Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων

Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων
Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.  

Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.

Η αναθεωρημένη έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ επιβεβαίωσε τον κρίσιμο ρόλο του εξηλεκτρισμού των οδικών επιβατικών μεταφορών αναφορικά με τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου στον ορίζοντα του 2030, εστιάζοντας στην ηλεκτροκίνηση με ταυτόχρονη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και αλληλεπίδρασης με το δίκτυο. Ειδικότερα, η νέα έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ παρουσίασε ένα σενάριο βάσης και ένα αισιόδοξο σενάριο τα οποία προβλέπουν στόχους διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης 15% και 19% για το 2025 και 30% και 50% για το 2030, αντίστοιχα. Η επίτευξη αυτών των στόχων αποτελεί σημαντική πρόκληση, καθώς η ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να αναπτυχθεί περεταίρω, ισορροπημένα στην ελληνική επικράτεια, τόσο στα φυσικά πρόσωπα όσο και στις εταιρίες, αναγνωρίζοντας ότι σταδιακά η αγορά θα πρέπει να αποκτήσει το δικό της βηματισμό με σημαντικά περιορισμένες ενισχυτικές πολιτικές.

Το συγκριτικό όφελος των ηλεκτρικών έναντι των συμβατικών οχημάτων εσωτερικής καύσης βασίζεται στο κόστος φόρτισης, το οποίο όμως περιορίζεται, ειδικά για μέσης προς υψηλής ισχύος φορτιστές, κυρίως λόγω των δαπανών εγκατάστασης και λειτουργίας. Αυτό υποδεικνύει την ανάγκη της αγοράς για ανεύρεση λύσεων που θα επιτρέπουν την ενίσχυση τη βιωσιμότητας των κεφαλαίων από διαχειριστές σημείων φόρτισης (CPOs), αναγνωρίζοντας ευκαιρίες κατά μήκος της αλυσίδας αξίας, όπως στην παραγωγή πράσινης ενέργειας, την παροχή επιπλέον υπηρεσιών και τη διασύνδεση μέσω υπηρεσιών ηλεκτρικής κινητικότητας (eMSP). Στην παρούσα φάση ανάπτυξης της αγοράς, εξακολουθούν να είναι αναγκαία τα οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, μέχρι να διεισδύσει κρίσιμη μάζα ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά που θα εξασφαλίσει επιχειρηματικά επαρκή λειτουργία και κερδοφορία των υπηρεσιών φόρτισης. Η ταχεία ανάπτυξη στον τομέα των τεχνολογιών υποδομής φόρτισης (π.χ. η ταχεία φόρτιση, η επαγωγική φόρτιση κ.λπ.), η δυναμική τιμολόγηση με έξυπνα συστήματα και η τυποποίησή τους είναι παράγοντες που θα συμβάλουν σημαντικά στην επίτευξη των στόχων.

Ο εθνικός σχεδιασμός θα πρέπει να αναγνωρίσει την περιφερειακή διάσταση για την εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης, αποτέλεσμα τόσο των κοινωνικό-οικονομικών διαφοροποιήσεων, όσο και των ιδιαίτερων γεωγραφικών χαρακτηριστικών. Πρόσφατη μελέτη της Deloitte ανέδειξε ότι υπάρχουν περιφερειακές ανισομετρίες με κύριες αιτίες τις διαφοροποιήσεις στο διαθέσιμο εισόδημα, την απουσία επαρκούς ενημέρωσης σε θέματα ενεργειακής μετάβασης και τη διαθεσιμότητα υποδομών ή και την ανάγκη εκμοντερνισμού/βελτίωσης του ηλεκτρικού δικτύου. Συνεπώς, απαιτείται ο σχεδιασμός και η εισαγωγή στόχων και πολιτικών προσαρμοσμένων στα χαρακτηριστικά κάθε περιφέρειας για την ισόρροπη επίτευξη των συνολικών εθνικών στόχων για την ηλεκτροκίνηση.

Ο περιφερειακός σχεδιασμός θα ωφελήσει και το διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στο να κατανείμει με αποτελεσματικό τρόπο τους πόρους για την ενίσχυση και εκμοντερνισμό του δικτύου για την κάλυψη της προσδοκώμενης ζήτησης ενέργειας. Ο ΔΕΔΔΗΕ, με βάση τις μεσοπρόθεσμες έως μακροπρόθεσμες προβλέψεις ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να προσαρμόσει επιβεβαιώσει επενδυτικές αποφάσεις τόσο για την κατασκευή νέων γραμμών διανομής όσο και τη βέλτιστη ενίσχυση και θέση για τους νέους υποσταθμούς ΥΤ/ΜΤ.

