλάδα έχει υιοθετήσει τις περισσότερες, αλλά όχι όλες, από αυτές τις βέλτιστες πρακτικές», σημειώνει χαρακτηριστικά η έκθεση.
To ρυθμιστικό πλαίσιο
Στην χώρα μας, όπως σημειώνει ο ΟΟΣΑ «το ρυθμιστικό πλαίσιο στους τομείς της ενέργειας, των μεταφορών και των τηλεπικοινωνιών ευνοεί αρκετά τον ανταγωνισμό», με εξαίρεση τις οδικές μεταφορές και τις σταθερές τηλεπικοινωνίες. Ωστόσο, ο ΟΟΣΑ σημειώνει πως τα ρυθμιστικά εμπόδια στην είσοδο και τον ανταγωνισμό θα μπορούσαν να μειωθούν στις μεταφορές-logistics και στη λιανική πώληση φαρμάκων.
Επιπλέον, ορισμένα επαγγέλματα ρυθμίζονται αυστηρότερα από ό,τι στη μέση οικονομία του ΟΟΣΑ, ιδίως οι δικηγόροι, και θα μπορούσαν να επωφεληθούν από μεγαλύτερο ανταγωνισμό. Η χώρα μας έχει περισσότερες ρυθμίσεις έναντι των υπόλοιπων χωρών του ΟΟΣΑ στα επαγγέλματα των δικηγόρων, των αρχιτεκτόνων και των πολιτικών μηχανικών.