Πολύ καλό το συνέδριο
Το συνέδριο του Χρηματιστηρίου Αθηνών και της Morgan Stanley στο Λονδίνο γέμισε χαμόγελα τους επενδυτές κατά την χθεσινή πρώτη ημέρα. Ο πρωθυπουργός ήταν εξαιρετικός και σε επίπεδο κατάρτισης και σε επίπεδο πολιτικό. Και απέφυγε τα δύσκολα από κάθε άποψη. Για παράδειγμα ποια κουζίνα του αρέσει περισσότερο η γαλλική ή η ιταλική.
Στα δύσκολα a la γαλλικά...
Πέρα όμως από τα αστεία τα σοβαρά της υπόθεσης είναι πως έπεισε ότι πραγματοποίησε στ' αλήθεια περισσότερα από όσα υποσχέθηκε στους επενδυτές ενώ η χώρα βλέπει διαφορετικά επενδυτικά σαλόνια πλέον.
Κλιματική αλλαγή στην ατζέντα
Το κλίμα ήταν ένα από τα θέματα που απασχόλησαν αρκετά το road show στο Λονδίνο. Η κλιματική αλλαγή φαίνεται πως απασχολεί τους πάντες και σε ότι μας αφορά τα δείγματα που έχουμε να επιδείξουμε δεν είναι σπουδαία. Ο τομέας αυτός θα πρέπει να απασχολήσει προσεχώς περισσότερο τόσο τις τράπεζες όσο και τις επιχειρήσεις. Φυσικά μέσα σε αυτό το κλίμα οι ενεργειακές εταιρίες δεν θα μπορούσε να μην έχουν την τιμητική τους.
Θέμα ημερών
Στην HelleniQ Energy πληροφορούμαστε ότι οι διαδικασίες για τη διάθεση του 12% των μετοχών έχουν φτάσει προς το τέλος τους και το αργότερο την πρώτη εβδομάδα του Δεκεμβρίου θα τρέξει η διαδικασία. Άλλωστε η ζήτηση που υπάρχει είναι αυξημένη και ειδικά για εταιρίες σαν την HelleniQ γεγονός που έχει διευκολύνει τη διαδικασία. Οι παρουσιάσεις που γίνονται στο Λονδίνο στη Morgan Stanley θα βοηθήσουν περισσότερο στη διαδικασία. Όπως έχει γράψει το insider.gr η διάθεση από το ΤΑΙΠΕΔ και την Paneuropean Oil & Industrial Holdings του ομίλου Λάτση θα γίνει σε αναλογία 6:4 – δηλαδή όση είναι και η αναλογία της υφιστάμενης συμμετοχής τους στο μετοχικό κεφάλαιο του ενεργειακού Ομίλου. Υπενθυμίζεται ότι η Paneuropean ελέγχει το 47,12% και το ΤΑΙΠΕΔ το 35,48%.
Σήμερα κληρώνει για την Πειραιώς
Σήμερα το senior preferred ομόλογο της Τράπεζας Πειραιώς. Η τράπεζα πιθανότατα θα κινηθεί προς την άντληση 500 εκατ. ευρώ για την περαιτέρω ενίσχυση των MREL και με το κλίμα που επικρατεί στο Λονδίνο θεωρείστε πως έχει υπερκαλυφθεί από το άνοιγμά του. Το ζητούμενο βεβαίως είναι το επιτόκιο όπου και εκεί η προοπτική είναι θετική.
Μέρισμα και πόσο
Μιλώντας πάντως για τις τράπεζες και το συνέδριο στο Λονδίνο, να μεταφέρουμε πως οι επενδυτές στις συναντήσεις τους με τους τραπεζίτες επέμειναν σε μία ερώτηση: Αν θα δοθεί μέρισμα για τη χρήση του 2023. Οι τράπεζες εκτιμούν πως ναι. Ελπίζουμε την ίδια εκτίμηση να έχει και ο SSM που έχει τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο.
Οι αγορές μετοχών και η... αγορά
Σε αγορές μετοχών το τελευταίο δίμηνο όχι επιθετικά αλλά σχεδόν καθημερινά έχει προβεί ο κ. Δημήτρης Ανδριόπουλος της Dimand. Από τις αρχές Οκτωβρίου έχει αποκτήσει μέσω του Χρηματιστηρίου 69.350 μετοχές τις περισσότερες εκ των οποίων απέκτησε τον Οκτώβριο και στο διάστημα πριν ανακοινωθεί η πώληση του ακινήτου του νέου Δικαστικού Μεγάρου Πειραιά έναντι 80,9 εκ ευρώ. Βέβαια η μετοχή καθημερινά κάνει χαμηλό όγκο συναλλαγών γεγονός που δείχνει ότι η αγορά δεν έχει πειστεί ακόμα για τις προοπτικές της εταιρείας η οποία μετά την εισαγωγή της στο ΧΑ έχει απογοητεύσει.
Μουαγιέν
Σε αγορά 50.000 μετοχών της Trade Estates μέσω του Χρηματιστηρίου προχώρησε η Autohellas. Και είναι λογικό καθώς κάνει μουαγιέν δεδομένου ότι μέσω της ιδιωτικής τοποθέτησης απέκτησε μετοχές σε υψηλότερα επίπεδα ενώ κατείχε και τις μετοχές που απέκτησε με αντάλλαγμα την εισφορά ακινήτου πριν την εισαγωγή της Trade Estates στο ΧΑ. Με αυτά και με αυτά πάντως πλέον η Autohellas ελέγχει το 10% της Trade Estates.
Προσωπικοί λόγοι... γενικώς
Για προσωπικούς λόγους αποχώρησε η εσωτερική ελέγκτρια της Επίλεκτος σύμφωνα με ανακοίνωση της εισηγμένης. Ειλικρινά δεν καταλάβαμε ποτέ τους προσωπικούς λόγους ειδικά σε μια ευαίσθητη θέση όπως του εσωτερικού ελεγκτή όπου προσωπικός θα μπορούσε υποθετικά να θεωρηθεί όταν αντιδράς με παραίτηση όταν δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις να κάνεις τη δουλειά σου.
«Καίνε» τα stock options
Δεν είναι άγνωστο πως γενικά οι ξένοι επενδυτές αντιδρούν σε σχεδόν οποιαδήποτε πρωτοβουλία επιβράβευσης στελεχών με δωρεάν μετοχές. Κάτι τέτοιο πρέπει να έγινε και στη Sarantis, καθώς το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας αναγκάστηκε να ακυρώσει την προγραμματισμένη για τις 30 Νοεμβρίου Γενική Συνέλευση και να προγραμματίσει νέαα για τις 20 Δεκεμβρίου επειδή «αποφάσισε να εμβαθύνει περαιτέρω στην αλληλεπίδραση με τους μετόχους και με τους συμβούλους των μετόχων για σχετικά θέματα (proxy advisors)», όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση. Παράλληλα βέβαια «επικαιροποίησε» τις εισηγήσεις του για τα θέματα της Γενικής Συνέλευσης και ειδικά για το θέμα 3 «Θέσπιση Μακροπρόθεσμου Πλάνου Κινήτρων – Προγράμματος Δωρεάν Διάθεσης Μετοχών (Performance Stock Awards - «ΜΠΚ»), σε εκτελεστικά μέλη του Δ.Σ., καθώς και στελέχη».
