Κατασκευαστικές: «Θεμέλια» ενίσχυσης παρουσίας σε Ρουμανία, Βουλγαρία – «Κοιτάζουν» δουλειές δισεκατομμυρίων ευρώ 

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Κατασκευαστικές: «Θεμέλια» ενίσχυσης παρουσίας σε Ρουμανία, Βουλγαρία – «Κοιτάζουν» δουλειές δισεκατομμυρίων ευρώ 
Επέκταση σε Παραχωρήσεις σχεδιάζει ο μεγαλύτερος εγχώριος όμιλος υποδομών ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Το come back της ΑΚΤΩΡ στη Ρουμανία και τα μεγάλα σχέδια του γκρουπ Intrakat. Τι ψάχνουν οι κατασκευαστικές στις βαλκανικές χώρες. Τα ενεργειακά της ΑΒΑΞ. Δεν σκέφτονται επέκταση στη ΜΕΤΚΑ.

Σε ένα νέο… μίνι Ελ Ντοράντο στα Βαλκάνια και ειδικότερα στη Ρουμανία και δευτερευόντως στη Βουλγαρία φαίνεται να προσβλέπουν εκ νέου ισχυροί κατασκευαστικοί όμιλοι. Βέβαια, ήδη ο όμιλος Intrakat, μέσω της ΑΚΤΩΡ, διαθέτει «βάση» και παρουσία στη Ρουμανία και μεγάλα σχέδια επέκτασης στην χώρα είτε στον κατασκευαστικό τομέα, είτε σε Παραχωρήσεις και ΑΠΕ, ενώ και η ΑΒΑΞ βολιδοσκοπεί την αγορά στην οποία ήδη έχει αναλάβει μεγάλα ενεργειακά projects. Ωστόσο, η ελληνική κατασκευαστική παροικία στην εν λόγω αγορά αλλά και στη Βουλγαρία φαίνεται ότι ετοιμάζεται να ενισχυθεί με τον μεγαλύτερο εγχώριο όμιλο υποδομών, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που δια στόματος του επικεφαλής της Γ. Περιστέρη, έχει βάλει στο στόχαστρο τις μπίζνες σε γειτονικές χώρες, κυρίως σε ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεις.

Ο κ. Αλέξανδρος Εξάρχου, Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Intrakat συνεχώς βάζει την αγορά της Ρουμανίας ως στρατηγικό πυλώνα ανάπτυξης του γκρουπ Intrakat – ΑΚΤΩΡ, έχοντας σχέδια για επέκταση και εξαγορές. Μιλώντας στα τέλη Ιουνίου στο Investor Update του 2024 έκανε ευρεία αναφορά στις δυνατότητες της Ρουμανικής αγοράς, η οποία παρουσιάζει υψηλή διαθεσιμότητα και απορροφητικότητα ευρωπαϊκών πόρων για μεγάλα έργα, ενώ προωθεί πλέον την χρήση των ΣΔΙΤ και των έργων παραχώρησης, για τα οποία η Intrakat ενδιαφέρεται ζωηρά.

Δισεκατομμύρια «πέφτουν» σε Ρουμανία, Βουλγαρία

Όπως τόνισε η διοίκηση του Ομίλου, η Ρουμανία αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα και αγοράς ζωτικής σημασίας και στόχος είναι ο τετραπλασιασμός των εσόδων που έρχονται από εκεί, καθώς οι προσδοκίες είναι τεράστιες εν όψει δημοπράτησης έργων ύψους 26 δισ. τα επόμενα δύο χρόνια στη γειτονική χώρα.

