Προς υλοποίηση βαδίζει το Μητρώο Παρακολούθησης Ιδιωτικού Χρέους, το οποίο δημιουργείται με στόχο η πορεία και οι διακυμάνσεις του ιδιωτικού χρέους να τεθούν υπό στενή παρακολούθηση και να υπάρχει δυνατότητα έγκαιρης παρέμβασης όποτε και εφόσον απαιτείται.
Συγκεκριμένα προ ημερών η Κοινωνία της Πληροφορίας προχώρησε την διενέργεια ηλεκτρονικού διεθνούς διαγωνισμού για το έργο «Ανάπτυξη Πληροφοριακού Συστήματος Μητρώου Παρακολούθησης Ιδιωτικού Χρέους» με προϋπολογισμό 1,145 εκατ. ευρώ μη περιλαμβανομένου ΦΠΑ, που εντάσσεται στο Ταμείο Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0».
Ο διαγωνισμός που έχει καταληκτική ημερομηνία στις 30 Ιουνίου 2024, θα πραγματοποιηθεί με χρήση της πλατφόρμας του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ), μέσω της διαδικτυακής πύλης www.promitheus.gov.gr του συστήματος, κατόπιν παρέλευσης τουλάχιστον τριάντα πέντε (35) ημερών από την ημερομηνία αποστολής της Προκήρυξης στην Υπηρεσία Επίσημων Εκδόσεων των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων ή τουλάχιστον τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία αποστολής της Προκήρυξης στην Υπηρεσία Επίσημων Εκδόσεων των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων εφόσον η υποβολή των προσφορών γίνεται με ηλεκτρονικά μέσα.
Το αντικείμενο του έργου
Συγκεκριμένα μέσω του συγκεκριμένου έργου θα προχωρήσει η ανάπτυξη και λειτουργία Πληροφοριακού Συστήματος του Μητρώου Παρακολούθησης Ιδιωτικού Χρέους. Με βάση το σύστημα αυτό θα καθίσταται δυνατή η συλλογή δεδομένων, από πιστωτές του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, σχετικά με το υφιστάμενο χρέος, καθώς και η επεξεργασία των δεδομένων αυτών.
Ειδικότερα, στο πληροφοριακό σύστημα του Μητρώου θα τηρείται και θα καταγράφεται σε αναλυτική βάση το ιστορικό οφειλών, το είδος των οφειλών και κάθε άλλη πληροφορία που σχετίζεται με το υφιστάμενο ιδιωτικό χρέος φυσικών και νομικών προσώπων.
Στόχος είναι η επεξεργασία των δεδομένων αυτών, αφενός για τον προσδιορισμό του χρέους που παραμένει επί του παρόντος μη καταγεγραμμένο και αφετέρου για τον προσδιορισμό του μεγαλύτερου κατά το δυνατόν ποσοστού, του μη εξυπηρετούμενου ιδιωτικού χρέους. Αυτό θα επιτυγχάνεται καθώς η πλατφόρμα του Μητρώου θα συμβάλει στη συλλογή συγκεντρωτικών συγκρίσιμων στοιχείων από διάφορες πηγές σχετικά με το συνολικό ύψος και τη διακύμανση του μη εξυπηρετούμενου ιδιωτικού χρέους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα δεδομένα αυτά θα παρέχονται επικαιροποιημένα από τους πιστωτές στο Μητρώο, σε εξαμηνιαία βάση. Ωστόσο το Μητρώο θα συλλέγει, θα επεξεργάζεται και θα τηρεί τα δεδομένα αποκλειστικά σε ανωνυμοποιημένη μορφή, που δεν θα επιτρέπει τον προσδιορισμό της ταυτότητας των υποκειμένων τους.
Τα οφέλη
Με τον τρόπο αυτό θα υπάρχει συνολική αποτίμηση του ύψους, των τάσεων διακύμανσης και της κατανομής του ιδιωτικού χρέους μεταξύ των οφειλετών, ενώ θα δίνεται η δυνατότητα και για την εκπόνηση στατιστικών μελετών και οικονομικών αναλύσεων, σε συνάρτηση και με οικονομικούς δείκτες. Τέλος αποτελεσματικότερη θα είναι και άσκηση των αρμοδιοτήτων της Γενικής Γραμματείας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.
Όπως επισημαίνεται άλλωστε στο τεύχος του σχετικού διαγωνισμού, στο πλαίσιο της επεξεργασίας των ανωτέρω πληροφοριών και της συσχέτισής τους με οικονομικούς δείκτες, θα καταρτίζεται Έκθεση Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους η οποία θα περιλαμβάνει δεδομένα ανάλυσης και πρόβλεψης για την υλοποίηση πολιτικών που θα διευκολύνουν τον σχεδιασμό δημόσιας στρατηγικής για την αποτελεσματική διαχείριση του ιδιωτικού χρέους.
Στην αρχική φάση λειτουργίας, το Μητρώο θα διαλειτουργεί και θα αντλεί στοιχεία σε ανωνυμοποιημένη μορφή από το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, τους χρηματοδοτικούς φορείς, το Κεντρικό Μητρώο Πιστώσεων που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος, το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα της Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης και το σύστημα επεξεργασίας δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς της «ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ».
Στη συνέχεια όμως θα ακολουθήσει η ένταξη πιστωτών του ευρύτερου δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, όπως Δήμοι, εταιρείες παροχής ενέργειας κ.ά.
Σύμφωνα με την προκήρυξη τα αναμενόμενα οφέλη από την υλοποίηση του εν λόγω έργου είναι
- Διαθεσιμότητα Πληροφόρησης που ήταν μερικώς ή καθόλου διαθέσιμη στο παρελθόν.
- Υπεύθυνη διακυβέρνηση καθώς θα ενδυναμωθεί η ικανότητας των αρχών να προχωρήσουν σε σχεδιασμό δημόσιας πολιτικής βάσει δεδομένων σχετικά με τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους.
- Διαφάνεια καθώς θα χορηγείται η έκθεση διαχείρισης ιδιωτικού χρέους σε φορείς του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα σύμφωνα με τις σχετικές προβλέψεις .
- Αξιοπιστία εφόσον η επεξεργασία συγκεντρωτικών συγκρίσιμων πληροφοριών (δεδομένων- εισροών) για τον προσδιορισμό των παραγόντων που επιδρούν και επηρεάζουν την διακύμανση του μη εξυπηρετούμενου ιδιωτικού χρέους.
- Τέλος θα συμβάλλει στην σταθερή Οικονομική Κατάσταση μέσω της αποτελεσματικής Διαχείρισης του μη εξυπηρετούμενου Ιδιωτικού Χρέους σε επίπεδο που να συνάδει με την ορθή κατανομή των πόρων στην οικονομία με σκοπό την σταθερότητα της οικονομίας και του χρηματοπιστωτικού συστήματος και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.