«Ξεμπλοκάρουν» δικαστικά τα έργα 1,35 δισ. ευρώ στη Θεσσαλία – Ανάδοχοι και χρονοδιάγραμμα

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
«Ξεμπλοκάρουν» δικαστικά τα έργα 1,35 δισ. ευρώ στη Θεσσαλία – Ανάδοχοι και χρονοδιάγραμμα
Απορρίφθηκαν, σύμφωνα με πληροφορίες, οι πρώτες από τις προσφυγές των μικρότερων κατασκευαστικών κατά των διαγωνισμών αποκατάστασης οδικών/σιδηροδρομικών έργων. Προάγγελος εξελίξεων και για τις υπόλοιπες. Στον δρόμο προς υπογραφές με ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ. Πότε ολοκληρώνονται τα έργα.

Προχωρούν περαιτέρω, απ’ ότι φαίνεται, οι διαδικασίες για την εκκίνηση των έργων αποκατάστασης ζημιών στη Θεσσαλία, ύψους 1,35 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr, απορρίφθηκαν (δεν είναι επισήμως γνωστοποιημένες αποφάσεις) ήδη οι δύο, τουλάχιστον, από τις 8 συνολικά προσφυγές που κατέθεσε η κοινοπραξία ΕΚΤΕΡ – Δομική Κρήτης – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ. στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) κατά της διαγωνιστικής διαδικασίας για την αποκατάσταση των ζημιών σε υποδομές της Θεσσαλίας (και σε περιοχές της Στερεάς Ελλάδα) ελέω των κακοκαιριών «Daniel» και «Elias» τον Σεπτέμβριο του 2023.

Η μία αφορούσε σε οδικό έργο και η άλλη σε σιδηροδρομικό. Λαμβάνοντας υπόψιν ότι το σκεπτικό των προσφυγών για τις 8 εργολαβίες ήταν ουσιαστικά ίδιο, στην αγορά εκτιμούν ότι αντίστοιχες απορριπτικές αποφάσεις αναμένονται από την ολομέλεια της ΕΑΔΗΣΥ για όλες τις υποθέσεις.

Ο δρόμος προς την υπογραφή συμβάσεων

Με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να είναι σε θέση να προχωρήσει στην υπογραφή των σχετικών συμβάσεων, που έχουν ήδη αναδόχους. Η εκτίμηση ανθρώπων της αγοράς είναι ότι, εκτός απροόπτου, η υπογραφή των συμβάσεων θα μπορούσε να να γίνει σε βάθος 1-1,5 μήνα, δηλαδή με ορίζοντα έως τα τέλη Μαρτίου. Όπως είχε αναφέρει ο κ. Σταϊκούρας, έχει γίνει και η αποστολή των Σχεδίων Συμβάσεων στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον προβλεπόμενο προσυμβατικό έλεγχο (εκκρεμεί να «περάσουν» και από Βουλή).

Η υπόθεση ουσιαστικά παραπέμφθηκε από κλιμάκιο της ΕΑΔΗΣΥ στο Εκτελεστικό της Συμβούλιο (κάτι σαν ολομέλεια της Αρχής) που απέρριψε τις προδικαστικές προσφυγές. Σύμφωνα με εκτιμήσεις ανθρώπων του χώρου, οι αποφάσεις για τις πρώτες προσφυγές μάλλον «δείχνουν» τον δρόμο για την κατάληξη και των υπόλοιπων, ωστόσο, προς το παρόν δεν έχουμε επίσημες ανακοινώσεις. Ερωτηματικά πλέον μπαίνουν για το κατά πόσο τελικά η κοινοπραξία θα προσφύγει στο ΣτΕ, πολλώ δε μάλλον σε Ευρωπαϊκά Δικαστήρια, καθώς από την πλευρά του δημοσίου προτάσσεται το θέμα του «κατεπείγοντος» και του δημόσιου, όσο και τοπικού, συμφέροντος. Τα έργα πρέπει να εκκινήσουν το συντομότερο δυνατόν να εκκινήσουν προς όφελος της κοινωνίας και της τοπικής οικονομίας, άλλωστε, έχουν σημαντικό ορίζοντα ολοκλήρωσης έως και σχεδόν 4 έτη (τα οδικά, εκτός του RRF).

