Οι εκπτώσεις πλησιάζουν και καλό είναι οι καταναλωτές να ξέρουν τα δικαιώματά τους με το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων να ξεδιπλώνει μέσα από 15 ερωτοαπαντήσεις, ορισμένες χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με τις εγγυήσεις των προϊόντων.
1. Ποια είναι η διάρκεια της νόμιμης εγγύησης για καινούργια και μεταχειρισμένα προϊόντα;
Η διάρκεια της νόμιμης εγγύησης για καινούργια και μεταχειρισμένα προϊόντα είναι δύο χρόνια. Παρόλα αυτά, ειδικά για τα μεταχειρισμένα προϊόντα, ο πωλητής και ο αγοραστής, μπορούν να συμφωνήσουν σε μικρότερη περίοδο, αλλά όχι μικρότερη του ενός έτους.
2. Εάν το προϊόν είναι ελαττωματικό, ποιος είναι υπεύθυνος για την αποκατάσταση;
Υπεύθυνος για την αποκατάσταση είναι ο πωλητής, ο οποίος φέρει την ευθύνη αν το προϊόν, κατά την παράδοσή του, είναι ελαττωματικό ή δεν ανταποκρίνεται στα χαρακτηριστικά του.
3. Ποιο είναι το χρονικό διάστημα μέσα στο οποίο πρέπει ο αγοραστής να ενημερώσει τον πωλητή;
Ο καταναλωτής πρέπει να ενημερώσει τον πωλητή μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα από την εμφάνιση του ελαττώματος, το οποίο δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα δύο έτη από την παράδοση του προϊόντος.
4. Ποιος πρέπει να αποδείξει την ελαττωματικότητα του προϊόντος και εντός ποιού χρονικού διαστήματος;
Για τους έξι πρώτους μήνες, από την παράδοση του προϊόντος, είναι ευθύνη του πωλητή να αποδείξει ότι δεν είναι ελαττωματικό. Μετά την περίοδο αυτή και ως το τέλος της νόμιμης εγγύησης, την απόδειξη της ελαττωματικότητας φέρει ο αγοραστής.
5. Υπάρχει τρίτο μέρος που μπορεί να παράσχει υπηρεσίες απόδειξης;
Ο αγοραστής με δικά του έξοδα μπορεί να ζητήσει τη γνώμη ενός εμπειρογνώμονα.
6. Ποια είναι τα δικαιώματα του αγοραστή μετά την εμφάνιση του ελαττώματος; Υπάρχει προθεσμία για την επανόρθωση;
Ο αγοραστής μπορεί να επιλέξει:
- ή την επιδιόρθωση ή την αντικατάσταση του προϊόντος, αρκεί αυτή να είναι δυνατή και να μην απαιτεί δυσανάλογες δαπάνες για τον πωλητή,
- ή την υπαναχώρηση από την σύμβαση, εφόσον το ελάττωμα δεν είναι ασήμαντο,
- ή την μείωση του τιμήματος.
Ο πωλητής οφείλει εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος να επιδιορθώσει ή να αντικαταστήσει το ελαττωματικό προϊόν.
7. Αν δεν υπάρξει επίλυση της διαφοράς πωλητή και αγοραστή, ποιο είναι το χρονικό περιθώριο για να απευθυνθεί ο αγοραστής στα Πολιτικά Δικαστήρια;
Η προθεσμία παραγραφής είναι 2 χρόνια από την παράδοση των εμπορευμάτων εκτός αν ισχύει αναστολή της νόμιμης περιόδου παραγραφής.
8. Τι είναι η εμπορική εγγύηση;
Η εμπορική εγγύηση παρέχεται επιπλέον προαιρετικά από τον πωλητή ή τον παραγωγό του προϊόντος, και αφορά επισκευή ή αντικατάσταση προϊόντος, ή επιστροφή χρημάτων, σύμφωνα με τους όρους της εμπορικής εγγύησης.
9. Ποιος μπορεί να παρέχει εμπορική εγγύηση;
Ο πωλητής, ο παραγωγός ή ένα τρίτος εγγυητής. Ο καταναλωτής θα πρέπει να ανατρέξει στο κείμενο της εγγύησης για τον προσδιορισμό του εγγυητή.
10. Η εμπορική εγγύηση είναι δωρεάν;
Η εμπορική εγγύηση μπορεί να παρέχεται είτε δωρεάν, είτε επί πληρωμή.
11. Η εμπορική εγγύηση πρέπει να παρέχεται εγγράφως;
Πρέπει να παρέχεται εγγράφως ή πάνω σε άλλο σταθερό μέσο διαθέσιμο και προσβάσιμο από τον καταναλωτή.
12. Το προϊόν που αντικαθίσταται ή επισκευάζεται φέρει νέα εγγύηση;
Σε περίπτωση αντικατάστασης του προϊόντος ή ανταλλακτικού του εντός του χρόνου της εμπορικής εγγύησης, η εγγύηση ανανεώνεται αυτόματα για όλη της τη διάρκεια ως προς το νέο προϊόν ή το ανταλλακτικό, εκτός αν στο περιεχόμενο της εμπορικής εγγύησης ορίζεται κάτι διαφορετικό.
13. Τι είδους πληροφορίες δίνονται υποχρεωτικά στην εμπορική εγγύηση;
Η εγγύηση πρέπει να περιλαμβάνει, με απλή διατύπωση στην ελληνική γλώσσα, τουλάχιστον:
- την επωνυμία και τη διεύθυνση του παρέχοντος την εγγύηση,
- το προϊόν στο οποίο αναφέρεται η εγγύηση,
- το ακριβές περιεχόμενό της,
- τη διάρκειά της και
- την εδαφική ισχύ της.
14. Το ψυγείο που αγόρασα παρουσίασε βλάβη εντός της εμπορικής εγγύησης και καθυστερούν υπερβολικά να το επισκευάσουν.
Όταν ο απαιτούμενος χρόνος επισκευής για προϊόν εντός εμπορικής εγγύησης υπερβαίνει τις δεκαπέντε (15) εργάσιμες ημέρες, δικαιούστε να ζητήσετε την προσωρινή αντικατάσταση του προϊόντος για όσο χρόνο διαρκεί η επισκευή.
15. Αγόρασα ένα προϊόν από κατάστημα. Τελικά δεν το θέλω. Μπορώ να το επιστρέψω και να πάρω τα χρήματά μου πίσω ή να πάρω κάτι άλλο;
Εφόσον το προϊόν δεν είναι ελαττωματικό και έχει αγοραστεί από φυσικό κατάστημα, η αλλαγή του προϊόντος ή η υπαναχώρηση από τη σύμβαση εναπόκεινται στην πολιτική του καταστήματος.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.