Αφήνοντας πίσω της μεγάλα ξένα funds που κάποιοι τα τοποθετούσαν στη θέση του φαβορί, διεθνή σχήματα των υποδομών και βέβαια τον ισχυρότατο εγχώριο ανταγωνισμό, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ του Γ. Περιστέρη, κυριολεκτικά «τίναξε την μπάνκα» στον διαγωνισμό για τη νέα 25ετή σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού που προώθησε, με μεγάλη επιτυχία, το ΤΑΙΠΕΔ, δίνοντας την υψηλότερη οικονομική προσφορά, στα 3,27 δις ευρώ, αποτελώντας τον πλειοδότη για το κορυφαίο οδικό asset.
Όπως αναφέραμε και χτες, ο δεύτερος πλειοδότης, ήτοι η κοινοπραξία Vinci Highways - Vinci Concessions - Μυτιληναίος - Mobililty Partner, έδωσε προσφορά 3,106 δισ. ευρώ, με τη διαφορά (περίπου 160 εκατ. ευρώ) μεταξύ των δύο προσφορών να είναι οριακά μεγαλύτερη του 5% και ως εκ τούτου -όπως όλα δείχνουν- δεν αναμένεται να ζητηθούν νέες προσφορές (γύρος βελτιωμένων προσφορών). Να σημειωθεί ότι η χαμηλότερα προσφορά ήταν στα 2,05 δισ. ευρώ, δηλαδή η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έδωσε +1,2 δισ. ευρώ από τον τελευταίο στη σειρά διεκδικητή.
Το τίμημα του διαγωνισμού ξεπέρασε κάθε προσδοκία και είναι το υψηλότερο στην ιστορία των διαγωνισμών του ΤΑΙΠΕΔ, ενώ και η διαδικασία, παρά τις όποιες καθυστερήσεις (και λόγω εκλογών) αλλά και εν μέσω επιδείνωσης του οικονομικού – χρηματοδοτικού κλίματος, κρίνεται απολύτως πετυχημένη, κάτι που πιστώνονται η Διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, υπό τους Δ. Πολίτης και Π. Σταμπουλίδη, και βέβαια τα στελέχη του Ταμείου που «έτρεξαν» τις διεργασίες.
Κέρδισε τον (πανίσχυρο) ανταγωνισμό
Σε κάθε περίπτωση, υπό την αίρεση βέβαια της εξέτασης των φακέλων των οικονομικών προσφορών, η εισηγμένη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ «υπερέχει» του ανταγωνισμού και φαίνεται να κερδίζει την πλέον εμβληματική και ελκυστική σύμβαση παραχώρησης του ΤΑΙΠΕΔ, αφήνοντας πίσω ονόματα όπως η Vinci, η Abertis και η Macquarie, η Meridiam και η Brisa, αλλά και τους μεγάλους εγχώριους «παίκτες των υποδομών», ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (ΕΛΛΑΚΤΩΡ), ΑΒΑΞ, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, INTRAKAT, Κοπελούζος.
Να σημειωθεί ότι αν και στην αγορά εκτιμούσαν ότι πρόκειται για asset «ομόλογο» (που όμως δεν θα δώσει τις παλιές διψήφιες αποδόσεις, αλλά χαμηλότερες, πλην όμως ιδιαίτερα ικανοποιητικές) και διαγωνισμό που έμοιαζε «κομμένος και ραμμένος στα μέτρα των ξένων» που είχαν, θεωρητικά, χρηματοδοτική ισχύ, εντούτοις, η προσφορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υπερέβη κατά πολύ τις αντίστοιχες των funds. Σε κάθε περίπτωση, η ουσία είναι ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υπερίσχυσε του ανταγωνισμού, ενώ συνολικά όλοι οι διεκδικητές έδωσαν ποσά άνω των 2 δισ. ευρώ, δύο γκρουπ άνω των 2,5 δισ. ευρώ, ενώ, όπως ειπώθηκε, δύο υπερέβησαν τα 3,1 δισ. ευρώ, απόδειξη ότι υπήρχε ενδιαφέρον και ότι η διαδικασία που ακολούθησε το ΤΑΙΠΕΔ προφανώς βοήθησε τις διαδικασίες.
Τα επόμενα βήματα
Το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει με τον έλεγχο των οικονομικών προσφορών σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού και οι ανωτέρω Προεπιλεγέντες Επενδυτές θα ενημερωθούν για την πρόοδο της διαγωνιστικής διαδικασίας. Στη συνέχεια, αναμένεται η ανακοίνωση του προτιμητέου επενδυτή, ενδεχομένως από εβδομάδα, σε κάθε περίπτωση όμως εντός του μήνα. Ο επενδυτής, ήτοι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εφόσον όλα πάνε καλά με τους ελέγχους (όπως και αναμένεται να συμβεί), θα πρέπει να μπει στη διαδικασία οριστικοποίησης του χρηματοδοτικού σχήματος με τις τράπεζες. Η σύμβαση στην πορεία θα πάει για «ξεψάχνισμα» στο Ελεγκτικό Συνέδριο, όπου λογικά θα απαιτηθεί κάποιο εύλογο χρονικό διάστημα μερικών μηνών. Όταν δοθεί το «πράσινο φως» θα υπογραφεί η σύμβαση ανάμεσα σε ΤΑΙΠΕΔ και επενδυτή, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, για πρέπει να καταβληθεί και το ποσό της προσφοράς σε μία δόση. Προφανώς, στη συνέχεια, η σύμβαση θα πρέπει να «περάσει» και να επικυρωθεί από τη Βουλή.
