Στην πρόοδο που έχει καταγράψει η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης την τελευταία πενταετία στην Ελλάδα και στις πολιτικές που θα εφαρμόσει το ΥΠΕΝ στο πλαίσιο του ΕΣΕΚ και των ευρωπαϊκών απαιτήσεων αναφέρθηκε η κ. Αλεξάνδρα Σδούκου, Υφυπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας μιλώντας την Τετάρτη στο 8ο Συνέδριο Ηλεκτροκίνησης που διοργανώνει η HAEE σε συνεργασία με το Insider.gr.
Πόσο αποδοτικές ήταν οι πολιτικές για την Ηλεκτροκίνηση
Κάνοντας έναν απολογισμό των πολιτικών για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης κατά το διάστημα 2019-2024, η κ. Σδούκου σημείωσε ότι όταν αρχικά ξεκίνησε το project της ηλεκτροκίνησης το μόνο που είχε το υπουργείο στα χέρια του ήταν οι καλές πρακτικές από άλλες χώρες και κάποια πρώτα μέτρα.
«Στη δημόσια διοίκηση και τη χάραξη πολιτικής δεν γίνεται να μην πιστέψεις σε ένα πρότζεκτ, πρέπει να το ονειρευτείς και να κάνεις τα αδύνατα δυνατά, να δουλέψεις πολύ μεθοδικά και αυτό που ονειρεύεσαι να το κάνεις πράξη», σημείωσε σχετικά.
Στο πλαίσιο αυτό, η πολιτική που εφαρμόστηκε κινήθηκε σε τρεις πυλώνες. Ο πρώτος ήταν οι στόχοι που τέθηκαν με την ηλεκτροκίνηση μέσω του ΕΣΕΚ, ο δεύτερος ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη των αναγκαίων χρηματοδοτικών εργαλείων και ο τρίτος, η δημιουργία του θεσμικού πλαισίου για να αναπτυχθεί και να λειτουργήσει η νέα αγορά γύρω από φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων. «Εκ του αποτελέσματος η προσπάθεια νομίζω ότι κρίνεται επιτυχημένη», δήλωσε η κ. Σδούκου.
Παραθέτοντας στοιχεία, τόνισε ότι για κάθε ένα χρόνο από τα προηγούμενα πέντε έτη μετείχαμε το στόχο που θέσαμε στο ΕΣΕΚ για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης. Το 2019 υπήρχαν 500 ηλεκτρικά οχήματα και 50 φορτιστές και σήμερα έχουμε πάνω από 50.000 ηλεκτρικά σε κυκλοφορία.
«Δεν ήταν εύκολο να διασφαλίσουμε πόρους για το νέο αυτό κλάδο ο οποίος τότε φάνταζε και λίγο εξωτικός. Ρίξαμε στην αγορά εκατοντάδες εκατομμύρια για υποδομές και οχήματα και είχαμε να αντιμετωπίσουμε και όλες παιδικές ασθένειες ενός νέου κλάδου», είπε και πρόσθεσε ότι τέτοια ζητήματα αντιμετωπίστηκαν με την εισαγωγή της νομοθεσίας για τις τεχνικές προδιαγραφές.
Η πρόκληση για το 2025
«Η πρόκληση το 2025 είναι να εξασφαλίσουμε ότι θα συνεχίσουμε την επιτυχημένη πορεία. Αυτό καθίσταται πιο δύσκολο όταν αυξάνεις την φιλοδοξία ως χώρα. Έχουμε νέους στόχους στο αναθεωρημένο ΕΣΕΚ», επεσήμανε η υφυπουργός και πρόσθεσε ότι προβλέπεται μια εκθετική αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων μέχρι το 2030 και επομένως απαιτούνται μέτρα και πολιτικές στις οποίες όλοι οι συναρμόδιοι φορείς θα ανταποκριθούν.
- Δείτε επίσης: Μπακογιάννης: Οι προκλήσεις για τη βιώσιμη κινητικότητα – Ελκυστικές δημόσιες συγκοινωνίες και μικροκινητικότητα
Η παράμετρος που θα κρίνει την επιτυχία του εγχειρήματος είναι η ανάπτυξη ενός επαρκούς δικτύου φόρτισης, εκτίμησε η κ. Σδούκου και προς αυτή την κατεύθυνση υλοποιείται ένα σχέδιο τριών διαστάσεων από το ΥΠΕΝ και τους εποπτευόμενους φορείς. Η πρόκληση είναι να συνεχιστεί η ανάπτυξη των υποδομών με γοργούς ρυθμούς, κάτι που απαιτεί σύνδεση χιλιάδων φορτιστών στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ.
Η δυσκολία έγκειται στο γεγονός ότι υπάρχει ένας αυξανόμενος αριθμός αιτημάτων για να συνδεθούν. Μέχρι τώρα ο Διαχειριστής ανταποκρίνεται ικανοποιητικά, υπάρχουν χιλιάδες παροχές σε λειτουργία και χιλιάδες παροχές που πρόκειται να συνδεθούν. Σε σχέση με το 2023, το 2024 τα αιτήματα υπερδιπλασιάστηκαν με τον ΔΕΔΔΗΕ τον τελευταίο χρόνο να έχει δεχθεί 900 αιτήματα για νέες παροχές (ή επαύξηση) και αυτά θα τροφοδοτήσουν περίπου 1400 φορτιστές.
