Πιέσεις στις μεγαλύτερες εταιρείες δημοσίων σχέσεων να εγκαταλείψουν τους πελάτες τους που αναπτύσσουν δραστηριότητα σχετική με τα ορυκτά καύσιμα ασκούν επιχειρήσεις από τον κλάδο της επικοινωνίας και του PR. Συμπληρώνοντας και συνεχίζοντας το έργο των ακτιβιστών, η επιστήμη της επικοινωνίας περνά από «λεπτό κόσκινο» καθώς κάποιοι θεωρούν ότι υποθάλπτει τακτικές Greenwashing και ενισχύει το lobbying υποδαυλίζοντας τις προσπάθειες αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής.
Στο στόχαστρο βρέθηκαν κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρείες PR στον κόσμο όπως είναι η Edleman, h WPP, η Ogilvy, η WundermanThompson, η Hill + Knowlton, Dentsu και Burson Cohn & Wolfe λόγω της συνεργασίας τους μεγάλες πετρελαϊκές όπως είναι η Shell, η Chevron και η ExxonMobil.
Στον αγώνα κατά της προώθησης των επιχειρήσεων ορυκτών καυσίμων πρωτοστατεί ο οργανισμός Clean Creatives ο οποίος συγκεντρώνει κάτω από την «ομπρέλα» του εταιρείες και ανθρώπινο δυναμικό το οποίο έχει ως κοινό όραμα να «συνετίσει» και να αντιμετωπίσει τη βιομηχανία της διαφήμισης σε σχέση με τα ορυκτά καύσιμα.
Ο οργανισμός διακηρύσσει ότι οι μεγάλες εταιρείες ορυκτών καυσίμων απευθύνονται στις εταιρείες δημοσίων σχέσεων προκειμένου να διαφυλάξουν τη φήμη τους και μέσω του lobbying να αποφύγουν τη δημόσια πίεση και τους κυβερνητικούς κανονισμούς, ενίοτε προσπαθώντας να αποτρέψουν την ψήφισή τους.
Τα δισεκατομμύρια που επενδύουν οι πετρελαϊκές στις καμπάνιες δημοσίων σχέσεων
Σύμφωνα με την Clean Creatives, ο κλάδος της διαφήμισης και των δημοσίων σχέσεων αντιμετωπίζει τη μεγαλύτερη πρόκληση εταιρικής κοινωνικής ευθύνης μετά από τον «πόλεμο» για τη διαφήμιση του καπνού.
Στο πλαίσιο αυτό, επαγγελματίες του κλάδου και ρυθμιστικές αρχές υποστηρίζουν ότι οι εταιρείες των ορυκτών καυσίμων που μέχρι τώρα θεωρούνταν από τους μεγαλύτερους ρυπαντές του περιβάλλοντος δεσμεύονται για μηδενικές εκπομπές και στροφή στις ΑΠΕ ενώ στην πραγματικότητα, κάποιες εξακολουθούν να αναπτύσσουν εξορυκτική δραστηριότητα. Ο οργανισμός θεωρεί ότι οι εταιρείες δημοσίων σχέσεων που έχουν ως πελάτες επιχειρήσεις ορυκτών καυσίμων ενισχύουν το Greenwashing αλλά και τη σύγχυση αναφορικά και με τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει οι ίδιες για την επίτευξη των στόχων της Συμφωνίας του Παρισιού.
«Τα τελευταία 30 χρόνια, οι εταιρείες επικοινωνίας συγκαταλέγονται στους πιο πολύτιμους συμμάχους της βιομηχανίας ορυκτών καυσίμων, με συμβόλαια που διαρκούν χρόνια και ανέρχονται σε δισεκατομμύρια δολάρια. Από τη δεκαετία του 1990, οι πέντε μεγάλες εταιρείες πετρελαίου έχουν ξοδέψει πάνω από 3,6 δισεκατομμύρια δολάρια σε διαφημίσεις ενώ μεγάλο μέρος αυτών προβάλλει μια περιβαλλοντικά και κοινωνικά υπεύθυνη εικόνα», αναφέρει ο οργανισμός και επικαλείται σχετική έρευνα του Πανεπιστημίου του Brown που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Climatic Change.
«Όταν κοιτάξαμε τα ποσά μείναμε έκπληκτοι», ανέφερε ο Robert Brulle, επισκέπτης καθηγητής περιβάλλοντος και κοινωνίας στο Πανεπιστήμιο ενώ όπως προέκυψε από την ανάλυση των δεδομένων, οι εταιρείες πετρελαίου ρίχνουν χρήματα σε διαφημιστικές εκστρατείες για δύο βασικούς λόγους: για να ενισχύσουν τη φήμη τους όταν λαμβάνουν αρνητική κάλυψη από τα μέσα και να επηρεάσουν τους πολιτικούς όταν το Κογκρέσο εξετάζει τη νομοθεσία για το κλίμα.
Οι εταιρίες δημοσίων σχέσεων έχουν πραγματοποιήσει εκατοντάδες εκστρατείες για εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου οι οποίες βοήθησαν στη διαμόρφωση του δημόσιου λόγου για την κλιματική αλλαγή με τη διάδοση φράσεων όπως «καθαρός άνθρακας», «ανανεώσιμο φυσικό αέριο» και «αποτύπωμα άνθρακα», σύμφωνα με όσα υποστηρίζει τη μελέτη.
Ωστόσο, ο ρόλος των εταιρειών δημοσίων σχέσεων στην αποτροπή της δράσης για το κλίμα δεν έχει γίνει πλήρως αντιληπτός, κυρίως επειδή «το έργο των εταιρειών δημοσίων σχέσεων απαιτεί να «παραμένουν αόρατες», σημειώνουν οι συγγραφείς.
«Οι εταιρείες ορυκτών καυσίμων είναι οι μεγαλύτεροι ρυπαίνοντες και οι μεγαλύτεροι αντίπαλοι της δράσης για το κλίμα», δήλωσε ο Duncan Meisel, διευθυντής της Clean Creatives. «Το πιο σημαντικό βήμα που μπορεί να κάνει οποιαδήποτε υπηρεσία για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης είναι να αποκλείσει τη συνεργασία με εταιρείες ορυκτών καυσίμων. Χρειαζόμαστε ειδικούς στην επικοινωνία για να βάλουν όλη την ενέργειά τους στον τερματισμό αυτής της κρίσης και όχι στην παράτασή της», συμπληρώνει.
Η Έκθεση F-List 2021 που δημοσίευσε πριν από λίγο καιρό ο οργανισμός καλεί ορισμένες από τις μεγαλύτερες και πιο γνωστές εταιρείες δημοσίων σχέσεων και διαφήμισης στον κόσμο που συνεργάζονται με εταιρίες ορυκτών καυσίμων να τερματίσουν τη συνεργασία τους μαζί τους.
Μάλιστα, όπως υποστηρίζει, μέχρι στιγμής, πάνω από 200 διαφημιστικά γραφεία και πρακτορεία δημοσίων σχέσεων έχουν υπογράψει τη δέσμευση Clean Creatives να σταματήσουν να συνεργάζονται με εταιρείες ορυκτών καυσίμων. Πρόκειται για μια εκστρατεία η οποία σταδιακά επεκτείνεται από τις ΗΠΑ σε όλο τον κόσμο, μέχρι τη Νότια Αφρική και την Αυστραλία.