Έδαφος φαίνεται να χάνουν οι δημοφιλείς εφαρμογές, παρότι οι καταναλωτές δαπανούν στην οθνόνη περισσότερο χρόνο από ποτέ. Το συνεχώς μεταβαλλόμενο οικοσύστημα των apps μάλιστα, αναμένεται να βιώσει ακόμα περισσότερες αλλαγές στην μετά-covid εποχή, όποτε αυτή κι αν έρθει.
Να υπενθυμίσουμε ότι χάρη στην νέα πραγματικότητα που έχει εγκαταστήσει στην καθημερινότητα των πολιτών του κόσμου η διείσδυση του Διαδικτύου καθώς και η χρήση των smartphones έχουν εκτιναχθεί. Εν μέσω lockdown μάλιστα οι καταναλωτές κινητής τηλεφωνίας έκαναν λήψη και χρησιμοποιήσαν περισσότερες εφαρμογές από ποτέ.
Η αύξηση βέβαια είχε ξεκινήσει και προ πανδημίας. Με βάση τα δεδομένα έρευνας του site App Annie, οι χρήστες smartphone το τέλος του 2019 είχαν 93 εφαρμογές στο τηλέφωνό τους από 85 που είχαν τέσσερα χρόνια πριν. Σε μηνιαία βάση χρησιμοποιούν πλέον περίπου 41 εφαρμογές από τις 35 που χρησιμοποιούσαν το 2015.
Όπως ήταν αναμενόμενο η αύξηση του αριθμού των χρησιμοποιούμενων εφαρμογών εκτόξευσε και τον χρόνο που περνούν μπροστά από την οθόνη. Σε παγκόσμιο επίπεδο, ο ημερήσιος χρόνος που αφιερώνεται σε εφαρμογές έχει αυξηθεί σε 3,1 ώρες την ημέρα το 2019, από 2,1 ώρες την ημέρα που ήταν για παράδειγμα το 2015.
Το συνεχώς εξελισσόμενο οικοσύστημα των εφαρμογών όμως και η ποικιλία που υπάρχει σήμερα φέρνει κακά μαντάτα για τους τεχνολογικούς κολοσσούς, αφού οι χρήστες δαπανούν εντέλει, λιγότερο χρόνο στις κορυφαίες εφαρμογές που έχουν διαθέσιμες εν συγκρίσει με πέντε χρόνια πριν.
Σύμφωνα με την έρευνα, τα τελευταία πέντε χρόνια, οι παγκόσμιες λήψεις εφαρμογών συνέχισαν να αυξάνουν φτάνοντας τον αριθμό ρεκόρ των 120 δισ. το 2019. Οι χώρες που τροδοφοτούν την συγκεκριμένη αύξηση είναι η Ινδία (αύξηση 10% από έτος σε έτος το 2019), η Βραζιλία (9%), η Ινδονησία (8%) και η Ρωσία (7%).
Σε επίπεδα ρεκόρ βέβαια κινήθηκαν και οι λήψεις στις ώριμες αγορές του πλανήτη. Για παράδειγμα στις ΗΠΑ οι λήψεις έφτασαν τα 12,3 δισ., στην Ιαπωνία τα 2,5 δισ., στο Ηνωμένο Βασίλειο τα 2,1 δισ., στη Νότια Κορέα τα 2 δισ., στη Γερμανία τα 1,9 δισ. και στη Γαλλία τα 1,9 δισ.
Μάλιστα το 2019, σύμφωνα με την έκθεση, 35 από τις 100 κορυφαίες εφαρμογές ήταν νέοι παίκτες, σε κατηγορίες όπως κοινωνικά δίκτυα, φωτογραφία, επικοινωνία και ψυχαγωγία. Ο αντίστοιχος αριθμός το 2015 ήταν 27.
Τα συγκεκριμένα νέα δεν είναι και τόσο καλά για τους κυρίαρχους του παιχνιδιιού των εφαρμογών, όπως για παράδειγμα το Facebook, το οποίο με τις τρεις εφαρμογές του (Facebook, Instagram Και WhatsApp) κυριαρχεί εδώ και χρόνια στην πρώτη θέση της λίστας των κορυφαίων apps.
Όσο φουντωνει ο ανταγωνισμός, οι μεγάλοι παίκτες χάνουν ώρες που δαπανούν οι χρήστες σε αυτές, δηλαδή μερίδια αγοράς, αφού η πίτα διαιρείται. Ο ανταγωνισμός μάλιστα είναι εντονότερος στις κατηγορίες gaming, διασκέδασης και βίντεο.
Οι 30 κορυφαίες εφαρμογές, εκτός της κατηγορίας gaming, αντιπροσώπευαν το 69,4% του συνολικού χρόνου που αφιέρωσαν σε εφαρμογές οι χρήστες smartphone στις ΗΠΑ το 2016. Το ποσοστό αυτό μειώθηκε κατά 4%, φτάνοντας στο 65,5% το 2019. Μεταξύ των gaming εφαρμογών δε, το μερίδιο μειώθηκε από 49% σε 39%, καταγράφοντας μια πτώση της τάξης του 10%, σύμφωνα με τα δεδομένα του Google Play στις ΗΠΑ.
Η έρευνα αποδεικνύει ότι όχι μόνο οι καταναλωτές είναι πιο ανοιχτοί στο να δοκιμάσουν νέες εφαρμογές αλλά ότι και οι καινούργιες εφαρμογές μπορούν πολύ πιο εύκολα να επιτύχουν στόχους και να μετατραπούν σε σύγχρονα success stories. Στις ΗΠΑ για παράδειγμα περισσότερο από το 60% των εφαρμογών μπορούν να μπουν στη λίστα με τις κοφυραίες 30 εφαρμογές της κατηγορίας τους μέσα στους πρώτους έξι μήνες της κυκλοφορίας τους.
Επιπλέον περισσότερες εφαρμογές είναι πλέον ικανές να περάσουν το ορόσημο του 1 εκατ. ενεργών χρηστών (MAU). Το 2019, πάνω από 4.600 εφαρμογές ξεπέρασαν το 1 εκατομμύριο MAU, ακόμα κι εφαρμογές που δεν ανήκουν στην κατηγορία των κοινωνικών δικτύων και της επικοινωνίας. Μεταξύ αυτών των πρωταθλητών συγκαταλέγονται οι εφαρμογές των Netflix, Roku, Disney, CBS, Amazon, Alibaba, Walmart, Target, PayPal, Venmo, Chase, Capital One, Uber, DoorDash, McDonald's και Starbucks.