Σε κάθε περίπτωση, και ένα αναμονή επιβεβαίωσης των νέων από το «μέτωπο» της ΕΑΔΗΣΥ, υπενθυμίζεται ότι ήδη από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουν οριστεί και οι προσωρινοί ανάδοχοι των εργολαβιών, με τη μερίδα του λέοντος, ως προς το ύψος του προϋπολογισμού, να πηγαίνει στην ΤΕΡΝΑ με συμβάσεις 418 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ, με ΦΠΑ πάνω από μισό δισ. ευρώ).

Οι προσφυγές

Υπενθυμίζεται, ότι το παραπάνω σχήμα από τα τέλη 2024 είχε κινηθεί νομικά κατά της διαδικασίας που ακολούθησε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τις απευθείας προσκλήσεις προς τις ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ, για το σύνολο των 8 εργολαβιών (4 για οδικά έργα και 4 για σιδηροδρομικά), συνολικού ύψους 1,35 δισ. ευρώ.

Αρχικά, το σχήμα είχε κερδίσει μια «πρώτη νίκη» όταν στις αρχές του 2025 το 5ο κλιμάκιο της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ.) συνεδρίασε και αποφάσισε να κάνει αποδεκτά τα ασφαλιστικά μέτρα που επίσης είχαν καταθέσει οι παραπάνω εταιρείες, ωστόσο, όπως και τότε είχαμε αναφέρει, εκκρεμούσε η βασική εκδίκαση, που έγινε στο τέλος Ιανουαρίου. Προφανώς, αναμένονται οι αποφάσεις για το σύνολο των προσφυγών, πλην όμως, εφόσον ισχύουν οι πληροφορίες περί απόρριψης, ήδη, των δύο, υπάρχει ένα σχετικό... δεδικασμένο. Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να περιμένουμε τις εξελίξεις για έργα που θεωρούνται ως «αναγκαία και κατεπείγοντα» από την κυβέρνηση, με το υπουργείο να έχει αφήσει να εννοηθεί ότι δεν πρέπει να χαθεί άλλος χρόνος αλλά και να κινδυνεύσουν κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης (περί τα 600 εκατ. ευρώ).

Το χρονοδιάγραμμα και τα έργα

Όπως έχει αναδείξει το insider.gr, σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρα από την υπογραφή των συμβάσεων θα χρειαστεί περίοδος από 15, για τα σιδηροδρομικά, έως 48 μήνες για τα οδικά, για να ολοκληρωθούν τα έργα αποκατάστασης ζημιών στη Θεσσαλία, όσον αφορά σε αυτά που θα χρηματοδοτηθούν από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Για αυτά που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης η προθεσμία υλοποίησης είναι έως το καλοκαίρι του 2026. Αξίζει να αναφέρουμε ότι στελέχη της κοινοπραξίας που προσέφυγε στην ΕΑΔΗΣΥ σημείωναν ότι υπήρχαν έργα που είχαν όντως τη μορφή του κατεπείγοντος αλλά και έργα που γίνονται εξαρχής, άρα θα μπορούσαν να χωριστούν και να «μπούνε στο παιχνίδι» και άλλες εταιρείες, πάλι με διαδικασίες fast track αλλά μα μεγαλύτερο περιθώριο για ανταγωνισμό. Υπενθυμίζεται ότι και ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας είχε αναφέρει ότι θα μπορούσε μέρος των έργων να γίνει από τοπικές ή μικρότερες εταιρείες.

Για τα οδικά, διατέθηκαν 293,4 εκατ. ευρώ για έργα στη Μαγνησία, 230,3 εκατ. ευρώ για τα Τρίκαλα, 184,5 εκατ. ευρώ για την Καρδίτσα, 85,6 εκατ. ευρώ για τη Λάρισα, 87,3 εκατ. ευρώ για την Εύβοια, 18,6 εκατ. ευρώ για τη Φθιώτιδα, ενώ οι σιδηροδρομικές παρεμβάσεις είναι ύψους 452 εκατ. ευρώ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

OB Streem - HIG: Ολοκληρώνεται το «παζλ» των συγχωνεύσεων - Ηγετική δύναμη στα Logistics

Ξεκινούν τα αποτελέσματα – Ξύπνησαν αργά οι χρηματιστηριακές - Η συζήτηση για την ΠΥΡΚΑΛ

Ηλεκτρισμός: Σπάει το φράγμα των 200 ευρώ ανά MWh η χονδρική – Με άνοδο 8% «τρέχει» ο Φεβρουάριος

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider