Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Appian, Ματ Κάλκινς, απέρριψε την ευκαιρία να γίνει πολυεκατομμυριούχος δύο φορές - την πρώτη, μάλιστα, όταν ήταν μόλις 26 ετών. Όντας ο νεότερος διευθυντής της MicroStrategy, ξεκίνησε την Appian το 1999 με τους τρεις φίλους του, τον Μάικλ Μπέκλεϊ, τον Ρόμπερτ Κρέιμερ και τον Μαρκ Γουίλσον. Αυτό σήμαινε ότι έπρεπε να αφήσει τις μετοχές του, οι οποίες μόλις είχαν εκτιναχθεί χάρη στην IPO της εταιρείας ένα χρόνο πριν.
«Ήταν στα 20 μου χρόνια, εποχή όπου είχες την αίσθηση ότι μπορούσες να φύγεις από μια περιουσία και απλώς να βρεις μια άλλη», όπως αναφέρει σε συνέντευξή του στο Fortune. «Ο λόγος που έφυγα είναι επειδή ήθελα να έχω κοινωνικό αντίκτυπο αντί για οικονομικό», προσθέτει ο 51χρονος πλέον Κάλκινς.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Forbes: Ο Γιάννης Αντετοκούνμπο 4ος σε κέρδη το 2024 στο ΝΒΑ - Πόσα χρήματα «έβγαλε»
«Τα χρήματα δεν ήταν το πιο σημαντικό πράγμα για μένα. Ήθελα πραγματικά την ευκαιρία να δείξω τι μπορούσα να κάνω και ένιωθα ότι θα μπορούσα να έχω μεγαλύτερο πολιτιστικό αντίκτυπο, εκτός από οικονομικό αντίκτυπο, αν ίδρυα τη δική μου εταιρεία και αυτό ήταν εξαιρετικά σημαντικό για μένα» τονίζει.
Έτσι ακριβώς, ο Κάλκινς ίδρυσε μια εταιρεία λογισμικού ονόματι Appian. Τότε, συνεργάζονταν κυρίως με κυβερνητικές υπηρεσίες: Το 2001, η αμερικανική εταιρεία cloud computing ανέπτυξε το Intranet του Στρατού των ΗΠΑ —που θεωρούνταν το μεγαλύτερο στον κόσμο εκείνη την εποχή— πριν επεκταθεί στις επιχειρήσεις το 2005.
Σήμερα, η Appian έχει εξελιχθεί σε μια πλατφόρμα που βοηθά τους ηγέτες με ελάχιστη έως καθόλου γνώση της δημιουργίας εφαρμογών να κάνουν ακριβώς αυτό. Αυτή τη στιγμή έχει πάνω από 2.500 πελάτες παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων των Aviva, Deloitte, GSK και KPMG. Αν και ασυνήθιστο για μια εταιρεία τεχνολογίας, ο Κάλκινς και οι φίλοι του εξακολουθούν να διευθύνουν την εταιρεία 25 χρόνια μετά.
«Αυτό δεν είναι εύκολο, ειδικά όταν το διακύβευμα είναι υψηλό και η απληστία ή ο φθόνος των ανθρώπων συχνά μπαίνει στη μέση» επισημαίνει. «Και το σπουδαίο είναι ότι 25 χρόνια μετά έχουμε ακόμα πλήρη αυτονομία. Έχω ακόμα τον έλεγχο της επιχείρησης» συμπλήρωσε. Αυτή σημαίνει ότι η Appian έχει παραμείνει ευθυγραμμισμένη με το όραμα του Κάλκινς, να βάζει δηλαδή τις αξίες πάνω από τα χρήματα - ακόμα κι αν μερικές φορές έρχεται σε αντίθεση με την καλύτερη (ή, ίσως σε αυτή την περίπτωση, χειρότερη) κρίση του διοικητικού συμβουλίου.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Τα 4 αδέρφια που «κοιμίζουν» όλη την Μύκονο
Έπεισε τους συνιδρυτές να μην πουλήσουν παρά το δέλεαρ των εκατομμυρίων
Είναι ίσως πιο εύκολο να βρει κανείς λογικό ότι κάποιος απέρριψε εκατομμύρια ενώ ήταν νέος, γεμάτος φιλοδοξίες και με λιγότερες ευθύνες, ωστόσο ο CEO της Appian τονίζει ότι καθώς ο ίδιος και η επιχείρηση μεγάλωναν, υπήρχαν πολλές ευκαιρίες για να κάνει πουλήσει και να γίνει αποκτήσει πολλά χρήματα. Ακόμη και το διοικητικό συμβούλιο αλλά και επενδυτές εκτός της εταιρείας, ήθελαν να πουλήσει.
