Σχέδια εμπλουτισμού του τουριστικού προϊόντος της Αθήνας αλλά και δράσεις περαιτέρω προώθησής του που βασίζονται σε τρεις πυλώνες καταστρώνει η Εταιρεία Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής του Δήμου Αθηναίων (ΕΑΤΑ) και ο νέος Δήμαρχος, Χάρης Δούκας. Στόχος είναι μάλιστα όχι μόνο η διαφύλαξη των φετινών θεαματικών τουριστικών επιδόσεων αλλά και η ανάπτυξη του τουρισμού επ ωφελεία των δημοτών χωρίς την περαιτέρω επιβάρυνσή τους.
Σύμφωνα, με όσα ανέφερε ο Ιωάννης Γεώργιζας, Γενικός Διευθυντής του Δικτύου Πόλεων «ΒΙΩΣΙΜΗ ΠΟΛΗ», και συνεργάτης του Χάρη Δούκα απευθύνοντας χαιρετισμό εκ μέρους του Δημάρχου Αθηναίων κατά την παρουσίαση του διεπιστημονικού διαπανεπιστημιακού προγράμματος JustReDI, την Τρίτη στην αίθουσα εκδηλώσεων της ΤτΕ, η ΕΑΤΑ και οι σχετικές με τον τουρισμό δράσεις, αποτελούν μια από τις προτεραιότητες του Δημάρχου Αθηναίων.
Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με πληροφορίες, μια από τις πρώτες δράσεις που σχεδιάζονται είναι η δημιουργία μιας «τουριστικής κάρτας» Athens City Card, κατά τα πρότυπα του εξωτερικού. Η εν λόγω κάρτα θα προσφέρει έναντι προπληρωμένου ποσού πρόσβαση σε αξιοθέατα της πόλης των Αθηνών, πρόσβαση σε μέσα μαζικής μεταφοράς, σε συνεργασία με το ΟΑΣΑ, ακόμα και εκπτώσεις σε συνεργαζόμενα καταστήματα (εμπορικά ή εστίασης).
Σκέψη μάλιστα για την κάρτα που θα δημιουργηθεί είναι να είναι διαθέσιμη και για τους κατοίκους της πόλης και ειδικά για συγκεκριμένες ομάδες όπως οι φοιτητές, ώστε να επωφελούνται και αυτοί των προνομιακών τιμών που θα διασφαλίζει η χρήση της.
Έτερος πυλώνας στόχευσης είναι η επικοινωνιακή διάχυση του τουριστικού προϊόντος της Αθήνας, με συντονισμένη προσπάθεια. Στο επίκεντρο εδώ μπαίνουν οι πολιτιστικές εκδηλώσεις και τα διάφορα φεστιβάλ που χώρα στην πόλη, ώστε να καταστούν πόλος έλξης τουριστών.
Τέλος στο στόχαστρο μπαίνουν και οι ειδικές μορφές τουρισμού, με την δημοτική αρχή να εξερευνά τρόπους προώθησης κι ενίσχυσης του γαστρονομικού αλλά και του συνεδριακού τουρισμού.
Οι φετινές επιδόσεις της Αθήνας
Ο σχεδιασμός έρχεται σε μια περίοδο που η πόλη των Αθηνών έχει ήδη ανακάμψει και διεκδικεί τον τίτλο του city break προορισμού, μειώνοντας τις εξαρτήσεις της από το μοντέλο ήλιος και θάλασσα που προωθείται εν γένει στη χώρα.
Ενδεικτικές είναι άλλωστε οι φετινές επιδόσεις, οι οποίες περιελάμβαναν από νέα ρεκόρ στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, έως και επιστροφή στα προπαναδημικά μεγέθη για τα ξενοδοχεία της πόλης.
Να θυμίσουμε ότι συνολικά, η επιβατική κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών κατά τη διάρκεια του έτους 2023 ανήλθε σε 28,17 εκατ., αυξημένη κατά 24% σε σύγκριση με το 2022, αλλά και κατά 10,2% σε σύγκριση με το 2019. Τόσο η εγχώρια, όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση, ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2022 κατά 18,9% και 26,4% αντίστοιχα, ενώ παρουσίασαν άνοδο και σε σύγκριση με το 2019, κατά 13,3% και 8,8% αντίστοιχα.
Εν συγκρίσει με το 2019 δε οι θεαματικότερες επιδόσεις καταγράφηκαν τους μήνες Οκτώβριο, Νοέμβριο, Δεκέμβριο όπου η άνοδος ήταν 19%, 13,9% και 13,6%, ενώ εξίσου καλά κινήθηκε και ο Μάιος και ο Ιούνιος παρουσιάζοντας αύξηση επιβατών άνω του 11%.
Αντίστοιχα στην περίπτωση των ξενοδοχείων, βάσει των στοιχείων της ΕΞΑΑΑ για τον Νοέμβριο - τα οποία είναι και τα τελευταία διαθέσιμα - η πληρότητα παρατηρήθηκε μειωμένη μόλις 2% σε σχέση με το 2019, η Μέση Τιμή Δωματίου (ADR), αυξήθηκε σημαντικά, σε ένα περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού ενώ το Έσοδο ανά Διαθέσιμο Δωμάτιο ( RevPAR), αυξήθηκε 27% σε σχέση με το τελευταίο προπανδημικό έτος.