Επενδύσεις ύψους 1 δισ. ευρώ μπαίνουν σε τροχιά από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών με στόχο να αλλάξει ουσιαστικά η εικόνα του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας και να αυξηθεί αισθητά η φέρουσα ικανότητά του, ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει σε ενδεχόμενα νέα τουριστικά ρεκόρ. Στόχος είναι μάλιστα οι επενδύσεις αυτές να έχουν πράσινο πρόσημo, καθιστώντας τον ΔΑΑ ήδη από το επόμενο έτος το πρώτο απολύτως «πράσινο» αεροδρόμιο στην Ευρώπη, αν όχι στον κόσμο.
Οι αλλαγές που θα φέρει η πρώτη φάση επέκτασης
Η κατασκευή της πρώτης φάσης επέκτασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές του 2025 με τον ΔΑΑ να προχωρά ήδη τους σχετικούς διαγωνισμούς για την επιλογή των αναδόχων. Πρόκειται για επένδυση ύψους 650 εκατ. ευρώ μέσω της οποίας ο υφιστάμενος τερματικός σταθμός θα επεκταθεί κατά 81.000 τετραγωνικά μέτρα ώστε το αεροδρόμιο να μπορεί να υποδεχτεί έως και 33 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως έως το 2028.
Στα σχέδια αναμόρφωσης περιλαμβάνονται νέες αίθουσες επιβατών, νέα αίθουσα διαλογής αποσκευών, πρόσθετοι χώροι λιανικής πώλησης, αναβαθμισμένες εγκαταστάσεις check-in, αναδιαμορφωμένοι χώροι επιβίβασης λεωφορείων νέα πρόσοψη του αεροσταθμού καθώς και ένα συγκρότημα στάθμευσης πολλαπλών επιπέδων. Παράλληλα προβλέπεται η ανάπτυξη ενός νέου διαδρόμου προσγείωσης για 32 θέσεις στάθμευσης με συναφείς τροχοδρόμους, δύο νέες γέφυρες εξυπηρέτησης και μια ράμπα εξυπηρέτησης και ένας νέος τερματικός σταθμός VIP.
Τα κεφάλαια για τις προαναφερθείσες παρεμβάσεις έχουν ήδη βρεθεί με τον ΔΑΑ να ανακοινώνει κατά τα χθεσινά αποτελέσματα ότι έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση ύψους 806 εκατ. ευρώ μέσω ομολογιακού δανείου από την Alpha Bank τον Οκτώβριο. Να θυμίσουμε ότι το νέο ομολογιακό ακολουθεί δύο άλλα μικρότερα που είχε συνάψει η εταιρεία με τις τέσσερις συστημικές τράπεζες τον Ιούλιο του 2024.
Το ένα εξ αυτών είναι ύψους έως 35 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων έως 22.027.537 ευρώ αποτελούν χρηματοδότηση του Ελληνικού Δημοσίου με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας) και κατευθύνεται στην ανάπτυξη ενός Φωτοβολταϊκού Σταθμού 35,5 MWp και ενός συστήματος αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες 82 MWh καθώς και στην αντικατάστασης των Αντλιών Θερμότητας Φυσικού Αερίου της Εταιρείας και της εγκατάστασης νέων ηλεκτρικών Αντλιών Θερμότητας. Όσο για το δεύτερο εξασφαλισμένο ομολογιακό δάνειο έχει ύψος 105 εκατ. ευρώ και θα χρησιμοποιηθεί για τη χρηματοδότηση των γενικών εταιρικών αναγκών.
Πράσινες επενδύσεις
Σημαντικά οφέλη ως προς τα λειτουργικά έξοδα αναμένεται να προσφέρουν και οι πράσινες επενδύσεις που προωθεί ο ΔΑΑ με την βοήθεια ενός εκ των προαναφερθέντων ομολογιακών δανείων. Το αεροδρόμιο σχεδιάζει φωτοβολταϊκό πάρκο ισχύος 35,5MWp και σύστημα αποθήκευσης ενέργειας σε μπαταρίες 82MWh. Η πρωτοβουλία της πράσινης στόχευσης του αεροδρομίου «Route 2025», αναμένεται να καταστήσει τον ΔΑΑ αεροδρόμιο μηδενικού ισοζυγίου εκπομπών άνθρακα από ηλεκτρική ενέργεια εντός του 2025, πολύ νωρίτερα δηλαδή από τους αντίστοιχους στόχους του κλάδου.
Με την ολοκλήρωση του έργου το αεροδρόμιο θα μπορεί να καλύπτει το 100% των αναγκών του σε ηλεκτρική ενέργεια παραγόμενη εντός της περιμέτρου του Αεροδρομίου, μειώνοντας έτσι δραστικά το αποτύπωμα άνθρακα που του αναλογεί. Αυτή η στρατηγική επένδυση όχι μόνο ευθυγραμμίζεται με τα παγκόσμια πρότυπα βιωσιμότητας, αλλά και ενισχύει περαιτέρω την αξιοπιστία του ΔΑΑ σε θέματα περιβαλλοντικής, κοινωνικής και εταιρικής διακυβέρνησης (ESG), ενισχύοντας έτσι την ελκυστικότητά του για τους επενδυτές, όπως τονίζει η διοίκηση του αεροδρομίου.
Οι επιδόσεις του ΔΑΑ το 2024
Όσο για τις επιδόσεις του ΔΑΑ συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία. Συγκεκριμένα, όπως ανακοινώθηκε χθες, τα Συνολικά έσοδα και λοιπά εισοδήματα αυξήθηκαν κατά 9,8% το εννεάμηνο του 2024 σε 509,0 εκατ. ευρώ σε σχέση με τα 463,61 εκατ. ευρώ του αντίστοιχου διαστήματος του 2023. Αρωγός σε αυτό ήταν η σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης η οποία έφτασε το 13,3% αλλά και η εμπορική ανάπτυξη των Μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων. Σημειωτέον ότι τα έσοδα και λοιπά εισοδήματα από Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες ανήλθαν σε 121,3 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 14,2% το εννεάμηνο του 2024 σε σχέση με το εννεάμηνο του 2023, κυρίως λόγω της αύξησης των εσόδων από εμπορικές δραστηριότητες και υπηρεσίες στάθμευσης οχημάτων.
Το Προσαρμοσμένο EBITDA ανήλθε σε 339,9 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 16,9% σε σύγκριση με το εννεάμηνο του 2023, ως αποτέλεσμα της ισχυρής αύξησης των εσόδων, της επιχειρησιακής αποδοτικότητας και των υψηλού περιθωρίου Προσαρμοσμένου EBITDA (66.8%). Σημειώνεται ότι το προσαρμοσμένο EBITDA υπολογίζεται συμπεριλαμβάνοντας την αρνητική επίπτωση του σταθερού ετήσιου ποσού της Αμοιβής για τη χορήγηση Δικαιωμάτων (15 εκατ. ευρώ ετησίως) και εξαιρώντας την αποζημίωση Covid-19 που εισπράχθηκε το 3ο τρίμηνο του 2023 και αφορά το 2ο εξάμηνο του 2020. Όσο για τα κέρδη μετά από Φόρους αυξήθηκαν κατά 6,4 εκατ. ευρώ σε 195,1 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 3,4% σε σχέση με τα 188,7 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του προηγούμενου έτους.