Οι big business της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Αν η στήλη επιχειρούσε να απαριθμήσει τα projects και τις επενδύσεις του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, του Γ. Περιστέρη, που «χτίζουν» το αναπτυξιακό προφίλ της εισηγμένης και μαζί θα φέρουν έσοδα, μερίσματα και υπεραξίες σε βάθος ετών, όπως τουλάχιστον τα συζητούν στην αγορά, θα έβαζε στο «πακέτο» τις δύο οδικές συμβάσεις παραχώρησης, ήτοι Αττική Οδό και Εγνατία Οδό, το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, καθώς αποτελούν συμβάσεις παραχώρησης που αναμένεται να εισφέρουν «δυνατά» στα EBITDA και στις ροές. Αλλά επειδή δεν είναι μόνο αυτά τα σημαντικά projects, να σας πούμε ότι στην αγορά όχι μόνο αναμένουν νεότερα για το IRC στο Ελληνικό, αλλά τσεκάρουν και δύο κάποιες ακόμα ενεργειακές επενδύσεις, όπως τη νέα μονάδα με φυσικό αέριο στην Κομοτηνή ισχύος 877 MW που αναπτύσσεται από κοινού με τη Motor Oil αλλά και τον «Καφηρέα», το σύμπλεγμα αιολικών πάρκων συνολικής ισχύος 330 MW του ομίλου (μέσω Τέρνα Ενεργειακής). Ενώ κάποιοι βάζουν στα mega assets και τον πολλά υποσχόμενο τομέα της αποθήκευσης ενέργειας, όπου το γκρουπ πρωταγωνιστεί με το έργο αντλησιοταμίευσης της Αμφιλοχίας. Ε, δεν τα λες και λίγα, και ίσως μας διαφεύγουν και κάποια.
Αναμονή... εκατοντάδων εκατ. ευρώ για τον «Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου»
Μια και ο λόγος για υποδομές, θυμηθήκαμε ένα άλλο asset, μια οδική παραχώρηση για την οποία κάμποσες φορές έχετε διαβάσει από το insider.gr. Όπως σας έχουμε αποκαλύψει, η αναζρηματοδότηση της εταιρείας παραχώρησης «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» είναι σε… πολύ προχωρημένο επίπεδο, καθώς το δημόσιο έχει δώσει το «πράσινο φως». Αυτό τουλάχιστον λένε κάποιοι στην αγορά που θεωρούν ότι απλώς μένουν οι ανακοινώσεις. Εμείς όμως περιμένουμε τα επίσημα φιρμάνια και όχι τις εκτιμήσεις ας είναι και ισχυρές. Πάντως, οι Γάλλοι της Vinci, οι Γερμανοί της Hochtief και οι δικοί μας ΑΒΑΞ και ΑΚΤΩΡ παραχωρήσεις μέσω της διαδικασίας και κάτι σαν… έμμεσης επιστροφής κεφαλαίου, αναμένεται να βάλουν στα ταμεία του συνολικά πάνω από 220 εκατ. ευρώ. Βάλτε κάτω τα μερίδια και κάντε υπολογισμούς. Αν και βλέπω σημαντικό μέρος εκ των κεφαλαίων που αναλογούν σε κάποιους από τους εγχώριους «παίκτες» (για τους ξένους δεν το ξέρω) να πηγαίνει και σε (περαιτέρω) μείωση δανεισμού.
Έρχεται ανεξάρτητος εκτιμητής για το αεροδρόμιο Καλαμάτας
Το διορισμό κορυφαίας επενδυτικής τράπεζας ή/και χρηματοοικονομικού ομίλου παροχής υπηρεσιών ή έστω κάποιας εξειδικευμένης εταιρείας που προσφέρουν τέτοιες χρηματοοικονομικές συμβουλευτικές υπηρεσίες, ήτοι «Ανεξάρτητο Εκτιμητή», για τη διενέργεια ανεξάρτητης μελέτης αποτίμησης του περιουσιακού στοιχείου του αεροδρομίου της Καλαμάτας «Καπετάν Βας. Κωνσταντακόπουλος» αναζητάει το Υπερταμείο. Προφανώς, μέσα στην ατζέντα των υποχρεώσεών του θα είναι να βγάλει και ένα εκτιμώμενο εύρος αγοραίας αξίας της συναλλαγής. Προσφορές γίνονται αποδεκτές έως τις 18 Δεκεμβρίου. Θυμίζουμε ότι το εγχώριο Growth Fund «τρέχει» σχετικό διαγωνισμό αξιοποίησης του asset μέσω παραχώρησης (ίσως 40 ετών), προσεχώς αναμένονται επόμενα βήματα ενώ στον «διάδρομο απογείωσης», ήτοι στην διεκδίκηση της σύμβασης είναι ονόματα όπως οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Egis – Aeroports de la cote d’Azur, Fraport – Delta – Pileas (η τελευταία του ομίλου Κωνσταντακόπουλου), ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR, Mytilineos – Corporation America Airports.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης BACKSTORY
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.