Η αύξηση της ζήτησης για ενέργεια από τις αναδυόμενες αγορές, η παράταση της χρήσης του λιγνίτη και ο «μέτριος βαθμός» που παίρνει η πολιτικής ευρωπαϊκής χρηματοδότησης για την ενεργειακή αναβάθμιση των επιχειρήσεων αποτελούν εμπόδια στο δρόμο προς την πράσινη μετάβαση.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε πριν από λίγες ημέρες με μεγάλη πλειοψηφία τη μεταρρύθμιση της αγοράς άνθρακα ώστε να μειωθούν οι εκπομπές κατά 62% από τα επίπεδα του 2005 μέχρι το 2030.
Στο πλαίσιο αυτής της αναβάθμισης, τα εργοστάσια θα χάσουν μέχρι το 2034 τις δωρεάν άδειες εκπομπής CO2 που λαμβάνουν αυτή τη στιγμή και οι εκπομπές από τη ναυσιπλοΐα θα προστεθούν στην αγορά του CO2 από το 2024. Αυτό αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για τη μείωση των εκπομπών αλλά ίσως να μην είναι αρκετό.
Μια πρόσφατη ερευνητική εργασία στο περιοδικό Nature διαπίστωσε ότι οι χώρες της G20 ξόδεψαν 14 τρισεκατομμύρια δολάρια σε μέτρα οικονομικής τόνωσης κατά τη διάρκεια του 2020 και του 2021 αλλά μόνο το 6% αυτών διατέθηκε σε περιοχές που θα μείωναν τις εκπομπές.
Ομοίως, πολιτικές ενίσχυσης για την ενεργειακή αναβάθμιση των επιχειρήσεων των ευρωπαϊκών κρατών δείχνουν αν επιφέρουν μέτρια αποτελέσματα. Σύμφωνα με ειδική έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου (ECA), αν και είναι σαφές ότι οι επιχορηγήσεις της Ε.Ε παίζουν ρόλο όταν οι επιχειρήσεις λαμβάνουν επενδυτικές αποφάσεις, τελικά, στις περισσότερες περιπτώσεις, οι επενδύσεις είχαν ήδη προγραμματιστεί, κάτι που σημαίνει ότι πολλά έργα θα είχαν προχωρήσει χωρίς την υποστήριξη της ΕΕ. Μάλιστα, οι ελεγκτές εκτιμούν ότι η πιθανή εξοικονόμηση πόρων από τα συγχρηματοδοτούμενα έργα σε οι επιχειρήσεις αντιπροσωπεύουν περίπου το 0,3% της προσπάθειας που απαιτείται για την επίτευξη των στόχων ενεργειακής απόδοσης της ΕΕ για το 2030. Με άλλα λόγια, τα έργα ενεργειακής απόδοσης που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ θα προσφέρουν μόνο μια μέτρια συμβολή στους πράσινους στόχους.
Και βέβαια η ενεργειακή κρίση είναι ακόμη εδώ. Μιλώντας στο Φόρουμ των Δελφών η επικεφαλής της γενικής διεύθυνσης Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ditte Juul Joergensen, τόνισε ότι η ενεργειακή κρίση δεν έχει τελειώσει και ότι η ΕΕ πρέπει να προετοιμαστεί τόσο για τον επόμενο όσο και για τον μεθεπόμενο χειμώνα. «Πάμε στον επόμενο χειμώνα πολύ καλύτερα προετοιμασμένοι, έχουμε εργαλεία και συνεχίζουμε να τα εξελίσσουμε αλλά υπάρχει το ρίσκο της αύξησης της ζήτησης φυσικού αερίου από την Κίνα», επεσήμανε.