Η δεύτερη παράμετρος είναι η ανάγκη να εισαγάγουμε ευελιξία στον τρόπο φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. «Έχουμε ένα νέο φορτίο που μπαίνει στο σύστημα. Το ερώτημα είναι μπορεί να λειτουργήσει το ενεργειακό σύστημα αποδοτικά και να βοηθήσει και στην περαιτέρω διείσδυση των ΑΠΕ ταυτόχρονα;», σημείωσε η κ. Σδούκου.
Στο πλαίσιο αυτό, είναι ζητούμενο η μείωση του κόστους για τους χρήστες ηλεκτρικών οχημάτων και τους καταναλωτές ενέργειας και προς αυτή την κατεύθυνση εξετάζονται τρόποι να κατευθυνθούν τα ηλεκτρικά οχήματα στο να φορτίζουν όταν υπάρχει περίσσεια ΑΠΕ στο σύστημα.
Όπως εξήγησε, σήμερα όλοι πληρώνουμε την ίδια τιμή ηλεκτρικής ενέργειας, όλες τις ώρες της ημέρας ανεξαρτήτως αν τη στιγμή που καταναλώνουμε η τιμή της χονδρικής είναι χαμηλή γιατί έχουμε πολλές ΑΠΕ στο σύστημα ή υψηλή επειδή δεν υπάρχει διαθεσιμότητα ενέργειας.
«Οδηγούμαστε σταδιακά μακαριά από αυτό το μοντέλο που έχουμε μέχρι τώρα και αυτό θα το πετύχουμε ενεργοποιώντας το δυναμικό τιμολόγιο (πορτοκαλί). Είναι για εμάς μια βασική προτεραιότητα το 2025 να δοθεί η δυνατότητα και στους χρήστες ηλεκτρικών οχημάτων να έχουν ευελιξία να ακολουθούν τις τιμές στην χονδρική και να επωφελούνται από τις χαμηλές τιμές σε ώρες υπερπαραγωγής ενέργειας από τις ΑΠΕ (κυρίως μεσημεριανές ή πολύ πρωινές ώρες).
Αυτό το δυναμικό τιμολόγιο θα προσφερθεί από τους επόμενους μήνες σε 155.000 πελάτες οι οποίοι ωστόσο αντιπροσωπεύουν πάνω από το 45% της κατανάλωσης (παροχές χαμηλής/μέσης τάσης, επαγγελματικά κυρίως ρολόγια αλλά και οικιακοί καταναλωτές που μπορούν να ωφεληθούν από το νέο νυχτερινό).
Αλλάζοντας τις ζώνες μειωμένης χρέωσης και μεταβαίνοντας στο νέο τιμολόγιο θα μπορούν οι καταναλωτές που έχουν τους μετρητές να έχουν ένα κίνητρο παραπάνω να μεταφέρουν φορτία τους εκείνες τις ώρες, όπως εξήγησε η υφυπουργός.
Στόχος είναι στο τέλος του 2025 το 60% της κατανάλωσης να έχει τη δυνατότητα να ενταχθεί στο πορτοκαλί τιμολόγιο ενώ πρόθεση είναι το 2025 ο ΔΕΔΔΗΕ να συνεχίσει να εγκαθιστά έξυπνους μετρητές και το 75% της ενέργειας που διακινείται στο δίκτυο διανομής θα έχει πρόσβαση σε ζώνες μειωμένων χρεώσεων. Για την υλοποίηση του συγκεκριμένου σχεδιασμού, ο ΔΕΔΔΗΕ έχει δεσμευθεί για 1 εκατομμύριο έξυπνους μετρητές μέχρι το 2030 (το 2025 αναμένεται να εγκαταστήσει 600.000 – 700.000) και κατόπιν 1 εκατομμύριο κάθε χρόνο ώστε όλο το σύστημα να καταστεί ευέλικτο.
Η απανθρακοποίηση στις μεταφορές
Σχολιάζοντας την απανθρακοποίηση των μεταφορών, της ναυτιλίας και της αεροπλοΐας, σημείωσε ότι ο τομέας των μεταφορών αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη πηγή εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και ως εκ τούτου θα πρέπει να εστιάσουμε σε αυτό τον τομέα καθώς μέχρι τώρα όλες οι δυνάμεις εστίασαν στις χερσαίες μεταφορές.
Με βάση αυτή τη λογική, το ΥΠΕΝ έχει αναλάβει δύο άμεσα υλοποιήσιμες πρωτοβουλίες όπως είναι το ηλεκτρικό free στο πλαίσιο των GrecoIslands το οποίο μέσα στα επόμενα τρία χρόνια θα εξυπηρετεί τη γραμμή Γαλατάς-Πόρος. Το δεύτερο είναι η εξασφάλιση χρηματοδότησης από το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών ύψους 100 εκατ. ευρώ για υποδομές cold ironing.