Με προσφορές, με δυνατότητα αλλαγής πτήσης χωρίς επιπλέον επιβάρυνση αλλά και με μείωση του πτητικού τους προγράμματος και του προσωπικού τους, προσπαθούν να αντιμετωπίσουν οι αερομεταφορείς παγκοσμίως την πρωτοφανή πτώση της ζήτησης λόγω της πανδημίας κορονοϊού. Μάλιστα, μετά από ένα «ασθενικό» καλοκαίρι από άποψη μετακινήσεων, ο χειμώνας προδιαγράφεται ακόμα πιο δύσκολος λόγω του δεύτερου κύματος της πανδημίας που είναι σε έξαρση σε διάφορες χώρες του κόσμου.
Για το λόγο αυτό, πολλές αεροπορικές εταιρείες που είχαν αποκαταστήσει μεγάλο μέρος των συνδέσεών τους το καλοκαίρι, ανακοινώνουν πλέον την διακοπή τους ώστε να περιορίσουν τα κόστη τους.
Για παράδειγμα η Ryanair, ο μεγαλύτερος low cost αερομεταφορέας της Ευρώπης, ανακοίνωσε προ ημερών ότι δρομολογεί την μείωση των αεροπορικών της συνδέσεων αλλά και του προσωπικού τους σε συγκεκριμένες βάσεις ώστε να περιορίσει τα λειτουργικά έξοδα μέχρι να περάσει η πανδημία. Όπως διευκρίνισε σε ενημέρωσή της θα μειώσει σε 40% την συνολική της χωρητικότητα, από 60% που είχε ανακοινώσει στις αρχές του Σεπτεμβρίου, λόγω των αυξημένων ταξιδιωτικών περιορισμών που επανέρχονται σε διάφορες χώρες της Ευρώπης, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιρλανδία, η Αυστρία, το Βέλγιο, η Πορτογαλία κ.ά. Όσον αφορά το δίκτυο των χειμερινών διαδρομών της θα διατηρήσει το 65% αυτού, ενώ θα κλείσεις και κάποιες από τις βάσεις της, όπως στο Κορκ της Ιρλανδίας, την Τουλούζη κλπ. αναστέλλοντας και τις συμβάσεις των εργαζομένων σε αυτές μέχρις ότου ανακάμψει η ζήτηση. Σύμφωνα με την Ryanair η κυκλοφορία το τρέχον έτος θα είναι πεσμένη κατά 38 εκατ. επιβάτες, πρόβλεψη που μπορεί να αναθεωρηθεί «επί τα χείρω» αν τα κρούσματα αυξηθούν πολύ και επανέλθουν τα λockdown σε διάφορες πόλεις ή και χώρες της Ευρώπης.
Μόνο το 30% των περσινών πτήσεων ετοιμάζεται να εκτελέσει φέτος το χειμώνα και η British Airways, o βρετανικός αερομεταφορές που ανακοίνωσε την εβδομάδα που μας πέρασε ζημιές ύψους 1,3 δισ. ευρώ στην μητρική της IAG για το τρίτο τρίμηνο του 2020. Οι απώλειες, οι οποίες ξεπέρασαν κατά πολύ τις αρχικές προβλέψεις των αναλυτών που έκαναν λόγο για 920 εκατ. ευρώ, οδήγησαν σε περαιτέρω μείωση των δρομολογίων, το προηγούμενο guidance έκανε λόγο για 40% του περσινού πτητικού προγράμματος. Η αεροπορική η οποία άλλαξε πρόσφατα διοίκηση και στρατηγική, σκέφτεται μάλιστα να μεταφέρει μέρος των επιχειρήσεών της στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Βρετανίας, Heathrow, ώστε να αντιμετωπίσει τη μείωση της ζήτησης και στα επαγγελματικά ταξίδια. Να θυμίσουμε ότι η αεροπορική λειτουργούσε με ένα σύστημα διπλών πτήσεων πριν από την κρίση του ιού, με τις πτήσεις για τουρισμό να εκτελούνται από το αεροδρόμιο του Γκάτγουικ και εκείνες για επαγγελματικά ταξίδια από εκείνο του Χίθροου.
