Την ισχυρή δυναμική αλλά και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που απέκτησε τη φετινή χρονιά φιλοδοξεί να διατηρήσει ο τουρισμός το 2023, επιτυγχάνοντας έσοδα της τάξης των 18 δισ. ευρώ, όπως και τη χρυσή χρονιά του 2019, παρά τις πολυεπίπεδες προκλήσεις που υπάρχουν και φέτος στο προσκήνιο. Με τον τρόπο αυτό ο κλάδος θα καταφέρει να στηρίξει για ακόμα μια χρονιά την εθνική οικονομία, τις τοπικές κοινωνίες αλλά και την μέση ελληνική οικογένεια, όπως επεσήμανε ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, σε χθεσινή συνάντηση που είχε με τους δημοσιογράφους.
Έγκαιρη έναρξη και επιμήκυνση τα στοιχήματα του 2023
Στα πρότυπα της περσινής τουριστικής περιόδου, η έναρξη της νέας θερινής σεζόν τοποθετείται στα μέσα Μαρτίου, γεγονός που σύμφωνα με φορείς του κλάδου πριμοδοτείται κι από τις ημερομηνίες που πέφτει φέτος το Πάσχα Καθολικών και Ορθόδοξων. Πέρα από την έγκαιρη έναρξη μάλιστα στόχος είναι να διατηρηθεί και η επέκταση της σεζόν που επιτεύχθηκε φέτος, με τους τουρίστες να επισκέπτονται δημοφιλείς καλοκαιρινούς προορισμούς μέχρι και τον Νοέμβριο. Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του ΔΑΑ, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου της Αθήνας κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου ανήλθε σε 2,29 εκατ. και πλησίασε τα επίπεδα του Οκτωβρίου 2019, ελάχιστα μειωμένη κατά 0,5%. Επιπλέον, στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport αφίχθησαν 2.826.113 επιβάτες αυξημένοι κατά 11,5% σε σχέση με το 2019 οπότε είχαν καταγραφεί 2.535.157 επιβάτες. Μάλιστα στο δεκάμηνο του έτους, οι 14 αερολιμένες που διαχειρίζεται η Fraport Greece, διακίνησαν 29,8 εκατ. επιβάτες, μόλις 320.145 λιγότερους από το δωδεκάμηνο του 2019. Αντίστοιχα το ταξιδιωτικό ισοζύγιο παρουσίασε πλεόνασμα 1.308,2 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο του 2022 έναντι πλεονάσματος 1.202,9 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο της τελευταίας προ πανδημίας χρονιάς ενώ οι ταξιδιωτικές εισπράξεις και εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση αυξήθηκαν κατά 3,3% και κατά 28,6%τον Οκτώβριο του 2022 έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2019.
Στην επέκταση αλλά και στις καλές επιδόσεις της φετινής χρονιάς θα συμβάλλουν αεροπορικές εταιρείες και tour operators, οι οποίοι ήδη ποντάρουν στις περαιτέρω δυνατότητες ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού. Οι πρώτες απευθείας πτήσεις που συνδέουν την Ελλάδα με ευρωπαϊκούς προορισμούς αλλά και με την άλλη πλευρά του Ατλαντικού αναμένεται να ξεκινήσουν αρχές Μαρτίου. Πέρα μάλιστα από την Delta Airlines, την American Airlines και την United, στα ατού της φετινής σεζόν περιλαμβάνεται η επαναφορά των πτήσεων της Air Transat, η οποία θα συνδέει την Ελλάδα με τον Καναδά, αρχής γενομένης από την προσεχή άνοιξη.
Την ίδια περίοδο αναμένεται να ξεκινήσει μάλιστα και η νέα καμπάνια του ΕΟΤ για την προβολή του ελληνικού καλοκαιριού, ώστε να ενδυναμωθεί περαιτέρω το υψηλό ενδιαφέρον που ήδη καταγράφεται για την χώρα μας. Η νέα καμπάνια θα έρθει σε συνέχεια των προωθητικών ενεργειών που βρίσκονται αυτή την περίοδο στον αέρα για την προβολή της χώρας μας ως city break προορισμού και ως προορισμού χειμερινού τουρισμού.