Οι προοπτικές της ηλεκτροκίνησης είναι θετικές για την Ελληνική αγορά, ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις. Η σταδιακή ωρίμανση της αγοράς, η ενίσχυση των υποδομών και η οριστική κατάργηση των κινητήρων με υγρά καύσιμα, θα οδηγήσει τους αγοραστές στο ηλεκτρικό όχημα. Έως τότε, προγράμματα όπως το «κινούμαι ηλεκτρικά» και το «φορτίζω παντού» απαιτούν μια προσαρμοσμένη διαχείριση η οποία θα προβλέπει και θα αποτυπώνει την αποτελεσματικότητα των πολιτικών μέσα από συνεχή παρακολούθηση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, προσαρμόζοντάς την αναλογικότητα των μέτρων στην αναγκαία προσπάθεια για την επίτευξη των στόχων της ηλεκτροκίνησης στην Ελληνική επικράτεια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

23:56

Περιοδεία Τραμπ σε Σ. Αραβία, ΗΑΕ και Κατάρ το τριήμερο 13-16 Μαΐου

23:44

Βουλγαρία: Στο 24,1% του ΑΕΠ ανήλθε το χρέος το 2024

23:39

Ιταλία: 200.000 πιστοί και 170 ξένες αντιπροσωπείες στη Ρώμη για την κηδεία του πάπα Φραγκίσκου

23:27

«Σύννεφα» στην Tesla: Κάτω από τις εκτιμήσεις κέρδη και έσοδα στο α' τρίμηνο

23:18

Ρωσία: Τουλάχιστον τέσσερις τραυματίες από την έκρηξη σε αποθήκη πυρομαχικών

23:11

Έβγαλε αντίδραση η Wall Street μετά το sell off - 1.000 μονάδες πάνω ο Dow Jones

22:55

ΟΗΕ: Επανεπιβεβαίωση της στήριξης στην εφαρμογή της συμφωνίας ειρήνης στην Κολομβία

22:38

Στα 4.000 δολάρια «βλέπει» τον χρυσό η JP Morgan λόγω υψηλής ζήτησης

22:24

Washington Post: Οι ΗΠΑ προτείνουν στον Πούτιν αναγνώριση της προσάρτησης της Κριμαίας και «πάγωμα» του μετώπου

22:19

Κλήρωση Τζόκερ 22/4/2025: Τα αποτελέσματα της κλήρωσης σήμερα - Οι αριθμοί που κερδίζουν

22:10

ΗΠΑ: Η κυβέρνηση πρέπει να ενημερώνει τους μετανάστες 21 ημέρες πριν από την απέλασή τους

21:54

Κέρδη άνω του 2% για το πετρέλαιο

21:53

Κλήρωση Eurojackpot 22/4/25: Τα αποτελέσματα και οι αριθμοί που κερδίζουν

21:43

Ιράν: Οι Φρουροί της Επανάστασης κατέσχεσαν δύο ξένα τάνκερ για «λαθρεμπόριο» πετρελαίου

21:29

Υποχώρησε ο χρυσός από το ιστορικό υψηλό

21:19

FT: Ο Πούτιν προτείνει «πάγωμα» της γραμμής του μετώπου - Δε θα διεκδικήσει περαιτέρω εδάφη

21:12

Χατζηδάκης: Μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες και ανάπτυξη ωφελούν 2,5 εκατ. Έλληνες

21:03

Handelsblatt: Στάσιμη για 3η σερί χρονιά η γερμανική οικονομία - Μηδενική ανάπτυξη το 2025

21:02

Συνεχίζεται η επιστροφή των εκδρομέων του Πάσχα - Πού είναι αυξημένη η κίνηση

21:00

Γερμανία: Η στιγμή των κρίσιμων αποφάσεων - Ο ρόλος της σε ΕΕ και παγκόσμια γεωπολιτική σκηνή

20:47

Ζελένσκι: «Έτοιμος» για απευθείας συνομιλίες με τη Ρωσία αφού επιτευχθεί εκεχειρία

20:34

ΟΗΕ: Ο Γκουτέρες ξεκινάει στρατηγική αξιολόγηση της UNRWA

20:31

Μπρατάκος: Ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και παραγωγικότητας με προσεκτική χρήση των διαθέσιμων πόρων

20:14

Μπέσεντ: Η εμπορική ένταση με την Κίνα θα αποκλιμακωθεί - Μη βιώσιμη η κατάσταση

20:12

Κάλας: Η Ρωσία προσπάθησε «να κερδίσει χρόνο» με την πασχαλινή εκεχειρία

20:05

Βατικανό: 135 καρδινάλιοι στο Κονκλάβιο που θα κληθεί να εκλέξει τον διάδοχο του πάπα Φραγκίσκου

19:52

Βρετανία: Ο πρίγκιπας Ουίλιαμ θα εκπροσωπήσει τον βασιλιά Κάρολο στην κηδεία του πάπα Φραγκίσκου

19:39

Σε θετικό έδαφος οι ευρωαγορές χάρη στα «σήματα» για τον πληθωρισμό

19:35

Επικεφαλής οικονομολόγος ΔΝΤ: Ανάγκη επανασχεδιασμού του παγκόσμιου εμπορικού συστήματος

19:22

Κικίλιας σε ΠΝΟ: Θα συνεργαστούμε με εντιμότητα προς όφελος της ναυτιλιακής κοινότητας

gazzetta
gazzetta reader insider insider