Αυλαία ρίχνει σήμερα 15 Οκτωβρίου το «καλάθι των μαθητών» που δημιουργήθηκε στα πρότυπα του «καλαθιού του νοικοκυριού», με στόχο να συγκρατηθούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό οι ανατιμήσεις στα σχολικά είδη.
Το υπουργείο Ανάπτυξης έθεσε σε ισχύ το σχολικό καλάθι - για δεύτερη συνεχή χρονιά - στις 28 Αυγούστου και μετά από περίπου επτά εβδομάδες εφαρμογής του, το μέτρο ολοκληρώνει τον κύκλο του, καθώς με την εκπνοή του Σεπτεμβρίου, έχει παρέλθει η περίοδος που οι γονείς προμηθεύονται τον βασικό όγκο των απαραίτητων σχολικών ειδών για τα παιδιά τους.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, οι καταναλωτές ανταποκρίθηκαν θετικά στο «καλάθι των μαθητών», δεδομένου ότι το φορτίο των γονέων για τις αγορές σχολικών ειδών είναι εξαιρετικά βαρύ. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που αξιοποιήθηκε σε μεγάλο βαθμό από τους γονείς ειδικά τις πρώτες ημέρες μετά το «πρώτο κουδούνι» στα σχολεία. Για αρκετούς δε καταναλωτές ήταν ένα σημαντικό βοήθημα, δεδομένων των ανατιμήσεων που είχαν καταγραφεί και στα σχολικά είδη. Για ορισμένους άλλους, το μέτρο θα έπρεπε να έχει ακόμη μεγαλύτερη δυναμική ώστε να είναι σε θέση να κάνει τη διαφορά στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Υπενθυμίζεται πως στο εν λόγω «καλάθι» είχαν μπει τα εξής προϊόντα: σχολικές τσάντες, κασετίνες, τετράδια (και ετικέτες τετραδίων και καλύμματα), μολύβια ξύλινα ή μηχανικά, χρωματιστοί μαρκαδόροι, στυλό, γόμες, ξύστρες, διαβήτες, χάρακες και φωτοτυπικό χαρτί. Στην πρωτοβουλία μετείχαν τόσο οι επιχειρήσεις οι οποίες συμμετέχουν στο «καλάθι του νοικοκυριού», εφ’ όσον διαθέτουν προϊόντα στις προαναφερθείσες κατηγορίες, όσο και εξειδικευμένες επιχειρήσεις πώλησης σχολικών, χαρτικών και παιχνιδιών.
Η συμμετοχή
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-katanalotis (e-Καταναλωτής | Παρατηρητήριο Αγοράς) του υπουργείου Ανάπτυξης, στο «καλάθι των μαθητών» συμμετείχαν συνολικά 12 επιχειρήσεις. Μεταξύ των 12 καλαθιών περιλαμβάνονταν και εκείνα των γνωστών αλυσίδων ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών Public και Πλαίσιο, των πολυκαταστημάτων Jumbo, των καταστημάτων παιχνιδιών Μουστάκας, Μax Stores, Comfusiο κ.α.
Ταυτόχρονα, από τα 15 συνολικά σούπερ μάρκετ που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «καλάθι του νοικοκυριού», τα 13 είχαν εντάξει σε αυτή και σχολικά είδη.
Σύμφωνα, δε, με τα στοιχεία που είχε παρουσιάσει τον προηγούμενο μήνα το υπουργείο Ανάπτυξης, η εν λόγω πρωτοβουλία οδήγησε σε μεσοσταθμική μείωση του κόστους για τα ελληνικά νοικοκυριά μεγαλύτερης του 5%, καθώς οι μειώσεις τιμών κατά μέσο όρο έφτασαν ακόμη και στο 10% σε μεγάλες αλυσίδες, ενώ υπήρξαν και προϊόντα που πωλούνταν με πολύ μεγαλύτερη μείωση από πέρυσι.
Ήδη, από τις παραμονές εφαρμογής του μέτρου, ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος είχε στείλει σαφές μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση πως είναι απόλυτη ανάγκη να στηριχθεί η ελληνική οικογένεια και πως δεν θα «δικαιολογείται καμία ανατίμηση στα σχολικά είδη». Υπενθυμίζεται άλλωστε ότι το ανώτερο πρόστιμο για σχετικές παραβάσεις έχει πενταπλασιαστεί εφέτος και έχει αυξηθεί στα 5 εκατ. ευρώ μετά από σχετική νομοθετική πρωτοβουλία.
Για την εφετινή δε χρονιά, το στοίχημα διατήρησης των τιμών στα περυσινά επίπεδα δεν ήταν καθόλου εύκολο, δεδομένου ότι αρκετές από τις πρώτες ύλες για την παραγωγή σχολικών ειδών μετρούν νέες ανατιμήσεις από πέρυσι, ενώ την ίδια ώρα τα μεταφορικά κόστη βρίσκονται στα ύψη, λόγω της αναταραχής στη διώρυγα του Σουέζ, γεγονός που επηρεάζει τις τιμές σε αρκετά σχολικά είδη, καθώς μεγάλο μέρος αυτών είναι εισαγόμενα από τις χώρες της Ασίας.
«Τα σχολικά είδη στα βιβλιοχαρτοπωλεία βρίσκονται πάντα σε χαμηλές τιμές, με ένα ποσοστό κέρδους πολύ μικρό και λογικό», σχολίαζε τον περασμένο μήνα στο insider.gr ο Γιώργος Φερούσης, αναπληρωτής γενικός γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς που δραστηριοποιείται στον κλάδο των βιβλιοχαρτοπωλείων, καθιστώντας μάλιστα σαφές πως «ουδέποτε υπήρξε αισχροκέρδεια στα σχολικά είδη στον κλάδο των βιβλιοχαρτοπωλών».