Όλα αυτά, θα πρέπει να γίνουν σε χρονικό διάστημα ενός έτους καθώς η υφιστάμενη σύμβαση ολοκληρώνεται τον Οκτώβριο του 2024. Από το ΤΑΙΠΕΔ θεωρούν ότι επαρκεί ο χρόνος για να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες και οι εκκρεμότητες, έχοντας πάντα εναλλακτικές λύσεις για κάθε ενδεχόμενο, και να γίνει η μετάβαση στο νέο καθεστώς και στον νέο παραχωρησιούχο.
Πρώτος «παίκτης» σε υποδομές – οδικές Παραχωρήσεις
Αφού αξιολογηθεί ο φάκελος όπως προβλέπουν οι διαδικασίες του Ταμείου, λογικά στο άμεσο προσεχές μέλλον η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία συμμετείχε χωρίς διεθνή εταίρο στο διαγωνισμό (δίχως τη First Sentier) θα αναδειχτεί ο προτιμητέος επενδυτής της μεγάλης σύμβασης παραχώρησης. Κατά πόσο ο όμιλος Περιστέρη συνεχίσει αυτόνομα, όπως έχει κάνει σε πλήθος υποδομών και διαγωνισμών, θα φανεί στην πορεία. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με την Αττική Οδό θα κερδίσει, αν λάβουμε υπόψη την μέχρι τώρα εμπειρία, έσοδα εκατοντάδων εκατ. ευρώ ετησίων, κέρδη δεκάδων εκατ. ευρώ, όπως και αντίστοιχα μερίσματα, τα οποία εγγυώνται σχετικά σταθερές ροές επί 25ετία (η διάρκεια της νέας σύμβασης, μετά το φθινόπωρο 2024). Ο όμιλος, έχοντας στο χαρτοφυλάκιό τους και συμμετοχές (100%) σε Νέα και Κεντρική Οδό (Ε 65, Ιόνια Οδός και Μεταμόρφωση - Σκάρφεια), ποσοστό στην Ολυμπία Οδό και βέβαια, τη σύμβαση για την Εγνατία Οδό (100% η ΤΕΡΝΑ την κατασκευή, 75% την παραχώρηση), αναμφισβήτητα θεωρείται ο ηγέτης στις Παραχωρήσεις (οδικές), έχοντας επίσης συμμετοχή σε ΣΔΙΤ (του ΒΟΑΚ). Αν συνυπολογίσουμε και άλλες παραχωρήσεις πλην αυτοκινητόδρομων (Καστέλι, Καζίνο κ.α.), τότε είναι σαφές ότι ο τομέας Παραχωρήσεων (π.χ. η ΓΕΚ Παραχωρήσεις), γίνεται μια πανίσχυρη οντότητα που θα έχει από διάφορες πηγές εξασφαλισμένα έσοδα – ροές – μερίσματα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως. Μια οντότητα που θα μπορούσε να προσελκύσει επενδυτικό ενδιαφέρον, να «σηκώσει» άνετα χρηματοδοτήσεις (δάνεια, ομολογιακά κ.α.), ή ακόμα και να εισαχθεί στο Χρηματιστήριο στο μέλλον με προφανή οφέλη.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διαθέτει το μεγαλύτερο ανεκτέλεστο έργων ύψους 5,5 δισ. ευρώ, ενώ είναι ο μεγαλύτερος παραχωρησιούχος με εξασφαλισμένα πάνω από 6 δισ. ευρώ σε μερίσματα από τα έργα παραχωρήσεων σε βάθος ετών.
Οι προσφορές των 6 «μονομάχων»
Χτες, το ΤΑΙΠΕΔ επισήμως ανακοίνωσε ότι τα έξι επενδυτικά σχήματα υπέβαλαν τις εξής οικονομικές προσφορές (με αλφαβητική σειρά):
- ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A. – 2.700.000.000 ευρώ.
- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – 3.270.000.000 ευρώ.
- Ένωση προσώπων BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE MIDCO, B.V. –INTRAKAT A.E. – 2.050.050.908,21 ευρώ.
- Ένωση προσώπων MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD – 2.350.000.000 ευρώ.
- Ένωση προσώπων VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S. – 3.106.000.000 ευρώ.
- Ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – MERIDIAM EASTERN EUROPE INVESTMENTS 4 S.A.S. – 2.548.000.000 ευρώ.