Ομιλητής στο Thessaloniki Summit 2025, που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδας και το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, ήταν ο Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας.
Ο κ. Τζιτζικώστας μίλησε διαδικτυακά από την έδρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις Βρυξέλλες και παρουσίασε το περίγραμμα των πολιτικών για τις μεταφορές και τον τουρισμό, πάνω στις οποίες εργάζεται αυτή την περίοδο.
Ο Επίτροπος συνεχάρη τους διοργανωτές επειδή, όπως τόνισε, έχουν καταφέρει να κάνουν θεσμό το Thessaloniki Summit, έναν θεσμό διαλόγου και δημοσίου λόγου υψηλού επιπέδου.
Αναφερόμενος στις αλλαγές στην οικονομική και βιομηχανική πολιτική στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, που αποτέλεσε και θέμα του Summit, ο κ. Τζιτζικώστας υπογράμμισε το πρόσφατο άρθρο του Μάριο Ντράγκι στους Financial Times, όπου «ουσιαστικά αυτό που μας λέει είναι ότι η Ευρώπη βάζει δασμούς στον εαυτό της. Βάζει η ίδια εμπόδια και φραγμούς στις επιχειρήσεις της. Φραγμοί που ισοδυναμούν με δασμούς 45% στη μεταποίηση και 110% στις υπηρεσίες. Αυτό είναι το πρώτο που πρέπει να αλλάξουμε, και το αλλάζουμε. Με την Πυξίδα Ανταγωνιστικότητας, με την οποία για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια η Ευρώπη μειώνει εμπόδια και γραφειοκρατία έως και 35%. Κι αυτή είναι μια πραγματικά μεγάλη ανάσα για τις επιχειρήσεις και την οικονομία. Και ταυτόχρονα, η προσοχή της Ευρώπης στρέφεται σε έναν από τους πιο σημαντικούς τομείς της βιομηχανίας της, στην αυτοκινητοβιομηχανία. Στον κλάδο που δημιουργεί 13 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, έχει έσοδα 100 δισ. ευρώ και συνεισφέρει 7% στο ευρωπαϊκό ΑΕΠ. Με το σχέδιο για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας που θα παρουσιάσω στις 5 Μαρτίου ο στόχος είναι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία να γίνει ακόμα πιο ανταγωνιστική, ακόμα πιο καινοτόμα, ακόμα πιο βιώσιμη. Η αυτοκινητοβιομηχανία δεν αφορά μόνο τις χώρες στις οποίες παράγονται αυτοκίνητα, αφορά όλες τις χώρες και φυσικά την Ελλάδα, που παράγουν εξαρτήματα για τα αυτοκίνητα».
Ο Επίτροπος υπογράμμισε ότι ο κόσμος, η ΕΕ και τα κράτη αντιμετωπίζουν προκλήσεις: «Μέσα από το χαρτοφυλάκιο όμως, των μεταφορών, του τουρισμού, της ναυτιλίας, των υποδομών στην εφοδιαστική αλυσίδα, μπορώ με βεβαιότητα να σας πω, ότι πέρα από τις προκλήσεις, έχουμε ταυτόχρονα τις αντικειμενικές δυνατότητες να πετύχουμε. Να πετύχουμε και ως περιοχή και ως χώρα, αλλά και ως Ευρωπαϊκή Ένωση. Και αυτό είναι το συμπέρασμα μέσα από τα δεδομένα που έχουμε: Η Ευρώπη είναι ο παγκόσμιος ηγέτης στον τουρισμό. Και η Ελλάδα είναι στους 10 πιο επισκέψιμους προορισμούς στον κόσμο. Στην περίοδο αιχμής, ο τουρισμός αντιπροσωπεύει άμεσα και έμμεσα, το 16,4% των θέσεων εργασίας στη χώρα μας. Η ναυτιλία υποστηρίζει το 75% του εξωτερικού εμπορίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ εντός της Ευρώπης, διακινεί το 70% των εμπορευμάτων, δημιουργώντας 2 εκατομμύρια θέσεις εργασίας. Στην Ελλάδα 56.000 επιχειρήσεις, δραστηριοποιούνται στις μεταφορές, με καθαρό κύκλο εργασιών περίπου 20 δισ. ευρώ, απασχολώντας το 5,2% του ελληνικού εργατικού δυναμικού. Το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, διασφαλίζει ότι τα ελληνικά προϊόντα, μπορούν να φτάσουν σε κάθε γωνιά της Ευρώπης ενισχύοντας την κοινωνική και την εδαφική συνοχή. Είναι ουσιαστικά, η ραχοκοκαλιά της Ενιαίας Αγοράς. Οι Μεταφορές και ο Τουρισμός είναι δύο από τους πιο βασικούς πυλώνες ανάπτυξης. Και ο στόχος μου είναι, μέσα από τις πολιτικές και τις στρατηγικές πάνω στις οποίες δουλεύουμε αυτή τη στιγμή, να δώσουμε ακόμα μεγαλύτερη ώθηση στην οικονομία, να βοηθήσουμε τις επιχειρήσεις να γίνουν ακόμα πιο ανταγωνιστικές, βιώσιμες και εξωστρεφείς, και να αφαιρέσουμε εμπόδια και γραφειοκρατία».