Γενικότερα, εκτιμάται ότι στις δύο χώρες θα δημοπρατηθούν μέσω δημοσίων επενδύσεων, ευρωπαϊκών επιδοτήσεων, Ταμείου Ανάκαμψης αλλά και μέσω χρήσης – μόχλευσης ιδιωτικών πόρων (ΣΔΙΤ – Παραχωρήσεις), έργα δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ για δρόμους, σιδηρόδρομος, λιμάνια και άλλες υποδομές. Που προφανώς θα μεγαλώσουν σε προϋπολογισμό να προστεθεί και η οικοδομική δραστηριότητα. Κατά συνέπεια, οι εγχώριες εταιρείες βρίσκουν μια μεγάλη δεξαμενή από την οποία μπορούν να διεκδικήσουν μερίδιο. Μάλιστα, κατά τον κ. Εξάρχου μόλις 2-3 ευρωπαϊκές εταιρείες (κατά βάση Ιταλικές) και τουρκικοί – κινεζικοί όμιλοι έχουν παρουσία (π.χ. στη Ρουμανία), κατά συνέπεια υπάρχουν μεγάλα περιθώρια.

Το come back Intrakat – ΑΚΤΩΡ και τα μεγάλα σχέδια

Όπως πρόσφατα ανέδειξε το insider.gr, ο ίδιος ανέφερε στη Γ.Σ. της Intrakat ότι η ανάπτυξη της αγοράς αυτής είναι εξαιρετικά σημαντική, καθώς προσφέρεται για ταχύτερη επιχειρηματική μεγέθυνση σε σχέση με την ελληνική, ενώ πρόσθεσε ότι η κατοχή 4 μηχανημάτων διάτρησης σηράγγων (ΤΒΜ) από την ΑΚΤΩΡ εκεί, αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού, καθώς η πλειονότητα των προς δημοπράτηση έργων στη Ρουμανία θα αφορά τις Βορειοανατολικές περιοχές της χώρας, που είναι στην πλειονότητά τους ορεινές. Επίσης, συμπλήρωσε ότι η Ρουμανία όχι μόνο θα συνεχίσει να έχει πρόσβαση σε σημαντικούς πόρους, αλλά και αποκτά βαρύνουσα γεωπολιτική σημασία για τη Δύση λόγω του επικείμενου ρόλου που θα αποκτήσει ως γέφυρα προς την Ουκρανία (με τη σύμφωνη γνώμη ΝΑΤΟ – Αμερικάνων), όταν ο πόλεμος λήξει. Έτσι, ο κ. Εξάρχου ανέφερε ότι θα υπάρχουν πολύ σημαντικές ευκαιρίες στην αγορά των υποδομών, όπως για παράδειγμα ο κάθετος άξονας Αλεξανδρούπολης – Κωστάντζας και άλλες, και η Intrakat θα είναι σωστά τοποθετημένη ώστε να αποκτήσει μερίδια σε αυτήν. Επίσης, θεωρεί ότι στην χώρα αργά ή γρήγορα θα βγούνε παραχωρήσεις που θα διεκδικήσει, όπως του λιμένα Κωστάντζας. Για την ώρα το ανεκτέλεστο στην χώρα είναι στα 1,2 δισ. ευρώ και ο όμιλος στοχεύει μελλοντικά το 50% του συνόλου να προέρχεται από τη Ρουμανία. Στην οποία βγαίνουν μεγάλα έργα (ύψους έως και 1 με 1,5 δισ. έκαστο), για την ώρα με χρηματοδότηση από την Ε.Ε., αλλά σταδιακά θα περάσει και η Ρουμανία στον «αστερισμό» των ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεων. Για τις οποίες, δεν απέκλεισε και συνεργασία με ελληνικούς ομίλους που έχουν τις ίδιες βλέψεις (π.χ. το έχει αναφέρει η διοίκηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ). Υπό σκέψη είναι και εξαγορές στην περιοχή, αν βρεθεί κάποια ευκαιρία.

