Οι καταναλωτές αναζητούν ολοένα και περισσότερο προϊόντα ένδυσης που προέρχονται από βιώσιμες πηγές, αλλά ορισμένοι κατασκευαστές μπορεί ορισμένες φορές να μην λένε όλη την αλήθεια όσον αφορά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των προϊόντων τους.
Πριν από λίγες ημέρες, γνωστός κολοσσός αθλητικών ειδών δέχθηκε μήνυση στις ΗΠΑ με την κατηγορία ότι έχει παραποιήσει προϊόντα ως «βιώσιμα», δηλαφή κατασκευασμένα με «βιώσιμα υλικά» και «φιλικά προς το περιβάλλον». Βάσει της αγωγής, στόχος της εταιρείας είναι να αυξήσει τα κέρδη της και να αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της.
Ανεξάρτητα από το αν η εταιρεία φταίει ή όχι στη συγκεκριμένη περίπτωση, η εξέλιξη αυτή αποτελεί ένα σημάδι ότι οι πελάτες είναι ολοένα και πιο αποφασισμένοι να ζητήσουν από τους κατόχους επώνυμων προϊόντων να λογοδοτήσουν για τους ισχυρισμούς τους για τη βιωσιμότητα. Και αυτό συνδυάζεται με ρυθμιστικές κινήσεις, συμπεριλαμβανομένων πρωτοβουλιών στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ που στοχεύουν να περιορίσουν τη χρήση αόριστων ισχυρισμών όπως «φιλικοί προς το περιβάλλον».
Το ψηφιακό διαβατήριο της Aware
Τώρα, η ολλανδική startup Aware υποστηρίζει ότι έχει δημιουργήσει ένα «ψηφιακό διαβατήριο» που οι κατασκευαστές μπορούν να χρησιμοποιούν στα προϊόντα τους για να παρακολουθούν βιώσιμα υφάσματα, τόσο φυσικά όσο και ψηφιακά, σε κάθε βήμα της αλυσίδας εφοδιασμού.
Τα brands που το χρησιμοποιούν θα είναι σε θέση να παράσχουν αξιόπιστες πληροφορίες για τη βιωσιμότητα των προϊόντων τους και να παρακολουθούν τον πραγματικό περιβαλλοντικό τους αντίκτυπο», λέει η εταιρεία, η οποία δοκιμάζει πιλοτικά το σύστημα σε πολλές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της γερμανικής μάρκας βιώσιμης μόδας Armed Angels.
Ένας φυσικός ανιχνευτής που είναι ενσωματωμένος στη βιώσιμη ίνα, μπορεί να διαβαστεί από οποιαδήποτε εταιρεία μεταποίησης της αλυσίδας με έναν προσαρμοσμένο σαρωτή χειρός, σύμφωνα με την Aware, με τους προμηθευτές να μοιράζονται ιδιωτικές πληροφορίες στη νέα, δημόσια πλατφόρμα blockchain που αναπτύσσει η Aware. Οι καταναλωτές μπορούν επίσης να δουν ολόκληρη την αλυσίδα και τον αντίκτυπό της στα τηλέφωνά τους με μια σάρωση ενός κωδικού QR στην ετικέτα του βιώσιμου προϊόντος.
Οποιαδήποτε μορφή απάτης ως προς τους πράσινους ισχυρισμούς από την πλευρά των κατασκευαστών αποκαλύπτεται γιατί μόλις ανέβει στο σύστημα, οι πληροφορίες είναι άμεσα ορατές και δεν μπορούν να αλλάξουν στο blockchain.
«Η λήψη δεδομένων από πρώτο χέρι δημιουργεί τελικά ένα διαφανές δίκτυο κατασκευαστών που μπορούν να εμπιστευτούν τόσο οι επωνυμίες όσο και οι καταναλωτές», αναφέρει ο Feico van der Veen, ιδρυτής και διευθύνοντας σύμβουλος της Aware.