Ο στόχος άλλωστε του κυβερνητικού επιτελείου είναι αφενός η προσέλκυση τουριστών καθόλη την διάρκεια του έτους κι αφετέρου η ανάδειξη εναλλακτικών προορισμών για να απαλειφθούν όποια φαινόμενα υπερτουρισμού παρατηρούνται στις δημοφιλείς περιοχές της χώρας.
Νέα κλήρωση τον Ιανουάριο για το Τουρισμός για όλους
Σε αυτόν το στόχο αναμένεται να συμβάλλει και η εσωτερική κίνηση, η οποία ευνοείται αισθητά κι από το πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού «Τουρισμός για Όλους» που τρέχει και τον χειμώνα με στόχο να τονώσει την ζήτηση. Σύμφωνα μάλιστα με τον υπουργό Τουρισμού μάλιστα, την τελευταία εβδομάδα του Ιανουαρίου θα πραγματοποιηθεί μία ακόμη κλήρωση στο πλαίσιο του προγράμματος, η οποία θα αφορά 125.000 άυλες ψηφιακές κάρτες.
Χάρη στο εν λόγω πρόγραμμα, το οποίο στήριξε τον εσωτερικό τουρισμό αρχής γενομένης της πανδημίας μέχρι και σήμερα, έχουν στηριχθεί πολυάριθμοι, εναλλακτικοί και μη, προορισμοί.
Στο επίκεντρο και εναλλακτικοί προορισμοί
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι βάσει των διαθέσιμων στοιχείων για το 2022, από το καλοκαίρι έως τις 31/12, στις πρώτες θέσεις προτίμησης των Ελλήνων ταξιδιωτών βρέθηκαν προορισμοί όπως η Κεντρική Μακεδονία, η Πελοπόννησος, η Αττική και η Θεσσαλία. Η μεγαλύτερη θετική μεταβολή ωστόσο τους χειμερινούς μήνες παρατηρήθηκε στη Δυτική Ελλάδα, στη Δυτική Μακεδονία, στη Θεσσαλία και στο Βόρειο Αιγαίο.
Από πλευράς προορισμών ξεχώρισαν μάλιστα πέρα από τις μεγάλες πόλεις (Αθήνα, Θεσσαλονίκη), και πιο μικροί εναλλακτικοί προορισμοί, όπως το Τολό, τα Γιάννενα, η Αιδηψός, η Θάσος, τα Καλάβρυτα και η Καστοριά.
Ειδικότερα ως κορυφαίοι προορισμοί ανά περιφέρεια για το 2022 αναδείχθηκαν η Θεσσαλονίκη, η Αριδαία και η Χαλκιδική για την Κεντρική Μακεδονία η Αθήνα, η Αίγινα και ο Πειραιάς για την περιφέρεια Αττικής, το Τολό και το Ναύπλιο για την Πελοπόννησο και ο Βόλος και η Πορταριά για την Θεσσαλία.
Στην περίπτωση του Νοτίου Αιγαίου ξεχώρισαν η Νάξος και η Τήνος, ενώ στην Στερεά Ελλάδα την τιμητική τους είχαν η Αιδηψός και η Αράχοβα. Στην Ηπειρο το ενδιαφέρον συγκέντρωσαν τα Ιωάννινα και η Πάργα ενώ στην Κρήτη τα Χανιά και το Ρέθυμνο. Επιπλέον, στην Ανατολική Μακεδονία - Θράκη ξεχώρισαν η Θάσος και η Καβάλα, στο Ιόνιο η Λευκάδα και η Ζάκυνθος, ενώ στη Δυτική Ελλάδα πρώτοι προορισμοί αναδείχθηκαν τα Καλάβρυτα και η Πάτρα. Τέλος στη Δυτική Μακεδονία ξεχώρισε η Καστοριά και η Φλώρινα, ενώ στο Βόρειο Αιγαίο η Λέσβος και η Χίος.
Σε ό,τι αφορά την απορροφητικότητα του προγράμματος, στην πρώτη θέση βρέθηκε η Κεντρική Μακεδονία, στη δεύτερη η Πελοπόννησος, στην τρίτη η Αττική, στην τέταρτη η Θεσσαλία και την πεντάδα συμπλήρωσε η Ήπειρος.