Σχεδόν μια «ντουζίνα» οδικών έργων που πρόκειται να βελτιώσουν, συμπληρώσουν και αναμορφώσουν τον «χάρτη» των αυτοκινητόδρομων της χώρας βρίσκονται στην παρούσα φάση σε εξέλιξη, στην τελική ευθεία (προ ολοκλήρωσης), στην «γραμμή εκκίνησης» ή έστω σε κάποιο διαγωνιστικό στάδιο, αν συμπεριλάβουμε σε αυτά και 3-4 projects για τα οποία «τρέχουν» διαγωνισμοί (τα ΣΔΙΤ Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και Δράμα - Αμφίπολη, τον τριπλό κόμβο Σκαραμαγκά κ.α.).
Προφανώς, ανάμεσα σε αυτά δεσπόζουν έργα όπως ο ΒΟΑΚ, με τα προβλήματα και τις καθυστερήσεις του, ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος που προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί στο τέλος 2025 (τμηματικά νωρίτερα, μέσα στο καλοκαίρι), το περίφημο FlyOver Θεσσαλονίκης (πρόοδος άνω του 20%), το βόρειο τμήμα του Ε65 με πρόοδο σχεδόν 70%, αλλά και οι οδικοί άξονες Ιωάννινα – Κακκαβιά, Μπράλος – Άμφισσα, η Παράκαμψη Χαλκίδα, το ΣΔΙΤ Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη κ.α..
Πρόκειται για έργα που εντάσσονται, κάποια εξ αυτών και ανάμεσα σε άλλες υποδομές, στις εμβληματικές επενδύσεις του υπ. Υποδομών και Μεταφορών για το 2025 και προσεχώς, με το αρμόδιο υπουργείο να έχει δώσει κατά καιρούς και κάποια αρχικά ορόσημα – χρονοδιαγράμματα, όπως τουλάχιστον αυτά καταγράφονταν στο ενοποιημένο κυβερνητικό σχέδιο 2025 για Υποδομές / Μεταφορές που είχε φέρει το insider.gr στο «φως της δημοσιότητας».
Με αυτά τα έργα, το δίκτυο της χώρας υπολογίζεται να φτάσει στο τέλος της δεκαετίας στα περίπου 3.000 χλμ., όσον αφορά τουλάχιστον σε κεντρικούς και περιφερειακούς σημαντικούς οδικούς άξονες, κι ενώ ήδη έχει παραδοθεί από πέρυσι το νότιο τμήμα και το κεντρικό του Ε65, το Άκτιο – Αμβρακία (ΜΕΤΚΑ) και άλλα περιφερειακά projects.
Προφανώς, βέβαια, από την αγορά θα θεωρούνταν «ευχής έργον» να προχωρήσουν και άλλα οδικά έργα που κρίνονται απαραίτητα, όπως η επέκταση της Λ. Κύμης, οι άλλες επεκτάσεις της Αττικής Οδού, ο οδικός άξονας Ελευσίνα – Οινόφυτα κ.α., ωστόσο, για την ώρα, δεν υπάρχει δεδομένη και ξεκάθαρη… ορατότητα.
Από το «Πάτρα – Πύργος» έως τη Θεσσαλονίκη
Προ ημερών μόλις το insider.gr αναφέρθηκε στην πρόοδο του οδικού άξονα «Πάτρα – Πύργος» και στα σχέδια για τη συνέχειά του ως την Τσακώνα. Το έργο υλοποιείται από τις ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ, ως συνέχεια της Ολυμπίας Οδού (στην οποία έχει επανενταχθεί). Αναφορικά με το ώριμο οδικό έργο του «Πάτρα – Πύργος», μήκους σχεδόν 75 χλμ., οι εργασίες κατασκευής στον Αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος, για τα 65 χλμ., προβλέπεται να ολοκληρωθούν στις 31 Ιουλίου 2025. Αφορούν στο οδικό τμήμα Πύργος – Αλισσός, το οποίο θα αποδοθεί άμεσα σε χρήση και λειτουργία. Το υπολειπόμενο οδικό τμήμα: Αλισσός – Μιντιλόγλι, μήκους 10 χλμ., προβλέπεται να ολοκληρωθεί στις 30 Νοεμβρίου 2025 και τότε θα αποδοθεί σε χρήση και λειτουργία το σύνολο του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος,
Στο 20% είναι η πρόοδος του FlyOver Θεσσαλονίκης (ΣΔΙΤ των ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ). Στην Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή Οδό της Θεσσαλονίκης οι εργασίες προχωρούν με βάση το χρονοδιάγραμμα, το οποίο προβλέπει πως το έργο θα παραδοθεί στις 16 Μαΐου 2027. Οι εργασίες υλοποιούνται με ιδιαίτερα ταχείς ρυθμούς στο μεγαλύτερο μήκος του εργοταξίου. Ενδεικτικά, σε πλήρη ανάπτυξη βρίσκονται χωματουργικές εργασίες, κατασκευάζονται μικρά και μεσαία τεχνικά καθώς και υδραυλικά έργα. Παράλληλα, έχουν εκκινήσει και είναι σε εξέλιξη η κατασκευή των μεγάλων τεχνικών, σκέπαστρα, όπως τα Cut and Cover στην περιοχή Κωνσταντινουπολίτικα, καθώς και στην περιοχή πριν από τη γέφυρα της Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου.
