Ο μη φόρος απογείωσε τις τράπεζες
Από το συνέδριο της Morgan Stanley το βασικότερο όλων είναι ότι αποκομίσαμε από τον πρωθυπουργό της χώρας, Κυριάκο Μητσοτάκη, πως δεν πρόκειται να υπάρξει έκτακτη φορολόγηση στις τράπεζες. Oι ειδικές συνθήκες, όμως, αναφέρουν πως οι τράπεζες πρέπει να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων. Δηλαδή να δανειοδοτήσουν και εν τέλει να μειώσουν και τις προμήθειες.
Τo γεγονός πάντως πως δεν πρόκειται να φορολογηθούν οδήγησε χθες στην καλύτερή τους συνεδρίαση με άνοδο 4,67% του τραπεζικού δείκτη. Ας σημειωθεί πως η φήμη περί φορολόγησης είχε αισθητά πιέσει τις μετοχές των πιστωτικών ιδρυμάτων. Πάντως, πηγές της αγοράς ερμηνεύουν την τοποθέτηση του πρωθυπουργού σαν «σήμα» για το ότι πλέον φεύγουν από το τραπέζι συνολικά τα μέτρα έκτακτης φορολόγηση, για όλους τους κλάδους της ελληνικής οικονομίας.
Έμμετρες παροχές
Κατά τα λοιπά ο πρωθυπουργός ήταν εξαιρετικά σαφής: Ακόμα και αν έχουμε πρόσθετα έσοδα, δεν μπορούμε να δαπανήσουμε αυτά τα έσοδα και να υπερβούμε το σημείο αναφοράς για τις δαπάνες. Που σημαίνει... παροχές έμμετρες.
Όλα εξαρτώνται από την φοροδιαφυγή
Ο μόνος τρόπος να έρθουν επιπλέον ελαφρύνεις είναι να αυξηθούν με μόνιμο τρόπο τα έσοδα. Και αυτό μπορεί να γίνει μέσω της αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής. Έτσι αν τα επιπλέον έσοδα συνεχισθούν, θα δούμε το 2026 και το 2027 μειώσεις άμεσων φόρων, όπως δήλωσε και ο ΥΠΕΘΟ Κωστής Χατζηδάκης στη συνέντευξή του στο Insider.
Θέλει... δουλειά η πράσινη μετάβαση
Στο Λονδίνο, ο Ευάγγελος Μυτιληναίος έβαλε τα πράγματα στη θέση τους για την ενεργειακή μετάβαση, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για τη βιασύνη που επικρατεί γύρω από τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αν και οι ΑΠΕ έχουν γίνει πιο φθηνές, οι προκλήσεις για την ολοκλήρωση της ενεργειακής μετάβασης παραμένουν τεράστιες, με τη χώρα να πασχίζει να καλύψει τις ανάγκες της μέσω των υπαρχόντων δικτύων. Οι διασυνδέσεις, όπως σημείωσε, είναι ανεπαρκείς και απαιτούν επενδύσεις και χρόνο για να επιλυθούν. Ο Μυτιληναίος, παρά τη συζήτηση για την καθαρή ενέργεια, δήλωσε ότι τα ορυκτά καύσιμα θα είναι αναγκαία για πολλά ακόμα χρόνια, διαψεύδοντας την ψευδαίσθηση της άμεσης «πράσινης» μετάβασης.
Πιστωτική επέκταση 10 δισ. για την Πειραιώς
«Στοχεύουμε σε καθαρή πιστωτική επέκταση 10 δισ. τα επόμενα τέσσερα χρόνια», τόνισε ο CEO της Τράπεζας Πειραιώς, Χρήστος Μεγάλου, στο Λονδίνο, ενώ μίλησε για την ανάγκη να γίνει κατανοητή πρώτα η ανάγκη του πελάτη
Την τιμητική του είχε το AI
Την τιμητική της είχε στο Λονδίνο η τεχνητή νοημοσύνη. Από τη μία ο κ. Μυλωνάς CEO της ΕΤΕ μίλησε για επενδύσεις στον τομέα και για αλλαγή ολόκληρου του συστήματος ΙΤ της τράπεζας, σημειώνοντας πως αυτός είναι ο τρόπος για την επίτευξη της μείωσης του κόστους. Από την άλλη και ο κ. Μεγάλου μίλησε για τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης για την κατανόηση των πελατειακών αναγκών της τράπεζας.
H επέκταση στο εξωτερικό
Ο κ. Καραβίας CEΟ της Eurobank επέμεινε στην επέκταση στο εξωτερικό και στα οφέλη που προσφέρει αυτή η επέκταση στον ισολογισμό της τράπεζας. Αναφέρθηκε στα στεγαστικά δάνεια και στο πως θα αναπτυχθεί η αγορά.
Τα εναλλακτικά έσοδα
Σε ότι αφορά τον κ. Ψάλτη, ο CEO της Alpha Bank αναφέρθηκε στην ανάπτυξη των εργασιών του Wealth και του Bancassurance αγορές με μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης στη χώρα μας, οι οποίες εν τέλει θα βοηθήσουν και αισθητά την αντικατάσταση των εσόδων που θα χαθούν από τους τόκους λόγω της πτώσης των επιτοκίων.
