Μπορεί η είδηση περί διεξαγωγής διαπραγματεύσεων ανάμεσα σε Reds (όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ) και Trade Estates (ΑΕΕΑΠ του ομίλου Fourlis) για την απόκτηση από τη δεύτερη του εμπορικού πόλου Smart Park στα Σπάτα να μην έπεσε ακριβώς «σαν κεραυνός εν αιθρία», καθώς στην αγορά από καιρό κυκλοφορούσε η φήμη περί πιθανού «πωλητηρίου» στο project, ωστόσο, δεν παύει να δείχνει μια… τάση. Ότι καταγράφονται κινήσεις που δείχνουν «επενδυτικό παιχνίδι», με την έννοια των επιχειρηματικών συμφωνιών και αναπτύξεων, στην περιοχή που είναι κοντά στην Αττική Οδό (και σε μέρος των επεκτάσεων), στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών κ.α.
Πάντως, στον τελευταίο χρονικό κύκλο των κινήσεων, για να μην πάμε σε προηγούμενες δεκαετίες, είχε προηγηθεί η απόκτηση του (πρώην) McArthurGlen από την Lamda Development, ενώ θυμίζουμε ότι στην ευρύτερη περιοχή (Σπάτα, Κορωπί) η Microsoft θα αναπτύξει συγκρότημα τριών Κέντρων Δεδομένων - Data Centers, επένδυση που αρχικά είχε εκτιμηθεί σε 1 δισ. ευρώ.
Η περίπτωση του Smart Park
Αν μη τι άλλο, η περιοχή φαίνεται να προσελκύει το επενδυτικό ενδιαφέρον ισχυρών ονομάτων, όπως αυτά που ήδη αναφέρθηκαν. Αναφορικά με το εμπορικό κέντρο Smart Park, ο κ. Φουρλής τόνισε στην προ ημερών τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές ότι το γκρουπ Foulris – Trade Estates είναι σε αποκλειστικές διαπραγματεύσεις, και σε προχωρημένο στάδιο, με τη REDS για την εξαγορά του Smart Park και θα είναι γνωστό σύντομα εάν θα υπάρξει τελική συμφωνία. Όπως είπε ο κ. Φουρλής, εφόσον οριστικοποιηθεί η εξαγορά το asset θα συμπεριληφθεί στο πληροφοριακό δελτίο της IPO (της ΑΕΕΑΠ), ενώ προς το παρόν δεν υπάρχει σχέδιο ανάπτυξης για τις εκτάσεις που έχει αγοράσει η Reds πέριξ του Smart Park.
Αναλόγως με την κατάληξη των διαπραγματεύσεων για το Smart Park στη θέση Γυαλού στα Σπάτα θα κριθεί και ο τρόπος αξιοποίησης του οικοπέδου που κατέχει ο όμιλος ακριβώς απέναντι από το εμπορικό κέντρο, ήτοι το οικόπεδο με συνολική επιφάνεια 32 στρεμμάτων, στο οποίο σχεδιαζόταν η ανέγερση retail park μεικτής εκμισθώσιμης επιφανείας 9.650 τ.μ. σε συνεργασία με την ολλανδικών συμφερόντων κατασκευαστική εταιρεία Ten Brinke Hellas. Σημειώνεται ότι ο όμιλος Fourlis – Trade Estates έχει επιλέξει ως στρατηγικό συνεργάτη τον εν Ελλάδι βραχίονα των Ολλανδών για όλες τις επενδύσεις της στην ανάπτυξη εμπορικών πάρκων (και σε Κρήτη, Πάτρα κ.α.).
Το Smart Park βρίσκεται σε έκταση 91 στρεμμάτων στα Σπάτα, έχει έκταση 53.000 τ.μ. και μισθωτές καταστήματα ισχυρών ονομάτων του λιανικού εμπορίου, ενώ είναι κατά 99% μισθωμένο (κάλυψη). Κατά βάση τα έσοδα της REDS προέρχονται από αυτή τη δραστηριότητα, με την εταιρεία βέβαια να συμμετέχει και σε άλλα μεγάλα projects, όπως την αξιοποίηση της έκτασης στις Γούρνες Ηρακλείου ή την Μαρίνα Αλίμου και το έργο ανάπτυξης Cambas Project στην περιοχή της Κάντζας του δήμου Παλλήνης, επενδύσεις κοντά στα 500 εκατ. ευρώ. Τα καταστήματα του εμπορικού πόλου είναι μισθωμένα σε γνωστές λιανεμπορικές αλυσίδες, όπως Σκλαβενίτης, Jumbo, Inditex (Zara), H&M, Intersport, Attrativo Hondos Center κ.α. Να αναφέρουμε επίσης ότι το Campas Project είναι ένα έργο μικτής χρήσης (κτίρια γραφείων, εστίαση, mall, μικρό ξενοδοχείο κ.α.), στην περιοχή της Κάντζας, δηλαδή κοντά στα Σπάτα.
Έκανε την αρχή πέρυσι η Lamda με το McArthurGlen (νυν Designer Outlet)
Πέρυσι τον Αύγουστο, ήταν της Lamda Development που «άνοιγε τον χορό» των deals στην περιοχή, με την απόκτηση του 100% της εταιρείας McArthurGlen Hellas Μονοπρόσωπη ΕΠΕ, ιδιοκτήτριας του εκπτωτικού χωριού McArthurGlen Designer Outlet Athens στα Σπάτα του νομού Αττικής (μετονομάστηκε σε Designer Outlet). Το τίμημα της εξαγοράς ανήλθε σε περίπου 40 εκατ. ευρώ, περιλαμβανομένης της αποπληρωμής προϋφιστάμενων δανείων που είχαν χορηγηθεί από τους προηγούμενους εταίρους της εταιρείας.
Το McArthurGlen Designer Outlet Athens είναι το κορυφαίο εκπτωτικό χωριό της Ελλάδας με συνολική εκμισθώσιμη επιφάνεια περίπου 21.200 τ.μ. και περισσότερα από 100 καταστήματα, καφέ και εστιατόρια. Η πληρότητα ήταν περίπου 95% ενώ η συνολική επισκεψιμότητα σε συνθήκες πλήρους και ανεμπόδιστης λειτουργίας (το 2019, προ της πανδημίας) ήταν περίπου 4,2 εκ. επισκέπτες ετησίως. Η συναλλαγή εντάσσονταν στο πλαίσιο της υφιστάμενης στρατηγικής της Lamda που στοχεύει στην περαιτέρω ανάπτυξη των δραστηριοτήτων αλλά και του χαρτοφυλακίου των Εμπορικών Κέντρων. Όπως είχε αναφερθεί στην πρόσφατη investor day της Lamda, τον Ιούλιο του 2023, αναφορικά με τα υφιστάμενα Malls φέτος αναμένονται EBITDA 8 έως 10 εκατ. ευρώ το «φρέσκο» Designer Outlet. Το Designer Outlet Athens κατέγραψε σημαντική αύξηση 42% στον κύκλο εργασιών στο α’ τρίμηνο 2023 έναντι του 2022.