Σε «σκανάρισμα» 40 πεζογεφυρών στο δίκτυο της Γραμμής 1 (Ηλεκτρικός) αλλά και της Γραμμής 3 (μετρό) που έχουν ζωή δεκαετιών (ιδίως του ΗΣΑΠ) αλλά και έχουν να ελεγχθούν κατά βάση πάνω από 20 χρόνια, προχωρά ο αρμόδιος φορέας Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε. (ΣΤΑΣΥ).
Προς την κατεύθυνση αυτή, προκήρυξε σχετικό διαγωνισμό, με αντικείμενο της σύμβασης να είναι η ανάληψη εργασιών επιθεώρησης, αξιολόγησης, συντήρησης και αποκατάστασης του συνόλου των πεζογεφυρών του δικτύου της.
Η καταληκτική ημερομηνία παραλαβής των προσφορών είναι η 24η.03.2025, με τη διάρκεια της σύμβασης να ορίζεται σε 12 μήνες από την υπογραφή της. Όπως προκύπτει, πρόκειται για πεζογέφυρες σε περιοχές και σταθμούς όπως σε ΚΑΤ, Μαρούσι, Ειρήνη, Ηράκλειο, Περισσό, Άνω Πατήσια, Άγιο Ελευθέριο, Κάτω Πατήσια, Άγιο Νικόλαο, Μοναστηράκι, Θησείο, Πετράλωνα, Καλλιθέα, Μοσχάτο, Φάληρο, Πειραιά, δηλαδή σε όλο το μήκος και σε όλες τις στάσεις σχεδόν του Ηλεκτρικού, με μήκος 6-8 έως και 19-20 και 24 μέτρα, αλλά και σε Χαλάνδρι (Μετρό, Γραμμή 3, Δουκίσσης Πλακεντίας, μήκος 43,5 μέτρα).
Όπως αναφέρει η ΣΤΑΣΥ, η ολιστική προσέγγιση αναφορικά µε την επιθεώρηση, αξιολόγηση, συντήρηση και αποκατάστασης του συνόλου των πεζογεφυρών που απαρτίζουν μέρος του Εθνικού Πλούτου των Γεφυρών της χώρας έχει στόχο επιτύχει υψηλό επίπεδο ασφάλειας, λειτουργικότητας και αισθητικής για κάθε πεζογέφυρα.
Ταυτόχρονα, αποτρέπει και προλαμβάνει καταστάσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε απώλεια ζωτικής σημασίας δικτύων επικοινωνίας, δημόσιας και ιδιωτικής ̟περιουσίας και το κυριότερο, αποτρέπει καταστάσεις που θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή.
Η Γραμμή 1 της ΣΤΑΣΥ συνδέει το λιμάνι του Πειραιά µε την Κηφισιά, εκτελώντας µία διαδρομή συνολικού Μήκους 25,7 χιλιομέτρων. Διαθέτει 24 σταθμούς και το μεγαλύτερο τμήμα της είναι επίγειο και µόνο το τμήμα Μοναστηράκι – Αττική στο κέντρο της Αθήνας, μήκους 3,2 χιλιομέτρων, εκτείνεται σε υπόγεια σήραγγα.
Για την σύνδεση του οικιστικών περιοχών απ’ όπου διέρχεται η γραμμή 1 κατασκευάστηκαν στην διάρκεια των ετών λειτουργίας της αρκετές πεζογέφυρες άλλες παλιότερες, πριν το 1960, και άλλες σχετικά ̟πρόσφατες όπως η πεζογέφυρα πλησίον του σταθμού Νερατζιώτισσα η οποία κατασκευάστηκε το 2004.
Η τελευταία γενική επισκευή στην Γραμμή 1 πραγματοποιήθηκε το 2007, στο πλαίσιο του έργου «Επισκευή Γεφυρών σε ολόκληρο το δίκτυο της ΗΣΑΠ Α.Ε.». Για αυτό το λόγο κρίνεται αναγκαίο να πραγματοποιηθεί η επιθεώρηση των πεζογεφυρών ώστε να γίνει αξιολόγηση της σημερινής κατάστασης τους και η καταγραφή των φθορών και των ελαττωμάτων κάθε δομικού µέλους.
Εκτός από την επιθεώρηση και αξιολόγηση των ευρημάτων θα προταθούν και συγκεκριμένες μέθοδοι για την συντήρηση - επισκευή των πεζογεφυρών. Επίσης, στη Γραμμή 3 του μετρό της Αθήνας, η μπλε γραμμή, η οποία συνδέει το σταθμό Δημοτικό Θέατρο µε το Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος», έχει κατασκευαστεί στο σταθμό «Xαλάνδρι» μεταλλική πεζογέφυρα η οποία εκτείνεται άνωθεν της οδού Δουκίσσης Πλακεντίας.
Για την πεζογέφυρα στο Χαλάνδρι δεν έχει γίνει έως σήμερα κάποια επιθεώρηση για αυτό και θα ενταχθεί στο πρόγραμμα της παρούσας επιθεώρησης. Οι πεζογέφυρες είναι κατασκευασμένες από οπλισμένο σκυρόδεμα, από χάλυβα ή είναι σύμμικτες κατασκευές από χάλυβα και σκυρόδεμα ή είναι λιθόδμητες. Με εξαίρεση την πεζογέφυρα της γραμμής 3, όλες οι υπόλοιπες έχουν κατασκευασθεί πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες - Αθήνα 2004.