Παραμύθια ελεγκτικών
Μιας και παραπάνω αναφερθήκαμε στο ΑΙ και τις τράπεζες δεν θα μπορούσα να μην αναφερθώ στις ελληνικές ελεγκτικές και ειδικά τις μεγάλες που μας έχουν στην κυριολεξία βομβαρδίσει με θεωρίες για το μέλλον. Επί του πρακτέου όμως δεν βλέπουμε να έχει γίνει τίποτα ή για την ακρίβεια να μην έχουν κάνει τίποτα. Και αν κάνω λάθος του προκαλώ από αυτή εδώ τη στήλη να μας το επισημάνουν και να προβούμε σε άμεση αποκατάσταση.
Δύσκολη «πίστα» η παραχώρηση του ΒΟΑΚ
Για τον διαγωνισμό του ΒΟΑΚ που αφορά στη σύμβαση παραχώρησης (Χανιά – Ηράκλειο, συν την προαίρεση Κίσσαμος – Χανιά, 35 χρόνια διάρκεια, εκ των οποίων έως πέντε χρόνια είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών), άνω των 2 δις ευρώ σε προϋπολογισμό με προσωρινό ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, νομίζω σας τα έχουμε πει από καιρό και σας τα ξαναλέμε. Εχει τα προβλήματά του, είτε με τις απαλλοτριώσεις που δεν προχωρούν, είτε με τις δικαστικές προσφυγές από τοπικούς δήμους (θα συζητηθούν τελικά στο ΣτΕ προς την Άνοιξη), είτε με ζητήματα που μπαίνουν στο τραπέζι τεχνικής φύσεως (στο έτσι και αλλιώς δύσκολο project), με αντιπλημμυρικά, κυκλοφοριακά, χαράξεις κ.α.. Πρόσφατα δε, «χτυπούσαμε καμπανάκι» για τυχόν κινδύνους να απορροφηθούν τα 200 εκατ. του Ταμείου Ανάκαμψης καθώς τα ορόσημα… δεν βγαίνουν. Κατά συνέπεια, μόνο περίεργη δεν μπορεί να χαρακτηριστεί η χτεσινή γνωστοποίηση του υπ. Υποδομών και Μεταφορών στη «Διαύγεια» για χορήγηση παράτασης στην περίοδο Οριστικοποίησης Συμβατικών Εγγράφων (έως την 31η -01-2025), που συμπαρασύρει και την διάρκεια ισχύος της εγγυητικής επιστολής (μέχρι τις 30-04-2025) του προσωρινού αναδόχου, την παράταση ισχύος της προσφοράς του καθώς και των επιστολών δανειακής υποστήριξης της Επικαιροποιημένης Ενδιάμεσης Χρηματοδότησης Περιόδου Οριστικοποίησης μέχρι τις 31-03-2025. Είναι δύσκολη «πίστα» ο ΒΟΑΚ…
ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Το ρευστό και οι παραχωρήσεις
Όπως και πρόσφατα γράφαμε στο insider.gr, η ΕΛΛΑΚΤΩΡ για την ώρα στηρίζεται αποκλειστικά στις παραχωρήσεις και ποντάρει στο μέλλον και στα ακίνητα (αν δεν ετοιμάζει και κάτι άλλο…). Στην δε παρουσίαση της εισηγμένης στο road show (ανέβηκε και στο ΧΑ), πέραν της ρευστότητας των 548 εκατ. ευρώ, γίνεται ειδική μνεία στις παραχωρήσεις που σταδιακά, από την περίοδο 2027 (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Γέφυρα) -2030 (Ολυμπία), θα αρχίσουν να ωριμάζουν και να δίνουν αποδόσεις και μερίσματα, έως την περίοδο 2041-2044 (αναλόγως της λήξης). Και βέβαια, έρχονται τα ΣΔΙΤ σε ΒΟΑΚ και Πελοπόννησο, αν και χάθηκε πλέον η Αττική Οδός. Που όμως, τα τελευταία 7 χρόνια (πλην του 2024) έδωσε σχεδόν μισό δις ευρώ, ενώ όπως σημειώνεται, στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ θα έχουν λαμβάνειν έως και το μακρινό 2028. Λογικά, πέραν των φετινών μερισμάτων και του 2025, θα υπονοούν επιστροφές κεφαλαίου και claims (που όμως είναι θεωρητικά). Ο όμιλος διεκδικεί ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεις ύψους 6 δισ. ευρώ.
Τι αναμένει από το real estate
Όσον αφορά στο real estate, οι Γούρνες, το Campas Project, η μαρίνα Αλίμου (1.100 θέσεις ελλιμενισμού, συμπεριλαμβανομένων 50 για σκάφη άνω των 25 μέτρων και αποβάθρα για 350 σκάφη), τα 10 ακίνητα εισοδήματος που αποκτά η REDS και για τα οποία αναμένει ετήσια έσοδα το 2025 ύψους 5,9 εκατ. (4,9 εκατ. το 2024), η είσοδος στον τουρισμό (το ξενοδοχείο στο Μαρούσι, με capex 3 εκατ., εκτιμώμενα σταθερά λειτουργικά έσοδα 3,5 εκατ. και EBITDA 0,5 εκατ.) αποτελούν, θεωρητικά, τα «βαριά επενδυτικά χαρτιά» του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ – REDS. Για το Cambas Park (δομήσιμη έκταση 89 χιλ. τ.μ., εκτιμώμενη επένδυση 170 εκατ.) αναμένει IRR 15% και άνω, όσο και για το Gournes Project (capex 150 εκατ., 59.000 τ.μ. δόμηση) με τις εμπορικές χρήσεις, το καζίνο κ.α..
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης BACKSTORY
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.