Ένα εντελώς νέο προφίλ αγορών έχουν υιοθετήσει οι καταναλωτές στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, προκειμένου να είναι σε θέση να διαχειριστούν την οικονομική στενότητα στην οποία έχουν περιέλθει μετά από αρκετά μεγάλο διάστημα πληθωριστικών πιέσεων κι ενώ τα τρόφιμα βρέθηκαν για μήνες ολόκληρους στο επίκεντρο του κύματος ανατιμήσεων.
Μπροστά, δε, σε αυτό το εξαιρετικά ρευστό περιβάλλον, το καταναλωτικό κοινό επέδειξε γρήγορα αντανακλαστικά, αναπροσαρμόζοντας τις ανάγκες του και κατ’ επέκταση και τις δαπάνες του, κάτι που έγινε γρήγορα αντιληπτό και στον τρόπο που ψωνίζει ο καταναλωτής μέσα στο σούπερ μάρκετ.
«Το 2024 ο καταναλωτής πύκνωσε λίγο τις επισκέψεις στα σούπερ μάρκετ και μείωσε λίγο τα λεφτά που ξόδευε. Αυτό δείχνει σφίξιμο οικονομικό. Οι πρώτες ημέρες του μήνα είναι πάντα καλές, με τις πληρωμές κινείται η αγορά. Όταν όμως τελειώνουν τα χρήματα για το τρόφιμο, αυτό είναι πρόβλημα», τόνισε πρόσφατα ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος και επικεφαλής του ομίλου METRO ΑΕΒΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης, μιλώντας στους δημοσιογράφους στο περιθώριο της έκθεσης HORECA.
Εξέφρασε μάλιστα συγκρατημένη αισιοδοξία για την πορεία διαμόρφωσης των τιμών των τροφίμων το 2025. «Για το σύνολο του 2024 ο πληθωρισμός στα τρόφιμα κινήθηκε στο μηδέν και με τον ίδιο τρόπο ξεκίνησε και το 2025, κοντά στο μηδέν, οριακά αρνητικό. Η χρονιά ξεκίνησε ικανοποιητικά, με ανοδική πορεία του όγκου και αρνητικό πληθωρισμό», τόνισε για να προσθέσει πως «φέτος ξέρουμε τι περιμένουμε, υπολογίζουμε ότι δεν θα έχουμε πληθωρισμό και έτσι μπορούμε να είμαστε ρεαλιστές. Το μηδέν δεν σημαίνει στατικότητα. Είμαι αισιόδοξος ότι ο πληθωρισμός θα είναι πολύ χαμηλός».
Πόσα ξοδέψαμε σε τρόφιμα το 2024
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που ανακοίνωσε μέσα στην εβδομάδα η εταιρεία Circana, περισσότερα από οκτώ στα δέκα ευρώ που ξοδεύουν οι καταναλωτές στα σούπερ μάρκετ αφορούν αποκλειστικά στις αγορές τροφίμων.
Το 2024 το σύνολο των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ ανήλθε στα 12,14 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 2,6% έναντι του 2023, με το 82,2% του κύκλου εργασιών να προέρχεται από την κατηγορία των τροφίμων (συσκευασμένων και χύμα). Ειδικότερα, πέρυσι οι πωλήσεις τροφίμων σε αξία ανήλθαν μια ανάσα από τα 10 δισ. ευρώ και συγκεκριμένα στα επίπεδα των 9,95 δισ. ευρώ, με τον όγκο να ενισχύεται κατά 2,8%.
Προσφορές και ιδιωτική ετικέτα συντηρούν την κατανάλωση
Όπως, δε, επιβεβαιώνεται για μια ακόμη φορά, οι προωθητικές ενέργειες και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εξακολουθούν να συντηρούν μεγάλο μέρος της κατανάλωσης στα τρόφιμα, καθώς τα τελευταία χρόνια το καταναλωτικό κοινό χρειάστηκε να αναζητήσει νέους και οικονομικότερους τρόπους προκειμένου να προμηθευτεί τα βασικά είδη διατροφής.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, το 2024 στα τρόφιμα το 25,6% πωλήθηκε υπό καθεστώς προσφοράς, ενώ σημαντικό μερίδιο διατήρησε και η ιδιωτική ετικέτα. Ειδικότερα, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διαμορφώθηκε στο 26,7% επί του συνόλου των προϊόντων που πωλήθηκαν στα ράφια των σούπερ μάρκετ, αυξημένο κατά 4,4 μονάδες έναντι του 2023, ενώ στο τρόφιμο η ιδιωτική ετικέτα είχε μερίδιο 27,4% από 26,7% το 2023.
«Η πολιτική μας γύρω από την ιδιωτική ετικέτα συνιστά μια ακόμη επιλογή γύρω από τον πελάτη μας. Εμείς δεν θεωρούμε σωστό να πιέσουμε τον καταναλωτή να αγοράσει περισσότερα από αυτά που έχει στο μυαλό του», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Παντελιάδης, κληθείς να περιγράψει την πορεία της ιδιωτικής ετικέτας σήμερα.
Tα νοικοκυριά δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα
Την έντονη οικονομική πίεση που εξακολουθούν να βιώνουν οι περισσότεροι Έλληνες, επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία της ετήσιας έρευνας του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα.
Όπως προκύπτει από τα ευρήματα της έρευνας, έξι στα δέκα ελληνικά νοικοκυριά δηλώνουν ότι το εισόδημά τους από μισθούς ή συντάξεις δεν φτάνει να καλύψει τις ανάγκες τους για όλο το μήνα παρά μόνο για 19 ημέρες κατά μέσο όρο.
Στο επίκεντρο των οικονομικών πιέσεων βρίσκεται η ακρίβεια, η οποία συνεχίζει να πλήττει σχεδόν όλα τα νοικοκυριά. Οι αυξήσεις στα τρόφιμα επηρεάζουν το 72,4% των πολιτών σε τέτοιο βαθμό, ώστε να περιορίζουν δαπάνες για άλλες ανάγκες, ενώ οι δαπάνες για λογαριασμούς σπιτιού και είδη διατροφής έχουν αυξηθεί για πάνω από το 60% των νοικοκυριών. Αντίθετα, οι πολίτες μειώνουν τις εξόδους τους για ψυχαγωγία (41,9%) και αγορές ένδυσης-υπόδησης (39,2%).
Μπροστά σε αυτό το περιβάλλον, η πλειονότητα των πολιτών θεωρεί ότι τα πιο αποτελεσματικά μέτρα αντιμετώπισης της οικονομικής δυσχέρειας είναι η αύξηση μισθών και συντάξεων (69%), η ενίσχυση των ελέγχων στην αγορά για περιορισμό της αισχροκέρδειας (52,7%) και η μείωση φόρων και τελών (45,9%).