Παρουσιάζοντας το περίγραμμα των πολιτικών που επεξεργάζεται αυτό το διάστημα η ΕΕ, ο κ. Τζιτζικώστας επισήμανε: «Προετοιμάζουμε την Ευρωπαϊκή Στρατηγική για τα Λιμάνια, με έμφαση στην ασφάλεια, την οικονομική ανεξαρτησία και τη βιωσιμότητα, και ταυτόχρονα, επεξεργαζόμαστε μία σύγχρονη Βιομηχανική Στρατηγική για τη Ναυτιλία. Προετοιμάζουμε ένα Σχέδιο Επενδύσεων για Βιώσιμες Μεταφορές. Δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στις ψηφιακές υπηρεσίες, τις οποίες εντάσσουμε σε όλες τις πτυχές λειτουργίας των μεταφορών και του τουρισμού: Από την επιχειρηματικότητα, όπου η μετάβαση από το χαρτί στην ψηφιακή διακίνηση εμπορευμάτων, θα εξοικονομήσει χρόνο αλλά και πόρους 27 δισ. ευρώ για τις επιχειρήσεις και τα Κράτη-Μέλη την επόμενη δεκαετία. Μέχρι την καθημερινότητα, με τη στρατηγική μας για την Ενιαία Ψηφιακή Κράτηση και Έκδοση Εισιτηρίων, ώστε οι συμπολίτες μας να μπορούν από το κινητό τους να συνδυάζουν όλα τα μέσα για τις μετακινήσεις τους, με ένα κλικ και με πλήρη προστασία των δικαιωμάτων τους ως επιβάτες. Προετοιμάζουμε επίσης ένα Σχέδιο Επενδύσεων για Βιώσιμες Μεταφορές, και φυσικά, όπως ήδη έχω ανακοινώσει, δημιουργούμε τη νέα σύγχρονη Ευρωπαϊκή Στρατηγική για τον Τουρισμό. Τέλος, μέσα από το CEF, το Connecting Europe Facility, που ουσιαστικά είναι το ΕΣΠΑ των Υποδομών, με πόρους ύψους 33,7 δισ. ευρώ κατασκευάζουμε κρίσιμους κρίκους στο ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών: Κατασκευάζουμε και εκσυγχρονίζουμε οδικές υποδομές, λιμάνια, αεροδρόμια, δημιουργούμε σταθμούς ηλεκτρικής φόρτισης, χρηματοδοτούμε την ανάπτυξη ευφυών μεταφορικών συστημάτων, προετοιμάζουμε το δίκτυό μας για διπλή χρήση, πολιτική και στρατιωτική».
Ο Επίτροπος παρουσίασε μάλιστα τα οφέλη της Ελλάδας και ειδικά της Βόρειας Ελλάδας και της Θεσσαλονίκης από αυτές τις πολιτικές: «Είναι πολιτικές που έχουν μεγάλη σημασία και για τη χώρα μας, και φυσικά για τη Βόρεια Ελλάδα. Γιατί η Βόρεια Ελλάδα, η Κεντρική Μακεδονία, η Θεσσαλονίκη, έχουν πραγματικά στρατηγικό χαρακτήρα, που ενισχύεται ακόμα περισσότερο με την είσοδο της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στη ζώνη Σένγκεν, δημιουργώντας έναν ενιαίο χώρο που καλύπτει πλέον 4,5 εκατομμύρια τετραγωνικά χιλιόμετρα και φιλοξενεί 450 εκατομμύρια ανθρώπους. Έχουν άμεσα οφέλη στις εξαγωγές, στις οποίες η Κεντρική Μακεδονία είναι πρώτη σε τρόφιμα και αγροτικά προϊόντα, στην εφοδιαστική αλυσίδα, όπου στη βόρεια Ελλάδα πραγματοποιείται το 70% της εθνικής μεταφορικής δραστηριότητας, στον τουρισμό, όπου στη Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια έχουμε έκρηξη επενδύσεων, στη ναυτιλία, όπου το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης μετατρέπεται σε διαμετακομιστικό κόμβο, στην αεροπλοΐα όπου το αεροδρόμιο ‘Μακεδονία’ μπορεί πλέον να υποδεχτεί υπερατλαντικές πτήσεις».
Αναφορικά με τους στόχους των πολιτικών αυτών, ο κ. Τζιτζικώστας υπογράμμισε: «Στόχος μας είναι να αξιοποιήσουμε κάθε δυνατότητα, κάθε συγκριτικό πλεονέκτημα, να δημιουργήσουμε νέες ευκαιρίες για ακόμα περισσότερους πολίτες και γίνουν οι επιχειρήσεις ακόμα πιο ανταγωνιστικές. Γιατί οι μεταφορές μετατρέπουν το γεωστρατηγικό πλεονέκτημα της Βόρειας Ελλάδας σε παράγοντα ανάπτυξης για όλη τη χώρα. Η περιοχή μας, η Θεσσαλονίκη, η Κεντρική Μακεδονία, η Βόρεια Ελλάδα ευρύτερα, μπορεί και πρέπει να γίνει πρωτεύουσα εξωστρέφειας για την Ελλάδα, αλλά και για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη».