«Μονόδρομος» ήταν για την Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων η πρόσφατη απόφαση για το δίμηνο κλείσιμο του καζίνο του Ρίο, ενώ αν δεν υπάρξει δικαστική απόφαση που να ανατρέπει τη σημερινή εικόνα το καζίνο θα κλείσει και η άδεια θα αφαιρεθεί.
Αυτό τονίζει η διοίκηση της ΕΕΕΠ και ο πρόεδρός της Δ. Ντζανάτος απαντώντας στα όσα είδαν το φως το δημοσιότητας μετά την σχετική απόφαση και ασκούσαν σκληρή κριτική για το τρόπο που η Επιτροπή χειρίστηκε το θέμα.
Σε μία μακροσκελή τοποθέτηση που περιλαμβάνεται στο newsletter της Επιτροπής ξεκαθαρίζεται ότι η απόφαση για το δίμηνο «λουκέτο» αποτελεί «δέσμια αρμοδιότητα» κάτι που σημαίνει πως σε διαφορετική περίπτωση θα τίθετο θέμα παράβασης καθήκοντος. Μάλιστα, ξεκαθαρίζει ότι η τύχη και των άλλων δύο καζίνο σε Κέρκυρα και Αλεξανδρούπολη αν δεν υπάρξει θετική δικαστική απόφαση θα είναι η ίδια, ενώ αποκαλύπτει τη λύση που έχει ήδη δρομολογήσει ώστε να μην χαθεί καμία άδεια καζίνο για δύο ή τρία χρόνια, ώσπου να ολοκληρωθεί ο νέος διαγωνισμός.
Σύμφωνα με την διοίκηση της ΕΕΕΠ «οι διαδικασίες εξυγίανσης προβληματικών επιχειρήσεων, παρουσιάζουν συνήθως σημαντικά εγγενή προβλήματα. Για παράδειγμα, για τις αιτήσεις εξυγίανσης, αποτελεί προϋπόθεση ότι κάποιος επενδυτής θα συμφωνήσει με το βασικό πιστωτή για να αγοράσει τα δάνεια, αλλά αφού τα αγοράσει δεν έχει ακόμη κανένα ουσιαστικό δικαίωμα άσκησης διοίκησης με αποτέλεσμα να παραμένει η ίδια διοίκηση μέχρι να αποφανθούν τα δικαστήρια για την αποδοχή ή μη της αίτησης εξυγίανσης. Οι όποιες δεσμεύσεις στη διοίκηση, σε αυτό το διάστημα, πηγάζουν από συμβατικές ρυθμίσεις και μόνο όταν αποφασίσουν θετικά τα δικαστήρια ο νέος επενδυτής αποκτά δικαιώματα διοίκησης της εταιρείας, που έχει μπει σε τροχιά εξυγίανσης. Σε όλο αυτό το διάστημα, για να μπορέσει να λειτουργήσει η επιχείρηση, κατά κανόνα χρειάζονται χρήματα και κυρίως χρειάζεται συναίνεση των εργαζομένων, γεγονός που πολλές φορές είναι εξαιρετικά σύνθετο και δύσκολο να επιτευχθεί, καθώς στην ουσία η επιχείρηση είναι συνήθως προβληματική για πάρα πολλά χρόνια και οι σχέσεις διοίκησης και προσωπικού εξαιρετικά διαταραγμένες, ενώ έχει δημιουργείται κατά κανόνα μεγάλο έλλειμα εμπιστοσύνης».
Αναφερόμενος ο πρόεδρος της Επιτροπής ειδικά στην περίπτωση του καζίνο Ρίο, αναφέρει χαρακτηριστικά: «η ΕΕΕΠ έκανε ό,τι ήταν δυνατό από την πλευρά της, ώστε να επιτύχει η προσπάθεια με τρόπο που και ο επενδυτής να μη διακινδυνεύσει τα χρήματά του αλλά και οι εργαζόμενοι να μπορέσουν να εισπράξουν τις καθυστερημένες οφειλές και κυρίως να εξασφαλίσουν τις θέσεις εργασίας τους και να προστατευθεί το δημόσιο συμφέρον. Η προσπάθεια αυτή διαταράχθηκε από την απορριπτική απόφαση του δικαστηρίου στην αίτηση εξυγίανσης με το σκεπτικό ότι η απομείωση των απαιτήσεων του δημοσίου ήταν δυσανάλογα μεγαλύτερη από αυτή των απαιτήσεων των εργαζομένων. Η εξέλιξη αυτή όξυνε τις αντιθέσεις και τις εντάσεις μεταξύ των ενδιαφερομένων μερών που είχαν συμφέρον να προχωρήσει ομαλά η διαδικασία εξυγίανσης. Στη συνέχεια η επιχείρηση άσκησε έφεση κατά της απόφασης, αλλά δεν έγινε δεκτή η αίτηση της για διατήρηση του καθεστώτος προστασίας από τους πιστωτές έως την εκδίκασή της».
Μάλιστα επισημαίνει ότι «ως αποτέλεσμα, η ΕΕΕΠ έχει δέσμια αρμοδιότητα να εφαρμόσει το νόμο και να εκδώσει Διαπιστωτική Πράξη αναστολής της άδειας λειτουργίας του καζίνο, το οποίο σημαίνει πως θα κλείσει για δύο μήνες, λόγω του ότι έχει τεράστιες μη ρυθμισμένες οφειλές προς τον e-ΕΦΚΑ. Να εξηγήσουμε εδώ ότι «δέσμια αρμοδιότητα» σημαίνει πως η ΕΕΕΠ δεν είχε κανένα νομικό περιθώριο να μην αναστείλει την άδεια λειτουργίας, διαφορετικά θα ετίθετο θέμα «παράβασης καθήκοντος».
