Τις δοκιμαστικές διαδρομές ξεκινά το Μάρτιο το πρώτο τρένο υδρογόνου στην Ιαπωνία προχωρώντας ένα βήμα παρακάτω προς την ουδετερότητα άνθρακα έως το 2050.
Η East Japan Railway, η μεγαλύτερη σιδηροδρομική εταιρεία της Ιαπωνίας ανέπτυξε το τρένο σε συνεργασία με την Toyota Motor και την Hitachi και στο πλαίσιο της πράσινης στρατηγικής της σχεδιάζει να τα χρησιμοποιήσει για να αντικαταστήσει τον στόλο ντίζελ της αλλά και να αναπτυχθεί σε αγορές του εξωτερικού.
Το τρένο αποτελείται από δύο βαγόνια και κόστισε περίπου 4 δισεκατομμύρια γιεν (35 εκατομμύρια δολάρια) ενώ έχει τη δυνατότητα να καλύψει έως και 140 χιλιόμετρα (87 μίλια) με ανώτατη ταχύτητα 100 km/h με ένα μόνο «γέμισμα» υδρογόνου.
Η Ιαπωνία έχει καταστήσει το υδρογόνο μια βασική πηγή καθαρής ενέργειας για να εκπληρώσει τους στόχους μηδενικών εκπομπών. Η Toyota στοχεύει σε δεκαπλάσια αύξηση της παραγωγής αυτοκινήτων Mirai με υδρογόνο με το μοντέλο δεύτερης γενιάς της, ενώ όλο και περισσότερα λεωφορεία με κυψέλες υδργόνου και επαγγελματικά οχήματα κυκλοφορούν στο δρόμο.
Η ιαπωνική κυβέρνηση έχει ανακοινώσει ότι σκοπεύει να αυξήσει τη χρήση του υδρογόνου σε 20 εκατομμύρια τόνους έως το 2050, ενώ εταιρείες ενέργειας όπως η Iwatani Corp. και η Kawasaki Heavy Industries Ltd. προσπαθούν να δημιουργήσουν αλυσίδες εφοδιασμού υδρογόνου για να μειώσουν την τιμή του.
Η Ευρώπη θεωρείται πρωτοπόρος στα τρένα υδρογόνου, με τη Γερμανία να λανσάρει το πρώτο τρένο στον κόσμο που κατασκευάστηκε από την Alstom το 2018. Η Siemens και η Deutsche Bahn αναπτύσσουν νέα περιφερειακά τρένα και ειδικούς σταθμούς ανεφοδιασμού καυσίμων και θα τα δοκιμάσουν το 2024.
Όμως και στην Ελλάδα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει θέσει στόχο να αγοράσει 15 νέα τρένα υδρογόνου μέσω ΓΑΙΑΟΣΕ (μέσω τροπολογίας που προώθησε εδώ και λίγο καιρό).
Οδεύοντας προς την οικονομία υδρογόνου
Ο ρόλος του υδρογόνου στο μακρύ ταξίδι προς τις μηδενικές εκπομπές χαρακτηρίστηκε από λανθασμένες εκκινήσεις – και παρά τα τεράστια άλματα στη δέσμευσή του ως εναλλακτικού καυσίμου ζωτικής σημασίας για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές στις μεταφορές, εξακολουθούν να υπάρχουν εμπόδια στην υιοθέτηση της τεχνολογίας.
Η πρόκληση αυτή τη στιγμή είναι το πώς θα αναπτυχθεί ένας ολόκληρος κλάδος, σταδιακά, σε πολλές μη συνδεδεμένες αγορές, όπως η θαλάσσια, η σιδηροδρομική και η οδική.
Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, ενώ οι κατασκευαστές λεωφορείων πρωτοστάτησαν στη διάθεση οχημάτων υδρογόνου στους δρόμους, υπάρχει αυτή τη στιγμή λιγότερο διαδεδομένη διαθεσιμότητα φορτηγών, σκαφών ή τρένων που κινούνται με υδρογόνο από τους μεγάλους κατασκευαστές, τα οποία μπορούν να αγοραστούν ετοιμοπαράδοτα. Αυτό σημαίνει ότι σε αυτά τα πρώτα στάδια υιοθέτησης του υδρογόνου, το πρώτο βήμα για πολλούς είναι η μετατροπή των υπαρχόντων οχημάτων.
Πηγή Φωτο: East Japan Railway