Η ολοκλήρωση του Ε65 και ο ΒΟΑΚ
Κάπου στο 70% πρέπει να είναι πλέον η πρόοδος των εργασιών στο βόρειο τμήμα του Ε65, από Τρίκαλα έως Καλαμπάκα (Εγνατία Οδός), που κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ). Ήδη, στα τέλη 2024, η κοινοπραξία Κεντρική Οδός έδινε μια εικόνα για την πρόοδο το φθινόπωρο. Σημειώνεται επίσης, ότι ο αυτοκινητόδρομος Ε65, που κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ, έχει μήκος 182,1 χλμ. και είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 1,4 δισ. ευρώ περίπου. Διαθέτει την αναγκαία χωρητικότητα, ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου δύο (2) λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συν Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης και κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη συνδέοντας την Ανατολική με την Δυτική Ελλάδα. Υπό κατασκευή από την ΤΕΡΝΑ, βρίσκονται τα τελευταία 46 χλμ. του αυτοκινητοδρόμου, στο Βόρειο Τμήμα, που ξεκινούν από τον Α/Κ Καλαμπάκας και θα φθάνουν έως και την Εγνατία Οδό δυτικά των Γρεβενών. Αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα, αναμένεται η ολοκλήρωσή του μάλλον στις αρχές του 2026. Στις αρχές του 2024 προστέθηκαν στο δίκτυο δύο νέα τμήματα του Ε65. Από την Λαμία μέχρι την Ξυνιάδα και από τα Τρίκαλα μέχρι την Καλαμπάκα.
Σταδιακά προχωρούν και εργασίες στο ΒΟΑΚ, σε κάποια τμήματα, όπου βέβαια γίνεται αγώνας δρόμου για να μην χαθούν και κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης, ιδίως όσον αφορά στην σύμβαση παραχώρησης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Πέραν αυτής, υπάρχουν και τα άλλα «κομμάτια» του ΒΟΑΚ, τα τμήματα Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ, των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, AKTOR) και Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος (δημόσιο έργο, από AKTOR), με σχετική πρόοδο αλλά μάλλον απαιτείται επιτάχυνση. Προ ημερών ο κ. Εξάρχου, Διευθύνων Σύμβουλος της AKTOR, σημείωνε ότι σταδιακά ανεβαίνουν οι ρυθμοί και προχωρούν οι εργασίες, ωστόσο, στην αγορά αναφέρουν ότι πρόοδος υπάρχει κυρίως στο δημόσιο τμήμα και όχι στο ΣΔΙΤ. Για την παραχώρηση εκκρεμεί ακόμη η υπογραφή της σύμβασης.
