Πώς προχωρούν εμβληματικές υποδομές για οδικούς άξονες, Μετρό, αεροδρόμια

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πώς προχωρούν εμβληματικές υποδομές για οδικούς άξονες, Μετρό, αεροδρόμια
Τι αναφέρουν από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για έργα όπως ο Ε 65, το Πάτρα – Πύργος, ο ΒΟΑΚ, το FlyOver, το Μπράλος – Άμφισσα, το Μετρό Θεσσαλονίκης, η Γραμμή 4 της Αθήνας, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, ο προαστιακός Δυτικής Αττικής, το ΣΔΙΤ Πελοποννήσου και το Ιωάννινα – Κακαβιά.

Εντός χρονοδιαγραμμάτων, σε γενικές γραμμές, προχωρούν μεγάλα οδικά, και όχι μόνο, έργα που προωθούνται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, και υλοποιούνται από τα μεγάλα κατασκευαστικά σχήματα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat – ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ.

Βέβαια, δεν λείπουν τα προβλήματα και οι καθυστερήσεις (απαλλοτριώσεις, τεχνικά ζητήματα, χαράξεις, χρηματοδοτήσεις, ενστάσεις κ.α.) σε διάφορα μέτωπα, με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να επιχειρεί να φανεί συνεπές, στο μέτρο του δυνατού, στα επικαιροποιημένα χρονοδιαγράμματα, κι ενώ ήδη έχουμε (ή και θα έχουμε) μέσα στο 2024 τις πρώτες «κορδέλες» (π.χ. Ακτιο – Αμβρακία ή Μετρό Θεσσαλονίκης αντίστοιχα).

Λειτουργικό το 2025 το «Πάτρα – Πύργος»

Προ ημερών μόλις, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επισκέφθηκε, σήμερα, τις εγκαταστάσεις της «Ολυμπία Οδός Α.Ε.» στο Ρίο, όπου σε σύσκεψη εργασίας ενημερώθηκε για την πρόοδο κατασκευής του αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου, μήκους 75 χλμ., από τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της παραχωρησιούχου εταιρείας, «Ολυμπία Οδός Α.Ε», Παναγιώτη Παπανικόλα και εκπροσώπους των τριών εταιρειών που κατασκευάζουν το έργο (είναι οι ΑΒΑΞ, Intrakat, ΤΕΡΝΑ).

Όπως ανέφερε ο υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας, «όταν είχαμε επισκεφτεί τον ίδιο χώρο στις 17 Ιανουαρίου 2024, είχαμε θέσει κάποια χρονοδιαγράμματα και αυτά τηρούνται απολύτως. Τότε, υπενθυμίζω, είχαμε πει ότι μέχρι τέλος Ιουνίου η ολοκλήρωση του έργου θα είναι σε ποσοστό 50% και σήμερα είμαστε περίπου στο 52%. Οι εκτιμήσεις είναι ότι στο τέλος του έτους θα είμαστε σε ένα ποσοστό ολοκλήρωσης της τάξεως του 75%. Άρα, είμαστε εντός χρονοδιαγραμμάτων, έτσι ώστε το 2025, όπως έχουμε δεσμευτεί να παραδώσουμε στην κοινωνία έναν σύγχρονο, ασφαλή αυτοκινητόδρομο».

Η πορεία μεγάλων υποδομών

Ωστόσο, προφανώς το εν λόγω έργο δεν ήταν το μόνο που χαρακτηρίστηκε από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ως «εμβληματικό». Σύμφωνα με όσα ανέφερε στη Βουλή ο κ. Σταϊκούρας, αναφορικά με τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος - Ε65, τον Μάιο του 2024 παραδόθηκε στην κυκλοφορία, ενιαία, από τη Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα, συνολικού μήκους 135 χλμ.

Το υπόλοιπο τμήμα του αυτοκινητόδρομου, από την Καλαμπάκα μέχρι την Εγνατία Οδό, μήκους 46 χλμ., θα παραδοθεί περίπου με την ολοκλήρωση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, από όπου και χρηματοδοτείται. Έχει ήδη εκτελεστεί το 56% του βόρειου τμήματος του συνολικού έργου.

Επίσης, προβλέπεται η υλοποίηση έργων αντιπλημμυρικής θωράκισης των περιοχών του αυτοκινητόδρομου Ε65 στα τμήματα Λαμία – Ξυνιάδα, Ξυνιάδα – Ανάβρα και Ανάβρα – Τρίκαλα. Αυτά θα μελετηθούν αδαπάνως για το Δημόσιο και θα κατασκευαστούν από τον Παραχωρησιούχο. Η συνολική δαπάνη ανέρχεται στα 70 εκατ. ευρώ.

