Την ανιούσα έχουν πάρει οι τιμές των αεροπορικών

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Την ανιούσα έχουν πάρει οι τιμές των αεροπορικών
Η αύξηση των τιμών την τελευταία διετία και οι παράγοντες που επηρεάζουν τις ανατιμήσεις

Μεγάλες ανατιμήσεις παρατηρούνται τα τελευταία δύο χρόνια στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων με τις πληθωριστικές πιέσεις που ακολούθησαν του ρωσοουκρανικού πολέμου, αλλά και την πανδημική κρίση που είχε προηγηθεί να επιδρούν καθοριστικά στο κόστος των αερομεταφορών.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Mabrian, οι τιμές των πτήσεων αυξήθηκαν κατά μέσο όρο 31% παγκοσμίως τους τελευταίους 24 μήνες, με τις παραδοσιακές αεροπορικές εταιρείες μάλιστα να επηρεάζονται περισσότερο από τις low cost αεροπορικές.

Ειδικότερα, η μελέτη διαπιστώνει ότι οι τιμές των εισιτηρίων των παραδοσιακών αεροπορικών έχουν αυξηθεί κατά 40%, ποσοστό πολύ μικρότερο από αυτό των low cost εταιρειών που η αύξηση φτάνει μόλις το 6%. Η άνοδος των τιμών δε, παρατηρείται σε όλες τις περιοχές, με μικρές αυξομειώσεις.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι πιο ακριβοί προορισμοί παγκοσμίως για να ταξιδέψει κανείς με αεροπλάνο από οποιαδήποτε αφετηρία, φέτος τον Ιούνιο ήταν το Κατάρ, το Μάλι, η Ιορδανία, ο Παναμάς και το Σουδάν.

Στον αντίποδα οι πέντε φθηνότεροι, κατά μέσο όρο, προορισμοί για αεροπορικά ταξίδια από οποιαδήποτε αφετηρία ήταν τον Ιούνιο οι Βολιβία, Σλοβακία, Μαλαισία, Νεπάλ και Κολομβία.

Από άποψη περιοχών, η Βόρεια Ευρώπη, η Νότια Ευρώπη, η Μεσόγειος αλλά και η Ασία είναι οι περιοχές όπου οι μέσες τιμές έχουν αυξηθεί περισσότερο.

Χαμηλότεροι ρυθμοί αύξησης σε Ελλάδα και Τουρκία σε σχέση με τους ανταγωνιστές

Ωστόσο οι ανατιμήσεις στην περίπτωση της χώρας μας την τοποθετούν στις χαμηλότερες θέσεις της λίστας των ανατιμήσεων. Για παράδειγμα τον φετινό Ιούλιο ένα εισιτήριο με προορισμό τη χώρα μας κόστιζε κατά μέσο όρο 199 ευρώ από 168 που κόστιζε τον Ιούλιο του 2021, δύο χρόνια πριν. Η τιμή δηλαδή αυξήθηκε κατά 18%. Η αύξηση ήταν πολύ μικρότερη σε σχέση με την Πορτογαλία, το εισιτήριο για την οποία τον φετινό Ιούλιο κόστιζε 277 ευρώ από 171 που κόστιζε δύο χρόνια πριν, μια αύξηση δηλαδή της τάξης του 62%.

Οι μόνοι ευρωπαϊκοί προορισμοί που παρουσίασαν μικρότερη αύξηση σε σχέση με την χώρα μας, είναι η Νορβηγία (17%) και η Τουρκία (11%). Στον αντίποδα, οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων για Ιταλία και Γαλλία αυξήθηκαν κατά 49% και 45% αντίστοιχα, ενώ σε όλους τους άλλους προορισμούς που εξετάζει η μελέτη η αύξηση των αεροπορικών ξεπέρασε το 50% φτάνοντας σε κάποιες περιπτώσεις και το 100%. Τα αεροπορικά για Ισπανία αυξήθηκαν 64%, αυτά για Ολλανδία 58% ενώ για το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 106%.

