Αστικές Συγκοινωνίες: «Σπαστά» η ανανέωση σε Αθήνα/Θεσσαλονίκη - Η χρηματοδότηση δίνει τον ρυθμό

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Αστικές Συγκοινωνίες: «Σπαστά» η ανανέωση σε Αθήνα/Θεσσαλονίκη - Η χρηματοδότηση δίνει τον ρυθμό
Με τμηματικές «ενέσεις», και όχι ενιαία, προφανώς και σε συνάρτηση με την εξασφάλιση πόρων από διάφορα χρηματοδοτικά προγράμματα, προχωρούν πλέον περαιτέρω κινήσεις αναβάθμισης των Αστικών Συγκοινωνιών. Η σταδιακή προκήρυξη σχετικών διαγωνισμών για την προμήθεια λεωφορείων.

Με τμηματικές «ενέσεις», προφανώς και σε συνάρτηση με την χρηματοδοτική… διαθεσιμότητα, προχωρούν τελευταία κινήσεις περαιτέρω ενίσχυσης και αναβάθμισης των Αστικών Συγκοινωνιών με την σταδιακή προκήρυξη σχετικών διαγωνισμών, την ώρα που μάλλον έχει «μείνει στον αέρα» το περίφημο project για την ενιαία προμήθεια επιπλέον 700 καινούριων λεωφορείων για τους στόλους σε Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Όπως και παλιότερα έχουμε αναφέρει., οι κινήσεις γίνονται σταδιακά και τμηματικά, αναλόγως της εξασφάλισης πόρων από διάφορα χρηματοδοτικά προγράμματα (RRF, ΕΣΠΑ κ.α.). Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η ανανέωση και αναβάθμιση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη είναι μια πραγματικότητα, δίχως να λείπουν οι καθυστερήσεις, οι αρρυθμίες, τα προβλήματα ή τα «μπαλώματα» (π.χ. συνεργασίες – «γέφυρα» με τοπικά ΚΤΕΛ για να… βγει το μεταφορικό έργο μέχρι να «γεμίσει» ο στόλος).

Τα νέα οχήματα για τη Θεσσαλονίκη

Προ ημερών, μέσα στην Μεγάλη Εβδομάδα, εκκίνησαν διαδικασίες για την απόκτηση Ηλεκτρικών Αστικών Οχημάτων. Ειδικότερα, υπεβλήθη πρωτογενές αίτημα για τον Ανοικτό ηλεκτρονικό διαγωνισμό για την επιλογή αναδόχου για την «Προμήθεια 50 Αρθρωτών Ηλεκτρικών Αστικών Οχημάτων 18 μέτρων και παρελκομένων τους», προϋπολογισθείσας δαπάνης 37,5 εκατ. ευρώ, ή με ΦΠΑ στα 46,5 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με σχετικό έγγραφο του αρμόδιου υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών Αντικείμενο της σύμβασης, είναι η προμήθεια 50 Ηλεκτρικών Αστικών Οχημάτων 18 μέτρων, με στόχο τον εκσυγχρονισμό του στόλου των αστικών λεωφορείων στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, καθώς και η προμήθεια παρελκομένων (φορτιστών βραδείας φόρτισης) αυτών. Στο αντικείμενο της προμήθειας συμπεριλαμβάνεται και η κατάρτιση Έκθεσης Εγκατάστασης των φορτιστών βραδείας φόρτισης στα αμαξοστάσια της Θεσσαλονίκης. Επίσης, στην προμήθεια συμπεριλαμβάνονται όλα τα εγχειρίδια, τα τεχνικά έγγραφα και οι εικονογραφημένοι κατάλογοι εξαρτημάτων που είναι απαραίτητα για την εκπαίδευση οδηγών, τη λειτουργία, τη συντήρηση, τη γενική επισκευή, την ανίχνευση και αποκατάσταση βλαβών και την επισκευή των οχημάτων, των παρελκομένων, καθώς και του βιβλίου «ιστορικού» του κάθε οχήματος. Ο διαγωνισμός εντάσσεται στη δράση «ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ - ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ», με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Μια και ο λόγος για τη Θεσσαλονίκη, εκκρεμεί η ολοκλήρωση μεγάλου διαγωνισμού, από πλευράς του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), για την πολυετή παραχώρηση λεωφορειακών γραμμών στις περιαστικές περιοχές της πόλης με προϋπολογισμό 602 εκατ. ευρώ, ο οποίος θα προσθέσει 220 καινούρια οχήματα. Με τον τοπικό φορέα να δίνει μέσω… ΚΤΕΛ πρόσκαιρες λύσεις για την ανάθεση του συγκοινωνιακού έργου αστικής συγκοινωνίας για το διάστημα από 16/04/2025 έως τα τέλη του 2025.

Ο στόλος της Αθήνας

Παράλληλα, ερχόμενοι στην Αθήνα, όπως έχει αναφέρει το insider.gr εδώ και μερικούς μήνες, σε εξέλιξη βρίσκονταν διαγωνισμός για την επιλογή αναδόχου για την προμήθεια 125 Ηλεκτρικών Αστικών Οχημάτων, 12 μέτρων με στόχο τον εκσυγχρονισμό του στόλου των Μέσων Μεταφοράς, καθώς και των παρελκομένων (φορτιστών βραδείας φόρτισης) αυτών. Το ύψος της προμήθειας ανέρχεται σε 88,35 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Η δαπάνη του διαγωνισμού βαρύνει τις πιστώσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και ειδικότερα το έργο «ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ - ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ», που έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Στο αντικείμενο της προμήθειας συμπεριλαμβάνεται και η κατάρτιση έκθεσης εγκατάστασης των φορτιστών βραδείας φόρτισης στα αμαξοστάσια της Αττικής. Επίσης, στην προμήθεια συμπεριλαμβάνονται όλα τα εγχειρίδια, τα τεχνικά έγγραφα και οι εικονογραφημένοι κατάλογοι εξαρτημάτων που είναι απαραίτητα για την εκπαίδευση οδηγών, τη λειτουργία, τη συντήρηση, τη γενική επισκευή, την ανίχνευση και αποκατάσταση βλαβών και την επισκευή των οχημάτων, των παρελκομένων, καθώς και του βιβλίου «ιστορικού» του κάθε οχήματος. Προσφορές υποβάλλονται για το σύνολο της προμήθειας, δηλαδή για την προμήθεια 125 οχημάτων και των παρελκομένων τους (63 φορτιστές).

Όπως είχε αναφέρει το ΥΠΟΙΚ σε σχετική ανακοίνωση με την οποία γνωστοποιούσε απόφαση με την οποία προβλέπεται η δέσμευση ευρωπαϊκών πόρων, για τη χρηματοδότηση του συγκεκριμένου έργου, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το καλοκαίρι του 2026, η συγκεκριμένη πρόβλεψη αφορά νέα οχήματα, επιπλέον του προγραμματισμού για την προμήθεια 950 νέων λεωφορείων, εντός του 2025, που υλοποιείται ήδη από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς και τους εποπτευόμενους φορείς του.

Το υδρογόνο

Πρόσφατα, η γενική γραμματέας Μεταφορών, Δέσποινα Παληαρούτα, κατά τη διάρκεια συζήτησης στο πλαίσιο του 10oυ Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, σημείωνε ότι στην Αθήνα, αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν 405 νέα λεωφορεία, τα οποία θα γίνουν 951 μέχρι το τέλος του 2025, ενώ οι διαγωνισμοί για την προμήθεια αυτών θα συνεχιστούν με εναλλακτικά χρηματοδοτικά εργαλεία, με στόχο την καθολική αλλαγή του στόλου των λεωφορείων. Αναφορικά με τη Θεσσαλονίκη, στους δρόμους της θα υπάρχουν συνολικά 159 ηλεκτρικά λεωφορεία μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα, ενώ όπως αποκάλυψε η κα Παληορούτα, για πρώτη φορά θα τρέξει διαγωνισμός μέσα στο 2025 για λεωφορεία υδρογόνου, αλλά και για την παραγωγή του ίδιου του καυσίμου.

Θυμίζουμε, επίσης, ότι προ ημερών έλαβαν έγκριση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων επενδυτικές προτάσεις του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, οι οποίες και χαρακτηρίστηκαν ως «επενδύσεις προτεραιότητας», ανάμεσα στις οποίες βρίσκονται και 2 που έχουν σχέσεις με Λεωφορεία. Συγκεκριμένα, εγκρίθηκαν δύο προτάσεις για ηλεκτρικά οχήματα και λεωφορεία υδρογόνου, μία πρόταση για αντλίες θερμότητας σε θερμοκήπια, καθώς και μία πρόταση για αντλίες θερμότητας σε δημοτικά κολυμβητήρια. Το συνολικό ύψος των επενδύσεων ανέρχεται σε 208 εκατ. ευρώ και θα προέλθει από πόρους του Ταμείου Εκσυγχρονισμού (Modernization Fund). Τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και τα λεωφορεία υδρογόνου θα συμβάλλουν στην αναβάθμιση του στόλου Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, αντικαθιστώντας 150 παλαιά ρυπογόνα λεωφορεία και βελτιώνοντας ουσιαστικά την καθημερινότητα των πολιτών. Επιπροσθέτως, οι προτάσεις αντλιών θερμότητας αφορούν σχήματα ενίσχυσης που θα υλοποιηθούν μέσω προσκλήσεων σε ενδιαφερόμενους και θα ενισχύσουν την παραγωγική διαδικασία του πρωτογενούς τομέα.

Οι αφίξεις

Ταυτόχρονα σε εξέλιξη βρίσκονται και οι «αφίξεις» των 300 νέων λεωφορείων φυσικού αερίου, με τα πρώτα 50 να έχουν παραληφθεί, ενώ πάνω από τα μισά εξ αυτών εκτελούν ήδη δρομολόγια. Τα υπόλοιπα βρίσκονταν στο αμαξοστάσιο και ολοκληρώνονται οι απαραίτητες διαδικασίες για να βγουν στους δρόμους το επόμενο διάστημα. Αναφορικά με τα 200 λεωφορεία 12 μέτρων της Menarini (πρώην Industria Italiana Autobus), αυτή καθυστέρησε, όμως, πρώτα θα ξεκινήσουν να έρχονται τον Απρίλιο και τα τελευταία από τον Ιούλιο. Αρα, αναμένονται στην κυκλοφορία το φθινόπωρο. Στους δρόμους έχουν «βγει» μέσω της συμφωνίας με την Εθνική Leasing, ακόμα 100 ηλεκτροκίνητα οχήματα. Εως το καλοκαίρι, αναμένεται η ένταξη των υπολοίπων 200 οχημάτων πετρελαίου του δεκαετούς leasing στον στόλο.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Τι συμβαίνει με τα αρδευτικά ΣΔΙΤ των 700 εκατ. ευρώ και την υπογραφή των συμβάσεων

Μεταφορές: Τι έρχεται για Σιδηρόδρομο, Hellenic Train - Νέο στρατηγικό πλάνο για Λεωφορεία, Μετρό, ΗΣΑΠ

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider