Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων

Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων
Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.  

Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.

Η αναθεωρημένη έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ επιβεβαίωσε τον κρίσιμο ρόλο του εξηλεκτρισμού των οδικών επιβατικών μεταφορών αναφορικά με τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου στον ορίζοντα του 2030, εστιάζοντας στην ηλεκτροκίνηση με ταυτόχρονη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και αλληλεπίδρασης με το δίκτυο. Ειδικότερα, η νέα έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ παρουσίασε ένα σενάριο βάσης και ένα αισιόδοξο σενάριο τα οποία προβλέπουν στόχους διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης 15% και 19% για το 2025 και 30% και 50% για το 2030, αντίστοιχα. Η επίτευξη αυτών των στόχων αποτελεί σημαντική πρόκληση, καθώς η ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να αναπτυχθεί περεταίρω, ισορροπημένα στην ελληνική επικράτεια, τόσο στα φυσικά πρόσωπα όσο και στις εταιρίες, αναγνωρίζοντας ότι σταδιακά η αγορά θα πρέπει να αποκτήσει το δικό της βηματισμό με σημαντικά περιορισμένες ενισχυτικές πολιτικές.

Το συγκριτικό όφελος των ηλεκτρικών έναντι των συμβατικών οχημάτων εσωτερικής καύσης βασίζεται στο κόστος φόρτισης, το οποίο όμως περιορίζεται, ειδικά για μέσης προς υψηλής ισχύος φορτιστές, κυρίως λόγω των δαπανών εγκατάστασης και λειτουργίας. Αυτό υποδεικνύει την ανάγκη της αγοράς για ανεύρεση λύσεων που θα επιτρέπουν την ενίσχυση τη βιωσιμότητας των κεφαλαίων από διαχειριστές σημείων φόρτισης (CPOs), αναγνωρίζοντας ευκαιρίες κατά μήκος της αλυσίδας αξίας, όπως στην παραγωγή πράσινης ενέργειας, την παροχή επιπλέον υπηρεσιών και τη διασύνδεση μέσω υπηρεσιών ηλεκτρικής κινητικότητας (eMSP). Στην παρούσα φάση ανάπτυξης της αγοράς, εξακολουθούν να είναι αναγκαία τα οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, μέχρι να διεισδύσει κρίσιμη μάζα ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά που θα εξασφαλίσει επιχειρηματικά επαρκή λειτουργία και κερδοφορία των υπηρεσιών φόρτισης. Η ταχεία ανάπτυξη στον τομέα των τεχνολογιών υποδομής φόρτισης (π.χ. η ταχεία φόρτιση, η επαγωγική φόρτιση κ.λπ.), η δυναμική τιμολόγηση με έξυπνα συστήματα και η τυποποίησή τους είναι παράγοντες που θα συμβάλουν σημαντικά στην επίτευξη των στόχων.

Ο εθνικός σχεδιασμός θα πρέπει να αναγνωρίσει την περιφερειακή διάσταση για την εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης, αποτέλεσμα τόσο των κοινωνικό-οικονομικών διαφοροποιήσεων, όσο και των ιδιαίτερων γεωγραφικών χαρακτηριστικών. Πρόσφατη μελέτη της Deloitte ανέδειξε ότι υπάρχουν περιφερειακές ανισομετρίες με κύριες αιτίες τις διαφοροποιήσεις στο διαθέσιμο εισόδημα, την απουσία επαρκούς ενημέρωσης σε θέματα ενεργειακής μετάβασης και τη διαθεσιμότητα υποδομών ή και την ανάγκη εκμοντερνισμού/βελτίωσης του ηλεκτρικού δικτύου. Συνεπώς, απαιτείται ο σχεδιασμός και η εισαγωγή στόχων και πολιτικών προσαρμοσμένων στα χαρακτηριστικά κάθε περιφέρειας για την ισόρροπη επίτευξη των συνολικών εθνικών στόχων για την ηλεκτροκίνηση.

Ο περιφερειακός σχεδιασμός θα ωφελήσει και το διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στο να κατανείμει με αποτελεσματικό τρόπο τους πόρους για την ενίσχυση και εκμοντερνισμό του δικτύου για την κάλυψη της προσδοκώμενης ζήτησης ενέργειας. Ο ΔΕΔΔΗΕ, με βάση τις μεσοπρόθεσμες έως μακροπρόθεσμες προβλέψεις ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να προσαρμόσει επιβεβαιώσει επενδυτικές αποφάσεις τόσο για την κατασκευή νέων γραμμών διανομής όσο και τη βέλτιστη ενίσχυση και θέση για τους νέους υποσταθμούς ΥΤ/ΜΤ.

Οι προοπτικές της ηλεκτροκίνησης είναι θετικές για την Ελληνική αγορά, ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις. Η σταδιακή ωρίμανση της αγοράς, η ενίσχυση των υποδομών και η οριστική κατάργηση των κινητήρων με υγρά καύσιμα, θα οδηγήσει τους αγοραστές στο ηλεκτρικό όχημα. Έως τότε, προγράμματα όπως το «κινούμαι ηλεκτρικά» και το «φορτίζω παντού» απαιτούν μια προσαρμοσμένη διαχείριση η οποία θα προβλέπει και θα αποτυπώνει την αποτελεσματικότητα των πολιτικών μέσα από συνεχή παρακολούθηση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, προσαρμόζοντάς την αναλογικότητα των μέτρων στην αναγκαία προσπάθεια για την επίτευξη των στόχων της ηλεκτροκίνησης στην Ελληνική επικράτεια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

22:47

Επίσκεψη της Κατερίνας Σακελλαροπούλου στη Δράμα

22:40

Πιστόριους: Δεν θα υποταχθούμε στις ορέξεις Τραμπ

22:19

Χαρακόπουλος: Παραβρέθηκε στην Ολομέλεια της Μεσογειακής Συνέλευσης στη Ρώμη

21:49

ΗΠΑ: Επαναπατρισμός στην Ελλάδα αττικού μελανόμορφου ληκυθίου από το Μουσείο Glencairn, παρουσία της Λ. Μενδώνη

21:20

Θεσσαλονίκη: Σύλληψη 31χρονου που πραγματοποιούσε αγορές με πλαστά τραπεζικά καταθετήρια

21:02

Ισραήλ: Ο Νετανιάχου δηλώνει ότι θα δράσει με αποφασιστικότητα για να φέρει πίσω όλους τους ομήρους

20:57

Ιταλία: O πάπας Φραγκίσκος αντιμετώπισε κρίση άσθματος, επιδεινώθηκε η κατάστασή του

20:28

Γερμανία: Διαδηλώσεις κατά της ακροδεξιάς στο Αμβούργο - Πορεία νεοναζί στο Βερολίνο

20:23

Δούκας: Η Αθήνα αλλάζει με τη συμμετοχή των νέων της πόλης

19:58

Γαλλία: Ένας νεκρός από επίθεση με μαχαίρι στη Μιλούζ - Σε λίστα ως «επικίνδυνος για τρομοκρατία» ο Αλγερινός δράστης

19:44

Σε ύφεση η σεισμική δραστηριότητα στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Σαντορίνης και Αμοργού

19:38

Τουρκία: Στην Άγκυρα για διαβουλεύσεις με τον Χακάν Φιντάν ο Σεργκέι Λαβρόφ

19:05

Ρεύμα: 14 πάροχοι συνεπείς στην καταβολή των ρυθμιζόμενων χρεώσεων

19:00

Berkshire Hathaway: Αύξηση 71% στα λειτουργικά κέρδη το Δ' τρίμηνο και ρεκόρ ρευστότητας

18:31

Η Ελλάδα υποδέχεται τον Κρίστοφερ Νόλαν για τα γυρίσματα της ταινίας «Η Οδύσσεια»

18:25

Συνεδριάζουν οι Επιτροπές για τη σεισμική δραστηριότητα στον θαλάσσιο χώρο μεταξύ Σαντορίνης και Αμοργού

18:14

Ουκρανία: Στάρμερ και φον ντερ Λάιεν επιμένουν στην ανάγκη για μια «δίκαιη και διαρκή ειρήνη»

18:03

Κουτσούμπας: Ο λαϊκός παράγοντας, καταλύτης των εξελίξεων για τη δικαίωση

17:44

Πακέτο βοήθειας 20 δισ. ευρώ για το Κίεβο ετοιμάζει η ΕΕ

17:33

Ξεκινάει εκ νέου ο εμβολιασμός κατά της πολιομυελίτιδας στη Λωρίδα της Γάζας

17:13

Τηλεφωνική επικοινωνία Μητσοτάκη - Ζελένσκι

17:00

Σούπερ μάρκετ: Έρχονται μεγάλες αλλαγές στο ράφι – Τι θα ισχύσει για τις προσφορές

16:55

Ζελένσκι: «Δεν είναι έτοιμος» να υπογράψει συμφωνία με την Ουάσινγκτον για τα ορυκτά της χώρας του

16:49

Μακρόν: Θα πει στον Τραμπ ότι οι σύμμαχοι «δεν πρέπει να κάνουν ο ένας τον άλλον να υποφέρει με δασμούς»

16:39

Γερμανία: Η ΥΠΕΣ προαναγγέλλει απέλαση του δράστη της χθεσινής επίθεσης «κατευθείαν από την φυλακή»

16:34

Τραμπ: Καλεί τον Μασκ να είναι πιο επιθετικός στις περικοπές της ομοσπονδιακής κυβέρνησης

16:26

Στη Νέα Υόρκη μεταβαίνει ο Γ. Γεραπετρίτης

16:16

Η Ζιζέλ Πελικό ανάμεσα στις Γυναίκες της Χρονιάς για το 2025 του περιοδικού Time

16:11

ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ-ΚΗΕ: Συμμετέχει στην απεργία της 28ης Φεβρουαρίου

16:05

Σάντσεθ: Η ειρήνη δεν μπορεί να επιβληθεί στην Ουκρανία

gazzetta
gazzetta reader insider insider