Η επέκταση της Ιονίας Οδού (Ιωάννινα – Κακκαβιά)
Αντίθετα, τέλη Δεκεμβρίου 2024 υπεγράφη η σύμβαση για τον οδικό έργο Ιωάννινα – Κακκαβιά, μήκους περίπου 70 χιλιομέτρων, ο οποίος αποτελεί τη φυσική απόληξη της Ιόνιας Οδού και τον δυτικότερο κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού, με ανάδοχο την ΑΒΑΞ. Πρόκειται για ένα έργο υψηλών τεχνικών απαιτήσεων, το οποίο αποτελείται από δύο υπο-τμήματα, και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, 12 Ανισόπεδους Κόμβους, 5 Γέφυρες, 1 Σήραγγα, και 5 Άνω και 25 Κάτω Διαβάσεις. Ο προϋπολογισμός αγγίζει τα 310 εκατ. ευρώ και εντάχθηκε στο Πρόγραμμα «Μεταφορές 2021-2027», του Νέου ΕΣΠΑ. Συμπληρωματικά, έχουν εκπονηθεί όλες οι μελέτες για το οδικό τμήμα Καλπάκι – Κόνιτσα, μήκους περίπου 27 χλμ.. Το έργο έχει διάρκεια ολοκλήρωσης 54 μήνες, ήτοι σε σχεδόν 4,5 χρόνια.
Ο Μπράλος και η Παράκαμψη Χαλκίδας
Για το 2027 (15 Αυγούστου) είχε τεθεί ο ορίζοντας ολοκλήρωσης του οδικού έργου «Μπράλος – Άμφισσα, του διαγώνιου άξονα Λαμία - Ιτέα - Αντίρριο», αρχικού ύψους 285,5 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), μήκους 25 περίπου χλμ.,με ανάδοχο την ΑΒΑΞ, βάσει παλιότερων εκτιμήσεων. Το υπόψη έργο αποτελεί τμήμα του Διαγώνιου Οδικού Άξονα «Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο», ο οποίος συνιστά τμήμα του διεθνούς οδικού δικτύου «Ε-65» και είναι μείζον έργο υποδομής και ανάπτυξης καθώς συμβάλλει στην σημαντική αναβάθμιση των συνθηκών κυκλοφορίας και ασφάλειας της χρήσης του άξονα.
Όπως προ μηνών είχε αποκαλύψει το insider.gr, παράταση διάρκειας 18 μηνών με ορίζοντα ολοκλήρωσης εργασιών έως τις 2 Σεπτέμβριου 2028, εφόσον δεν προκύψει κάποια νέα τροποποίηση χρονοδιαγράμματος, δόθηκε για την υλοποίηση ενός σημαντικού οδικού έργου στην περιφέρεια, της «Παράκαμψης Χαλκίδας και παράκαμψης Ψαχνών», αναδόχου εταιρείας ΜΕΤΚΑ, τον γνωστό κατασκευαστικό βραχίονα του ομίλου Metlen. Περιλαμβάνει δύο οδικά τμήματα: το πρώτο από την Νέα Λάμψακο μέχρι τη Σήραγγα Βαθροβουνίου μήκους 2χλμ και στη συνέχεια στο τμήμα Σήραγγα Βαθροβουνίου μέχρι τα Ψαχνά μήκους 14,7χλμ.. Η οδός Παράκαμψης Χαλκίδας με τα συνεχόμενα τμήματα της Παράκαμψης Ψαχνών και της αρτηρίας σύνδεσης Βόρειας – Νότιας Εύβοιας, εντάσσεται στα έργα βελτίωσης της σύνδεσης της Αθήνας και της Χαλκίδας με τη βόρεια Εύβοια και – παράλληλα – στην αποσυμφόρηση του αστικού ιστού της Χαλκίδας, της Ν. Αρτάκης και των Ψαχνών από τη διερχόμενη κυκλοφορία, η οποία σήμερα, αναγκαστικά διέρχεται από τις παραπάνω αστικές περιοχές.
Το ΣΔΙΤ της νοτιοδυτικής Πελοποννήσου…
Αρχικές εργασίες, αλλά χαμηλής προόδου, φαίνεται να καταγράφονται στο οδικό ΣΔΙΤ Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, αρχικού ύψους 312 εκατ. ευρώ, με ανάδοχο το σχήμα ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – AKTOR (προ διμήνου το υπουργείο απαντούσε σε ερώτηση, κάνοντας λόγο για πρόοδο λίγο άνω του 2%). Με το οδικό αυτό έργο αναμένεται να αναβαθμιστεί το οδικό δίκτυο της Πελοποννήσου και ευρύτερα η Δυτική Ελλάδα, ενώ βελτιώνεται σημαντικά και η οδική ασφάλεια». Το έργο περιλαμβάνει τη βελτίωση και αναβάθμιση περίπου 20 χλμ. υφιστάμενων οδών, την κατασκευή νέας αρτηρίας σε ένα μήκος περίπου 30 χλμ., την προσαρμογή και βελτίωση 7 χλμ. κάθετου οδικού δικτύου, την κατασκευή νέου παράπλευρου οδικού δικτύου 40 χλμ. την κατασκευή 12 γεφυρών και 15 χλμ. τοπικών οδών πρόσβασης. Η διάρκεια της σύμβασης της ΣΔΙΤ θα είναι 360 μήνες (30 χρόνια). Σύμφωνα με τη Σύμβαση Σύμπραξης, η περίοδος εργασιών ορίζεται σε 48 μήνες, ήτοι μέχρι 21.04.2027.