Ως γνωστόν, η Οδική Σύνδεση Άκτιο – Αμβρακία εγκαινιάστηκε το Ιανουάριο του 2024, καθώς παραδόθηκε στην κυκλοφορία, ενιαία, ο αυτοκινητόδρομος, συνολικού μήκους 49 χλμ.

Επίσης, ολοκληρώνεται, μέσα στο 2024, και ο οδικός άξονας Άκτιο – Λευκάδα και μάλλον στις αρχές του 2025 θα είναι έτοιμο και το Βόνιτσα – Άγιος Νικόλαος, που θα ολοκληρώσει το σύνολο του άξονα Βόνιτσα – Λευκάδα, καθώς ήδη το Άγιος Νικόλαος – έχει παραδοθεί στην κυκλοφορία. Υπάρχουν εκεί ζητήματα απαλλοτριώσεων.

Για το Μετρό Θεσσαλονίκης επανέλαβε ότι η βασική γραμμή θα παραδοθεί τον Νοέμβριο του 2024. Συγχρόνως, ολοκληρώνεται το έργο της επέκτασης προς την Καλαμαριά, το οποίο προβλέπεται να παραδοθεί το 2ο εξάμηνο του 2025. Το τελευταίο διάστημα, υπεγράφη η Σύμβαση για τη λειτουργία και τη συντήρηση του έργου, απελευθερώθηκαν δρόμοι που παρέμειναν κλειστοί για πολλά έτη, υπεγράφη συμπληρωματική σύμβαση για την υλοποίηση έργων προσβασιμότητας / μετεπιβίβασης στον σταθμό «Νέα Ελβετία», ολοκληρώθηκε η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία αποτελεί τη Γενική Συγκοινωνιακή Μελέτη του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.

Αναφορικά με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), τα τμήματα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος – Νεάπολη έχουν συμβασιοποιηθεί, ενώ έχουν ήδη εγκατασταθεί τα πρώτα εργοτάξια στο τμήμα από τη Χερσόνησο Ηρακλείου έως τον Άγιο Νικόλαο. Ταυτόχρονα, προχωρά η συμβασιοποίηση της παραχώρησης για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο. Προ ημερών το insider.gr (Υποδομές: «Κλειδώνουν» πιστώσεις για τα έργα στη Θεσσαλία, «βγαίνουν» διαγωνισμοί – Τι «παίζει» με ΒΟΑΚ, Εγνατία Οδό) ανέδειξε όσα ανέφερε στη Βουλή ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος, τόσο για προβλήματα σε απαλλοτριώσεις στα δύο τμήματα που έχουν υπογραφεί, αλλά και για τις «φιλόδοξες» προσδοκίες του υπουργείου να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για το τμήμα της παραχώρησης τον Νοέμβριο.

Σχετικά με τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, ο μετροπόντικας «Αθηνά» ξεκίνησε από την Κατεχάκη προς τον Ευαγγελισμό, και αναμένεται να ολοκληρώσει τα περίπου 5 χλμ. μέχρι το τέλος του 2025. Ο μετροπόντικας «Νίκη» κάνει τη διάνοιξη 7,1 χλμ. από τη Βεΐκου επίσης προς τον Ευαγγελισμό, και προβλέπεται να έχει υλοποιήσει τις εργασίες μέχρι το τέλος του 1ου εξαμήνου του 2026.

Για τον Νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης, στο Καστέλι, ήδη η πρόοδος υλοποίησης έχει ξεπεράσει το 35%. Όπως ειπώθηκε στη Βουλή, η παραχωρησιούχος εταιρεία βρίσκεται σε αναζήτηση ανθρώπινου κεφαλαίου για να τρέξει την κατασκευή γρηγορότερα, υπάρχουν ανοιχτά ζητήματα με το υπ. Πολιτισμού για τη προσβασιμότητα στο αεροδρόμιο και άλλα θέματα που προέκυψαν μετά από αρχαιολογικά ευρήματα – κάποια μοναδικής υφής.

Στον Περιφερειακό Οδικό Άξονα Θεσσαλονίκης (Flyover) οι εργασίες προχωρούν, με βάση τα χρονοδιαγράμματα. Η παράδοση του έργου τοποθετείται για τον Μάιο του 2027. Σε συνάντηση που έγινε στη Θεσσαλονίκη, την προηγούμενη εβδομάδα, επιβεβαιώθηκε η επιτάχυνση υλοποίησης του έργου.

