Πρόταση για τη δημιουργία Ευρωπαϊκού Ταμείου για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων από τις υψηλές τιμές φυσικού αερίου κατέθεσε με επιστολή του στον Εκτελεστικό Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αρμόδιο για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, Φρανς Τίμερμανς και την Επίτροπο Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Κάντρι Σίμονς ο Έλληνας υπουργός Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας.
Ο κ. Σκρέκας στην επιστολή του, προτείνει τη δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού Ταμείου στο οποίο θα κατευθύνονται οι πόροι από ένα ειδικό τέλος ύψους 10 €/ θερμική MWh που προτείνει να επιβληθεί στις ευρωπαϊκές εταιρείες Ηλεκτροπαραγωγής για τις ποσότητες του φυσικού αερίου που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Τα έσοδα που θα συγκεντρώνονται στο Ταμείο θα αξιοποιούνται:
- Για τη στήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων απέναντι στις αυξημένες τιμές του φυσικού αερίου.
- Για τη χρηματοδότηση επενδύσεων σε εναλλακτικά καύσιμα, όπως πράσινο υδρογόνο και βιομεθάνιο.
- Για την κάλυψη των έκτακτων αναγκών των εταιρειών ενέργειας, λόγω των προσπαθειών τους για αντικατάσταση του ρωσικού φυσικού αερίου.
- Για την επέκταση και την τροποποίηση των υποδομών που είναι απαραίτητες για την αντικατάσταση του ρωσικού φυσικού αερίου και την ενίσχυση της δυνατότητας εισαγωγών από εναλλακτικές πηγές.
- Για την αντικατάσταση του φυσικού αερίου με άλλο καύσιμο και την αύξηση της ενεργειακής απόδοσης.
Ο Έλληνας Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας επισήμανε πως, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, εάν εφαρμοστεί ειδικό τέλος 10 €/ θερμική MWh που χρησιμοποιείται για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, θα εισπράττεται ετησίως ποσό ύψους 9 δισ. ευρώ σε ολόκληρη την Ε.Ε., με βάση την κατανάλωση του 2021.
Τα έσοδα των 9 δισ. ευρώ θα μπορούσαν να συνδυαστούν με ένα χαμηλότοκο δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ύψους 80 δισ. ευρώ, το οποίο θα εξυπηρετείται από τα ετήσια έσοδα της ειδικής εισφοράς.
Το ελληνικό μοντέλο σε πανευρωπαϊκή κλίμακα
Σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr, όπως αναφέρθηκε άλλωστε νωρίτερα σήμερα, το προτεινόμενο Ταμείο θα δημιουργηθεί με την ίδια φιλοσοφία με τον ελληνικό Μηχανισμό Αντιστάθμισης Κινδύνου για μελλοντικές κρίσεις, ο οποίος ανακοινώθηκε από τον υπουργό ΠΕΝ στα τέλη Αυγούστου και πρόκειται να τεθεί σε εφαρμογή το επόμενο χρονικό διάστημα στη χώρα μας.
Όπως είχε αναφέρει ο κ. Σκρέκας, σκοπός αυτού του εργαλείου είναι να προστατευθούν και να θωρακισθούν οι Έλληνες από μελλοντικές επώδυνες ενεργειακές κρίσεις, αξιοποιώντας το αποθεματικό που θα δημιουργεί για τη λειτουργία του. Σε αυτό το πλαίσιο, το αποθεματικό θα αποτελέσει ουσιαστικά μία δυνητική έκτακτη πηγή ρευστότητας για τους προμηθευτές ρεύματος και φυσικού αερίου (κυρίως μάλιστα αερίου), ώστε να προχωρήσουν σε hedging και να διασφαλισθούν σε περίπτωση διαφαινόμενης νέας «έκρηξης» του ενεργειακού κόστους.
