Ξεκινώντας από το μηδέν, μέσα από μία διαδρομή με αρκετές δυσκολίες έχοντας όμως επιμονή και πάθος ο Διευθύνων Σύμβουλος της Generation Y – International eBusiness Experts, Αναστάσιος Σπανίδης κατάφερε να δημιουργήσει μία ελληνική πολυεθνική εταιρεία, η οποία σήμερα δραστηριοποιείται σε 24 χώρες.
Μιλώντας στο insider.gr, o κ. Σπανίδης αναλύει το μακροοικονομικό περιβάλλον της χώρας, μιλά για τα πλεονεκτήματα του ψηφιακού μετασχηματισμού στις επιχειρήσεις και αναλύει όλα τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να έχει ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας για να δημιουργήσει το δικό του success story στον κλάδο που δραστηριοποιείται.
Άλλωστε και ο ίδιος τα τελευταία 18 χρόνια βλέπει με ικανοποίηση πως το brand του έχει εξελιχθεί στον industry leader στο χώρο του eCommerce, με εξειδίκευση στη δημιουργία καινοτόμων ηλεκτρονικών καταστημάτων και εφαρμογών, καθώς και στην προώθησή τους μέσω στοχευμένων ενεργειών online marketing, εξατομικευμένων για τον κάθε συνεργάτη. Ο ίδιος μοιράζεται μαζί μας το μυστικό για μία επιτυχημένη επιχείρηση.
Κ. Σπανίδη, πώς κρίνετε το μακροοικονομικό περιβάλλον της χώρας; Είναι η εποχή αυτή που διανύουμε κατάλληλη για επενδύσεις;
Η αλήθεια είναι ότι η κατάσταση αυτή τη στιγμή δεν είναι θετική, αφού οι επιχειρήσεις καλούνται να βγάλουν «το φίδι από την τρύπα» . Όταν μία επιχείρηση παράγει πλούτο, καλό είναι να γνωρίζουμε ότι δεν τον παράγει μόνο για τον εαυτό της. Τον παράγει για την ίδια την κοινωνία, για τους μετόχους και για τους εργαζόμενους. Στη χώρα μας οι επιχειρήσεις είναι από τις λίγες κατηγορίες που παράγουν πλούτο αυτή τη στιγμή. Όμως, το επιχειρείν σήμερα δεν υποστηρίζεται, ούτε από τον τραπεζικό τομέα λόγω της ελλειπούς χρηματοδότησης, ούτε από την οικονομική πολιτική, λόγω υψηλής φορολόγησης. Όμως παρά τα εμπόδια, ο ικανός επιχειρηματίας είναι αυτός που διαβάζει πολύ καλά το οικονομικό περιβάλλον, αντιλαμβάνεται πού υπάρχουν ευκαιρίες και εξελίσσεται μέσα στο δυναμικό περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιείται, δράττοντας τις ευκαιρίες αυτές προκειμένου να τις κάνει αποτέλεσμα. Επομένως, ναι μεν οι συνθήκες δεν είναι ιδανικές, αλλά και εταιρείες που ακμάζουν μέσα στην κρίση υπάρχουν και επενδυτικές ευκαιρίες για τους εγχώριους και μη παίκτες.
Πιστεύετε ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις ενδιαφέρονται να ακολουθήσουν το δρόμο του ψηφιακού μετασχηματισμού;
Το ενδιαφέρον αυξάνεται συνεχώς και έχει να κάνει με την αναγκαιότητα των επιχειρήσεων να χαμηλώσουν τα λειτουργικά τους έξοδα που είναι ο πρώτος πυλώνας του ψηφιακού μετασχηματισμού, να πουλήσουν παραπάνω προϊόντα ή υπηρεσίες που είναι ο δεύτερος πυλώνας, να δημιουργήσουν στατιστικά και δεδομένα προκειμένου να πάρουν αποφάσεις (data driven model) και τέλος να μπορέσουν να χαρτογραφήσουν το κοινό τους προκειμένου να πουλήσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, όχι μόνο με βάση τα δημογραφικά χαρακτηριστικά αλλά και τα συμπεριφορικά.
Όταν λοιπόν κάποιος κάτσει και σκεφτεί πόσα πολλά προσφέρει ο ψηφιακός μετασχηματισμός σ’ έναν οργανισμό, αυτομάτως, θέλει να πάει τον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησής του σ’ ένα άλλο επίπεδο.
Στις κορυφαίες υπηρεσίες που παρέχει ο ψηφιακός μετασχηματισμός διακρίνω την κατασκευή b2b πλατφόρμας, η οποία επιτρέπει να γίνει η παραγγελιοληψία από έναν προμηθευτή, με ψηφιακό τρόπο, πολύ πιο γρήγορα και ολοκληρωμένα. Τρέχουμε, για παράδειγμα, μία μεγάλη φαρμακαποθήκη από την οποία αγοράζουν πάνω από 1.000 φαρμακεία τα φάρμακα και τα παραφάρμακα που χρειάζονται σε καθημερινή βάση. Αυτό για τη φαρμακαποθήκη σημαίνει σημαντική εξοικονόμηση λειτουργικού κόστους, αφού χρειάζεται λιγότερο προσωπικό για τηλεφωνικές παραγγελίες, αύξηση του κύκλου εργασιών μιας και μεγαλώνει το μεσοσταθμικό τιμολόγιο παραγγελίας, αλλά και σημαντική βελτίωση του χρόνου παραγγελιοληψίας σε σχέση με τον παραδοσιακό τρόπο παραγγελίας για τον πελάτη της, ως εκ τούτου καλύτερο customer service.
Και φυσικά, αυτό δεν έχει επιπτώσεις στις θέσεις εργασίας, αφού σταματάς να έχεις τηλεφωνήτριες για παράδειγμα, αλλά έχεις ανάγκη για πιο εξειδικευμένο προσωπικό που και παραπάνω πληρώνεται και πιο διαρκής θα είναι η ανάγκη για τη συνεργασία με την εταιρεία.
Άρα ο ψηφιακός μετασχηματισμός βοηθά τόσο τις επιχειρήσεις όσο και την κοινωνία.
Στον τομέα του ψηφιακού μετασχηματισμού ποια είναι τα πλεονεκτήματα της Generation Y;
Είμαστε 18 χρόνια στην αγορά. Ξεκινήσαμε να κάνουμε ψηφιακό μετασχηματισμό στις επιχειρήσεις όταν δεν υπήρχε καν η έννοια αυτή. Επομένως έχουμε πολύ μεγάλο βάθος εμπειρίας, η οποία μας οδήγησε στο να εξάγουμε σε 24 χώρες.
Αυτή η εμπειρία μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε πολλαπλές οπτικές γωνίες όταν καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε μια πρόκληση που έχει έρθει στο τραπέζι. Επίσης γινόμαστε ο έμπιστος σύμβουλος του συνεργάτη μας για το πώς να εφαρμόσει τον ψηφιακό μετασχηματισμό στην επιχείρησή του, διακρίνοντας μάλιστα ευκαιρίες που πολλές φορές μπορεί ο ίδιος να μη βλέπει.
Επιπλέον, είμαστε η μόνη εταιρεία που λειτουργούμε αυτή τη στιγμή με 8 business units (Market Research, Creative Department, Development, Branding, Mobile, Digital Marketing, Business Consultancy, Data Analysis & Reporting)), παρέχοντας 360° υπηρεσίες πάνω στον ψηφιακό μετασχηματισμό in-house. Αυτό μας δίνει quality control στις υπηρεσίες που παρέχουμε.