«Παρούσα» η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε Παραχωρήσεις στα Βαλκάνια

Δεδομένου ότι οι μεγάλοι διαγωνισμοί για οδικά έργα Παραχωρήσεων έχουν εν πολλοίς ολοκληρωθεί στον ελληνικό χώρο, με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να έχει επικρατήσει και στους τρεις τελευταίους (Εγνατία Οδός, Αττική Οδός, ΒΟΑΚ), ενώ από την άλλη πλευρά ο όμιλος συμμετέχει στην τελική φάση σχεδόν του συνόλου των διαγωνισμών ΣΔΙΤ (απόβλητα, αρδευτικά, οδικά κ.α.), ο κ. Περιστέρης πρόσφατα αναφέρθηκε στο ενδιαφέρον της εισηγμένης για συμμετοχή σε διαγωνιστικές διαδικασίες σε Ρουμανία και Βουλγαρία. Όπως, όμως, σημείωσε, η προετοιμασία τέτοιου είδους διαγωνισμών στη ΝΑ Ευρώπη και στα Βαλκάνια έχουν καθυστερήσει για πολιτικούς λόγους, Όπως είπε, η τελευταία κυβέρνηση της Βουλγαρίας εργάστηκε μεθοδικά για να καθοριστεί το νέο πλαίσιο επισημαίνοντας ότι τα έργα παραχώρησης που θα μπορούσε να διεκδικήσει ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην περιοχή είναι επενδυτικής δαπάνης 2 με 3 δισ., με την εισηγμένη να είναι έτοιμη να δηλώσει παρούσα, εφόσον δημοπρατηθούν. Πάντως, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε από παλιότερα παρουσία στη Βουλγαρία σε κατασκευές και ενέργεια.

Τα ενεργειακά της ΑΒΑΞ, δεν εξετάζει επέκταση η ΜΕΤΚΑ

Υπενθυμίζεται ότι η ΑΒΑΞ είχε από πέρυσι προχωρήσει στην υπογραφή σύμβασης με τον Όμιλο Mass Group Holding (MGH) για τη μελέτη, κατασκευή και θέση σε λειτουργία σταθμού παραγωγής ενέργειας συνδυασμένου κύκλου ισχύος 1.750 ΜW, συνολικού προϋπολογισμού 673,5 εκατ. ευρώ. Πιο αναλυτικά, η μονάδα Mintia Combined Cycle Power Plant θα κατασκευαστεί στην περιοχή Deva της Ρουμανίας. Η κατασκευή θα διαρκέσει 38 μήνες και αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα, δημιουργώντας περίπου 700 θέσεις εργασίας. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής που έχει ανατεθεί μέχρι σήμερα σε Ελληνική εταιρεία και θα παραδοθεί με το κλειδί στο χέρι το καλοκαίρι του 2026. Η εισηγμένη παλιότερα είχε «ενεργειακή» παρουσία και στη Βουλγαρία με τον διασυνδετήριο αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB).

Οσον αφορά στη ΜΕΤΚΑ, τον κατασκευαστικό βραχίονα της Metlen, μπορεί η μητρική να έχει για άλλες δραστηριότητες «βλέψεις» σε νέες διεθνείς αγορές (μεταξύ αυτών και Βαλκανικές), ωστόσο, η θυγατρική δεν έχει προς το παρόν σχέδια για επέκταση εκτός Ελλάδας. Σύμφωνα με στελέχη της ΜΕΤΚΑ μέχρι στιγμής δεν υπάρχει πρόθεση η εταιρία να αναλάβει έργα στο εξωτερικό. «Έχει τόση δουλειά που δεν νομίζω ότι η πρώτη προτεραιότητα θα ήταν το εξωτερικό» σημείωσε πρόσφατα ο κ. Μπενρουμπή, επικεφαλής της ΜΕΤΚΑ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Oι ανακοινώσεις για τον 5ο πυλώνα - Oι αποφάσεις για τον Ηρακλή ΙΙΙ - Καυτός Ιούλιος

Ακίνητα: Η εφορία ανοίγει χιλιάδες φακέλους μεταβιβάσεων

Αστικές Συγκοινωνίες: Νέος μεγάλος διαγωνισμός για 700 ηλεκτρικά λεωφορεία και τρόλεϊ αντιρρυπαντικής τεχνολογίας

gazzetta
gazzetta reader insider insider