Στα επίπεδα των 30 εκατ. ευρώ ανήλθε στο τρίτο τρίμηνο του 2024 ο όγκος επενδύσεων στον τομέα των logistics, βάσει σχετικής έρευνας της Cushman & Wakefield Proprius για τον συγκεκριμένο κλάδο. Όπως αναφέρεται, το prime yield ανήλθε σε 6,8%, με την απόδοση να είναι ελαφρά χαμηλότερη σε σχέση με τα αμέσως προηγούμενα έτη, το ενοίκιο για prime χώρους έφτασε στα 5,25 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, υψηλότερα από το 2023 (σχεδόν 5,25 ευρώ/τ.μ.), ενώ στο Q3 2024 απορροφήθηκαν 80.000 τ.μ. αποθηκευτικών χώρων.
Όπως αναφέρει η Cushman & Wakefield Proprius, η αυξανόμενη επενδυτική ζήτηση σύμφωνα με τη νέα ανάλυση της Cushman & Wakefield Proprius έχει οδηγήσει σε μείωση αποδόσεων κατά 25 μονάδες βάσης, ενώ αναμένονται σημαντικές συμφωνίες να ανακοινωθούν στα επόμενα τρίμηνα.
Τι έρχεται από το νέο έτος
Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα (προ ημερών το insider.gr ανέδειξε σχετικές για γραφεία και retail), οι εταιρείες δίνουν πλέον προτεραιότητα στην επιχειρησιακή αποδοτικότητα και στη βιωσιμότητα, με αυξημένο ενδιαφέρον για υψηλής ποιότητας και ενεργειακά αποδοτικά ακίνητα. Επίσης, με δεδομένη την έλλειψη εργατικού δυναμικού, εφαρμόζουν στρατηγικές για την προσέλκυση και διατήρηση προσωπικού.
Στην έρευνα γίνεται αναφορά για το project της Goldair Cargo (256 χιλ. τ.μ.) που θα ξεκινήσει το 2025, με την αναφορά προφανώς να γίνεται για το project Θριάσιο 1 (με ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ) ύψους 260 εκατ. ευρώ, όπως έχει αναδείξει το insider.gr και πρόσφατα.
Όπως επίσης αναφέρεται, στο 3ο τρίμηνο του 2024 ολοκληρώθηκε η συγχώνευση των Streem και Makios Logistics S.A., που αποτελεί το δεύτερο στάδιο της διαδικασίας ενοποίησης του Ομίλου. Το επόμενο και τελικό βήμα για τη δημιουργία ενός φορέας με ισχυρή παρουσία στην Ελλάδα και τις ξένες αγορές, είναι η συγχώνευση με την Ορφέας Βεϊνόγλου, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη. Ο νέος όμιλος θα προσφέρει ολοκληρωμένες - end to end logistics υπηρεσίες.
Ως γνωστόν, το εν λόγω έργο έχει βρεθεί σε γραμμή εκκίνησης. Στις αρχές του 2025 εκκινούν οι βασικές εργασίες της μεγάλης πολυεπίπεδης επένδυσης στον Ασπρόπυργο, στις παλιές εγκαταστάσεις της Ελληνικής Χαλυβουργίας, που προωθεί το αμερικανικό fund της HIG Capital, που έχει ως επικεφαλής στην Ελλάδα τον κ. Κωνσταντίνο Μπήτρο, ύψους 300 εκατ. ευρώ, δίχως σε αυτό το ποσό να υπολογίζεται ο εξοπλισμός (π.χ. τεχνολογικός, μηχανολογικός κ.α.).
Αντικείμενο του επενδυτικού σχεδίου (Hull Logistics City) είναι η κατασκευή και λειτουργία ενιαίας πρότυπης υπερσύγχρονης μονάδας εφοδιαστικής αλυσίδας και συνδυασμένων μεταφορών, χερσαίων-θαλάσσιων-σιδηροδρομικών (tri-modal), στην περιοχή Ασπρόπυργου στη Δυτική Αττική. Βάσει όσων αναφέρονταν σε παλιότερα διαβούλευση, η περιοχή επέμβασης έχει επιφάνεια 291 στρέμματα (περιλαμβάνει τη δημιουργία αποθηκών 180.000 τ.μ. και 20.000τ.μ. συνοδών χώρων, με δυνατότητα μεταποιητικών δράσεων) και βρίσκεται εντός της ΒΙ.ΠΕ. Διυλιστηρίων, στο 17ο χλμ. της Ε.Ο. Αθηνών-Κορίνθου.
Ο Γκόνος και η Φυλή
Για σήμερα Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου, αν δεν αλλάξει πάλι κάτι την τελευταία στιγμή, έχει μεταφερθεί η ημερομηνία για την εκδήλωση αρχικού ενδιαφέροντος για το νέο Logistic Center στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη δυτική Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο διαγωνισμού που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ για λογαριασμό της ΓΑΙΑΟΣΕ. Όπως έχει αναφέρει ήδη το insider.gr ,υπάρχουν αρχικές πληροφορίες περί πιθανού ενδιαφέροντος από αρκετά ισχυρά σχήματα, όπως π.χ. ΟΛΘ, Goldair, OB Streem κ.α.. Είναι μια μεγάλη επένδυση, ίσως και πέριξ των 260 εκατ. ευρώ, σε έκταση άνω των 670 στρεμμάτων, ανάλογα με το μείγμα χρήσεων logistics και μεταποίησης που θα επιλεγεί, μέσω παραχώρηση.
Πέραν αυτών, σε εξέλιξη είναι ήδη ο διαγωνισμός για το νέο Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής, με ισχυρό αρχικό ενδιαφέρον. Ο διαγωνισμός θα αφορά στη σύναψη σύμβασης παραχώρησης, ύψους έως 250 εκατ. ευρώ, με ιδιώτη επενδυτή που θα αναλάβει τη δημιουργία και λειτουργία του κέντρου. Για τον σκοπό αυτόν έχουν εξασφαλιστεί οικονομικά κίνητρα ύψους 21 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Επιπλέον, ως γνωστόν, εταιρείες από τον χώρο ανάπτυξης ακινήτων (π.χ. Dimand), κυρίως όμως ΑΕΕΑΠ (Premia, Trastor, BriQ, Trade Estates αλλά και Prodea κ.α.), έχουν παρουσία στον τομέα ο οποίος, σύμφωνα με την Ελληνική Εταιρεία Logistics (πρόσφατα στοιχεία), συνεισφέρει με 23,5 δις ευρώ (11,4%) στο ελληνικό ΑΕΠ και με 12,4 δις στην Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία, ενώ 5,5% του συνολικού εργατικού δυναμικού της Ελλάδας εργάζεται στον κλάδο των μεταφορών και της αποθήκευσης (231 χιλ. εργαζόμενοι).