Η ενθουσιώδης υποστήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης από την αγορά και τις κυβερνήσεις έχει ωθήσει τρισεκατομμύρια δολάρια σε επενδύσεις που συνδέονται με τα περιβαλλοντικά, κοινωνικά και εταιρικής διακυβέρνησης κριτήρια και αναδεικνύει μια νέα ατζέντα που αλλάζει τις προτεραιότητες των μεγάλων επιχειρήσεων.
Οι βιώσιμες επενδύσεις δεν θα μπορούσαν να μην σαγηνεύσουν τις Big 4 (τις εγνωσμένοι κύρους και αποδοχής ελεγκτικές εταιρείες), οι οποίες ωστόσο βρίσκονται αντιμέτωπες με νέες προκλήσεις. Από τη μία πρέπει να επανατοποθετηθούν στην αγορά, εκπροσωπώντας έναν επαγγελματικό κλάδο που θα πρέπει να γνωρίζει καλά τι σημαίνει κλιματική αλλαγή, διαφορετικότητα και εμπιστοσύνη των καταναλωτών.
Πρόσφατα, η PwC έθεσε την αυξανόμενη ζήτηση για συμβουλές ESG στο επίκεντρο ενός επενδυτικού σχεδίου ύψους 12 δισεκατομμυρίων δολαρίων το οποίο θα περιλαμβάνει την προσθήκη 100.000 υπαλλήλων και τη δημιουργία «ινστιτούτων εμπιστοσύνης» για την εκπαίδευση πελατών στην ηθική.
Ο Bob Moritz, πρόεδρος της εταιρείας, δήλωσε ότι η επένδυση θα επαναπροσδιορίσει την εταιρεία «για να βεβαιωθούμε ότι είμαστε πολύτιμοι για αυτό που χρειάζονται οι πελάτες μας και αυτό που χρειάζεται ο κόσμος», όπως σημείωσε.
Η Deloitte, με τη σειρά της, ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες ένα «πρόγραμμα εκμάθησης του κλίματος» για τους 330.000 υπαλλήλους της. Ομοίως, το έργο ESG της KPMG στοχεύει να βοηθήσει την Ikea να αναλύσει τους κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς κινδύνους που σχετίζονται με τις πρώτες ύλες του Σουηδού λιανοπωλητή επίπλων ενώ θα προσφέρει συμβουλευτικές υπηρεσίες σχετικά με το πρώτο πράσινο ομόλογο που εκδόθηκε στην Ινδία.
Στο ίδιο πλαίσιο κινείται και η EY, και έτσι, και οι τέσσερις εταιρείες βρίσκονται σε εγρήγορση καθώς οι επιχειρηματικοί όμιλοι προσπαθούν να ενσωματώσουν τα νέα διεθνή πρότυπα για τη μέτρηση της βιωσιμότητας.
Αλλά καθώς η εστίασή τους στο ESG γίνεται όλο και πιο αισθητή στην στρατηγική μάρκετινγκ που υιοθετούν, ορισμένοι εταίροι αμφισβητούν τον βαθμό στον οποίο η νέα αυτή προσέγγιση θα μεταμορφώσει τις επιχειρήσεις και προειδοποιούν ότι μπορεί να επιφέρει αντίθετα αποτελέσματα, αν δεν ανταποκριθούν στα πρότυπα που προωθούν.
Οι μεγάλες ελεγκτικές εταιρείες ανταποκρίνονται εν μέρει στην αύξηση του προϋπολογισμού των πελατών τους για την ανάπτυξη σχεδίων καθαρών μηδενικών εκπομπών και άλλων πρωτοβουλιών βιωσιμότητας. Η παρακολούθηση μη χρηματοοικονομικών μετρήσεων όπως τα αποτυπώματα άνθρακα των εταιρειών και όχι μόνο τα οικονομικά τους αποτελέσματα, τους δίνει την ευκαιρία να δημιουργήσουν περισσότερα έσοδα και να βελτιώσουν τα περιθώρια κέρδους.
Η εισαγωγή τυποποιημένων μετρήσεων επιδόσεων ESG θα σήμαινε επίσης περισσότερη δουλειά για τους λογιστές. Αυτό ενδεχομένως θα διευκολυνθεί από το Συμβούλιο Διεθνών Προτύπων Αειφορίας, ένα όργανο το οποίο σχεδιάζεται να συγκροτηθεί έως το Νοέμβριο για να ενσαρκώσει το ρόλο που παίζει το Συμβούλιο Διεθνών Λογιστικών Προτύπων στη θέσπιση προτύπων χρηματοοικονομικής αναφοράς.
«Μία από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει το επάγγελμα είναι ότι ο έλεγχος ή οι οικονομικές καταστάσεις θεωρήθηκαν από κάποιους ως πράξη συμμόρφωσης », δήλωσε ένας πρώην συνεργάτης της PwC.
«Αν [οι εταιρείες] δουν κάτι ως συμμόρφωση αποδυναμώνουν την τιμή. Αν το δουν ως κάτι που προσθέτει αξία, είναι πρόθυμοι να πληρώσουν το κατάλληλο τίμημα».
Εκτός από τη λογιστική, το ESG προσφέρει και άλλες ευκαιρίες στις Big 4. Θα υπάρξει αυξανόμενη ικανότητα διασταύρωσης εμπειρογνωμοσύνης, όπως η προσθήκη κριτηρίων που σχετίζονται με το κλίμα στο σχεδιασμό των πακέτων αμοιβών στελεχών, δήλωσε συνεργάτης σε άλλη εταιρεία της Big 4. Αυτή είναι μια σημαντική εξέλιξη αν αναλογιστεί κανείς ότι ο αριθμός των παγκόσμιων εταιρειών που περιλαμβάνουν περιβαλλοντικές ή κοινωνικές μετρήσεις όταν αποφασίζουν την αμοιβή στελεχών έχει ήδη διπλασιαστεί από το 2018, σύμφωνα με την τελευταία ετήσια έκθεση της ISS ESG.
Σκοπός της «Νέας εξίσωσης» της PwC, η οποία περιλαμβάνει μια επωνυμία που βασίζεται στην «εμπιστοσύνη», ήταν να αξιοποιήσει ένα «σημείο καμπής» καθώς οι εταιρείες εξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο θα εξηγήσουν τον αντίκτυπο που έχουν στην κοινωνία μετά από την πανδημία, εκτιμά άλλη πηγή της αγοράς.
Από την άλλη, είναι σαφές ότι οι σύμβουλοι και οι λογιστές βλέπουν το ESG ως εμπορική ευκαιρία. Αυτό που δεν είναι τόσο σαφές είναι εάν οι αλλαγές που προωθούν στους οργανισμούς τους θα συνάδουν όντος με την πολιτική μάρκετινγκ που θα ακολουθήσουν. Και αυτό γιατί μερικές φορές, οι επιχειρήσεις δυσκολεύονται να διατυπώσουν τι σημαίνει στην πράξη η εστίασή τους σε ευρείες έννοιες όπως «εμπιστοσύνη» και «βιωσιμότητα».
Με πληροφορίες από τους FT.