Οι έξυπνες γέφυρες φθάνουν και στην Ελλάδα καθώς βγαίνει την ερχόμενη εβδομάδα στον «αέρα» ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση του επιπέδου ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου με τη χρήση καινοτόμου τεχνολογίας. Πρόκειται για ένα έργο προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2025.
Η δράση αφορά στην παροχή υπηρεσιών προληπτικής συντήρησης 250 γεφυρών των σιδηροδρόμων σε διάφορες περιφέρειες της χώρας, με φορέα υλοποίησης το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας. Αφορά στην «έξυπνη» παροχή υπηρεσιών συντήρησης των γεφυρών στην Ελλάδα με την προμήθεια και εγκατάσταση ειδικών αισθητήρων / οπτικών ινών μέτρησης φορτίου που θα καταγράφουν τη μετατόπιση των γεφυρών σε πραγματικό χρόνο με σύγχρονες τεχνολογικές μεθόδους. Σε αυτό θα συμβάλει χρήση καινοτόμων τεχνολογιών όπως το Ίντερνετ των πραγμάτων (IOT). Οι πληροφορίες που σχετίζονται την κατάσταση των γεφυρών, θα καταγράφονται και θα επεξεργάζονται με ειδικούς αλγόριθμους που υπολογίζουν την αντοχή των γεφυρών και θα είναι διαθέσιμες σε εξειδικευμένους μηχανικούς που θα είναι αρμόδιοι για τη βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας των γεφυρών και την πρόληψη μελλοντικών ατυχημάτων.
Σε δεύτερη φάση δρομολογείται και αντίστοιχο έργο για τις οδικές γέφυρες για το οποίο, όπως σημείωσε σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ), Γιώργος Στασινός, ενδεχομένως να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των γεφυρών της χώρας κατασκευάστηκε στις δεκαετίες ’50 έως ’80 και οδεύει σήμερα προς το τέλος της θεωρητικής ζωής του. Η απουσία μέτρων συντήρησης, η γήρανση των τεχνικών, τα μικρά φορτία σχεδιασμού σε συνδυασμό με την μη ελεγχόμενη διέλευση ολοένα και μεγαλύτερου βάρους οχημάτων, τα ακραία περιβαλλοντικά φαινόμενα λόγω κλιματικής αλλαγής είναι κάποιοι από τους παράγοντες που έχουν συμβάλλει στην μείωση της αντοχής των γεφυρών και καθιστούν πολλές από αυτές «οιονεί-επικίνδυνες».
Το μεγαλύτερο ποσοστό των γεφυρών της χώρας κατασκευάστηκε στις δεκαετίες ’50 έως ’80 και οδεύει σήμερα προς το τέλος της θεωρητικής ζωής του. Η κατάσταση των υποδομών σε συνδυασμό με ελλείψεις συντονισμού, συντήρησης και συστημάτων ασφαλείας (όπως φάνηκε και στο πρόσφατο τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη) δημιουργούν ένα επικίνδυνο μείγμα το οποίο ενισχύει την ανασφάλεια των πολιτών κατά τις μετακινήσεις τους.
Σχετική έρευνα που διεξήγαγε το think tank Mediterranean Institute for Investigative Reporting (MIIR) και βασίστηκε σε ευρωπαϊκά και ελληνικά στοιχεία του 2018 δείχνει ότι τα σιδηροδρομικά ατυχήματα είναι εξαιρετικά συχνά στην Ελλάδα, οδηγώντας σε 137 θανάτους και 97 ανθρώπους να τραυματιστούν σοβαρά μεταξύ 2010 και 2018.