Με μόνο 4 Airbus 350-900s θα πετάει τον xειμώνα η Lufthansa από τον κόμβο της στη Φρανκφούρτη με στόχο την οικονομική και βιώσιμη λειτουργία του στόλου της. Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα αντικαταστήσει τα Boeing 747-8 που χρησιμοποιούσε μέχρι πρότινος για μεγάλες διαδρομές αφού το Airbus A350-900 πέρα από τις χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, καταναλώνει περίπου 12% λιγότερα καύσιμα. Αντίστοιχα από το αεροδρόμιο του Μονάχου φέτος το χειμώνα θα πραγματοποιούν δρομολόγια προς τη Βόρεια Αμερική και την Ασία με μόνο 7 αεροσκάφη, από τα 16 που πετούσαν πέρυσι. Δεδομένου μάλιστα ότι η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια θα παραμείνει χαμηλή τους επόμενους χειμερινούς μήνες, λόγω των συναφών της πανδημίας ταξιδιωτικών περιορισμών, οι αεροπορικές εταιρείες του Ομίλου θα προσφέρουν μόνο το 25% της χωρητικότητας τους ώστε να διασφαλίσουν ότι οι πτητικές δραστηριότητες θα συνεχίσουν να δημιουργούν θετική συνεισφορά σε μετρητά. Να υπενθυμίσουμε ότι η αεροπορική εταιρεία η οποία έχει λάβει «παχυλή» ενίσχυση από την γερμανική κυβέρνηση προκειμένου να επιβιώσει της κρίσης, ανέφερε ζημιές ύψους 4,1 δισεκατομμυρίων στο εννιάμηνο του 2020, εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού και παρά τις μειώσεις κόστους στις οποίες προχώρησε. Στο πλαίσιο των προβλέψεων που λένε ότι θα απαιτηθούν χρόνια για να ανακάμψει η ζήτηση στα προ κορονοϊού επίπεδα, η Lufthansa αποφάσισε να κλείσει και την σχολή πιλότων που διατηρούσε στη Βρέμη, η οποία είχε περίπου 700 εκπαιδευόμενους.
To 50% του πτητικού προγράμματος που είχε αρχικά ανακοινώσει για Νοέμβριο - Δεκέμβριο, θα πραγματοποιήσει και η Air France, επανεκτιμώντας την κατάσταση και τις προσφερόμενες πτήσεις από τις αρχές του νέου έτους. Μέχρι το τέλος του έτους η αεροπορική εταιρεία θα εξυπηρετεί 170 προορισμούς, σχεδόν όσους και πριν την πανδημία, προσαρμόζοντας ωστόσο την συχνότητα των πτήσεων στα επίπεδα της ζήτησης. Η διοίκηση του ομίλου Air France-KLM τόνισε προ εβδομάδων ότι η κεφαλαιακή επάρκεια του ομίλου θα πρέπει να ενισχυθείπεραιτέρω δεδομένου ότι οι ελπίδες για ανάκαμψη έχουν εξανεμισθεί. Να θυμίσουμε ότι ο όμιλος που επλήγη σοβαρά από την πανδημία του κορονοϊού, προχώρησε στην έκδοση μετοχών τον Μάιο μετά το πρώτο πακέτο κρατικών δανείων, το οποίο τώρα ανέρχεται συνολικά σε 10,4 δισ. ευρώ. Παράλληλα η εταιρεία δρομολογεί περικοπές 7.500 θέσεων εργασίας στην Air France και σε 6.600 θέσεις εργασίας στην KLM.