Παρόλα αυτά, ο Κάλκινς έμεινε πιστός στις απόψεις του. «Επειδή είχα την πλειοψηφία των ψήφων, δεν μπορούσαν να το κάνουν», καυχιέται. «Δεν είχε ποτέ να κάνει με χρήματα», λέει. «Το νόημα αυτής της εταιρείας είναι να αγγίξει τη ζωή όσο το δυνατόν περισσότερων ανθρώπων με θετικό τρόπο… Έχω αρκετά για να ζήσω και δεν χρειάζομαι περισσότερα» τονίζει χαρακτηριστικά.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Τσουχτερά τα πρόστιμα για όσους έχουν κατοικίδια
Ο Κάλκινς αρνήθηκε για δεύτερη φορά το 2011, όταν, σχεδόν 40 ετών, την ευκαιρία να πουλήσει την Appian για 200 εκατ. δολάρια. Η συμφωνία θα έκανε τον Κάλκινς και τους συνιδρυτές του πολυεκατομμυριούχους εν μία νυκτί. «Έπρεπε να τους μιλήσω για αυτό», γελάει, προσθέτοντας ότι τους πήγε να φάνε μπέργκερ και τους εξέφρασε την άποψη του.
«Ήταν αναποφάσιστοι και στην πραγματικότητα, είχα τις ψήφους σε κάθε περίπτωση, αλλά τελικά συμφωνούσαν όλοι μαζί μου» επισημαίνει. Στο τέλος, το να δίνει μεγαλύτερη σημασία στις αξίες του από ό,τι έχει στην τσέπη του, έκανε στην πραγματικότητα τον Κάλκινς πλουσιότερο. Το 2017, μόλις λίγα χρόνια μετά την απόρριψη της εξαγοράς που το διοικητικό συμβούλιο πίεσε την Calkins να προχωρήσει, η Appian μπήκε στο Nasdaq. Οι μετοχές της εκτινάχθηκαν πάνω από 25% μέσα σε μια νύχτα και η αξία της εταιρείας τώρα είναι περίπου 2,7 δισ. δολάρια (2,5 δισ. ευρώ).
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ποια είναι η μεγάλη τουριστική επένδυση του Ι. Βαρδινογιάννη
Εν τω μεταξύ, η καθαρή περιουσία του Κάλκινς βρίσκεται σε ανοδική τροχιά από τότε και το 2021 διαμορφώθηκε σε περίπου 4,1 δισ. δολάρια (3,8 δισ. ευρώ), σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Bloomberg. Κοιτάζοντας πίσω, όταν είπε «όχι» στην πώληση, επεσήμανε ότι η εμπιστοσύνη στον εαυτό του ήταν «το πιο σημαντικό πράγμα».
«Δεν έλεγα ότι η επιχείρηση άξιζε απαραίτητα περισσότερο από όσα μου πρόσφεραν για αυτήν», εξηγεί. «Απλώς ένιωσα ότι θα μπορούσα να κάνω περισσότερα σε σχέση με την προσφορά τους. Ένιωσα ότι είχα περισσότερα να κάνω εδώ» τονίζει. «Ίσως είναι μια υπερδύναμη, το να αγνοείς τους ανθρώπους», γελάει. «Πάντα ένιωθα ότι μπορούσα να ακούω ανθρώπους χωρίς να τους ακολουθώ…. Δεν ήθελα με τίποτα να το κάνω και έτσι απλά δεν το έκανα» υπογραμμίζει.
Συμβουλές για την Gen Z
Πολλοί Gen Zers σήμερα σκέφτονται όπως ο Κάλκινς -και είναι ακόμη και πρόθυμοι να αποχωρήσουν από δουλειές που δεν συνάδουν με τις αξίες τους. Ωστόσο, έχουν να αντιμετωπίσουν ένα υψηλό κόστος ζωής, την ισχυρή στεγαστική κρίση και την σκληρότερη από ποτέ αγορά εργασίας. Δεν χρειάζονται άγχος, καθώς στα μάτια του, δεν υπάρχει συμβιβασμός μεταξύ του να βγάζεις χρήματα, να είσαι επιτυχημένος και να κάνεις δουλειά που έχει κάποιο σκοπό.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Πόσα χρήματα παίρνουν οι νικητές των Νόμπελ
«Νομίζω ότι κάνω περισσότερο καλό σε μια μέρα στο γραφείο από ό,τι θα έκανα αν πήγαινα σε μια φιλανθρωπική οργάνωση και περνούσα όλη τη μέρα μου εκεί, γιατί σε αυτό που κάνω εδώ, είμαι πραγματικά καλός. Δεν νομίζω ότι θα μπορούσα να κάνω κάτι άλλο εξίσου καλά» διευκρινίζει. Ουσιαστικά, μπορεί να χρειαστεί να επαναπροσδιορίσετε το πώς πιστεύετε ότι είναι το να προσφέρεις, πέρα από το να εργάζεσαι για ΜΚΟ ή εταιρείες που εργάζονται ειδικά στον τομέα της βιωσιμότητας.
Εάν βοηθάτε πελάτες -έστω απλά να δημιουργήσουν μια εφαρμογή σαν την Appian- τότε, ο Κάλκινς αποσαφηνίζει ότι εργάζεστε ήδη σε μια «δύναμη για το καλό». «Νομίζω ότι οι άνθρωποι πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις είναι, σε πολλές περιπτώσεις, μια δύναμη για το καλό και οι ίδιες οι καλές επιδόσεις συμβάλλουν στην πραγματικότητα πολύ στην κοινωνία μας» καταλήγει.