Με 220 εργαζόμενους σε Ελλάδα και εξωτερικό, έχουμε επενδύσει στην εξειδίκευση. Για παράδειγμα, όταν ο πελάτης θέλει να κάνει performance marketing, έχουμε βαθμίδες επαγγελματιών που εμπλέκονται. Δεν είναι το κλασικό που ισχύει στην Ελλάδα, «έχουμε δύο παιδιά που το κάνουν καλά». Σ’ εμάς αναλαμβάνει άλλος τη στρατηγική και επίβλεψη, άλλος επαγγελματίας τη βελτίωση του κόστους πρόσκτισης πελάτη, άλλος τη συνολική παρακολούθηση δεικτών και μάλιστα σε καθημερινή βάση και άλλος επαγγελματίας την εμπορική επικοινωνία των μηνυμάτων που εκπέμπουμε. Και θα ρωτούσε κάποιος, αξίζει τον κόπο (και το κόστος) ένας τόσο μεγάλος καταμερισμός; Η απάντηση είναι πως ναι, γιατί το return on investment σ’ εμάς είναι πολύ μεγαλύτερο σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά. Eίμαστε η εταιρεία που αυτή τη στιγμή μπορεί και δίνει εκτίμηση αποτελεσμάτων (projections) πριν καν γίνει τοποθέτηση του budget. Είμαστε, με άλλα λόγια, η εταιρεία που μπορεί να εκτιμήσει πόσα χρήματα θα βγάλεις πριν καν τα βάλεις.
Παρατηρώντας τη φρενήρη εξέλιξη της τεχνολογίας όλα αυτά τα χρόνια είδαμε ξεκάθαρα ότι εξελίσσονταν παράλληλα και οι δυνατότητες που έχει μία επιχείρηση να μεγαλώσει αξιοποιώντας την. Αυτές ακριβώς τις δυνατότητες αξιοποιήσαμε και εμείς οι ίδιοι στην Generation Y προς όφελος των πελατών μας, καταφέρνοντας να εξελιχθούμε και να φτάσουμε εδώ που είμαστε σήμερα.
Όσο περίεργο κι αν ακούγεται, η δική μας δουλειά ξεκινάει αφού παραδώσουμε υλοποιημένο ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Ουσιαστικά δεν αποχαιρετάμε ποτέ ένα project. Η συνεργασία μας με κάθε πελάτη είναι διαρκής, καθώς δεν σταματάμε ποτέ να κυνηγάμε τους στόχους του, είτε μιλάμε για μάρκετινγκ, είτε για πωλήσεις, είτε για καταγραφή βάσει των συμπεριφορικών χαρακτηριστικών των υποψήφιων πελατών του, κ.ο.κ.. Το daily reporting & optimization είναι κομμάτι των στάνταρ διαδικασιών που ακολουθούμε, για να έχουμε τη δυνατότητα ταχύτατης λήψης αποφάσεων και βελτιωτικών κινήσεων όπου χρειάζεται.
Ο συνδυασμός όλων των παραπάνω είναι κάτι που δεν το κάνει κανείς στην ελληνική αγορά (λόγω έλλειψης πόρων και γνώσης) και ένας από τους λόγους που έχουμε επεκταθεί στο εξωτερικό με πελάτες μεσαίες και πολυεθνικές επιχειρήσεις.
Πώς καταφέρατε να δημιουργήσετε μία τόσο επιτυχημένη επιχείρηση και ποια είναι τα προσόντα που πρέπει να διαθέτει κάποιος για να γίνει ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας;
Κάνοντας πολλά λάθη. Επειδή η ταχύτητα που κινούμαστε είναι μεγαλύτερη από τη μέση ελληνική επιχείρηση και επειδή στην εταιρεία είμαστε όλοι νέοι ηλιακά, τολμήσαμε, πήραμε αρκετά μετρήσιμα ρίσκα και μάθαμε μέσα από αυτά. Παράλληλα, πάθος για τη δουλειά, το οποίο θεωρώ πάρα πολύ βασικό. Αν δεν έχεις πάθος για αυτό που κάνεις, τότε άλλαξε αυτό που κάνεις. Και στη χώρα, δυστυχώς δεν εκπαιδεύουμε τη νέα γενιά προς αυτή την κατεύθυνση. Δεν προτρέπουμε τους νέους να πάνε να κάνουν αυτό που τους πορώνει, αλλά να βρουν κάπου να βολευτούν.
Αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο μειονέκτημα το οποίο θα βρίσκουμε συνεχώς μπροστά μας ως κοινωνία εάν δεν αλλάξουμε νοοτροπία. Για παράδειγμα, στο εξωτερικό η ηλικία των twenties είναι από τις πλέον παραγωγικές στις οποίες δίνονται θέσεις υπευθυνότητας μέσα στις επιχειρήσεις. Στην ηλικία των thirties είναι κορυφαίοι managers και από τα forties και πάνω αντλείται εμπειρία και mentoring. Στην Ελλάδα στα twenties και στα thirties τα θεωρούμε ακόμα παιδιά.
Τέλος απαιτείται υπομονή και επιμονή. Ακόμη και όταν τα πράγματα δεν είναι όπως θα τα ήθελες, τα δύο παραπάνω χαρακτηριστικά θα σε βγάλουν σε αποτέλεσμα.
Επειδή δραστηριοποιείστε κατά κύριο λόγο στο εξωτερικό όντας μία ελληνική επιχείρηση, πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν αυτό; Yπάρχει δυσπιστία από τους ξένους;
Εμείς εξάγουμε τεχνολογία και υπηρεσίες στο εξωτερικό από το 2004. Έχουμε βιώσει και την προ κρίσης και την μετά κρίσης εποχή.
Να σημειώσω εδώ πάντως ότι αυτό που βιώνουμε τώρα δεν είναι κρίση, είναι μία νέα πραγματικότητα.
Μία κατάσταση που έχει πλέον παγιωθεί. Για παράδειγμα τα τελευταία χρόνια η μέση οικογένεια έχασε εισόδημα 40%. Αυτό δεν πρόκειται να επανέλθει ποτέ, εκτός αν αλλάξουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε και παρθούν νέες πολιτικές και κοινωνικές αποφάσεις.
Η αποδοχή της ελληνικής επιχείρησης από το εξωτερικό είναι πολύ πιο δύσκολη πλέον από ότι ήταν παλαιότερα, λόγω μειωμένης αξιοπιστίας. Ως εκ τούτου, για κάποιον που πάει τώρα να δραστηριοποιηθεί έξω, θα υπάρχουν μεγαλύτερες δυσκολίες . Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν ευκαιρίες. Ευκαιρίες υπάρχουν πάντα, απλά καλούμαστε να ανατρέψουμε το λάθος «branding» που έχουμε κάνει όλο αυτό το διάστημα εμείς ως χώρα.
Είναι αλήθεια ότι στο εξωτερικό είναι κάπως επιφυλακτικοί και δεν μπορώ να τους κατηγορήσω για αυτό. Αντιμετωπίζουν με δυσπιστία τη διάθεση κάποιας ελληνικής επιχείρησης να δραστηριοποιηθεί εκτός συνόρων, δεδομένου ότι δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι η εν λόγω επιχείρηση θα επιβιώσει εντός συνόρων. Με άλλα λόγια, η πολιτικοοικονομική αστάθεια της χώρας δημιουργεί θέμα εμπιστοσύνης για την επιχείρηση.
Στην Generation Y επειδή είχαμε εξαγωγική δραστηριότητα νωρίτερα, δεν αντιμετωπίσαμε τον όγκο των προβλημάτων που αντιμετώπισαν άλλες επιχειρήσεις που προσπάθησαν να γίνουν εξωστρεφείς πρόσφατα.
Μία από τις συμβουλές που προσωπικά θα έδινα, είναι να αυξήσουμε το attention to detail και την εμβάθυνση γνώσης για το προσφερόμενο προϊόν ή υπηρεσία που παρέχουμε ως ελληνική επιχείρηση. Για εμάς στην Generation Y, που θα έλεγα ότι φτάνουμε σε βαθμό ψυχαναγκασμού όσον αφορά στο attention to detail, χωρίς αυτό να γίνεται εχθρός της αποτελεσματικότητας, έχουμε διακρίνει ότι έχει παίξει μεγάλο ρόλο στο τελικό έργο που παραδίδουμε.
Όπως είχε πει και ο Earl Nightingale: ‘’Excellence always sells’’. Αν είμαστε άριστοι σ’ αυτό που κάνουμε, κάθε δυσπιστία και επιφυλακτικότητα μπορεί και πρόκειται να ξεπεραστεί!