Μόνο στο 25% της κανονικής δυναμικής αναμένει να λειτουργεί την επόμενη χρονιά η EasyJet, ο αριθμός επιβατών της οποίας και η χωρητικότητά της έχει μειωθεί στο μισό, στο 50% και στο 48% αντίστοιχα. Να θυμίσουμε ότι η αεροπορική εταιρεία ανακοίνωσε για πρώτη φορά στην 25ετή ιστορία της ζημιές, κοντά στα 900 εκατ. ευρώ και αυτή την περίοδο βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με το πλήρωμα και τους πιλότους του Ηνωμένο Βασίλειο για να καταλήξει σε αυξημένες εποχικές και ευέλικτες μορφές εργασίας.
Ιδιαίτερα «χαμηλή ορατότητα» για τον φετινό χειμώνα βλέπει και ο ελληνικός αερομεταφορέας της Aegean, σύμφωνα τουλάχιστον με τα όσα ανακοίνωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, κ. Ευτύχης Βασιλάκης, κατά την τελευταία τηλεδιάσκεψη των αναλυτών. Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, το λιγότερο απαισιόδοξο σενάριο για το τέταρτο τρίμηνο προβλέπει την επίτευξη του 1/3 της επιβατικής κίνησης του αντίστοιχου διαστήματος του 2019, εάν κι εφόσον δεν επιβληθούν νέα αυστηρότερα περιοριστικά μέτρα, κάτι που επιφέρει αντίστοιχο περιορισμό του πτητικού προγράμματος. Να θυμίσουμε ότι η Aegean ήδη από τον Αύγουστο εκτελεί λιγότερο από το 50% του προγραμματισμένου πτητικού έργου της και μάλιστα με ιδιαίτερα χαμηλές, για την εποχή, πληρότητες.
Με επιθετικές εμπορικές πολιτικές προσπαθούν να γεμίσουν πτήσεις
Βέβαια οι περικοπές των δρομολογίων και των λειτουργικών εξόδων είναι ο ένας τρόπος με τον οποίο προσπαθούν να αντιμετωπίσουν την πτώση της ζήτησης οι αερομεταφορείς της Ευρώπης. Την ίδια στιγμή η πλειονότητα αυτών, δημοσιοποιεί προσφορές ώστε να παρακινήσει τους «τολμηρούς» να ταξιδέψουν.
Αυτό μαρτυρά και πρόσφατη έρευνα της πλατφόρμας ForwardKeys, σύμφωνα με την οποία, οι ναύλοι για ταξίδια που αφορούν τους τέσσερις τελευταίους μήνες του έτους από τις τέσσερις μεγάλες αγορές της Βόρειας Ευρώπης (Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία και Ηνωμένο Βασίλειο) προς τους τέσσερις δημοφιλείς προορισμούς της Νότιας Ευρώπης (Ελλάδα, Ιταλία, Πορτογαλία και Ισπανία) ήταν 15% πιο οικονομικοί. Μάλιστα σύμφωαν με παράγοντες της αγοράς οι προσφορές αναμένεται να αναθερμανθούν κατά την χειμερινή περίοδο, αφού η ζήτηση θα είναι πολύ χαμηλότερη από το καλοκαίρι.
Πέρα από την μεσοσταθμική μείωση των ναύλων που μαρτυρά η έρευνα της ForwardKeys, μια απλή αναζήτηση στα websites των αεροπορικών επιβεβαιώνει ότι οι εμπορικές τους πολιτικές προσανατολίζονται πλέον σε προσφορές για εξαιρετικά χαμηλούς ναύλους για συγκεκριμένους προορισμούς και με συγκεκριμένη χρονική διάρκεια. Για παράδειγμα αυτή την περίοδο μπορεί κανείς να πετάξει κανείς από Αθήνα σε Μόναχο, Πράγα, Βρυξέλλες και Σόφια με έκπτωση έως 40% με την Aegean. Ενδεικτική των επιθετικών εμπορικών πολιτικών που υιοθετούν οι αεροπορικές είναι φυσικά και η προσφορά που έτρεξε τον προηγούμενο μήνα η Ryanair, μέσω της οποίας οι επιβάτες που έκλειναν ένα εισιτήριο έπαιρναν άλλο ένα δώρο.