Προϋπόθεση για τη χορήγηση δανείου σε έναν προμηθευτή θα είναι αυτός να διατηρήσει σταθερές τις τιμές του, και σε ανταγωνιστικά επίπεδα. Έτσι, θα λειτουργήσει ως ανάχωμα, ώστε οι ανατιμήσεις να μην «περάσουν» στη λιανική αγορά, έχοντας τη δυνατότητα να αποπληρώσει το δάνειο σε βάθος χρόνου.
Διαφοροποίηση των πηγών εσόδων
Στην περίπτωση του ελληνικού μηχανισμού, όπως είναι γνωστό τα έσοδα για το αποθεματικό θα δημιουργηθούν με την εισφορά που θα περιληφθεί στους λογαριασμούς ΥΚΩ και δεν θα ξεπερνά το 1 λεπτό/KWh για τους οικιακούς καταναλωτές. Για την πανευρωπαϊκή εφαρμογή του ελληνικού μηχανισμού, όπως είναι φυσικό, θα πρέπει να υπάρξουν διαφορετικές πηγές χρηματοδότησης για το αντίστοιχο «μαξιλάρι». Πιθανές τέτοιες πηγές είναι ο χαμηλότοκος δανεισμός από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, τα δικαιώματα ρύπων, καθώς και τα κονδύλια που θα μείνουν αδιάθετα από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ανεξάρτητα πάντως από την έκβαση της πρότασης της χώρα μας, αξίζει να σημειωθεί ότι το ελληνικό εργαλείο πρόκειται να ξεκινήσει να «τρέχει» άμεσα, με την έναρξη δημιουργίας του αποθεματικού. Έτσι, σύντομα αναμένεται να εκδοθεί η Υπουργική Απόφαση για αναπροσαρμογή των χρεώσεων ΥΚΩ, στο πλαίσιο της οποίας για τους οικιακούς θα εξισωθούν οι μοναδιαίες επιβαρύνσεις για τις τρεις υφιστάμενες κλίμακες κατανάλωσης, με την τιμή τους να καθορίζεται στα 1,7 λεπτά του ευρώ ανά κιλοβατώρα.
Αυτό σημαίνει ότι για τις τετραμηνιαίες καταναλώσεις έως 1.600 κιλοβατώρες θα υπάρξει αύξηση κατά 1,01 λεπτό του ευρώ, καθώς η υφιστάμενη χρέωση ήταν 0,69 λεπτά. Επομένως, η επιπλέον επιβάρυνση θα ανέλθει κατά μέγιστο σε 4 ευρώ ανά μήνα.
Προώθηση του γενικού πλαφόν στο αέριο
Την ίδια στιγμή, με την επιστολή για το γενικό πλαφόν στο αέριο, τα κράτη-μέλη μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα ζητούν από την Κομισιόν να παρουσιάσει την Παρασκευή προς συζήτηση συγκεκριμένες «φόρμουλες» για την εφαρμογή του μέτρου. Από τις διαπραγματεύσεις που θα γίνουν, σκοπός είναι να υπάρξει σε δεύτερη φάση ένας κύκλος διαβουλεύσεων επί μία συγκεκριμένης πλέον πρότασης για ευρωπαϊκό Κανονισμό, ώστε να τεθεί σε εφαρμογή ένα «ταβάνι» στις τιμές διαπραγμάτευσης του καυσίμου σε όλες τις ευρωπαϊκές χονδρεμπορικές αγορές.
Στην επιστολή, τονίζεται ότι με το πλαφόν θα αντιμετωπισθεί η βασική αιτία της ανόδου των τιμών των ενεργειακών προϊόντων. Κάτι που, όπως επισημαίνεται, μπορεί να γίνει με τέτοιον τρόπο ώστε να διασφαλισθεί η ασφάλεια τροφοδοσίας της «Γηραιάς Ηπείρου» με καύσιμο, την ίδια στιγμή που θα βοηθήσει τις χώρες της Ε.Ε. να αντιμετωπίσουν τις πληθωριστικές πιέσεις.