Τι οδηγεί σε αυξήσεις τιμών στα αεροπορικά

«Οι αυξήσεις των τιμών εδράζονται στο γεγονός ότι ο κλάδος των αερομεταφορών έχει αντιμετωπίσει μεγάλη αύξηση του κόστους τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας της ανόδου των τιμών που επηρεάζονται από την αύξηση του πληθωρισμού. Η αύξηση της τιμής του πετρελαίου, οι επιβεβλημένες λόγω πανδημίας αλλαγές, τις οποίες υποχρεώθηκαν να κάνουν οι αεροπορικές, ιδίως οι παραδοσιακές, ήταν καθοριστικοί παράγοντες για την προαναφερθείσα συνθήκη» επισημαίνει ο Carlos Cendra, Επικεφαλής Marketing της Mabrian.

«Η καθήλωση των αεροσκαφών κατά την υγειονομική κρίση οδήγησε πολλές αεροπορικές στην αναθεώρηση της μακροπρόθεσμης στρατηγικής αγοράς καυσίμων. Μετά την επανεκκίνηση των πτήσεων δε, ήρθαν αντιμέτωπες με την άνοδο των τιμών του πετρελαίου λόγω της πολεμικής σύγκρουσης Ρωσίας - Ουκρανίας» αναφέρει χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι η αγορά καυσίμων αντιπροσωπεύει το 15% με 35% του λειτουργικού κόστους των αεροπορικών εταιρειών. «Επιπλέον βέβαια, υπάρχουν κι άλλα κόστη που έχουν επηρεαστεί όπως το κόστος του προσωπικού το οποίο αποχώρησε την περίοδο της υγειονομικής κρίσης και πλέον για να επιστρέψει διεκδικεί υψηλότερους μισθούς και καλύτερες συνθήκες εργασίας» προσθέτει.

Σχετικά με το γιατί αυτές οι αυξήσεις έχουν επηρεάσει περισσότερο τις παραδοσιακές εταιρείες από ό,τι τις εταιρείες χαμηλού κόστους, ο επικεφαλής της Mabrian επισημαίνει ότι «η δομή του σταθερού κόστους που υποστηρίζεται από αυτά τα δύο επιχειρηματικά μοντέλα είναι διαφορετική. Την ίδια στιγμή δεν μπορούμε να αρνηθούμε ότι υπάρχει μια πολύ ισχυρή ζήτηση που επιτρέπει στις εταιρείες να ανακτήσουν τα διαφυγόντα κέρδη από τα προηγούμενα χρόνια».

Σύμφωνα με τον Gavin Eccles, σύμβουλο της GE Consulting, οι αυξήσεις παρατηρήθηκαν κυρίως το 2022 ενώ φέτος οι τιμές παρέμειναν σχετικά σταθερές. «Στις low cost αεροπορικές οι τιμές του 2023 παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο έτος, ενώ στις παραδοσιακές εταιρείες οι τιμές παρουσίασαν μικρή μείωση φέτος σε σχέση με πέρυσι, εξαιτίας του αυξημένου ανταγωνισμού». Γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής που αυξήθηκαν κατακόρυφα πέρυσι το καλοκαίρι έδωσαν το περιθώριο για σημαντικές ανατιμήσεις στις αεροπορικές.

Το 2023, όπου ήταν και η πρώτη χρονιά μετά την πανδημία που ο παγκόσμιος πληθυσμός προγραμμάτισε έγκαιρα τις διακοπές τους, υπήρξε αύξηση της χωρητικότητας στις αερομεταφορές, οπότε η τιμή ανά θέση παρέμεινε πιο σταθερή.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Στα προ πανδημίας επίπεδα οι παγκόσμιες αερομεταφορές τον Ιούλιο

Οι 10 καλύτερες διεθνείς αεροπορικές το 2023

Βασιλάκης (Aegean): Υψηλές επιδόσεις το α' εξάμηνο - Θετικές προσδοκίες για τη συνέχεια

gazzetta
gazzetta reader insider insider