Όλα στο φως για όσους δανειολήπτες που θέλουν να ενταχθούν στο νόμο Κατσέλη ή εκκρεμεί η αίτηση τους. Αυτό προβλέπει το πολυνομοσχέδιο της Κυβέρνησης για τα προαπαιτούμενα, σύμφωνα με διάταξη του οποίου, έρχεται άρση του τραπεζικού απορρήτου και μάλιστα σε βάθος πενταετίας για τους δανειολήπτες που αιτούνται την υπαγωγής τους στο νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά.
Παράλληλα, με άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου, προβλέπεται η υπαγωγή στον εξωδικαστικό μηχανισμό και των επιχειρηματικών οφειλών που δημιουργήθηκαν πριν από τις 31 Δεκεμβρίου του 2017 αλλά και η εξώδικη πρόσκληση για ρύθμιση χρεών σε οφειλέτες πριν αυτές μεταβιβαστούν σε funds.
Με τις αλλαγές επιχειρείται να μειωθούν τα «παραθυράκια» που αφήνει σήμερα ο ισχύοντας νόμος σε στρατηγικά κακοπληρωτές αλλά και να επιταχυνθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες .
Ειδικότερα το νέο πλαίσιο στις διατάξεις του για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά προβλέπει επίσης:
- Ότι αν ο οφειλέτης καθυστερεί την πληρωμή τουλάχιστον τριών μηνιαίων δόσεων που ορίστηκαν για το διάστημα από την κατάθεση της αίτησης μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης τότε αυτομάτως θα παύει να ισχύει η αναστολή των καταδιωκτικών μέτρων, υπό την προϋπόθεση ο πιστωτής να έχει στείλει εξώδικη όχληση στον οφειλέτη.
- Οι πιστωτές (τράπεζες) θα μπορούν να αναλαμβάνουν για λογαριασμό των δικαιούχων οφειλετών που έχουν ενταχθεί στο νόμο Κατσέλη να καταθέτουν αίτηση είσπραξης του ποσού που επιδοτεί το ελληνικό δημόσιο για την αποπληρωμή των μηνιαίων δόσεων
- Παρέχεται δικαίωμα στους εγγυητές που εκπλήρωσαν την υποχρέωσή τους, όπως προκύπτει από την εγγύηση, να υποκαταστήσουν τον πιστωτή στο σχέδιο αποπληρωμής.
- Μειώνεται η υποχρέωση παροχής εγγράφων από τους οφειλέτες, με παράλληλη υποχρέωση των τραπεζών, των δημόσιων αρχών και κάθε άλλου εμπλεκόμενου φορέα να τα προσκομίζουν στο δικαστήριο.
- Η προστασία της πρώτης κατοικίας θα γίνεται βάσει της εμπορικής της αξίας (και όχι της αντικειμενικής), εφόσον υφίσταται έκθεση ανεξάρτητου εκτιμητή ακινήτων που είναι εγγεγραμμένος στο οικείο μητρώο του Υπουργείου Οικονομικών.
- Αποτρέπεται το ενδεχόμενο διαιώνισης υποθέσεων μέσω ματαίωσης της συζήτησης χωρίς επαναπροσδιορισμό τους.
- Καθιερώνεται ένας πρώτος έλεγχος της εγκυρότητας των στοιχείων που υποβάλει ο δανειολήπτης από την Γραμματεία του Ειρηνοδικείου η οποία παρουσιάζει σχετική έκθεση που θα λαμβάνει υπόψη του ο δικαστής για την απόφαση του.
Οι αλλαγές που προωθούνται στο νόμο Κατσέλη κινούνται σε δυο άξονες με τον πρώτο να δίνει έμφαση στους αδύναμους οικονομικά πολίτες ώστε να μην χάσουν τη μοναδική τους κατοικία ενώ ο δεύτερος άξονας έχει σαν στόχο την αυστηροποίηση για όσους ενώ μπορούν δεν πληρώνουν τις δανειακές τους υποχρεώσεις .
Αλλαγές όμως προβλέπονται και για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης των επιχειρηματικών οφειλών. Ειδικότερα δίνεται η δυνατότητα:
- Ρύθμισης και των οφειλών που γεννήθηκαν και βεβαιώθηκαν κατά το 2017 προς δημόσιο (ΕΦΚΑ και ΑΑΔΕ αντίστοιχα) και ιδιώτες (τράπεζες, προμηθευτές).
- Ένταξης στον εξωδικαστικό επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματίες, εφόσον είχαν ληξιπρόθεσμες οφειλές ή δάνεια σε καθυστέρηση τουλάχιστον 90 ημερών έως την 31 Δεκεμβρίου 2017.
- Η δυνατότητα συμμετοχής όλων των μικροπιστωτών με ίσες απαιτήσεις στη διαδικασία δέσμευσης τους από τη σύμβαση αναδιάρθρωσης.
- Δυνατότητα στους ομόρρυθμους εταίρους να μπορούν ρυθμίσουν και τις προσωπικές τους οφειλές σε ΑΑΔΕ, ΕΦΚΑ και τράπεζες.
- Η αποδέσμευση των τραπεζικών λογαριασμών που κατασχέθηκαν από το δημόσιο και ιδιώτες (τράπεζες, προμηθευτές), θα γίνεται με την ολοκλήρωση της διαδικασίας υπογραφής της σύμβασης αναδιάρθρωσης. Πλήρης ανατροπή της κατάσχεσης μπορεί αν επιτευχθεί μόνο εφόσον η κατάσχεση επιβλήθηκε αποκλειστικά για οφειλές εντεταγμένες στη σύμβαση και μόνο εφόσον εξοφλήθηκε τουλάχιστον το 75% του ποσού που πρέπει να καταβληθεί στο Δημόσιο με βάση τη σύμβαση.
- Η υποχρέωση των πιστωτών να αιτιολογούν τη μη συμμετοχή τους στη διαδικασία, καθώς και την καταψήφιση προτάσεων ρύθμισης του οφειλέτη.
- Επέκταση της χρήσης της πλατφόρμας του εξωδικαστικού μηχανισμού και για αγρότες, ελεύθερους επαγγελματίες που σήμερα δεν υπάγονται στην κανονική διαδικασία του εξωδικαστικού.
Καθορίζεται η αμοιβή του συντονιστή στα 200 ευρώ για τις μικρές επιχειρήσεις και στα 400 ευρώ για τις μεγάλες.