Προδιαγράφει και το μέλλον το οποίο δεν αποτελεί επιλογή αλλά εφαρμογή του νόμου: «Εάν μετά τη λήξη του διμήνου δεν υπάρχει δικαστική προστασία επειδή οι οφειλές προς τον e-ΕΦΚΑ θα συνεχίσουν να υφίστανται, η ΕΕΕΠ έχει εκ των πραγμάτων δέσμια αρμοδιότητα επιβολής δεύτερης ποινής αναστολής της άδειας για δύο μήνες, το οποίο σημαίνει και οριστική ανάκληση της άδειας λειτουργίας του καζίνο, σύμφωνα με το νόμο. Είναι προφανές ότι οι δυνατότητες παρέμβασης της ΕΕΕΠ σε ζητήματα διαπραγμάτευσης ανάμεσα στους εργαζόμενους, την παλαιά διοίκηση και τους επενδυτές για το καζίνο είναι περιορισμένες και πολλά εξαρτώνται από τις αποφάσεις των αρμόδιων δικαστηρίων. Υποχρέωση της ΕΕΕΠ είναι να κάνει το καλύτερο δυνατό για τη διασφάλιση της λειτουργίας νόμιμου καζίνο στην περιοχή, αφού αυτό θεσμοθετήθηκε από την Πολιτεία, κυρίως για τον περιορισμό των παράνομων δικτύων τυχερών παιγνίων αυτής της κατηγορίας και οι εξελίξεις αυτές είναι δυνατόν να λειτουργήσουν προς την αντίθετη κατεύθυνση. Η ΕΕΕΠ παρακολουθεί την υπόθεση και ελπίζει οι όποιες αντιθέσεις μεταξύ των ιδιοκτητών της εταιρείας, παλαιών και νέων, και των εργαζόμενων να διευθετηθούν και κυρίως η Δικαιοσύνη να στηρίξει την προοπτική της εξυγίανσης της επιχείρησης».
Η πρόταση διεξόδου
«Εάν όμως αυτά δεν συμβούν, η ΕΕΕΠ επεξεργάζεται ήδη πρόταση διεξόδου από το αδιέξοδο, που θα υποβληθεί προς την Κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές που είναι σε εξέλιξη. Η λογική της πρότασης είναι ότι εάν για ένα καζίνο υπάρξει οριστική ανάκληση της άδειας, επειδή η ΕΕΕΠ είναι υποχρεωμένη με βάση το ενωσιακό δίκαιο, να προκηρύξει διαγωνισμό για νέα παραχώρηση της άδειας, και επειδή αυτή η διαδικασία, όπως μας έχει δείξει η εμπειρία, κρατάει δύο με τρία χρόνια, στο ενδιάμεσο διάστημα, δηλαδή αμέσως μετά την ανάκληση της άδειας και έως τη νέα παραχώρηση, ο Υπουργός Οικονομικών για σοβαρούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, που σχετίζονται με την αποτροπή της ενίσχυσης των παράνομων δικτύων τυχερών παιγνίων σε μία περιοχή, θα διενεργήσει μία διαγωνιστική διαδικασία παραχώρησης προσωρινής άδειας για ένα διάστημα δύο ή τριών ετών.
Σε αυτήν την περίπτωση είναι προφανές ότι, η προηγούμενη επιχείρηση θα οδηγηθεί σε πτώχευση και εκκαθάριση ενώ οι εργαζόμενοι θα χάσουν τις καθυστερημένες οφειλές προς αυτούς, και τέλος είναι αμφίβολο εάν θα εξασφαλίσουν όλοι απασχόληση σε αυτόν που θα πάρει την προσωρινή άδεια. Η ΕΕΕΠ θα καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την αποφυγή μίας τέτοιας εξέλιξης, καθώς δεν είναι ούτε προς το συμφέρον των εργαζόμενων, ούτε προς το δημόσιο συμφέρον που είναι πρωταρχική της υποχρέωση».
Τα άλλα δυο καζίνο
Σε ό,τι αφορά τα άλλα δύο καζίνο της ίδιας ιδιοκτησίας, αυτά της Κέρκυρας και της Αλεξανδρούπολης, η ΕΕΕΠ ενέκρινε τη μετεγκατάστασή του καζίνο Κέρκυρας και διευκόλυνε στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, τις προσπάθειες εξυγίανσης της εταιρείας. Για το καζίνο Αλεξανδρούπολης άσκησε ανάλογη πολιτική, επιδιώκοντας να αμβλυνθούν οι αντιθέσεις ανάμεσα στην παλαιά διοίκηση, τους νέους επενδυτές και τους εργαζόμενους της επιχείρησης. Να προσθέσουμε εδώ ότι και για τα δύο αυτά καζίνο εκκρεμούν οι αιτήσεις εξυγίανσης από τα δικαστήρια. «Σε περίπτωση απόρριψης των αιτήσεων, η πολιτική της ΕΕΕΠ θα είναι αντίστοιχη με αυτή για το καζίνο του Ρίο, δηλαδή η λήψη μέτρων για την αποτροπή ενίσχυσης των παράνομων δικτύων τυχερών παιγνίων και η τεκμηριωμένη προστασία του δημοσίου συμφέροντος» καταλήγει η διοίκηση της Επιτροπής.