Αναφορικά με τον οδικό άξονα Μπράλος – Άμφισσα, η κατασκευή του έργου, μήκους 24 χλμ., συνεχίζεται, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα. Το έργο βρίσκεται στο στάδιο ολοκλήρωσης της εκπόνησης των μελετών, έχοντας ολοκληρωθεί το 90% το πρόγραμμα γεωτεχνικών εργασιών. Σχετικά με τις απαλλοτριώσεις, έχει γίνει το Δικαστήριο, στις 9 Απριλίου 2024, έχει εκδοθεί η σχετική Δικαστική Απόφαση και η αντίστοιχη αναγνώριση δαπάνης, και αναμένεται η υπογραφή των Αποφάσεων δέσμευσης ποσού. Η έναρξη εργασιών έγινε στις 23 Νοεμβρίου 2023. Έχουν ολοκληρωθεί, σε ποσοστό 90%, οι εργοταξιακές εγκαταστάσεις. Η ημερομηνία περαίωσης του έργου είναι η 15η Αυγούστου 2027.

Ως γνωστόν, ο Οδικός Άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά, μήκους 69,5 χλμ., επανα-δημοπρατήθηκε. Έχει εκδοθεί η απόφαση έγκρισης των δικαιολογητικών του προσωρινού αναδόχου, έχει προχωρήσει η απόφαση κατακύρωσης και ανάθεσης της υπόψη σύμβασης, έχει ολοκληρωθεί ο προ-συμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, έχει ενημερωθεί – πρόσφατα – η Βουλή των Ελλήνων. Ο χρόνος ολοκλήρωσης και παράδοσης του έργου είναι 54 μήνες από την υπογραφή της Σύμβασης, η οποία εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο.

Για τον Οδικό Άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου / Τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, προχωρά η εκπόνηση μελετών, σύμφωνα με τη σύμβαση ΣΔΙΤ. Έχει γίνει η εγκατάσταση δύο εργοταξίων και υλοποιούνται πρόδρομες εργασίες.

Η υλοποίηση του έργου «Αναβάθμιση Προαστιακού Σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής / Τμήμα Άνω Λιόσια – Μέγαρα» γίνεται, σύμφωνα με το υπουργείο, με βάση τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αφού η χρηματοδότησή του είναι αποκλειστικά από αυτό. Πρόσφατα έγινε σχετική συνάντηση με αντικείμενο την πορεία εκτέλεσης του έργου και τις ανάγκες που προκύπτουν, στο Υπουργείο, παρουσία της Διοίκησης του ΟΣΕ, της Αναδόχου Εταιρείας και των Δημάρχων της περιοχής.

Οι χρηματοδοτήσεις

Όπως αναφέρουν από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε ότι αφορά τις χρηματοδοτήσεις, ο εγκεκριμένος προϋπολογισμός του Υπουργείου, για το εθνικό σκέλος του, ανέρχεται σε 334 εκατ. ευρώ για το 2024, σχεδόν ίσος με εκείνον του 2023. Θα υπάρξει, εξαιτίας της καλή εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, αύξηση, με μόνιμο χαρακτήρα στα 550 εκατ. ευρώ το 2024 και πλέον τα επόμενα χρόνια. Για το 2024, και μέχρι 12 Ιουλίου, έχουν γίνει οι ακόλουθες κατανομές χρηματοδοτήσεων και οι συναφείς πληρωμές:

- Στο εθνικό σκέλος 216 εκατ. ευρώ, δηλαδή ποσοστό 75% του συνόλου του 2023. Σε σύγκριση με το 1ο εξάμηνο του 2023, οι πληρωμές του 2024, μέχρι σήμερα, είναι αυξημένες κατά 15%.

- Στο συγχρηματοδοτούμενο 595 εκατ. ευρώ, δηλαδή ποσοστό 73% του συνόλου του 2023.Οι πληρωμές του 2024, μέχρι σήμερα, είναι αυξημένες κατά 42% σε σύγκριση με το 1ο εξάμηνο του 2023.

Συνολικά, στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το 2024 και μέχρι 12 Ιουλίου, οι κατανομές χρηματοδοτήσεων/πληρωμές ανέρχονται περίπου σε 1,1 δισ. ευρώ, δηλαδή περίπου στο 83% του συνόλου του 2023, αυξημένες κατά 47% σε σχέση με το 1ο εξάμηνο του 2023.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ποια είναι η νέα «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Urban Services» - Ποιες δραστηριότητες περιλαμβάνει

Συγκοινωνίες: Μέσω leasing 200 εκατ. έρχονται στην Αθήνα 300 νέα/σύγχρονα λεωφορεία

Απόβλητα Κεν. Μακεδονίας: Χωρίς προσφορές η μονάδα ΣΔΙΤ των 202 εκατ. ευρώ - Τεχνικό... λάθος και νέος γύρος; 

gazzetta
gazzetta reader insider insider