Πέρα βέβαια από τους οικονομικούς ναύλους οι αεροπορικές επιστρατεύουν κι άλλα μέσα για να πείσουν τους ταξιδιώτους να απογειωθούν. Για παράδειγμα το σύνολο σχεδόν των αερομεταφορέων επιτρέπει χωρίς έξτρα επιβάρυνση αμέτρητες αλλαγές στην ημερομηνία των πτήσεων για όποιο ναύλο κι αν επιλέξουν οι επιβάτες. Στο ίδιο πνεύμα, τρέχουν ανά διαστήματα και προωθητικές ενέργειες μέσω των προγραμμάτων επιβράβευσης που έχουν οι αεροπορικές. Να θυμίσουμε ότι πρόσφατα η Aegean διπλασίαζε τα μίλια των ταξιδιών για τους επιβάτες που θα έκαναν κράτηση έως τα μέσα Οκτωβρίου.
«Χαμηλές πτήσεις» αναμένονται τις γιορτές
Οι προωθητικές ενέργειες και οι προσφορές θα αναζωπυρωθούν το αμέσως επόμενο διάστημα, δεδομένης της πολύ χαμηλής ζήτησης ακόμα και για την παραδοσιακά ανεβασμένη περίοδο των γιορτών. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς οι κρατήσεις για το δίμηνο Νοεμβρίου - Δεκεμβρίου είναι μόλις στο 10% των περσινών, εικόνα που δεν αναμένεται να βελτιωθεί αισθητά το επόμενο διάστημα, εξαιτίας της συνεχούς επιδείνωσης των υγειονομικών δεδομένων.
Ήδη από τον μήνα που διανύουμε (Οκτώβριο) η επιβατική κίνηση στην Ευρώπη καταγράφεται κατά 56% χαμηλότερη σε σχέση με το 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία του πανευρωπαϊκού οργανισμού Eurocontrol. Πανομοιότυπη είναι η εικόνα και για τα ελληνικά αεροδρόμια τα οποία ήδη από τον Σεπτέμβριο καταγράφουν μείωση άνω του 60%.
Μάλιστα η πτώση έχει ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο. Σύμφωνα με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, τον Σεπτέμβριο του 2020 διακινήθηκαν στα αεροδρόμια της χώρας 3.149.471 επιβάτες, μείωση 63,1% σε σχέση με το 2019, όπου είχαν διακινηθεί 8.523.771 επιβάτες. Ο συνολικός αριθμός των πτήσεων ανήλθε στις 34.582 καταγράφοντας πτώση 46,7% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, όπου είχαν πραγματοποιηθεί 64.906 πτήσεις. Οι αφίξεις επιβατών εξωτερικού ήταν 1.093.048 παρουσιάζοντας μείωση 66% σε σχέση με το 2019, όπου είχαν αφιχθεί 3.217.115 επιβάτες.
Τα στατιστικά στοιχεία από όλα τα αεροδρόμια της χώρας σημειώνουν καθοδική πορεία για έβδομο συνεχόμενο μήνα. Ενδεικτικά στο εννεάμηνο της φετινής χρονιάς ο συνολικός αριθμός των διακινηθέντων επιβατών να είναι μόλις 16,6 εκατομμύρια, παρουσιάζοντας πτώση 68,9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, οπότε είχαν διακινηθεί 53,4 εκατομμύρια επιβάτες. Όσον αφορά τις πτήσεις στα αεροδρόμια της χώρας, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΥΠΑ, ανήλθαν στις 195.762, από τις οποίες 96.605 ήταν εσωτερικού και 99.157 εξωτερικού, παρουσιάζοντας πτώση 54,8% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, όπου είχαν πραγματοποιηθεί 433.320 πτήσεις.