Και τα 2 στη Βόρεια Ελλάδα
Πέραν αυτών, προχωρούν διαγωνιστικές διαδικασίες για την κατασκευή οδικών αξόνων στη Βόρεια Ελλάδα, μέσω αντίστοιχων ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα), συνολικής εκτιμώμενης αξίας 700 εκατ. ευρώ, όπως πρόσφατα αναφέραμε. Τα έργα προχωρούν στο στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου. Πρόκειται για το έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση της Αναβάθμισης του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) και λειτουργία/ συντήρηση του τμήματος γέφυρας Αξιού ποταμού – Έδεσσας με ΣΔΙΤ», εκτιμώμενης αξίας 445 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), όσο και για τον «Κάθετο Άξονα Δράμα – Αμφίπολη (Παλαιοκώμη) με ΣΔΙΤ», εκτιμώμενης αξίας 248,5 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Στους διαγωνισμούς συμμετείχαν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ – METLEN (ΜΕΤΚΑ), ΑΒΑΞ, AKTOR. Η διάρκεια της κάθε ΣΔΙΤ θα είναι 30 έτη, εκ των οποίων 3 έτη η κατασκευαστική περίοδος και 27 η λειτουργία και συντήρηση.
Ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά και το έργο στην Στερεά Ελλάδα
Επίσης, μόλις προ μηνός κάναμε λόγο για την προώθηση ενός σημαντικού έργου, του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά που «ξεπαγώνει». Πρόκειται για τη δημοπράτηση του έργου σύνδεσης Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, ανισόπεδων κόμβων Σκαραμαγκά, Σχιστού και Ναυπηγείων, με προϋπολογισμό 70 εκατ. ευρώ. Με την λειτουργία του έργου στο υπουργείο εκτιμούσαν ότι θα αποσυμφορηθεί ο κόμβος Λεωφόρου Αθηνών και Λεωφόρου Σχιστού. Με την κατασκευή του εκτιμάται ότι θα βελτιωθεί σημαντικά η καθημερινή σύνδεση από την Αθήνα προς την περιοχή Σκαραμαγκά – Ασπροπύργου, την Ολυμπία Οδό, προς Σχιστό και το λιμάνι του Πειραιά. Η δημοπράτηση εκτιμάται για εντός του α’ εξαμήνου 2025.
Επίσης, ωριμάζει περαιτέρω το έργο που αφορά στη μελέτη - κατασκευή του «Οδικού Άξονα Λαμία - Καρπενήσι, τμήμα Σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού». Στο αντικείμενο του έργου προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η κατασκευή μεγάλων τεχνικών γεφύρωσης, οπλισμένων επιχωμάτων, ισόπεδων κόμβων, τεχνικών άνω και κάτω διαβάσεων ενώ απαιτείται και διευθέτηση ρεμάτων κ.α.. Το συνολικό μήκος του έργου είναι περίπου 30 χλμ., βελτιώνοντας το επίπεδο της οδικής ασφάλειας και μειώνοντας σημαντικά τον χρόνο διαδρομής όλων των οχημάτων, σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση. Το έργο, στο σύνολο σχεδόν του μήκους του, με εξαίρεση μικρά τμήματα στα άκρα του, ακολουθεί νέα χάραξη. Η υπό ανάθεση σύμβαση του έργου θα έχει ως αντικείμενο συγχρόνως τη μελέτη και την κατασκευή του και η διάρκειά της έχει οριστεί στους 54 μήνες από την υπογραφή της. Για το έργο έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι ΤΕΡΝΑ (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), ΜΕΤΚΑ – ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ., ΟΔΟΣ – ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ – ΙΝΤΕΡΚΑΤ και TRACE – ΤΕΚΑΛ – ΕΛΙΚΑ.