Η κατακόρυφη άνοδος του φυσικού αερίου στην Ευρώπη έχει φτάσει πλέον σε τέτοια επίπεδα που, ακόμα και μετά την (προσωρινή;) διολίσθησή της, αρκεί για να κάνει τα LNG carriers να αλλάζουν ρότα και αντί για την Ασία να έρχονται στην Ευρώπη.
Αν κάποιος είχε πάει για καφέ την Κυριακή το πρωί στο Λαύριο – πολύ καλός καιρός – θα μπορούσε να διακρίνει στα ανοικτά του λιμανιού ένα εντυπωσιακό σε μέγεθος και σχήμα καράβι, το Minerva Chios. Το όνομά του προφανώς θυμίζει ελληνική πλοιοκτησία, αλλά τα χαρτιά του δείχνουν σημαία Μάλτας.
Το ενδιαφέρον αυτού του καραβιού δεν είναι όμως στο όνομά του.
Πριν από ένα μήνα αυτό το καράβι ήταν στην άλλη άκρη του κόσμου, κάπου στον Ινδικό Ωκεανό. Και κουβαλούσε αμερικάνικο υγροποιημένο φυσικό αέριο στην Ασία.
Εξακολουθεί να κουβαλάει το ίδιο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), αλλά μετά από ένα μακρύ ταξίδι και την προσωρινή του στάση έξω από το Λαύριο, προβλέπεται να φτάσει σε κάποιο από τα λιμάνια της Ολλανδίας. Εκεί θα ξεφορτώσει τελικά.
Όπως και άλλα 15 τουλάχιστον καράβια μεταφοράς LNG που κάποια στιγμή στα τέλη αυτού του χρόνου είχαν φορτώσει υγροποιημένο φυσικό αέριο από τις ΗΠΑ και είχαν ξεκινήσει για διάφορα λιμάνια του πλανήτη κυρίως στην Ασία (Κίνα, Ινδία κ.λ.π.), που αγόραζε όσο - όσο ότι ποσότητες μπορούσε να βρει ελεύθερες.
Πέρα από τα 15 αυτά καράβια, άλλα 20 LNG Carriers αυτή την στιγμή κινούνται στον Ατλαντικό σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, από τις ΗΠΑ προς άλλες χώρες, αλλά δεν είναι ακόμα γνωστός ο τελικός τους προορισμός.
Φημολογείται ότι κινούνται και αυτά προς την Ευρώπη. Όπως και το Minerva Chios που δεν ξέρω αν προλαβαίνει ακόμα κανείς να θαυμάσει και σήμερα πίνοντας τον καφέ του στην λιακάδα στο λιμάνι του Λαυρίου.
Γιατί άλλαξε ρότα το Minerva Chios
Το διάγραμμα που ακολουθεί είναι αποκαλυπτικό και εξηγεί το πως και γιατί το Minerva Chios ενώ στις 15 Δεκέμβρη κινούνταν στα νερά του Ινδικού και πήγαινε να ξεφορτώσει κάπου στην Ασία, άλλαξε ρότα και έφτασε άρον – άρον στο Λαύριο, για να φύγει σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία του Marine Traffic για τα λιμάνια της Ολλανδίας. Την ίδια διαδρομή μπορεί να διακρίνει κανείς και σε άλλα ανάλογης αναφοράς καράβια στα Στενά του Μαλάκα, που άλλαξαν ξαφνικά ροτα και έρχονται στην Ευρώπη.
Το διάγραμμα «μιλάει» από μόνο του. Από τα τέλη του καλοκαιριού και ειδικά μετά τον Οκτώβρη οι μεταφορές αμερικάνικου LNG έχουν αρχίσει να ...μεταστρέφονται από την κατεύθυνση της Ασίας προς την Ευρώπη. Και μάλιστα παρά τα σκαμπανεβάσματα, τα φορτία που κατευθύνονται προς την Ευρώπη είναι μεγαλύτερα από εκείνα που κατευθύνονται στην Ασία και ειδικά στην Κίνα.
Τι έχει μεσολαβήσει; Η κατακόρυφη αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου σε τέτοια επίπεδα που να δικαιολογεί και να υπερκαλύπτει ακόμα και την αποζημίωση της ακύρωσης των συμβολαίων παράδοσης προς τους αρχικούς παραλήπτες, από τους διαχειριστές της αλυσίδας τροφοδοσίας...
Η Ευρώπη με άλλα λόγια, συνεπής στο πλευρό της εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ απέναντι στην Ρωσία, είτε με αφορμή τις εντάσεις στην Ουκρανία είτε στην «καταστολή» του Nord Stream 2, απομακρύνεται από την τροφοδοσία ρωσικού αερίου και σε συνθήκες εκρηκτικής έλλειψης φυσικού αερίου, στρέφεται στο αρχικά ακριβότερο αμερικάνικο LNG, του οποίου η εξασφάλιση έχει αρχίσει ήδη να ρίχνει τις τιμές του φυσικού αερίου στην αγορά της Ολλανδίας.
Παραμονές Χριστουγέννων μέσα σε μία και μόνη ημέρα η πτώση τιμών ξεπέρασε το 25% μέσα από την εξασφάλιση των φορτίων των LNG carriers που πριν εβδομάδες είχαν φτάσει έξω από ασιατικά λιμάνια εκφόρτωσης.
Αυτή είναι η ιστορία του Minerva Chios και πολλών άλλων σαν κι αυτό, που... αγωνίζονται να προλάβουν τις ανάγκες της Ευρώπης για να μη ξεμείνει από φυσικό αέριο μέσα στον χειμώνα. Είναι λίγο... ακριβότερο βέβαια από το ρώσικο στις αρχικές του τιμές, αλλά η εξωτερική πολιτική των Βρυξελλών παραμένει σταθερή στο πλευρό της κυβέρνησης Μπάιντεν.
Και αυτή διασφαλίζει στην Ευρώπη την «ανεξαρτησία» της από το ρωσικό μονοπώλιο. Με το αζημίωτο βέβαια, αλλά έτσι είναι η διεθνής πολιτική.
Άλλωστε η Ευρώπη είναι πλούσια και μπορεί να πληρώνει όχι μόνο το αμερικάνικο αλλά ακόμα και το αυστραλιανό φυσικό αέριο που έρχεται για πρώτη φορά από το 2009 και πρόκειται να ξεφορτωθεί στην Βαρκελώνη.
Οι τιμές φυσικού αερίου στην Ευρώπη είναι πλέον τόσο ψηλά που το επιτρέπουν ακόμα και αυτό...