Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου κινείται σε... ρηχά νερά, με ορισμένες χώρες να καταγράφουν τα χαμηλότερα επίπεδα πωλήσεων από τα μέσα της δεκαετίας του ’80. Κύρια αιτία είναι η έλλειψη ημιαγωγών (microchip), εξαρτημάτων που είναι απαραίτητα για τα ηλεκτρονικά συστήματα των σύγχρονων αυτοκινήτων. Ως αποτέλεσμα, οι κατασκευαστές έχουν περιορίσει σημαντικά την παραγωγή τους.
Πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δημοσιοποίησε την εκτίμησή της για το 2022, με τις πωλήσεις να αυξάνονται κατά 7,9% σε σχέση με το 2021. Ωστόσο, θα απέχουν περίπου 20% από τις ταξινομήσεις του 2019, πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας.
Προκειμένου να περιορίσει την εξάρτηση της Ευρώπης σε ημιαγωγούς από εξωτερικούς προμηθευτές (κυρίως από την Ασία), η Κομισιόν ανακοίνωσε πρόγραμμα χρηματοδότησης ύψους 43 δισ. ευρώ. Στόχος είναι μέχρι το 2030 το μερίδιο παραγωγής ημιαγωγών στο έδαφος της ΕΕ να αυξηθεί από το 9% στο 20%. Μιλώντας στο Insider, ο Εμπορικός Διευθυντής της Nissan Νικ. Ι. Θεοχαράκης Α.Ε., Μάριος Μπαρκής, υποστηρίζει ότι αν και τα μέτρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, δεν πρόκειται να αποδώσουν άμεσα.
«Είναι γεγονός ότι τους τελευταίους μήνες η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου καταγράφει μείωση πωλήσεων, γεγονός που οφείλεται κατά κύριο λόγο στην έλλειψη ημιαγωγών. Καθώς η ζήτηση για καινούργια αυτοκίνητα παραμένει ισχυρή, τα εργοστάσια αδυνατούν, λόγω αυτής της έλλειψης, να την ικανοποιήσουν και μοιραία η προσφορά υπολείπεται της ζήτησης. Οι ανακοινώνεις της Ε.Ε για την αύξηση της παραγωγής ημιαγωγών εντός Ευρωπαϊκού Εδάφους είναι αναμφισβήτητα προς την σωστή κατεύθυνση, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να αποδώσει άμεσα», αναφέρει ο κ. Μπαρκής.
Όσον αφορά το πότε αναμένεται η παραγωγή αυτοκινήτων να επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα, ο Εμπορικός Διευθυντής της Nissan τονίζει: «Σε κάθε περίπτωση είναι πολύ δύσκολο να γίνει, αυτή την στιγμή, μια ασφαλής πρόβλεψη για το πότε θα ομαλοποιηθεί η κατάσταση και με δεδομένη την πολυπλοκότητα του προβλήματος, η αγορά οφείλει να προσαρμοστεί σε αυτές τις ιδιαιτερότητες».
Σύμφωνα με τον κ. Μπαρκή, ο μέσος χρόνος αναμονής από τη στιγμή παραγγελίας ενός νέου αυτοκινήτου έως τη στιγμή της παράδοσής του στον πελάτη, κινείται αυτή τη στιγμή στην ελληνική αγορά στους 5-6 μήνες. «Ο μέσος χρόνος αναμονής ποικίλει ανάλογα με τον κατασκευαστή και το επίπεδο εξοπλισμού του αυτοκινήτου».
Τι συμβουλεύει όσους αναζητούν ένα νέο αυτοκίνητο και μήπως η μίσθωση (leasing) για ιδιώτες είναι μία προσωρινή λύση; «Θεωρώ ότι κερδισμένος θα είναι ο καταναλωτής που μπορεί να προγραμματίσει εγκαίρως την αγορά ενός νέου αυτοκινήτου, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες του, τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις, αλλά και το διαθέσιμο ποσό που μπορεί να δαπανήσει. Στην περίπτωση αγοράς αυτοκινήτου από ιδιώτη θεωρώ ότι η λύση του leasing δεν προσφέρει κάποιο συγκριτικό πλεονέκτημα, καθώς στον αντίποδα υπάρχουν πολλά τραπεζικά χρηματοδοτικά προγράμματα, που μπορούν να ικανοποιήσουν τις οικονομικές απαιτήσεις του».